De resultaten 1 tot 17 van 17 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Geluid Samsung Home Cinema.

    Wat had ik: Een goeie oude Sony versterker en 2 Magnat zuilen maar die zijn door de hoge leeftijd (15 a 20 jaar) kapot gegaan. (Conussen ingescheurd/verdroogd) Dus maar een Samsung HT-E5500 home cinema gekocht vanwege de mogelijkheden en een gelezen test. (5.1 systeem) De TV geluidskwaliteit viel mee maar bij het afspelen van een cd op de goedkope plastic bijgeleverde speakertjes werd ik niet goed! Toen op zoek gegaan naar andere boxen en nu de Yamaha NSP60 centerspeaker en satellietjes gekocht maar nog steeds niet echt tevreden al is het al wel een verbetering. Ik loop er over te denken om die Yamaha satellietjes die ik nu voor gebruik achter te gaan gebruiken als vervanging van de samsung achterspeakers en voor het voorgeluid 2 yamaha zuilen te kopen maar heeft dit zin???

    Ik heb namelijk het idee dat de satelietjes niet het volledige frequentiebereik aangeboden krijgen of is dat wel zo? Hiermee bedoel ik dat voor deze speakers het laag is uitgefilterd omdat dit naar de subwoofer gaat en zo de satellietjes ontlast worden...Als er voor de satellieten geen lage tonen worden aangeboden dan kan ik er aanhangen wat ik wil maar zal er nooit een redelijk basgeluid uit de voorboxen komen!

    Ik ben niet echt een audiofiel maar redelijk geluid vind ik toch wel fijn!
    De beste optie zou natuurlijk zijn een fatsoenlijke versterker kopen, bijvoorbeeld de rx-v573 van Yamaha maar ik zit met gebrek aan kastruimte om die kwijt te kunnen. Er moet dan namelijk ook nog een losse dvd speler bij en ook mijn hd recorder moet nog in dat kastsegment kunnen...

    Iemand dus enig idee of bij de Samsung het laag uitgefilterd word in de satelliet uitgangen??

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door adkart Bekijk bericht
    De beste optie zou natuurlijk zijn een fatsoenlijke versterker kopen, bijvoorbeeld de rx-v573 van Yamaha maar ik zit met gebrek aan kastruimte om die kwijt te kunnen. Er moet dan namelijk ook nog een losse dvd speler bij en ook mijn hd recorder moet nog in dat kastsegment kunnen...

    Beste AdKart,

    Als je voordat je tot aankoop over ging even rond had gezocht op dit forum, dan was je tot de conclusie gekomen dat zo'n alles in een setje niet veel is. Ja, het is veel, maar dan rommel.

    Je conclusie is dan ook volledig juist, koop een fatsoenlijk receiver en gebruik deze als middelpunt van je installatie.

    Het probleem aan kastruimte valt evt op te lossen door een zgn "slimline" receiver te kopen. Marantz heeft een aantal van deze in het productprogramma.
    SONY kdl37w5500|SONY str-da 2400es|SONY ps3 slim 250gb|KEF 2005.3|WD TVlive|Apple TV 2 (jailbreak)|ASUS TF101|Synology DS411j|

    If you suck at making proper movies, make 3d movies!

  3. #3

    Standaard

    SONY kdl37w5500|SONY str-da 2400es|SONY ps3 slim 250gb|KEF 2005.3|WD TVlive|Apple TV 2 (jailbreak)|ASUS TF101|Synology DS411j|

    If you suck at making proper movies, make 3d movies!

  4. #4

    Standaard

    De Pioneer VSX-S300 slim is ook een optie.

  5. #5

    Standaard

    Inderdaad ben ik een absolute Noob op dit gebied en had ik mezelf beter aan kunnen melden op dit forum voordat ik een setje kocht... Nu een paar honderd euro uitgegeven aan iets wat niet naar mijn zin is....Het zal dus wel een nieuwe versterker worden met 2 nieuwe zuilen en de tv ipv op de kast aan de muur zodat de centerspeaker er onder kan want met zo'n constructie past het wel allemaal...Slimline is natuurlijk wel slim maar er moet nu natuurlijk ook nog een dvd speler in de kast dus het wordt toch nog een hele stapel apparatuur.


    Nu weet ik alleen nog niet of het laag van de frontspeakers uitgefilterd wordt...
    Bellen met de technische dienst van Samsung zal wel geen uitsluitsel brengen...

  6. #6

    Standaard

    Uiteraard wordt het laag gefilterd, en zo'n cheap-ass setje heeft geen LFE filter waardoor je zelf kunt bepalen vanaf welke frequentie de bass naar de sub-woofer gaat.

    Die mis ik overigens in je verhaal...

    Want met satelieten is het wel degelijk mogelijk om een vol geluid te krijgen, alleen moeten ze daarin ondersteund worden door een goed aangestuurde sub-woofer
    SONY kdl37w5500|SONY str-da 2400es|SONY ps3 slim 250gb|KEF 2005.3|WD TVlive|Apple TV 2 (jailbreak)|ASUS TF101|Synology DS411j|

    If you suck at making proper movies, make 3d movies!

  7. #7

    Standaard

    (enne.. nieuw kastje kan af en toe ook geen kwaad...)
    SONY kdl37w5500|SONY str-da 2400es|SONY ps3 slim 250gb|KEF 2005.3|WD TVlive|Apple TV 2 (jailbreak)|ASUS TF101|Synology DS411j|

    If you suck at making proper movies, make 3d movies!

  8. #8

    Standaard

    Haha heb je gelijk Marcellow maar om na 2 maanden de boel te vervangen stuit thuis op wat weerstand denk ik
    Setje is inderdaad voorzien van een passieve subwoofer. Nu ik weet dat het laag uitgefilterd word (is niet uit te zetten in de menu's) weet ik genoeg en is het enkel kopen van 2 nieuwe zuilen dus geen optie!

    Bedankt voor jullie snelle info!!!

  9. #9

    Standaard

    Passiefe subwoofer ook nog... Man, wat had het goed geweest om hier eerder te komen..

    Nu rest je niet anders dan het setje "per ongeluk" te laten ontbranden. Nu weet ik niet hoeveel je voor die set hebt betaald, en hoe je budgetwise in elkaar steekt.. Maar ik zou deze gewoon naar de slaapkamer verhuizen, of de zolder, schuur, kinderkamer, afvalcontainer en voor iets knaps gaan.

    Ja, dat kost geld, maar levert je zoveel plezier op...
    SONY kdl37w5500|SONY str-da 2400es|SONY ps3 slim 250gb|KEF 2005.3|WD TVlive|Apple TV 2 (jailbreak)|ASUS TF101|Synology DS411j|

    If you suck at making proper movies, make 3d movies!

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door adkart Bekijk bericht
    Haha heb je gelijk Marcellow maar om na 2 maanden de boel te vervangen stuit thuis op wat weerstand denk ik
    Setje is inderdaad voorzien van een passieve subwoofer. Nu ik weet dat het laag uitgefilterd word (is niet uit te zetten in de menu's) weet ik genoeg en is het enkel kopen van 2 nieuwe zuilen dus geen optie!

    Bedankt voor jullie snelle info!!!
    Zelfs bij sets met losse delen worden de lage tonen vaak uit het geluid van de gewone luidsprekers gefilterd. Alleen kun je daarbij tegenwoordig zelf bepalen welke frekwentie je daarvoor gebruikt. Dit wordt dan gedaan om het geluid voller te laten klinken en/of de receiver en luidsprekers te ontlasten, wat soms nodig is om overbelasting te voorkomen.

    Wanneer je een set met 2 zuilen wilt met 2 woofers die 13 cm of groter zijn, kun je beter geen slim-line model kopen. Daarvoor is het uitgangsvermogen vaak te laag en zijn de reserves te klein om deze onder controle te kunnen houden. Op dat soort receivers kun je daarom beter boekenplank- of sateliet-formaat luidsprekers aansluiten en die combineren met een aktieve sub. Het makkelijkst en goedkoopst is om met een complete (luidspreker-)set te beginnen en die naar verloop van tijd te 'upgraden'. Op deze manier kun je zelf veel kennis vergaren om uiteindelijk jouw droom-set zelf samen te stellen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  11. #11

    Standaard

    Hoi Gerco, ik heb net even je eigen draadje zitten lezen over je eigen apparatuur en ik zag dat jij nu de yamaha 673 hebt. Nou zie ik in de manuals van de 473 en de 673 alleen aansluitschema's met een subwoofer en daar heb ik ook nog geen actieve versie van... Geeft de 673 (en als je weet ook de 473)ook al het laag door aan je frontspeakers of filtert hij het allerlaagste weg? Als de frontboxen namelijk goed zijn heb ik misschien geen sub nodig. (of maak ik een denkfoutje)
    Reden is puur geld besparen (op dit moment, hij kan er later altijd nog bij) want ik moet nu al 2 nieuwe zuilen en een versterker hebben. In combinatie met mijn samsung miskoop en de Yamaha NSP60 set heeft het dan wel even genoeg gekost...

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door adkart Bekijk bericht
    Hoi Gerco, ik heb net even je eigen draadje zitten lezen over je eigen apparatuur en ik zag dat jij nu de yamaha 673 hebt. Nou zie ik in de manuals van de 473 en de 673 alleen aansluitschema's met een subwoofer en daar heb ik ook nog geen actieve versie van... Geeft de 673 (en als je weet ook de 473)ook al het laag door aan je frontspeakers of filtert hij het allerlaagste weg? Als de frontboxen namelijk goed zijn heb ik misschien geen sub nodig. (of maak ik een denkfoutje)
    Reden is puur geld besparen (op dit moment, hij kan er later altijd nog bij) want ik moet nu al 2 nieuwe zuilen en een versterker hebben. In combinatie met mijn samsung miskoop en de Yamaha NSP60 set heeft het dan wel even genoeg gekost...
    Ik heb niet de 673 maar de 663, wat voor de uitleg niet veel uit zal maken.

    In mijn geval heb ik de receiver zo ingesteld dat de frekwenties onder de 80Hz alleen naar de sub gaan. Dit heb ik gedaan om o.a. te voorkomen dat de lage tonen van de luidsprekers die van de sub beïnvloeden. De sub die ik gebruik is maar een 8" wat eigenlijk niet voor mijn set niet meer voldoende is.

    Je maakt een denkfoutje door te stellen dat je met een stel volwaardige 'fronts' geen subwoofer nodig zal hebben. Een sub heb je bijna altijd nodig voor de lage tonen van de andere kanalen en de LFE's. De kanalen van de 'centre' en de 'surrounds' bevatten nl. ook lage tonen die weergegeven moeten worden om bvb dialogen vol te laten klinken.

    Om de LFE's goed weer te kunnen geven, heb je een luidspreker nodig die lange slagen kan maken en door een eindtrap onder controle gehouden moet worden. Door dat een aktieve sub een eindtrap (en filters) heeft die afgestemd zijn op de woofer, kan deze dit beter dan een stel gewone luidsprekers. Een bijkomend voordeel is dat je daardoor ook de receiver ontlast, omdat lagere tonen vaak meer energie vragen dan hogere tonen. Hierdoor zal het geluid voller gaan klinken meer indruk wekken en hoef je ook niet bang te zijn dat de LFE's de luidsprekers beschadigen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  13. #13

    Standaard

    Bedankt voor het rechtzetten van mijn denkfout Gerco! Ik leer steeds meer bij! Gaat al met al wel een prijzig geheel worden voor iets wat met 300 eu begon...

  14. #14

    Standaard

    Inmiddels een leuke set bij elkaar gezocht en over het geluid ben ik prima tevreden!

    Yamaha RX-V473 receiver
    Yamaha NPS 60 center speaker en satelliet luidsprekers
    Yamaha YST SW 015 actieve subwoofer (op aanraden toch maar een sub genomen)
    Yamaha BD-S473 DVD/Bluray
    Magnat Monitor 1000 frontzuilen. (Yamaha model wat ik wilde was tijdelijk niet leverbaar maar door eerdere ervaring met magnat leek me dit ook een goeie keus)

    Verder in het media gebeuren nog een Humax 5050 recorder aanwezig met digitale hd tv en een western digital TVLiveHub om gedownloade films op te zetten...Natuurlijk ook nog een TV, Sony 40 inch LCD. Laatstgenoemde 3 apparaten had ik al.

    Kan het beter????Vast wel maar gezien het geld wat ik er aan uit wilde geven ben ik nu super tevreden!!!!

    Allemaal bedankt voor de goeie tips en het geduld met mij en ik blijf het forum hier volgen want je kunt nooit genoeg weten he?

    O ja, die Samsungset ben ik voor een redelijk goeie prijs nog vanaf gekomen!

  15. #15

    Standaard

    Gefeliciteerd met jouw aankopen.

    Ik ben alleen bang dat de front luidsprekers niet iets te veel van het goede zijn als je kijkt naar de rest van de set en dat het daardoor lastig zal zijn om de set optimaal in te stellen. De Monitor 1000 zullen door de dubbele woofers om meer vermogen vragen dan de receiver kan leveren. Daar komt bij dat de sub die maar een 16cm woofer heeft, waarschijnlijk ook niet krachtig genoeg zal zijn om de lage tonen van de 'fronts' overstemmen. In jouw geval had je denk ik beter voor de Monitor 200 kunnen kiezen en deze op een stel standaards kunnen zetten.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  16. #16

    Standaard

    Thanx Gerco!
    De Monitor 1000 hebben inderdaad dubbele woofers en zouden een versterker van 30 Watt nodig hebben dus dat gaat wel goed. Alles nog niet erg hard gezet maar het niveau waarop ie gestaan heeft is ruimschoots voldoende om ruzie met de (toch wel makkelijke) buren te krijgen! Sub had eigenlijk wel wat groter gemogen maar a) dat neemt wat meer ruimte in b) we hebben een tussenwoning met buren en c) het budget.
    Voorlopig voldoet het prima aan mijn eisen (de Yamaha receiver heeft genoeg instellingsmogelijkheden om het geluid goed te krijgen al is het inderdaad even puzzelen) en wie weet, ooit nog eens een mega subwoofer....

  17. #17

    Standaard

    Die 30 Watt zijn vaak zware Wattjes van een versterker die last-stabiel is. Receivers zijn dit meestal niet, omdat de voeding daarvoor vaak te licht is. Aan de andere kant zorgen lichtere receiver vaak voor meer overlast, omdat die over het algemeen komt door vervorming als gevolg van het niet onder controle houden van de luidsprekers. Andere oorzaken zijn contakt-geluiden, een slechte bron, de gebruikte geluidssterkte en in sommige gevallen een akoestisch lek in de kamer.

    Het heeft dus niet altijd te maken met de geluidssterkte.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •