De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Advies gevraagd omtrent versterker

    Hoi allemaal,

    Ik ben nieuw hier en zou graag advies willen omtrent een versterker die ik wil aanschaffen. We hebben namelijk 2 joekels van een boxen staan met elk een sub van 450W piekvermogen en een speaker van 100W max, beide 8 ohm.


    Nu ben ik nogal onwetend op het dit gebied en hoopte dat jullie advies hadden voor mij. Aan welke eisen moet de versterker voldoen (hoeveel ohm en watt?) en weten jullie misschien een niet al te dure versterker die geschikt is voor mijn boxen?

    Alvast bedankt!

  2. #2

    Standaard

    Welkom op dit forum Drees.

    Het lijkt er op dat de luidsprekers waar je het over hebt bij een alles-in-één set horen en dat deze passieve sub hebben zonder filter. Als dit zo is, ben ik bang dat je er niet veel aan zult hebben.

    Zo niet, dan zou ik je aan willen raden om ook de merken en types te geven zodat we je beter kunnen helpen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Er heeft een aantal jaar een reciever aan de boxen gezeten.

    In elke box zit dus een sub en een tweeter.
    De sub: XXL power sound Laboratory PAW-305
    450W/215W, 8 ohm

    De tweeter: Monacor MHD-120 100W max, 8 ohm

    Zo zien ze eruit:
    http://en.audiofanzine.com/horn-spea...,m.383841.html

    http://www.marktplaats.nl/a/muziek-e...-tweeters.html dit

    ze zijn ingebouwd in een mooie box en daarom doen we ze liever niet weg als we een geschikte reciever of versterker aan kunnen koppelen. Er zit namelijk een DIN output in beide boxen waarmee ze voorheen verbonden waren met de versterker die dus na vele jaren trouwe dienst gesneuveld is.

  4. #4

    Standaard

    Het zijn dus luidsprekers die bedoeld zijn voor PA-gebruik.

    Ik denk dat je deze vanwege de moeilijke aanstuurbaarheid beter niet rechtstreeks op een receiver aan kunt sluiten. Wat je zou kunnen doen is een receiver kopen die voorzien is van een 'pre-out' voor alle kanalen en op die pre-out een professionele eindversterker -zoals de SPL400 die je op MP kunt vinden- aan kunnen sluiten. Dit soort (eind-) versterkers hebben vaak grotere reserves. Je moet er dan wel voor zorgen dat de eind-versterker (ook) ingangen heeft die uitgevoerd zijn als tulp.

    Wanneer je deze ook deel wilt uit laten maken van een meer-kanaals opstelling, is het denk ik verstandiger om daarvoor een andere set luidsprekers te gebruiken.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 27-03-2013 om 12:35
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Heel veel dank.
    Maar stel ik wil deze luidsprekers gebruiken. Welke apparatuur die redelijk low budget maar wel voldoende om het vermogen van deze luidsprekers aan te kunnen gebruiken, zou u mij dan aanbevelen?
    De SPL400 icm een receiver bedoeld u als ik het goed begrepen heb. Wat is goed voorbeeld een receiver die dit aankan?

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Drees Bekijk bericht
    Heel veel dank.
    Maar stel ik wil deze luidsprekers gebruiken. Welke apparatuur die redelijk low budget maar wel voldoende om het vermogen van deze luidsprekers aan te kunnen gebruiken, zou u mij dan aanbevelen?
    De SPL400 icm een receiver bedoeld u als ik het goed begrepen heb. Wat is goed voorbeeld een receiver die dit aankan?
    Wil je best advies geven, maar dan mag je de volgende vragen beantwoorden;

    1 Wat was je oude versterker, merk/model?
    2 Wil je enkel stereo of later uitbreiden naar surround?
    3 Welke apparatuur staat/wil je op de nieuwe versterker aansluiten?
    4 Heb je wensen voor de toekomst met betrekking op aansluitmogelijkheden?
    5 Je speakers zijn zelfbouw, wat vind je zelf het meest positieve van je speakers toen de oude versterker nog werkte?
    6 Wat is je budget voor een nieuwe versterker?

    Die speaker din connector, tjee..... dat is uit het jaar kruik:



    Maar verder niet van belang voor de werking van het geheel, toch zou ik ze vervangen voor een iets meer hedendaagse oplossing als je daartoe tenminste in staat bent, kun je waarschijnlijk ook een iets betere(lees dikkere) kabel gebruiken.

    Denk dat je toekunt met vrij veel receivers, de subwoofer lijkt mij er 1 die ook in car-audio gebruikt wordt en dan zeggen de opgegeven wattjes niet zo heel veel
    Have fun and enjoy your collection

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Drees Bekijk bericht
    De SPL400 icm een receiver bedoeld u als ik het goed begrepen heb. Wat is goed voorbeeld een receiver die dit aankan?
    Daarvoor zal je naar de aansluit-mogelijkheden aan de achterkant moeten kijken. Sommige modellen hebben alleen 'pre-outs' voor een aktieve sub en de 'fronts' in zone 1. Je zou ook 'pre-outs' voor zone 2 kunnen gebruiken, maar daarvan is het niveau vaak vast en zal je de geluids-sterkte met de eind-versterker moeten regelen.

    Voor de rest kun je de info van DVDPF gebruiken.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •