De resultaten 1 tot 4 van 4 worden weergegeven.
  1. #1

    Post samenstellen 7.1 set, advies gevraagd

    Beste forumleden,

    Mijn oude versterker waar ik jaren lang plezier van heb gehad is er mee opgehouden, en nu ben ik dus opzoek naar een nieuwe. Ik ben al een paar weken aan het surfen op het internet en heb veel gelezen over verschillende receivers, home theater setjes etc.

    Ik heb er niet zo heel veel verstand van, en er is echt een overkill aan opties qua merken en verschillende klasses dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik hoop daarom ook dat jullie mij misschien kunnen adviseren.

    Mijn budget is rond de 800 euro, ik wil dus een receiver kopen, en daarbij wil ik ook graag een 7.1 set aanschaffen of opbouwen naar een 7.1 systeem. Ik zie het niet zitten om een kant en klare set te kopen omdat die setjes in mijn beleving vaak rommel is. Ik heb hier op het forum ook wel gelezen dat jullie adviseren om losse componenten te kopen om zo een goeie set samen te stellen, dat klopt toch?

    Ik luister veel muziek, en kijk graag films. Daar zou het dus op afgestemd moeten worden. Nu weet ik niet of ik met 800 euro een mooie set kan samen stellen, en als dat wel te realiseren is dan zou ik echt niet weten welke componenten ik dan zou moeten kopen. Wat zouden jullie adviseren?

    Wat receiver betreft spreekt Marantz mij aan, dit enerzijds om de goeie recenties en volgens mij zijn die receivers ook beter geschikt voor het afspelen van muziek. Welke type Marantz weet ik nog niet, je hebt er namelijk veel verschillende types van. Qua geluid geef ik de voorkeur aan een volle, warme en overweldigende sound. Het moet dus echt kunnen knallen!

    Ik wil goed onderzoeken wat ik het beste kan aanschaffen, en ik wil daar ook ruim de tijd voor nemen.

    Sorry voor mijn lange verhaal, ik hoop dat er iemand reageert.

    Alvast bedankt.

    Peter

  2. #2

    Standaard

    Welkom op dit forum Peter.

    Om te kunnen bepalen welke receiver (en luidsprekers) voor jou het meest geschikt zijn is het verstandig om eerst te kijken naar wat de totale waarde van de set mag zijn en wat je met jouw huidige luidsprekers wilt/kunt doen. Om jou daarmee te kunnen helpen, is het handig om ook de gegevens van jouw huidige set en dus ook van de versterker te posten en wat je daarmee wilt doen. Het kan zijn dat je de huidige luidsprekers als basis kunt gebruiken voor jouw nieuwe receiver of dat deze er voor zullen zorgen dat de set daardoor duurder wordt dan je zou willen.

    Daarnaast zou ik je aan willen raden om eerst zelf te gaan luisteren naar wat er allemaal mogelijk is. Luidsprekers en receivers hebben verschillen klank-eigenschappen en door te gaan vergelijken kun je er achter komen wat jij mooi vindt en hoe je kunt combineren. Zo zou het kunnen zijn dat de klank-eigenschappen van Marantz niet passen bij het merk van jouw huidige merk luidsprekers en dat je daardoor beter een receiver van een ander merk kunt kiezen.

    Op deze manier kun je meer onaangename verrassingen voorkomen en zal je langer plezier hebben van jouw (nieuwe) set.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Post

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Welkom op dit forum Peter.

    Om te kunnen bepalen welke receiver (en luidsprekers) voor jou het meest geschikt zijn is het verstandig om eerst te kijken naar wat de totale waarde van de set mag zijn en wat je met jouw huidige luidsprekers wilt/kunt doen. Om jou daarmee te kunnen helpen, is het handig om ook de gegevens van jouw huidige set en dus ook van de versterker te posten en wat je daarmee wilt doen. Het kan zijn dat je de huidige luidsprekers als basis kunt gebruiken voor jouw nieuwe receiver of dat deze er voor zullen zorgen dat de set daardoor duurder wordt dan je zou willen.

    Daarnaast zou ik je aan willen raden om eerst zelf te gaan luisteren naar wat er allemaal mogelijk is. Luidsprekers en receivers hebben verschillen klank-eigenschappen en door te gaan vergelijken kun je er achter komen wat jij mooi vindt en hoe je kunt combineren. Zo zou het kunnen zijn dat de klank-eigenschappen van Marantz niet passen bij het merk van jouw huidige merk luidsprekers en dat je daardoor beter een receiver van een ander merk kunt kiezen.

    Op deze manier kun je meer onaangename verrassingen voorkomen en zal je langer plezier hebben van jouw (nieuwe) set.
    Bedankt voor je reactie. Ik heb nu een Sansui au-D77x versterker met 2 pioneer cs-775. hier zit een behoorlijk krachtig geluid in, al is de versterker wel vrij oud. Mijn budget is rond de 800 euro, maar ik kan het ook in fases aanschaffen, in dat geval ligt het budget iets hoger. Maar voor nu dus rond de 800 euro. Ik luister veel muziek, o.a. klassiek/jazz/filmmuziek/rock, eigenlijk bijna alles wel. Maar kijk ook graag films, vandaar de eventuele uitbouw naar 7.1.

    Ik zit er ook over na denken om 2e hands luidsprekers aan te schaffen. Ik heb al wat luidsprekers beluisterd in de winkels, en tot nu toe vind ik Kef er wel uit springen, bijvoorbeeld de Q700. Ik zou dus kunnen beginnen met het aanschaffen van een receiver en 2 frontspeakers van Kef. Is dat denk je een goede basis voor mijn wensen?

  4. #4

    Standaard

    In ieder geval heb je een receiver nodig en zou je deze voorlopig kunnen gebruiken voor het aansturen van jouw huidige luidsprekers. Wil je er luidsprekers als de Q700 op aan kunnen sluiten, zal dit een kracht model moeten zijn met veel aandacht voor detailles zoals een VSX-LX55 van Pioneer. Het is dan nog alleen de vraag of je daarmee een 7.1 opstelling kunt maken, want met zulke luidsprekers heb je vaak bi-amping nodig en kan het dus hooguit 5.1 worden. Daar komt bij dat je voor een optimale weergave daar ook nog eens de bijpassende 'surrounds' als de Q100, 'center' als de Q200 en een aktieve sub als de Q400 nodig hebt en wordt de kans op overbudgetteren dus veel groter.

    Om de kans daarop te beperken, lijkt het me verstandig om een kleiner model (bvb de Q300), een goedkopere serie (IQ) te kiezen of van een ander merk te kiezen. De kans dat de set aan jouw verwachtingen zal voldoen wordt hierdoor veel groter.

    Kortom:
    Wil je een goede basis met luidsprekers van Kef, dan kun je volgens mij het beste beginnen met de Q300 of de C3 en deze aan laten sturen door een receiver als de VSX-922 of LX-55 van Pioneer.
    Of gewoon zelf gaan kijken en luisteren naar wat er allemaal nog meer mogelijk is met jouw budget.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •