De resultaten 1 tot 12 van 12 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Wel of geen voorversteker nodig

    Ik zit te twijfelen of het nou een noodzaak is om een voorversterker zoals bv Emotiva aan te schaffen bij een Onkyo TX-NR3800 receiver. Heb zelf klipsch speakers die erg efficient zijn en niet veel wattage nodig hebben om behoorlijk geluid uit te krijgen. Ik luister nooit op reference leven maar meestal rond de -15.

    Ik zit dus even in een dubio wat verstandig is.

  2. #2

    Standaard

    Het kan zijn dat ik me vergis, maar volgens de info uit wat oudere topics heb je de volgende luidsprekers:
    2x RS 42 II, 2x RF 52's, 1x RW-10D en 1x RC 52 (II)

    De vraag is nu alleen nog welke receiver, omdat TX-NR3800 waarschijnlijk geen echt model is.

    Als je de (juiste) model-nummers geeft, kan ik jouw vraag wel beantwoorden.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Ja sorry was een tik fout het is de TX-NR3008

  4. #4

    Standaard

    Vergeten te vermelden. Me speakers heb ik ondertussen upgedrade. Het is nu:

    2x rf 82, en RC62 geworden. De sub en surround speakers zijn nog hetzelfde.

  5. #5

    Standaard

    Het antwoord op de vraag is: Nee.

    Een voorversterker zal nl. weinig positieve invloed hebben op de kwaliteit van de weergave en geen invloed op het uitgangsvermogen van de receiver. Als je voor- en eind-versterking van elkaar wilt scheiden, kun je beter de receiver vervangen door één of meerdere eindversterkers.

    Om de kwaliteit van de huidige set of receiver te verhogen zou je kunnen proberen om gebruik te maken van 'bi-amping' of om luidsprekers te gaan zoeken met een lagere gevoeligheid. Een hoge gevoeligheid betekent naast dat deze makkelijk aanstuurbaar zijn, vaak ook dat er meer wikkelingen in de spreekspoel zitten. Een gevolg hiervan is dat signalen langer in de spreekspoel blijven en elkaar kunnen beïnvloeden wat weer ten koste kan gaan van de detaillering en dus de kwaliteit van de weergave. Dit is een reden waarom betere luidsprekers een lagere gevoeligheid hebben en wat moeilijker aanstuurbaar zijn.

    Wat jij mist heeft dus waarschijnlijk een technische oorzaak en daar kun je dus niet zo veel aan doen. Het enige wat je wel kunt doen is het voor lief nemen, gaan experimenteren met de instellingen of voor een set gaan sparen die dat wel kan bieden.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 12-03-2013 om 17:07
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Het antwoord op de vraag is: Nee.

    Een voorversterker zal nl. weinig positieve invloed hebben op de kwaliteit van de weergave en geen invloed op het uitgangsvermogen van de receiver. Als je voor- en eind-versterking van elkaar wilt scheiden, kun je beter de receiver vervangen door één of meerdere eindversterkers.

    Om de kwaliteit van de huidige set of receiver te verhogen zou je kunnen proberen om gebruik te maken van 'bi-amping' of om luidsprekers te gaan zoeken met een lagere gevoeligheid. Een hoge gevoeligheid betekent naast dat deze makkelijk aanstuurbaar zijn, vaak ook dat er meer wikkelingen in de spreekspoel zitten. Een gevolg hiervan is dat signalen langer in de spreekspoel blijven en elkaar kunnen beïnvloeden wat weer ten koste kan gaan van de detaillering en dus de kwaliteit van de weergave. Dit is een reden waarom betere luidsprekers een lagere gevoeligheid hebben en wat moeilijker aanstuurbaar zijn.

    Wat jij mist heeft dus een technische oorzaak en daar kun je op dit moment dus niet zo veel aan doen. Het enige wat je wel kunt doen is het voor lief nemen of voor een set gaan sparen die dat wel kan bieden.
    Waar zat je duim deze keer

    Af en toe draai je wel heel erg door en doe je uitspraken die vriendelijk gezegd, kant nog wal raken.

    Wat hij mist, ja dat vraag ik mij ook af, hij vermeld dat helaas niet, ook niet de reden waarom hij denkt een voorversterker nodig te hebben, al heeft dat ook naar mijn mening in dit geval geen nut.

    Toch heb je er weer een prachtig verhaal van gemaakt, onzin of niet, ik heb weer gelachen vandaag
    Have fun and enjoy your collection

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Waar zat je duim deze keer

    Af en toe draai je wel heel erg door en doe je uitspraken die vriendelijk gezegd, kant nog wal raken.

    Wat hij mist, ja dat vraag ik mij ook af, hij vermeld dat helaas niet, ook niet de reden waarom hij denkt een voorversterker nodig te hebben, al heeft dat ook naar mijn mening in dit geval geen nut.

    Toch heb je er weer een prachtig verhaal van gemaakt, onzin of niet, ik heb weer gelachen vandaag
    Ik ook om dat van jou.

    Voor zover er van een verhaal gesproken kan worden.

    Wat jullie missen is waarschijnlijk de x-factor, ofwel het deel van de beleving dat er voor zorgt dat je naar een film kijkt en niet alleen naar het geluid luistert en naar het beeld kijkt.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Ik ook om dat van jou.

    Voor zover er van een verhaal gesproken kan worden.

    Wat jullie missen is waarschijnlijk de x-factor, ofwel het deel van de beleving dat er voor zorgt dat je naar een film kijkt en niet alleen naar het geluid luistert en naar het beeld kijkt.
    Het mijne was meer een opmerking, jij had een echt verhaal, een beetje sprookjesachtig, maar goed, wel meer een verhaal

    De x-factor..... ja, die staat meestal goed gekoeld voor mij op tafel en maakt dat de film ook nog smaak krijgt, de hond zorgt af en toe voor een geurtje en dan is het toch wel een aardig compleet geheel dacht ik zo
    Have fun and enjoy your collection

  9. #9

    Standaard

    @DVDPF:
    Ik denk niet dat het geheel daardoor compleet is.

    Dat is nl. een vorm van afleiding die gebruikt wordt door iemand of iets dat aandacht van je wilt hebben. Nadat je die hebt gegeven, kun je je weer gaan concentreren op de film. Iets wat met een heel goedkoop of duur wegwerpsetje dan niet meer zal lukken.

    De x-factor zorgt er dus voor dat afleiding minder leuk woord: vervelend is.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door wooddwarf Bekijk bericht
    Ik zit te twijfelen of het nou een noodzaak is om een voorversterker zoals bv Emotiva aan te schaffen bij een Onkyo TX-NR3800 receiver. Heb zelf klipsch speakers die erg efficient zijn en niet veel wattage nodig hebben om behoorlijk geluid uit te krijgen. Ik luister nooit op reference leven maar meestal rond de -15.

    Op het vermogensgebied en de gevoeligheid van de speakers zijn onze setups zo'n beetje vergelijkbaar, maar als ik op -15 ga draaien dan staat hier binnen de kortste keren de ME voor de deur en kan ik mijn setup vaarwel zeggen, het staat dan zo genadeloos hard dat ik binnen de korste keren geen buur meer overhoud die mij niet een grote baksteen door de ruiten wil kieperen. Heb dan ook het idee dat je setup heel beroerd is afgeregeld

    Ik zit dus even in een dubio wat verstandig is.
    Oke..... wil je wel een duwtje in de richting geven zodat je weer gaat houden van je setup, heb nog wat andere berichten van je gelezen en daar lees ik tussen de regels in dat je niet tevreden bent met het geluid......

    Wees niet lui, leest het even rustig door, luie/gemakzuchtige mensen slaan ook hun gebruiksaanwijzingen over en missen dan alles wat hun apparatuur wel bied, maar zij geen gebruik van maken.... dom dom dom, en dat wil je toch niet zijn?

    Tip 1

    Lees je gebruiksaanwijzing nog eens goed door en vooral op het gebied van instellingen maken/wijzigen en controleren hoe alles staat. Met het goed kunnen omgaan van je setup valt en staat je setup, met andere woorden, als jij de controle hebt, dan bepaal ook jij hoe het gaat klinken, de enige beperking is dan nog het materiaal dat je gebruikt. (er nog meer apparatuur bijkopen die je ook niet onder controle hebt zal het geluid echt niet gaan verbeteren)

    Tip 2

    Laat je door NIEMAND vertellen hoe het moet, ook niet dat Pure , of Direct zou moeten omdat "beter" zou zijn.
    Je laat je natuurlijk ook niet door een meetmicrofoontje de les lezen en ook al beweren sommigen hier dat je met een dB meter aan de slag zou moeten om eea in te stellen...... is dat leuk als hulpmiddeltje, maar absoluut geen noodzaak. Laten we wel zijn, we hebben allemaal onze eigen smaak...... en we hebben allemaal een ander gehoor en ook al horen we beiden hetzelfde signaal, we kunnen het beiden door ons gehoor totaal anders ervaren. Er bestaat geen metertje dat jouw gehoor kent, nog jouw smaak kent......

    Tip 3

    Je speakers, nou ja je tweeters dan, staan op oorhoogte. Je speakers staan niet achter gordijnen en er staan ook geen obstakels/voorwerpen tussen je luisterplaats en je speakers. Je front speakers kun je iets naar je toe richten, de rest is een beetje afhankelijk van je kamerindeling, vaak moet er een compromie komen omdat we niet allemaal gezegend zijn met een optimale ruimte waarin we alles volgens het ideaal plaatje kunnen plaatsen.


    Tip 4
    Instellingen maken, je hebt waarschijnlijk een ideale luisterplek, je hotspot, die plek waar jezelf het liefste zit omdat daar het geluid het beste klinkt, zo'n beetje (zoveel mogelijk in het midden tussen alle speakers in, zover dat mogelijk is in je ruimte) de plek waar je altijd zit als je van film en muziek geniet.

    Meet de afstanden van al je speakers tot aan je oren en stel dat op je receiver in, ach, het zal heus niet op 10cm aankomen, maar wees wel een beetje serieus.

    Stel de beperkingen in die je wilt dat je speakers krijgen of gewoon al hebben, de waarden van je speakers moet je kunnen vinden zoals de fabrikant ze heeft opgegeven, je kan de meting van het meetmicrofoontje meenemen in je instellingen, deze zit soms aardig in de goede richting. Als je full range speakers hebt, dan kun je alles op Full instellen, maar als je center of rears achterblijven dan kun je dat instellen, zelf heb ik alles als full omdat alle speakers dat ook kunnen in mijn opstelling. Als je bijvoorbeeld een matige satellietset zou hebben die maar van 100Hz tot 16000Hz zou gaan, dan moet je van alle speakers je receiver op 100Hz zetten en om geen gat in het geluid te krijgen de sub op 110 of 120Hz.
    Deze instellingen zijn dus afhankelijk van het bereik van je speakers, je kan de receiver wel instellen dat hij tot 80hz naar je front speaker moet sturen, als het een satellietje is dat maar tot 120Hz kan weergeven, dan gaat hij toch echt niet 80Hz weergeven omdat je dat hebt ingesteld. Zoek dus ook even je mogelijkheden van je speakers op.

    Je sub..... ja die stel je dus iets hoger in dan je zwakste speaker, dit om een gat in het geluid te voorkomen. Als je zwakste speaker op gebied van laag weergave maar tot zo'n 70Hz kan komen, dan ga je daar met je sub zo'n 10 tot 20 Hz boven zitten, beetje proberen kom je er wel achter wat het fijnst klinkt. Op de sub zelf kun je dan de frequentie regelaar helemaal open draaien zegt men, zelf heb ik dat niet, want ik geloof niet en denk...... baat het niet schaden zal het ook niet, ik heb hem dan op de sub ook iets boven de waarde van mijn zwakste speaker in het laag ingesteld. BTW, een goede sub zal maar een beperkt gebied hebben waarin hij is in te stellen, enkel bij goedkope satellietsetjes zie je subs die ook nog boven de 200Hz weergeven en dat is niet echt de bedoeling voor een strakke laagweergave.

    Tip 5

    Begin met een schone lei, je microfoonmeting is, als ik uit ervaring zo lees, aardig mislukt. Als je je gebruiksaanwijzing goed hebt gelezen, dan weet je ondertussen hoe je de handel kunt resetten...... je schone lei
    Weet je niet hoe het moet, maar je weet ondertussen wel hoe je je receiver moet bedienen, dan is dat ook niet erg, je gaat dan immers alles aanpassen naar je smaak(oortjes) en je eigen metingen(oortjes) Begin met je fronts op 0dB en pas het volume van de center en rears zodanig aan dat het als 1 geheel klinkt, dat gaat het eenvoudigst met een lekker stukje popmuziek met wat bas erin op een CD die je afspeelt op de stand multichannel stereo. Als alles even hard klinkt, dan heb je de goede balans gevonden, al kan dat bij films wel eens wisselen, het uiteindelijk vinden van de goede stand duurt dan ook wel enige tijd.

    Tip 6

    Misschien wel de meest omstreden tip, bij de puristen gaan de haren omhoog, maar daar moet je maling aan hebben als je het naar jouw smaak wilt instellen. Ga eens lekker met je equalizer instellingen aan de gang, wil je iets meer hoog, voeg het dan toe, teveel laag, haal er wat vanaf, teveel miden pas het aan..... ach durf eens wat. BTW, als je receiver is wat ik denk dat hij is, dan moet je ook nog een paar presets heben, probeer die eens

    Tip 7

    Komop, leer je apparatuur naar je hand te zetten, maak eens vrienden op het forum om te kunnen vergelijken, ga eens op bezoek of vraag eens op bezoek, de spullen heb je naar mijn idee wel om er iets moois van te maken Probeer eens wat, snel stukmaken zul je niet iets, maar draai dan niet met -15 dB, hier vliegen dan alle kopjes uit de kast

    Zo----- hoop dat je wat aan de Tips hebt, laat je niet van de wijs brengen als fanatiekelingen mij hierop aanvallen, ik zeg immers nergens dat je iets MOET doen, geef je enkel als Tips wat je KAN doen

    Enne.... mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, laat het me dan weten, ben hier om te helpen.
    Have fun and enjoy your collection

  11. #11

    Standaard

    Bedankt voor de handige tips. Ga zeker morgen alles in praktijk brengen en dan geef ik later een update hoe het gegaan is.

    Gegroet,

    Wooddwarf

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door wooddwarf Bekijk bericht
    Bedankt voor de handige tips. Ga zeker morgen alles in praktijk brengen en dan geef ik later een update hoe het gegaan is.

    Gegroet,

    Wooddwarf
    Oke, hoop dat je tot een heel fijne afstelling zult komen, ook al zal dat in de beginfase een beetje grof in de richting zijn, daarna kan je gaan fine-tunen

    BTW, de sub wordt toch wel weer het lastigste onderdeel, zet daarvan het volume als start ergens op 2/3 of max 3/4 van de regelaar op de sub open, op je versterker zul je waarschijnlijk ergens tussen de -4 en -8 dB belanden als je van een niet al te overdreven bas houd en mag het wat mee doen dan wordt het iets van 0 tot hooguit +4dB schat ik zo.

    Ben benieuwd of je hem lekker naar je hand kunt zetten..... wees geduldig, heb er zelf ook een hele tijd voor nodig gehad om het helemaal naar het zin te krijgen, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd
    Have fun and enjoy your collection

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •