De resultaten 1 tot 22 van 22 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Probleem met spelen van 5.1 audio

    Beste leden, ik zit met volgend probleem:

    Een tijd geleden heb ik een 2.1 systeem aangekocht (Harman Kardon 300)

    Dus is een compleet systeem met blue-ray speler

    alles gaat goed, behalve bij 5.1 audio gaat de speler de mist in

    Als ik 5.1 wil beluisteren hoor ik de muziek van de films wel, maar bij het spreken hoor ik enkel een gebrom uit de subwoofer...

    Dit los ik momenteel op door over te schakelen van surround naar stereo en de subwoofer via settings uit te schakelen. maarja, dan heb je natuurlijk niet echt kwalitatieve audio

    Ligt het probleem bij mezelf omdat ik verkeerd heb aangesloten? Of kan je gewoon geen 5.1 afspelen op een 2.1 systeem?


    Alvast bedankt

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hanver Bekijk bericht
    Beste leden, ik zit met volgend probleem:

    Een tijd geleden heb ik een 2.1 systeem aangekocht (Harman Kardon 300)

    Dus is een compleet systeem met blue-ray speler

    alles gaat goed, behalve bij 5.1 audio gaat de speler de mist in

    Als ik 5.1 wil beluisteren hoor ik de muziek van de films wel, maar bij het spreken hoor ik enkel een gebrom uit de subwoofer...

    Dit los ik momenteel op door over te schakelen van surround naar stereo en de subwoofer via settings uit te schakelen. maarja, dan heb je natuurlijk niet echt kwalitatieve audio

    Ligt het probleem bij mezelf omdat ik verkeerd heb aangesloten? Of kan je gewoon geen 5.1 afspelen op een 2.1 systeem?


    Alvast bedankt
    Nou..... bedanken doe je me niet voor deze opmerking: het eerste dat ik overigens dacht...... heb je weer zo'n s.kk.l met zo'n plastic alles in 1 weggooigeval

    Laten we eerlijk zijn, als je al niet eens een alles in 1 setje met 3 speakertjes kunt aansluiten.... dan heeft hulp vragen hier ook geen zin meer Dus ik ga er maar even van uit dat je met behulp van de gebruiksaanwijzing die paar draadjes nog wel op de juiste plaats hebt weten te prikken

    Zo...... was je er nog

    Komen de antwoorden op je vragen, ja natuurlijk kun je een 5.1 of 7.1 of 6.1 film afspelen op dat 2.1 setje, alle kanalen worden zo gemixed dat ze uit die 2 speakertjes komen...... ja surround zal het nooit worden, maar dat lijkt me logisch. Antwoord: dat zal dus geen probleem moeten zijn.

    Dan de brom, dit hoort absoluut niet, maar ondanks dat H&K wel leuke produkten kan maken, maken ze ook rommel die wat vaker dan bovengemiddeld stuk gaat, jouw setje is er ook 1 van dit soort Als je wat zou gaan Googlen, dan kom je de problemen met je set wel tegen.

    Als je nog garantie hebt, snel inleveren voor reparatie en hopen dat ie knap gemaakt kan worden of omgeruild wordt.

    Tip:

    Koop niet van die alles in 1x weggooi zooi, voor het geld dat dit setje heeft gekost kun je ook een leuk los setje kopen met meer mogelijkheden en als daar wat stuk aan gaat hoef je niet alles weg te gooien en alleen het defecte onderdeel te vervangen.... scheelt weer in de kosten.
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard

    Welkom op dit forum hanver.

    Ik denk dat de HDMI Audio out verkeerd ingesteld staat. Als deze op 'Auto' staat kan het zijn dat bij weergave van surround ook de luidsprekers van de TV gebruikt worden. Deze kun je het beste op 'Off' zetten, omdat het de bedoeling is dat het geluid alleen door de luidsprekers van de BDS weergegeven wordt.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 29-10-2012 om 12:57
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  4. #4

    Standaard

    Ene antwoord is al veel vriendelijker als de andere

    HDMI output kan ik zelfs niet op auto zetten, enkel Off (zoals hij stond) of PCM of Bitstream

    Er onder staat dynamic range control met on/off/auto (deze staat op auto) maar hieraan veranderen helpt ook niks

    Dus ik hoor de stemmen wel, maar enkel via de woofer, dus hoor ik een diep gebrom en zijn de stemmen niet verstaanbaar.

    Aansluiting kan ik idd nie echt iets verkeerd doen:
    - hdmi van tv naar versterker
    - boxen naar versterker
    - subwoofer naar versterker


    Zou hij dan toch stuk zijn?
    Want ander geluid speelt hij wel perfect af zoals het moet

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hanver Bekijk bericht
    Ene antwoord is al veel vriendelijker als de andere

    HDMI output kan ik zelfs niet op auto zetten, enkel Off (zoals hij stond) of PCM of Bitstream

    Er onder staat dynamic range control met on/off/auto (deze staat op auto) maar hieraan veranderen helpt ook niks

    Dus ik hoor de stemmen wel, maar enkel via de woofer, dus hoor ik een diep gebrom en zijn de stemmen niet verstaanbaar.

    Aansluiting kan ik idd nie echt iets verkeerd doen:
    - hdmi van tv naar versterker
    - boxen naar versterker
    - subwoofer naar versterker


    Zou hij dan toch stuk zijn?
    Want ander geluid speelt hij wel perfect af zoals het moet
    Zachte heelmeesters..... stinkende wonden Had je natuurlijk kunnen prijzen met je aankoop, maar dat is niet mijn stijl en de waarheid is wel eens anders.

    Wat bedoel je met ander geluid?

    Een CD klinkt wel goed? Maar een DVD of Blu ray met 5.1 geluid niet? Heb je wel eens een DVD geprobeerd met meerdere audio opties en toen geschakeld tussen de opties, ik bedoel daarbij dan tussen DD 5.1 en DD 2.0 ....... er zijn schijfjes die deze optie hebben...... is het dan wel goed?

    BTW, heb je wel nog even je aansluitingen gecontroleerd? , je vraagt ons er wel om, maar dan zou je daar een paar foto's van moeten maken en hier moeten plaatsen, wel een beetje knappe dan. Heel soms wil het wel eens helpen om de de boel geheel spanningsloos te maken, oftewel simpel gezegd, de boel even van het stopcontact losmaken en na minimaal een minuut weer aansluiten, iets dat vaak enkel bij DVD/BR spelers helpt, maar het is altijd een poging waard Inderdaad kun je er weinig verkeerds op aansluiten, maar voor de zekerheid nog even checken kan nooit kwaad.

    Ik wil best wel helpen, maar kan niet goed tegen erg simpel en dat ik zelf maar van alles raden moet, de liefde moet een beetje van 2 kanten komen.

    BTW, nogmaals, de setjes zijn niet erg betrouwbaar, dus als je nog garantie hebt zou ik niet erg lang wachten..... Er zijn mensen geweest die tot wel 2x hebben moeten omruieln totdat zij een goed werkend exemplaar hadden.

    Tevens schrijf je enige tijd, iets waar ik ook niet goed tegen kan, maakt het alweer lastiger om goed te kunnen helpen, roept alleen weer vragen op, hoe lang heb je de set dan, wordt de set intensief gebruikt, is dit probleem er vanaf het begin al, is het probleem er pas..... hoelang is het er dan al.... etc etc

    Goede hulp kan enkel gegeven worden met correcte info, ben niet altijd de aardigste, maar ik loop hier dan ook al een tijdje en bij de aankoop van dit setje heb je hier toch ook niet geinformeerd......ik probeer wel goede hulp te geven en mocht de set defect blijken, en je krijgt de kans om om te ruilen, neem los spul!!!!!!!
    Have fun and enjoy your collection

  6. #6

    Standaard

    Bij sommige bluerays en DVD's kan ik inderdaan switchen tussen verschillende audio functies.

    Dolby digital bvb zit er vaak bij, deze speelt hij perfect af, maar zoals jezelf ook zegt, sommige dvd's kan je niet kiezen en als dat dan toevallig 5.1 is dan ben ik gezien

    setje wordt dagelijks gebruikt voor paar uurtjes, maar staat nooit vollenbak. wordt ook veel gebruikt om naar radio/cd te luisteren. het is ongeveer een jaartje oud en bij mijn weten heeft 5.1 nog nooit gewerkt

    ik zal deze avond eens (deftige) foto's nemen van de aansluitingen alhoewel dat er nogal wat kabels lopen van en naar de tv


    Was laatst nog een aansluiting vergeten te vermelden:
    - audio kabel (rood wit) van tv uit naar versterker in. dit om de digibox voor digitale televisie te doen werken

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hanver Bekijk bericht
    Bij sommige bluerays en DVD's kan ik inderdaan switchen tussen verschillende audio functies.

    Dolby digital bvb zit er vaak bij, deze speelt hij perfect af, maar zoals jezelf ook zegt, sommige dvd's kan je niet kiezen en als dat dan toevallig 5.1 is dan ben ik gezien

    setje wordt dagelijks gebruikt voor paar uurtjes, maar staat nooit vollenbak. wordt ook veel gebruikt om naar radio/cd te luisteren. het is ongeveer een jaartje oud en bij mijn weten heeft 5.1 nog nooit gewerkt

    ik zal deze avond eens (deftige) foto's nemen van de aansluitingen alhoewel dat er nogal wat kabels lopen van en naar de tv


    Was laatst nog een aansluiting vergeten te vermelden:
    - audio kabel (rood wit) van tv uit naar versterker in. dit om de digibox voor digitale televisie te doen werken
    Het audiokabeltje van de TV naar het setje is geen probleem en als je zo de problemen leest met deze set mag je blij zijn dat dat onderdeeltje tenminste wel werkt zoals het hoort

    Ter lering en vermaak:

    http://www.kieskeurig.nl/home_cinema...eviews/946981/

    Denk dat je setje een probleem heeft met zijn decoder, nu zit alles in die apparaten vaak vast op 1 print en zal er een hele print gewisseld moeten worden.

    Wat ik overigens niet begrijp is dat je het een jaar hebt uitgehouden met een gebrekkig functionerend apparaat.

    Kom op, hup hup naar de winkel en laten repareren en niet weer zolang wachten, dan is de garantie over en weten ze je laatste dubbeltje wel te vinden, want dan gaat het je echt veel geld kosten.
    Have fun and enjoy your collection

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    ik probeer wel goede hulp te geven en mocht de set defect blijken, en je krijgt de kans om om te ruilen, neem los spul!!!!!!!
    Je valt inderdaad best wel mee hoor! Behoorlijk direct en daar moet je tegen kunnen

    @hanver: Losse componenten is inderdaad een verstandige optie. OK, het neemt wat meer plaats in en wellicht vanuit minimalistische design-gedachten niet altijd wenselijk, maar uiteindelijk doe je er verstandiger aan en kun je er langer van genieten. En dat laatste is het allerbelangrijkste wat mij betreft!
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  9. #9

    Standaard

    Veel verstand heb ik niet van audio, daarom ook gekozen voor "plug & play" setje.

    Hier de beloofde foto's van mijn aansluitwerk...
    Don't mind the dust :/

    Versterker: 1 naar woofer, analog audio 1 naar tv en HDMI naar tv



    Versterker: aansluiting van de boxen



    TV: HDMI naar versterker, audio out naar versterker



    Subwoofer: 1 kabel naar versterker





    Zoals je kunt zien heeft de subwoofer kabel 2 kabeltjes, maar volgens het boekje moet er maar 1 van gebruikt worden.
    Knopje INPUT (normal/LFE) staat niet eens in de handleiding, en weet dus ook niet wat het doet

  10. #10

    Standaard

    Mooie duidelijke foto's

    Zou dat schakellaartje op LFE zetten, bij 5.1 kanalen gaat dan het laag via dat .1 kanaal dat .1 kanaal wordt ook wel het LFE kanaal genoemd, tevens zit je aansluiting ook al in de LFE kanaal aansluiting op de sub, waarschijnlijk bedoelen ze met normaal die rode en witte tulpaansluiting....... beetje vreemd wel, maar als H&K het zo bedoeld heeft so be it.

    Misschien dat het met dat schakelaartje wel goed werkt, maar ik zou het toch vreemd vinden dat het dan met stereo wel altijd normaal normaal heeft gewerkt.

    Baat het niet, schaden zal het zeker niet, schakellaartje op LFE en als het dan wel goed werkt met 5.1 bronnen, dan heb je mazzel, hoef je niet op pad met je set

    BTW, dat stof valt wel mee, is hier wel eens erger Oh, volgende keer een kenner willen worden, we helpen je hier heus wel op het forum om alles goed aangesloten en ingesteld te krijgen, op een gegeven moment wordt je net als ons ook een kenner
    Have fun and enjoy your collection

  11. #11

    Standaard

    Zal ik nog eens proberen te zetten op LFE, maar ik dacht dat het niet ging, mssn eens doen terwijl ik hem uit de stekker heb gehaald voor minuutje

  12. #12

    Standaard

    Ik zou de Phase op je subwoofer op "Normal" zetten. De sub waarbij dit op reverse (=180 graden) staat, moet ik nog tegenkomen.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  13. #13

    Standaard

    ja had ik ook gezien, waarschijnlijk bij verzetten tegen het schakelaartje gebotst staat nu op normal

    subwoofer input van normal naar LFE gezet, zonder resultaat

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter Porrio Bekijk bericht
    Ik zou de Phase op je subwoofer op "Normal" zetten. De sub waarbij dit op reverse (=180 graden) staat, moet ik nog tegenkomen.
    Zou bij mijn eigen sub maar niet gaan kijken dan Heb vaker met dat schakelaartje gespeeld maar hoorde nooit verschil, waar ie uiteindelijk op beland is.....

    Toch nieuwsgierig geworden.....

    Hij stond/staat op 0, de andere stand is 180, heb het zo laten staan, maar het had me niet verbaast als hij op 180 had gestaan
    Have fun and enjoy your collection

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hanver Bekijk bericht
    ja had ik ook gezien, waarschijnlijk bij verzetten tegen het schakelaartje gebotst staat nu op normal

    subwoofer input van normal naar LFE gezet, zonder resultaat
    Ben bang dat er niets anders opzit dan met het spul terug te gaan naar de winkel stuk is stuk.
    Have fun and enjoy your collection

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Zou dat schakellaartje op LFE zetten, bij 5.1 kanalen gaat dan het laag via dat .1 kanaal dat .1 kanaal wordt ook wel het LFE kanaal genoemd, tevens zit je aansluiting ook al in de LFE kanaal aansluiting op de sub, waarschijnlijk bedoelen ze met normaal die rode en witte tulpaansluiting....... beetje vreemd wel, maar als H&K het zo bedoeld heeft so be it.
    Met het schakelaartje "Input" kun je instellen of je de 'cross-over' door de sub wilt laten regelen of door de receiver. In de meeste gevallen wordt deze door de receiver geregeld en moet je deze in de stand 'LFE' zetten om de 'cross-over' van de sub te laten passeren.

    Van de kabel tussen de sub en de receiver hoef je maar één kant(tulp) te gebruiken. De andere kant (3,5mm jack) kun je alleen gebruiken als je de sub d.m.v. een schakel-signaal -'trigger'- van een receiver in en uit kunt laten schakelen. Dat je deze niet kunt/hoeft te gebruiken komt dus door een slordigheid van HK. Die zijn nl. vergeten om de receiver van een dergelijke aansluiting te voorzien.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Met het schakelaartje "Input" kun je instellen of je de 'cross-over' door de sub wilt laten regelen of door de receiver. In de meeste gevallen wordt deze door de receiver geregeld en moet je deze in de stand 'LFE' zetten om de 'cross-over' van de sub te laten passeren.

    Van de kabel tussen de sub en de receiver hoef je maar één kant(tulp) te gebruiken. De andere kant (3,5mm jack) kun je alleen gebruiken als je de sub d.m.v. een schakel-signaal -'trigger'- van een receiver in en uit kunt laten schakelen. Dat je deze niet kunt/hoeft te gebruiken komt dus door een slordigheid van HK. Die zijn nl. vergeten om de receiver van een dergelijke aansluiting te voorzien.
    Gerco, als ik al je hulp nodig zou mogen hebben, waar je echt niet van uit hoeft te gaan, dan vraag ik het wel

    Je hebt ondertussen weer een natte duim en je tanden zullen ondertussen toch wel hard aan dat beugeltje toe zijn.

    Het genoemde schakelaartje dient een ander doel(ja, ik weet welk doel, gevonden in een portugese gebruiksaanwijzing waar het schakelaartje wel vermeld werd, uitleg heb ik met behulp van een translate programmaatje laten vertalen) en is bij dit setje niet eens van toepassing, is misschien af fabriek al wel onklaar gemaakt en geen functie hebbende. In de gebruiksaanwijzing wordt het niet eens genoemd, de TS meldde dat ook al. Zat er zelf niet ver naast, keuze schakelaar tussen de ingangen. Dan je opmerking dat het zou dienen om de "crossover" te laten regelen...... echt daar zakt m'n broek vanaf, zie je dan ook maar ergens een regelaar op de sub zitten om dat in te stellen..... NEE dus. Zelfs met het setje kun je geen crossovers instellen.... heeft ook geen reet zin overigens, het setje is een voorgebakken geval en dan heeft het weinig nut om daar mee te gaan lopen knoeien, is af fabriek al reeds geoptimaliseerd.

    Dan je laatste aanvulling, is in het geheel niet terzake doende, heb daar zelf helemaal geen uitleg bij nodig zoals jij doet vookomen alsof ik dat wel zou hebben. Die zogenaamde "triggers" zijn al tijden achterhaald er is bijna geen systeem dat ermee werkt, gewoon nutteloos dus, dat het niet op het setje zit..... groot gelijk het heeft geen zin, vergeten zijn ze het dus helemaal niet, eerder "vergeten" weg te halen op de sub.

    Stoppen met die onzin Gerco!
    Have fun and enjoy your collection

  18. #18

    Standaard

    Heel goed van je dat je in de Portugese gebruiksaanwijzing gevonden hebt waar dat schakelaartje voor is.

    Het is alleen vreemd dat het niet duidelijk op de sub aangegeven is waar de ingang "normal" zit. Als ze i.p.v. "normal" het woordje "line" hadden gebruikt en dat ook bij de rode en witte tulp hadden gezet, was er niets aan de hand geweest. Zelf denk ik dat er in de sub wel een filter met een vast ingestelde frekwentie zit dat er voor zorgt dat tonen boven een bepaalde frekwentie niet door de sub weergegeven zullen worden. Anders zou wanneer je deze aan zou sluiten op een 2-kanaals pre-out van een stereo (voor-)versterker, ook hoge en midden weergeven.

    Dat een sub zonder een regelaar geen 'cross-over' heeft, komt dus uit jouw duim.

    Nog iets wat uit jouw duim komt is over het gebruik van triggers. Dat deze niet bij veel subs gebruikt worden heeft -uit mijn duim- te maken met een extra kabeltje wat een consument zou moeten kopen om een sub te kunnen gebruiken. Gelukkig is HK zo slim geweest om er één kabel van te maken.

    Een andere reden is onwetendheid. Zoals de meeste mensen inmiddels weten, werkt 'automatische triggering' in veel gevallen niet optimaal en zorgt het vaak voor een relatief hoog 'standby-verbruik'. Veel subs schakelen zichzelf daardoor vaak te vroeg uit of te laat in met de bijbehorende licht- en en geluids-effekten als gevolg. Door een sub extern in- en uit te laten schakelen (zoals bij car-hifi) zijn deze te voorkomen en zal het instellen ook wat makkelijker zijn. Het ontbreken van een dergelijk aansluiting zie ik daarom als een gebrek en niet als iets dat overbodig is.

    Hopelijk kan de koe nu wel schaatsen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  19. #19

    Standaard

    Volgens mij heb je de duim er nu eens aan de andere kant ingestopt, scheelt weer een beugeltje, helaas blijft de onzin van je posts hetzelfde.

    Je stofopwerpen heeft helemaal geen zin en nut, de sub heeft een bereik van 45-200Hz (-6dB) en filters zorgen ervoor dat de sub zo binnen zijn fabrieksopgaven blijft.

    Als we bij een beetje sub van de crossover spreken dan bedoelen we er toch wel ééntje die we kunnen instellen, zoniet, kun je het onderwerp net zogoed laten rusten, je had weer een hoop gebla bla bla op niets af en je blijft maar doorgaan.

    Helaas heeft de TS hier zijn set nog steeds niet goed werkend mee, ben benieuwd wat de winkel/reperatuur erover te zeggen heeft.

    De koe schat ik nog steeds een stukje hoger in dan sommigen hier op het forum......
    Have fun and enjoy your collection

  20. #20

    Standaard

    Bedankt voor het compliment.

    Nu maar hopen dat het snel opgelost gaat worden.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter Porrio Bekijk bericht
    Ik zou de Phase op je subwoofer op "Normal" zetten. De sub waarbij dit op reverse (=180 graden) staat, moet ik nog tegenkomen.
    Yamaha subs staan standaard af fabriek op reverse en volgens de gebruiksaanwijzing is dat ook de bedoeling al vind ik het zelf ook nogal vreemd....Klinkt trouwens op reverse beter dan op normal....

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door adkart Bekijk bericht
    Yamaha subs staan standaard af fabriek op reverse en volgens de gebruiksaanwijzing is dat ook de bedoeling al vind ik het zelf ook nogal vreemd....Klinkt trouwens op reverse beter dan op normal....
    Toevallig heb ik ook een sub van Yamaha (SW-P201) gehad. Deze had ook een kleine woofer, was voorzien van YST en werkte volgens het principe van de Helmholtz resonator. Deze combinatie zorgde er voor dat de poort als woofer wordt gebruikt en de woofer alleen voor de druk in de klankkast zorgde door deze in tegengestelde richting te laten bewegen.

    Het kan zijn dat jouw sub ook volgens dit principe werkt.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •