De resultaten 1 tot 5 van 5 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Geen geluid vanuit mijn HCS via TV

    Ik heb gisteren een nieuwe tv gekocht en mijn home cinema set er op aangesloten. Echter wat ik ook doe of lees ik krijg het niet voor elkaar om via deze HCS geluid te krijgen vanuit mijn tv.
    Ik heb hem simpelweg gewoon aangesloten via audio in/out.
    Bij mijn vorige tv werkte dat namelijk prima.

    Tv = Samsung UE40ES6100 LED-TV 40"
    HCS = Samsung HT X-20

    Waar kan dit nou aan liggen en nog belangrijker....hoe krijg ik dit wel voor elkaar ???

  2. #2

    Standaard

    Welkom op dit forum Dennis.

    Een manier waarop je geluid van de TV via de HCS te laten weergeven is door een verbinding tussen de scart-aansluiting van de TV en de AUX-ingang van de HCS. Ondanks dat deze de voorkeur heeft werkt het niet in alle gevallen, omdat niet alle scart-aansluitingen als uitgang gebruikt kunnen worden en ook de signaal-richting van de verbinding (scart > 2x tulp) goed moet zijn.

    Als dat niet werkt, is het alleen mogelijk door de aansluiting voor de hoofdtelefoon te gebruiken en deze te laten verlopen naar de rode en de witte tulp. Je moet er dan wel voor zorgen dat het signaal het juiste niveau heeft. Een te hoog niveau, zal zorgen voor vervorming en een te laag niveau voor meer ruis.

    Als je TV kijkt middels een externe ontvanger, dan moet je kijken naar de aansluit-mogelijkheden daarvan. Heeft de ontvanger alleen scart als (analoge) uitgang, dan moet je die gebruiken. Bij de TV zal je dan mogelijk in de 'Spelmodus' in moeten schakelen of alle kunstmatige beeld-verbeteraars zo veel mogelijk uit moeten schakelen. Deze zorgen nl. voor vertraging waardoor beeld en geluid mogelijk niet meer synchroon zullen zijn.

    De makkelijkste en eenvoudigste oplossing is om de HCS te vervangen door een set die bvk bestaat uit losse delen. Je hebt dan meer mogelijkheden en kunt het geluid nog mooier weer laten geven waardoor je er ook langer plezier van kunt hebben.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 24-09-2012 om 15:42
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Beste Gerco,
    Bedankt voor het antwoordt. Ik heb het e.e.a. Geprobeerd en heb nu mijn geluid via de koptelefoon aansluiting. Dit geeft echter geen mooi geluid.
    Na wat verder zoeken kwam ik ook nog tegen dat er omvormers zijn van hdmi naar tulp.
    Kosten dan wel ca 70 euro maar dit is dan wel de goed koopste manier.
    Als ik hem dan vanuit mijn tv aansluit met hdmi naar het kastje hdmi in en vanuit daar tulp uit naar mijn HCS tulp in dan moet hij volgens mij ook werken.

    Of denk jij er anders over ?

  4. #4

    Standaard

    Ik denk dat je die €70 beter kunt gebruiken voor een andere set.

    De set die je nu hebt is vanwege de leeftijd en de beperkte mogelijkheden economisch bijna afgeschreven. De kans dat de aanschaf van een dergelijke accessoire de waarde van de set zal verhogen is daardoor dus klein.

    Dat het geluid wat uit de hoofdtelefoon-aansluiting komt niet zo mooi klinkt, kan door de verkeerde stand van de volume-regelaar van de TV, de toonregeling of de DSP's komen. Zorg er dus voor dat de DSP's uit staan, de toonregelaars in de midden-posities staan en probeer er met de volumeregeling van de TV het signaal op het juiste niveau te krijgen. Het zou nl. kunnen zijn dat de hoofdtelefoon-aansluiting aparte instellingen heeft. Daarvoor zal je dus ook even in het menu van de TV en de gebruiksaanwijzing moeten kijken.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dennis1610 Bekijk bericht
    Ik heb gisteren een nieuwe tv gekocht en mijn home cinema set er op aangesloten. Echter wat ik ook doe of lees ik krijg het niet voor elkaar om via deze HCS geluid te krijgen vanuit mijn tv.
    Ik heb hem simpelweg gewoon aangesloten via audio in/out.
    Bij mijn vorige tv werkte dat namelijk prima.

    Tv = Samsung UE40ES6100 LED-TV 40"
    HCS = Samsung HT X-20

    Waar kan dit nou aan liggen en nog belangrijker....hoe krijg ik dit wel voor elkaar ???
    Je huidige TV heeft waarschijnlijk een optische uit, je setje heeft dat niet als ingang, je kan dan nog een omvormertje kopen die van optisch naar analoog tulp gaat, ziet er ongeveer zo uit:

    http://www.kabeltje.com/converter-op...io-p-2623.html

    Maar is in mijn ogen de investering niet waard.

    Dat idee van met HDMI kun je helemaal wel vergeten, een TV heeft enkel HDMI ingangen, geen uitgangen.

    De beste en goedkoopste manier is in jouw geval een scartbreakout ook wel scartdoorvoer genoemd:



    andere kant ziet er zo uit:



    Een hele simpele kost bijna geen drol en is goed te gebruiken als je geen scartaansluiting meer nodig hebt:



    Je hebt ze nog goedkoper, maar dan zonder schakelaartje, zijn enkel voor of in of uit, heb je er weer 2 nodig als je ook weer in eens wat naar de TV wilt sturen, die geef ik dan ook niet als voorbeeld.

    Zou het zeker even op deze wijze proberen, mocht het niet lukken, dan heeft het niet veel gekost, dacht dat ze het zelfs bij de Action voor weinig verkopen, scheelt je iig weer verzendkosten.

    Nogmaals, ik zou niet gaan investeren in een andere dure oplossing zoals die optisch naar analoog converter, dat is dat oude setje van je helemaal niet meer waard!
    Have fun and enjoy your collection

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •