De resultaten 1 tot 3 van 3 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Verschillen in geluidsniveaus bij programma's

    Wanneer ik een programma als NCIS (L.A.) bij SBS 6 bekijk, valt het me op dat er grote verschillen zijn in de geluids-niveaus. Zo worden volgens mij de niveaus voor de pieken wat verhoogd en na de pieken weer verlaagd. Zelf vindt ik het storend, omdat ik als luisteraar door deze aanpassingen de gevoeligheid van mij gehoor constant aan moet passen om bvb de dialogen na de pieken weer goed te kunnen volgen. Bij de zenders van RTL zijn de verschillen in de niveaus wel goed en klinkt het geluid bijna hetzelfde als van een DVD/BD.

    Aan de andere kant kan ik me best voorstellen dat SBS (of UPC) dit doet, omdat dit één van de weinige kanalen is waarvoor de volle bitrate (640kbps) gebruikt wordt om de kijker op een kunstmatige manier te laten ervaren wat dynamiek is. Echter vindt ik dat het dan een averecht effekt zal hebben, omdat die verschillen al in een soundtrack zitten. Ze kunnen dan beter de DN wat verhogen.

    Wat vinden jullie?
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 30-11-2012 om 14:28 Reden: Toevoeging van info
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  2. #2
    Glorious Member
    Registratie datum
    Feb 2004
    Woonplaats
    Provincie Groningen

    Standaard

    Ik vind het storend. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld RTV Noord. Die wordt ook met een hoger DB uitgezonden.

  3. #3

    Standaard

    Dat het ene kanaal wat luider is dan het ander vind ik niet zo erg, omdat het dan door het soort programma's komt. Ik vindt het daarom logisch dat kanalen waarbij er geen grote verschillen zijn het normale niveau wat hoger ligt.

    Voor dit soort problemen zouden alle zenders eigenlijk gebruikt moeten maken van DD met daarin informatie over de DN die een decoder zou kunnen gebruiken voor het aanpassen van de geluids-sterkte. Omroepen die films uitzenden zouden bvb de DN als -4 kunnen meesturen bij de programma's en als +4 bij reclames. Op die manier kan er optimaal gebruik worden gemaakt van de ruimte en kan de kijker daarnaast ook bepalen of deze het geluid met veel of weinig dynamiek wilt horen.

    Alleen zullen ze dan waarschijnlijk weer een lage bitrate gebruiken om minder bandbreedte in te nemen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •