Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 37 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Snowpiercer (Joon-Ho Bong, 2013)

    Snowpiercer is een nieuwe film van regisseur Joon-ho Bong. Bong is waarschijnlijk het beste bekend van Gwoemul (The Host), uit 2006.


    Samenvatting van het verhaal (gebaseerd op het Franse stripverhaal Le Transperceneige):

    “The story is set in a new ice age caused by a failed experiment to stop global warming that killed virtually all life on the planet. The sole survivors live on a train called Snowpiercer—powered by a perpetual machine—who struggle with the class system implemented on the train.”

    De film is nu in post-production, dus wellicht is een trailer aanstaande. In afwachting daarvan is er nu alvast wat concept art vrijgegeven, o.a. hier te zien... en hieronder in het klein:




    Snowpiercer heeft volgens de IMDB-pagina nog geen concretere releasedatum dan 2013.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  2. #2

    Standaard

    Nog een afbeelding:


    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  3. #3

    Standaard

    Dit lijkt me een interessant concept.

  4. #4

    Standaard

    Het lijkt me dat we van de regisseur van de al genoemde Gwoemul (aka The Host), maar ook de geweldige films Salinui chueok (aka Memories of Murder) en Madeo (aka Mother), wel wat mogen verwachten .

  5. #5

    Standaard

    Een nieuwe afbeelding en een nieuwe poster (poster groter via de link):




    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  6. #6

    Standaard

    Oké dit wekt mijn interesse

  7. #7

    Standaard

    Nog een paar nieuwe foto's (meer via de link):







    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  8. #8

    Standaard

    Bewegende beelden, vooral 'achter de schermen'.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  9. #9

    Standaard

    Trailer, weliswaar in niet al te denderende kwaliteit, maar dan weer wel met Koreaanse ondertiteling.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  10. #10
    Glorious Member
    Registratie datum
    May 2009
    Woonplaats
    The Future's So Bright, I Gotta Wear Shades

    Standaard

    Hier kijk ik wel naar uit. Mother van Bong is sowieso een topfilm
    Panasonic PX-P65VT60E | Marantz AV7005 | Marantz MM7055 | Marantz MM7025 | Oppo BDP-93 met Pro V2 Mod | Apple TV 4K | Focal Chorus 826V | 800CC | 806V | SR 800 V | BK XXLS 400FF


  11. #11

    Standaard

    Intussen ook in betere kwaliteit.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  12. #12

    Standaard

    Vanaf vandaag in de belgische zalen en vanaf 3 juni op blu-ray bij ons.

  13. #13

    Standaard

    Volgens dit artikel waren er plannen om 20 minuten uit de film te halen ; http://twitchfilm.com/2013/08/weinst...owpiercer.html

    Hopelijk komt de originele versie hier in de bioscopen........ik hoop wel dat de bluray de originele versie bevat in ieder geval.

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jeroen D Bekijk bericht
    Volgens dit artikel waren er plannen om 20 minuten uit de film te halen ; http://twitchfilm.com/2013/08/weinst...owpiercer.html

    Hopelijk komt de originele versie hier in de bioscopen........ik hoop wel dat de bluray de originele versie bevat in ieder geval.
    Hier duurd de film 124 min. zoals op imdb wordt aangegeven. Hoelang zou de uncut versie duren
    Laatst aangepast door WaymannDirector : 12-03-2014 om 19:11

  15. #15

    Standaard

    Art Service heeft mei opgegeven voor de release van de blu-ray in Zuid-Korea.

  16. #16

    Standaard

    In Nederland wordt de film zonder aanpassingen van buiten af vertoond. De oorspronkelijke versie dus.

  17. #17

    Standaard

    Deze http://www.amazon.fr/dp/B00GOZSMRS kopen of 3 april naar de bios gaan. Lastige keuze.

  18. #18

    Standaard

    Ga hem maar in de bios kijken en later de blu-Ray kopen, ben je ongetwijfeld een stuk goedkoper uit én heb je deze hele toffe film ook in de bios beleefd.

    Ik heb hem gisteravond thuis gezien zonder subs en vond hem erg goed en verrassend, maar miste toch een beetje info door het ontbreken van subs, aangezien niet alle dialogen duidelijk te verstaan waren. Ik hoop hem dus over 2 weken ook in de bios te kunnen bewonderen.

    Er zit ook wat onlogica in de film in mijn beleving, maar daar ga ik nu maar niet op in om de pret van de film op zich niet te bederven.

  19. #19

    Standaard

    Op 3 april vrschijnt in Frankrijk een steelbook van deze film. Ik heb hem besteld.

  20. #20

    Standaard

    Deze vandaag kunnen zien, uncut en met subs. Ik vind het een aardige sci-fi actioner maar niks bijzonders. De enige die het waard maakt om naar de film te blijven kijken is Crhis Evans; hij maakt zijn karakter nog ietwat interessant. De rest van de bekende namen (Tilda Swinton, John Hurt en Ed Harris) hebben helaas wat karikaturale personagers en kunnen er verder niet veel mee doen. Verder snap ik dat de film een Koreaanse regisseur heeft en een deels Koreaanse productie is; maar de toevoeging van een personage wat alleen maar Koreaans spreekt (en de ene keer wel engels verstaat en de andere keer niet en z'n suffer vertaalcomputertje moet gebruiken) snap ik niet. Dit terwijl zijn dochter wel gewoon engels verstaat en spreekt (en dat terwijl ze op de trein is geboren en geen scholing heeft gehad, riddle me that...). Verder vind ik dat het verhaal wel erg veel leentjebuur doet bij films als Mad Max Trilogie, Matrix Trilogie en bijna alle rampenfilms, met Day After Tommorrow in het bijzonder en verder vol zitten met alle cliches van het genre. Ook het einde vind ik nogal anticlimactisch en het geheel gaat als een nachtkaars uit... Zoals gezegd is het een aardige actiefilm en het heeft een aardig uitgangspunt, maar het struikelt teveel over de eigen ambities....

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Deze vandaag kunnen zien, uncut en met subs. Ik vind het een aardige sci-fi actioner maar niks bijzonders. De enige die het waard maakt om naar de film te blijven kijken is Crhis Evans; hij maakt zijn karakter nog ietwat interessant. De rest van de bekende namen (Tilda Swinton, John Hurt en Ed Harris) hebben helaas wat karikaturale personagers en kunnen er verder niet veel mee doen. Verder snap ik dat de film een Koreaanse regisseur heeft en een deels Koreaanse productie is; maar de toevoeging van een personage wat alleen maar Koreaans spreekt (en de ene keer wel engels verstaat en de andere keer niet en z'n suffer vertaalcomputertje moet gebruiken) snap ik niet. Dit terwijl zijn dochter wel gewoon engels verstaat en spreekt (en dat terwijl ze op de trein is geboren en geen scholing heeft gehad, riddle me that...). Verder vind ik dat het verhaal wel erg veel leentjebuur doet bij films als Mad Max Trilogie, Matrix Trilogie en bijna alle rampenfilms, met Day After Tommorrow in het bijzonder en verder vol zitten met alle cliches van het genre. Ook het einde vind ik nogal anticlimactisch en het geheel gaat als een nachtkaars uit... Zoals gezegd is het een aardige actiefilm en het heeft een aardig uitgangspunt, maar het struikelt teveel over de eigen ambities....
    Er is geen sprake van leentjebuur spelen bij The Day before Tomorrow : Snowpiercer is geinspireerd door de strip "Le Transperceneige", waarvan het eerste deel al in 1984 (20 jaar voor The Day before Tomorrow ) verscheen.
    Het basisgegeven van een (deels) bevroren aarde is hetzelfde, maar daar houdt de vergelijking op; al het andere zoals de oorzaak en het gevolg van de bevroren aarde, de omgeving waarin het zich afspeelt en de insteek voor het verhaal zelf, zijn compleet anders. Ook is The Day before Tomorrow eigenlijk een apocalyptische film, terwijl Snowpiercer geheel post-apocalyptisch is.

    Voor Mad Max en The Matrix wordt de vergelijking voor mij nog schimmiger; zoals zoveel sci-fi films speelt het zich af in een dystopische samenleving, maar verder? Ik lees graag op welke wijze Snowpiercer leentjebuur heeft gespeeld bij deze films; ik zie het zelf namelijk niet en kijk er wellicht overheen.



    Mijn eigen beleving van Snowpiercer:

    De nieuwste film van Bong Joon-ho, de regisseur van o.a. Mother, The Host en natuurlijk Memories of Murder.
    Hij is niet zo heel productief als regisseur (Mother is alweer van 4 jaar geleden), dus als er een film van hem eraan komt, dan bouwen de verwachtingen zich logischerwijs op.

    Het is tevens zijn eerste film met een grote Engelstalige cast en dan hebben we het toch over bekende namen zoals Chris "Captain America" Evans, Tilda Swinton, Octavia Spencer, up-and-coming Jamie Bell en de oudgedienden John Hurt en Ed Harris. En daarnaast is de Zuid-Koreaanse enclave ruim vertegenwoordigd met veelal bijrollen, maar er is wel een grote rol voor één van de grootste Koreaanse acteurs aller tijden en een oude bekende van Bong uit vorige films: de meester Kang-ho Song!

    De film is geinspireerd door een oude Franse strip "Le Transperceneige". De rechten hiervan waren al een tijdje op Bong's naam; het heeft even geduurd voordat hij er wat mee deed, maar het resultaat mag er zijn.

    Het begin van de film is even wennen, je wordt in het diepe gegooid en achtergrondinformatie krijg je pas later, terwijl er meteen zoveel vragen bij mij naar boven kwamen borrelen. Maar, geen nood, als de rit begint, is het niet meer te stoppen en word je vanzelf meegetrokken in het verhaal. De informatie waarmee je begint is dat de aarde geheel bevroren is en de laatste overlevenden van de mensheid in een trein zitten. Maar het hoe, wat en waarom wordt dus later duidelijk.

    Net als in The Host, waar Bong subtiel zijn aanklacht tegen de toenemende Amerikaanse invloed in zijn land heeft ingebouwd, en Memories of Murder, waar Bong het oude dictatoriale regime bekritiseert, heeft Snowpiercer ook een (wat meer aan de oppervlakte liggende) politieke lading.
    De film laat een weerspiegeling van onze huidige maatschappij zien, waarbij het klassensysteem misschien bij ons in werkelijkheid iets meer verborgen is en niet zo expliciet is als in Snowpiercer, maar natuurlijk overduidelijk wel bestaat. Het is op microniveau de hiërarchie van onze wereld en hoe de voedselketen werkt. Alleen is het hier (uitvergroot) horizontaal als een trein weergegeven i.p.v. verticaal als een piramide.
    Zoals Bong zelf zegt: "I want to convey through the film how people live in a society, a country and a social system".
    En net als in werkelijkheid, is de ongelijke situatie in de film tot op een bepaald punt houdbaar. En vanaf dat punt begint de onderste laag zich te roeren tot een 'point of no return': de revolutie is gaande. Om Howard Beale in Network te citeren: 'I'M AS MAD AS HELL, AND I'M NOT GOING TO TAKE THIS ANYMORE!'

    Geheel gefilmd in Tsjechië, is de film een plaatje om te zien. Geen wonder met de ervaren Kyung-pyo Hong achter de camera; kijk maar eens welke films er op zijn c.v. staan, zoals Tae Guk Gi: The Brotherhood of War, Save the Green Planet! en Mother.
    Zoals we gewend zijn van Bong, zien de sets er werkelijk schitterend uit. Er is goed nagedacht over de functie van de aparte wagons en hoe die functie in een beperkte ruimte zou werken. Dus functioneel en geloofwaardig, maar ook met zeer veel aandacht voor het visuele aspect.

    Er is ook een goede balans in de film. De tijd tussen actiescenes en scenes om de karakters wat uit te diepen is prima verdeeld. Nergens krijg je het idee dat de film te snel of te langzaam gaat; er is een hele prettige flow gecreeerd waardoor je telkens in de film blijft. Misschien dat sommige kijkers moeite hebben met de wisselingen tussen de grauwe, wrede scenes en de luchtige scenes. Ik ben zelf wel wat gewend van Zuid-Koreaanse films op dat vlak en vind het juist de verschillende scenes versterken vanwege de aparte overgangen.
    Bij de actiescenes zien we, zoals verwacht, dat Bong geweld niet schuwt (zoals vele Zuid-Koreaanse regisseurs) en hij is dan ook niet te verlegen om redelijk wat bloed te laten vloeien. Maar altijd wordt het zeer stijlvol in beeld gebracht, met als hoogtepunt de scene in de tunnel: als er één scene is die een herkijk garandeert, dan is het deze....

    Hoewel niemand uit de toon valt van het acteursensemble, zijn de opvallendste figuren Chris Evans, die niets meer heeft van de All-American-hero en bijna onherkenbaar is als de rauwe Curtis die worstelt met zijn zelfbeeld; Kang-ho Song (natuurlijk) als de coole Namgoong Minsu die nooit te imponeren is en Tilda Swanson, die haar vreemde, hilarisch overdreven rol als Mason prachtig invult. Kijkers van Zuid-Koreaanse cinema zullen herkennen dat zulke overdreven personages wel vaker langskomen in de films van het land; het werkt ook wonderbaarlijk goed in deze film.
    Er zit trouwens nog zo'n bizar 'Koreaans' moment in met de scene van het nieuwjaar; Bong is overduidelijk zijn roots niet vergeten . Prachtig!
    Nog een speciale vermelding voor Luke Pasqualino (die eerder de jonge Adama in Battlestar Galactica: Blood & Chrome speelde) die er indrukwekkend uitziet. Daar had Bong misschien nog iets meer mee kunnen doen.

    Aan al het moois komt natuurlijk ook een einde. Maar gelukkig is het niet afgerafeld en wordt ruimschoots de tijd genomen om een bevredigend einde te maken, die tegelijkertijd ook weer allerlei vragen oproept over het vervolg van het verhaal: een mooi tweeledig einde dus, waarbij je tevreden de film verlaat en toch een gedeelte zelf moet invullen.

    Conclusie: je wordt meegenomen op een tocht door de trein van de hel naar de hemel, maar dan niet volgens Dante maar in 'Korean style'. Wat meer kan een mens willen? Nou ja, toch iets: een zeer spoedige blu-ray uitgave, natuurlijk ook uncut, met vele extra's en minimaal Engelse ondertiteling....er is een hele mooie uitgave in Frankrijk uitgekomen, maar met alleen Franse ondertiteling (gelukkkig alleen een paar minuten in het begin burned subs). Ik vrees dat ik die ook koop, aangezien er alleen van de Duitse release een datum bekend is (september!).

  22. #22

    Standaard

    Mad Max: een eenzame strijder die tegen zijn eigen wil tot leider wordt gebombardeerd van een bevolkingsgroep welke hij gaat leiden en gaat bevrijden van een dictatoriaal-achtig regime, ergens in een verre apocalyptische toekomst. Vooral deel 2 en 3 komen hier naar boven.
    Matrix: een vantevoren geregisseerde afwijking van een perfect gecreëerde samenleving, waarbij door het dictatoriaat rekening wordt gehouden met een opstand door de onderdrukte bevolkingsgroep. In de Matrix wordt dat zelfs doorgevoerd naar meerdere versies van dezelfde leider, in deze film zijn het verschillende leiders en opstanden. De vergelijking met day after (niet before) gaat puur over een wereld gedompeld in de ijstijd, verder niet.


    Verder zie ik duidelijk dat je veel van de makers afweet en dat je een voorliefde hebt voor de Koreaanse cinema. Maar om deze film nu te vergelijken met een meestwerk als Network vind ik echt vloeken in de spreekwoordelijke kerk. Chris Evans mag dromen dat hij ooit zo goed mag worden als Peter Finch. Ook vind ik zelf dat je bepaalde aspecten van de film wel wat overdreven ophemelt, want het nieuwjaarsstukje als ze over die brug rijden zal veel mainstream kijkers een zorg zijn. Ook het klassensysteem met hiërarchie en onderdrukking is zo vaak eerder verfilmd, beter en ook slechter. Hier weet de film ook niks nieuws te bieden. Ook het exponent hiervan (de leider) en zijn genadeloze beul vind ik niets meer dan bordkartonnen personages. Jammer, er had zoveel meer in gezeten.
    Zelf denk ik dat veel mainstream kijkers deze film niet bijzonder genoeg vinden en dat de liefhebbers van de regisseur en de Koreaanse cinema er nog wel wat in gaan zien, maar een klassieker gaat dit niet worden. Daar speelt de film het veel te veel op veilig.
    Laatst aangepast door Rogier Burghout : 04-04-2014 om 19:18

  23. #23

    Standaard

    Je vergelijking met Mad Max gaat helaas niet op: Curtis is absoluut geen eenzame strijder, hij is al (een prominent onder)deel van de samenleving van de achterste wagons.
    Wat betreft The Matrix geef ik je gelijk wat betreft het onderdeel 'een van tevoren geregisseerde afwijking van een perfect gecreëerde samenleving'. Maar verder zijn de films op alle onderdelen totaal afwijkend.


    Ik vergelijk de film trouwens echt nergens met Network (waarom zou ik?), ik gebruik alleen een quote die het gevoel van een naderende revolutie i.m.o. goed weergeeft.

    In het algemeen is het wel altijd grappig om te zien dat mensen, als het uitkomt, het volgende brengen als iets negatiefs: dat een film vol clichés zit, dat het al eerder gedaan is, dat het weinig nieuws bevat.
    Dus? Dat geldt dat voor het gros van de films die gemaakt worden; er zijn nu eenmaal weinig vernieuwende films. Er zijn genres zoals horror die juist drijven op clichés. Kijkers hebben ook een bepaald verwachtingspatroon van filmgenres, dat maar door weinig films doorbroken wordt. Een film als Elysium, die je zelf een 9,5 hebt gegeven, is ook één en al cliché en heeft weinig nieuws te bieden. En ook hier is de "kritische verwijzing naar klasse- en rassenscheiding en het verlangen van de mens naar een perfecte samenleving" (je eigen quote) al eerder gedaan, zowel beter als slechter.

    Maar wat geeft dat? Niets. Uiteindelijk gaat om de uitwerking. En hier in Snowpiercer bevalt die mij bijzonder goed en jou niet. Daarnaast heb ik overduidelijk meer uit de film gehaald dan jij (wellicht door mijn liefde voor Koreaanse cinema), komen de personages wel tot leven voor mij en heb ik in ieder geval meer genoten van de film dan jij.....

    Daarom is zo'n negatieve opmerking als 'overdreven ophemelen' jammer en niet juist: hou het bij jezelf.

  24. #24

    Standaard

    rogue, bij alles wat ik over de film zeg, daar zet ik continue bij 'ik vind', ook als ik zeg dat ik vind dat jij bepaalde zaken ophemel. Dat jij het niet juist vind is prima, maar het blijft mijn mening. Dus die is niet per definitie onjuist, net als die van jou.
    Daarnaast gaan de gemaakte vergelijkingen voor mij nog steeds op, ondanks het kleine detail dat de strijder niet eenzaam is . En je vergelijking met Elysium klopt, maar die film vind ik gewoon veel beter in elkaar zitten; met betere acteurs, sets, effecten, verhaal enz enz. Het verhaal is ook niet origineel en niet vernieuwend (ik benoem zelfs dat bepaalde aspecten oppervlakkig en stereotiep zijn), maar veel beter uitgevoerd. Vind ik.

    Edit: overigens staat er bij de recensie voor 'Film' een 9,5 maar daar moet gelezen worden dat dit cijfer geldt voor de gehele Blu-ray Disc-uitgave, niet alleen de film zelf.
    Laatst aangepast door Rogier Burghout : 05-04-2014 om 10:02

  25. #25

    Standaard

    Nogmaals: je kunt ook je mening geven en het bij jezelf houden, zonder mijn mening te bekritiseren.
    Ik had eerst een stukje getikt om aan te geven hoe ik echt exact hetzelfde kan doen bij jouw mening, maar die heb ik weer verwijderd. We weten allebei hoe het vervolg anders gaat, die situatie hebben we eerder gehad .

    We hebben een film totaal anders beleefd; dat zal niet voor het eerst zijn en zeker niet voor het laatst.
    Ik heb een film gezien die wegens de Zuid-Koreaanse/ Westerse invloeden een aparte mix oplevert; die op redelijk wat punten afwijkt van het gangbare pad; waar vermoedelijk nog veel meer lagen inzitten die ik bij meerdere kijkbeurten kan ontdekken; met prachtige sets en artwork; met overtuigende acteerprestaties; met een verhaal dat nooit verslapt en constant de kijker naar binnen trekt en met een duaal en bevredigend einde.
    Jij hebt dit allemaal niet gezien in de film; dat is nu eenmaal zo en is prima zo.


    Nog een voetnoot qua beoordeling:
    Volgens mij geef je bij een beoordeling van een blu-ray 4 aparte cijfers.
    Bij Elysium is dit het volgende:
    Film: 9.5, Beeldkwaliteit: 10, Geluidskwaliteit: 10 en Extra's: 9. Die vormen tezamen één cijfer voor de totale blu-ray (een 9,5). Voor de film zelf geef je een apart cijfer (in dit geval dus een 9,5).

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •