De resultaten 1 tot 11 van 11 worden weergegeven.

Discussie: Optisch vs HDMI

  1. #1

    Standaard Optisch vs HDMI

    Hoi,

    Ik heb een vraag die misschien wel eens naar de bekende weg vraagt of een open deur zal laten intrappen, maar ik wil het zeker weten.

    Een paar vrienden van mij zeggen dat je ALTIJD optisch moet gebruiken boven HDMI voor het geluid.

    Ik heb mijn receiver met HDMI aangesloten naar de tv.
    Mijn BD speler, PS3, Cisco ontvanger en Mede8er met HDMI aangesloten en verders niets.

    Ik ben van mening dat dit het beste is, mn voor film en tv kijken.
    Wel kan ik mij voorstellen dat optisch het betere is voor audio cd's, mits de apparatuur goed is. En niet zoals mijn Philips BD speler.

    Mijn apparatuur:
    Sony Bravia KDL40W4220
    Mede8er MED500
    Marantz receiver SR6004
    Philips BD Speler BDP3100
    Sony PS3

    Maar wat is waar???
    Hebben jullie een duidelijk en pakkend antwoord???
    Laatst aangepast door raymonddeniet : 13-06-2012 om 08:38
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  2. #2

    Standaard

    Tja, optisch kan geen uncompressed geluid verwerken dis voor film is optisch altijd minder dan HDMI. En HDMI kan al het geluid verwerken wat optisch ook verwerkt dus dan vind ik HDMI de logische keuze. Tenminste, dat heb ik altijd begrepen.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TylerDurden Bekijk bericht
    Tja, optisch kan geen uncompressed geluid verwerken dis voor film is optisch altijd minder dan HDMI. En HDMI kan al het geluid verwerken wat optisch ook verwerkt dus dan vind ik HDMI de logische keuze. Tenminste, dat heb ik altijd begrepen.
    Dit is ook ik altijd heb begrepen, maar begin enorm te twijvelen of je het evt naast HDMI ook nog met optisch moet aansluiten...
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door raymonddeniet Bekijk bericht
    Dit is ook ik altijd heb begrepen, maar begin enorm te twijvelen of je het evt naast HDMI ook nog met optisch moet aansluiten...
    Op zich "moet" je niks optisch aansluiten als je het al via HDMI hebt gedaan en het apparaat ondersteunt audio weergave via HDMI (ik had een mediaplayer die alleen video via HDMI doorgaf en audio moest via toslink-optisch dus).
    Enige beperking is volgens mij je HDMI ingangen op je reciever, daarna kan je er net zoveel aanhangen als je wilt. Maar die stelling van je vrienden slaat nergens op, durf ik bijna te zeggen...
    Ik heb ook mn PS3, HDDVD speler, mediaplayer en Hiteker bluray speler via HDMI op mn reciever aangesloten en verder niet optisch oid. Ik heb mn dvd speler vanwege de upscaling via HDMi voor beeld op mn TV aangesloten en via toslink (optisch dus) voor geluid op mn reciever, omdat dvd toch geen HD audio weergeeft.

  5. #5
    Glorious Member
    Registratie datum
    May 2009
    Woonplaats
    The Future's So Bright, I Gotta Wear Shades

    Standaard

    Raymond, was inderdaad een open deur intrappen

    Je gaat je vrienden wel eens mogen terecht wijzen
    Optical of Coax SPDIF verbindingen kunnen, en zullen nooit, HD Audio ondersteunen. Gewoon omdat SPDIF dit niet aankan.

    Weliswaar een Engelse uitleg, maar op High-Def Digest staat een leuke en uitgebreide uitleg over audio formaten en welke aansluitingen wat doen met deze audio.
    Panasonic PX-P65VT60E | Marantz AV7005 | Marantz MM7055 | Marantz MM7025 | Oppo BDP-93 met Pro V2 Mod | Apple TV 4K | Focal Chorus 826V | 800CC | 806V | SR 800 V | BK XXLS 400FF


  6. #6

    Standaard

    Dan had ik het gelukkig toch bij het juiste eind.

    Maar ik kan praten als brugman tegen ze, maar willen er niet aan.

    Ik heb het ook al eens getest met optisch, maar toen kwam ik niet verder dan dd5.1
    Met mijn HDMI aansluitingen kom ik zowel op mijn PS3, BD en Mede8er wel verder en dus de HD audio formaten.

    Bedankt voor de reacties en ook voor de uitleg StefaanD.
    Die ga ik uitprinten en onder hun ogen houden. Kijken of het me daarmee lukt
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  7. #7
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Mag ik ook nog even melden dat je een open deur intrapt. Niet dat het wat toevoegd, maar toch doe ik het graag.

    Sony Philips Digital InterFace coax en Optisch is zo 2009. Nee wacht zoooo... 2008.

    In principe hoeft daar verder niks aan toegevoegd te worden, maar toch...

    Overigens is het niet zo dat DTS HD MA en Dolby True HD via HDMI uncompressed is. Het is, zeker met de recente titels, altijd compressed. Maar dan lossless. Dus zo ingepakt dat het wel om een container gaat. Maar met een vrijwel verliesvrije compressie. Oude BD titels hadden in het begin soms nog wel een uncompressed audio, maar nu zie je dat vrijwel niet meer. Omdat de DVD een beperkte ruimte boodt, moest men wel een flinke compressie toepassen. Waar DTS jaren superieur werd geacht t.o.v. Dolby Digital omdat deze een mindere compressie boodt, is dat onderlinge verschil nog marginaal t.o.v. de HD audio formaten. En ondanks dat compressie veel lastiger waar te nemen is bij audio in tegenstelling tot video, is het verschil dusdanig dat zelfs een leek het verschil hoort. Echter er is één maar. Alles is net zo sterk als de zwakste schakel. het verschil is natuurlijk veel minder waarneembaar op kwalitatief mindere versterkers en dito speakers. Pas bij enige kwaliteit wordt het verschil hoorbaar aantoonbaarder.

    HDMI is dan wel een 100% must. Sterker nog. Er zijn mensen, (waar ik verder de naam niet van noem, omdat dit simpelweg te machtig is om te verteren, beginnend met een C.) die geen hdmi en HD decoders op hun versterkers hebben zitten en dan nog coax en spdif mijden en 100x liever de analoge uitgangen en onboard HD Audio decoders van hun BD spelers gebruiken, omdat dit simpelweg veel beter is dan de spdif bitstream. Waarom? Nou gewoon omdat je letterlijk hoort dat dit vele malen beter klinkt dan de legacy Dolby Digital en DTS tracks.

    En dan nog een reden. Met spdif gebruik je simpelweg nooit de volledige potentie van een BD. Het is als een kleurenfoto zwart wit afdrukken. Als de motor van een Canta in een Ferrari plaatsen. Als zegge dat een smartphone geen internet nodig heeft. Als een mooie vrouw in een monnikenjurk..., Goed ik overdrijf, maar u begrijpt mijn punt. Kortom het slaat totaal nergens op. En mag je doen denken nog enig onderbouwd advies in welke vorm aan te nemen van die ... (vul zelf maar verder in)

    Kanttekening is wel dat een dvd disk via een bdspeler een hogere resolutie heeft dan dezelfde dvd disk op een dvdspeler. Maar dan nog staat het in schril contrast t.o.v. de HD resoluties. Overigens is het ook niet zo dat je naast hdmi ook nog een optische kabel moet aansluiten omdat hdmi alle audio formaten gewoon aankan. Dus ook de mindere dolby digital en dts die voorheen door de coax of optische kabel gingen.

    Een volgende argument om op tafel te leggen is dat indien men dit soort kreten eruit gooit, men blijkbaar niet zoveel kaas heeft gegeten van de huidige technieken, of men leeft in denial. Het feit dat je deze discussie moet aangaan zegt al genoeg. Zeg tevens even dat ze onder die rots vandaan moeten kruipen. En gebruik enkele keren de term die je eerder hebt ingevuld.

    Misschien kan je voor de betere verstandhouding dit beter niet uitprinten...
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 13-06-2012 om 13:27
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Bekijk bericht
    ....
    Overigens is het niet zo dat DTS HD MA en Dolby True HD via HDMI uncompressed is. Het is, zeker met de recente titels, altijd compressed. Maar dan lossless. Dus zo ingepakt dat het wel om een container gaat. Maar met een vrijwel verliesvrije compressie. Oude BD titels hadden in het begin soms nog wel een uncompressed audio, maar nu zie je dat vrijwel niet meer...
    Naar deze titels refereerde ik ook....

  9. #9

    Standaard

    Ik wil even inhaken met iets wat hier op lijkt namelijk het afspelen van muziek CD's op mijn DVD recorder, deze staat bij mij "dubbel" aangesloten zowel via HDMI als Digital Coaxial. Nou lees ik wel eens op diverse forums dat men muziek CD's vaak afspeelt zonder tussenkomst van HDMI en vaak zelfs via analoge verbinding. Hoe staan jullie hier tegenover want ik word namelijk gek van die HDMI aansluiting als ik CD's afspeel ik heb namelijk geen dedicated SACD speler?


  10. #10

    Standaard

    Het is mij duidelijk en moet me dus niet van de leg laten brengen door een paar vrienden die er geen snars van begrijpen.

    Claudio: Ik ga ze toch het stuk laten lezen gnagnagna.

    Het is imho ook duidelijk te horen, maarja.
    De ene heeft ook satelietspeakertjes (no offence) en de ander exact dezelfde speakers als ik (Tannoy Revolution) maar nog niet huist aangesloten.

    Dus aan mijn speakers en apparaten ligt het in ieder geval niet.

    Bedankt allemaal!
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Einzelgänger Bekijk bericht
    Ik wil even inhaken met iets wat hier op lijkt namelijk het afspelen van muziek CD's op mijn DVD recorder, deze staat bij mij "dubbel" aangesloten zowel via HDMI als Digital Coaxial. Nou lees ik wel eens op diverse forums dat men muziek CD's vaak afspeelt zonder tussenkomst van HDMI en vaak zelfs via analoge verbinding. Hoe staan jullie hier tegenover want ik word namelijk gek van die HDMI aansluiting als ik CD's afspeel ik heb namelijk geen dedicated SACD speler?
    Ik heb mijn eigen probleem zojuist opgelost, een beetje dure oplossing maar toch . Ik heb een dedicated SACD speler aangeschaft (Sony SCD-XE800), een speler waar ik al een tijdje geleden een oogje op had laten vallen.


Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •