De resultaten 1 tot 15 van 15 worden weergegeven.

Discussie: Nicholas (Blu) Ray

  1. #1

    Standaard Nicholas (Blu) Ray



    Nicholas Ray (1911-1977)

    "Le cinema, c'est Nicholas Ray" - Jean-Luc Godard

    Een blu topic over Ray mag natuurlijk niet uitblijven! Er is inmiddels al verschenen:




    Twee meesterwerken op twee oogverblindende blu-ray uitgaves. Maar het grote nieuws is natuurlijk dat Ray's allerlaatste film, het schijnbaar krankzinnige avant-garde gedoe 'We Can't Go Home Again' binnenkort eindelijk te zien zal zijn in een gerestaureerde versie:



    Vermoedelijk een onkijkbare film, maar een die ik echt al jaren wil zien en die nu eindelijk een soort van algemene release lijkt te krijgen. Hij is of was ook te zien in Filmmuseum Amsterdam.

    Ook zijn Cagney Western 'Run for Cover' gaat deze maand verschijnen bij Olive:



    Het schijnt niet zijn beste film te zijn, maar zelfs de mindere Ray films zijn doorgaans ook de moeite waard. En Olive heeft al min of meer laten weten dat ze Ray's krankzinnige meesterwerk 'Johnny Guitar' ook nog dit jaar gaan uitbrengen, wat eens tijd zou worden omdat die film nog altijd niet in Amerika is uitgegeven. Er is wel een hele matige Engelse en een stuk betere Nederlandse DVD van, maar die film schreeuwt BLU-RAY dus dat moet een feest gaan worden! "I'm going to kill you." "Yes, I know, if I don't kill you first."

    Mooie tijden dus voor Rayofielen (en wie is dat niet?), ook al laat de enige Ray film met mainstream acceptatie, 'Rebel Without a Cause' nog altijd op zich wachten. Maar het lijkt me enkel een kwestie van tijd aleer Warner hiermee komt. En dan de rest nog!
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  2. #2

    Standaard

    Zal wel weer tegen mezelf zitten lullen hier, maar Johnny Guitar heeft een hoes en een releasedatum, 7 augustus:



    Met releases als de Jerry Lewis films, 'Invasion of the Body Snatchers', 'Force of Evil' en nu dit kan Olive zich qua release schema gemakkelijk gaan meten met Criterion en MoC!
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  3. #3
    Glorious Member
    Registratie datum
    May 2009
    Woonplaats
    The Future's So Bright, I Gotta Wear Shades

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    Zal wel weer tegen mezelf zitten lullen hier, maar Johnny Guitar heeft een hoes en een releasedatum, 7 augustus
    Helemaal niet Johnny Guitar is één van mijn favoriete westerns. Komt hier zeker in de collectie.
    Panasonic PX-P65VT60E | Marantz AV7005 | Marantz MM7055 | Marantz MM7025 | Oppo BDP-93 met Pro V2 Mod | Apple TV 4K | Focal Chorus 826V | 800CC | 806V | SR 800 V | BK XXLS 400FF


  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door StefaanD Bekijk bericht
    Helemaal niet Johnny Guitar is één van mijn favoriete westerns. Komt hier zeker in de collectie.
    Ah, gelukkig heeft men in het verre België blijkbaar nog smaak Alleen jammer dat het zo ver weg is
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  5. #5

    Standaard

    Quote jezelf dan even, dan klopt je uitspraak
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Quote jezelf dan even, dan klopt je uitspraak
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  7. #7

    Standaard

    553. Run for Cover (Nicholas Ray, 1955) :: 7.0

    Deze film heeft vrijwel geen enkele reputatie en dat is zeker niet zonder reden - het is nergens een meesterwerk namelijk. Dat is op zich opmerkelijk omdat het in hetzelfde jaar uitkwam als de meest bekende film van Nicholas Ray, 'Rebel Without a Cause'. De verschillen tussen die twee films zijn echter als dag en nacht en echt niet alleen dankzij het verschil in genre, maar vooral dankzij het verschil in betrokkenheid. Waar 'Rebel' namelijk in ieder frame Ray ademt dankzij een bijna pathologische persoonlijke betrokkenheid, daar is 'Run for Cover' toch vooral een ontzettend onpersoonlijke film voor Ray. En bij deze regisseur is dat al direct problematisch omdat Ray vrijwel altijd enkel goed was als hij een persoonlijke connectie had met een film en voor deze film heeft hij de scenarioschrijver zelfs nooit ontmoet - nooit een goed teken. Niet dat Ray overigens niet geprobeerd had om er een aantal van zijn idiosyncratische touches aan te geven, maar die werden uiteindelijk vrijwel allemaal door de studio tegengehouden - zoals vrijwel constant in zijn carriere. Dit tot grote woede van ster James Cagney, die zelfs tot in het einde van zijn leven in interviews zich volledig kwaad kon maken als hem naar deze film gevraagd werd omdat hij vond dat de studio de film op deze manier om zeep had geholpen. Hadden ze Ray zijn gang laten gaan, dan had het wellicht nog boven de middelmaat uitgestoken, maar nu is het enkel een 'programmer', aldus Cagney. Een 'programmer' is het inderdaad en het stijgt nergens boven de middelmaat uit, maar dat is ook niet altijd een slecht iets. Het was alleen wel een film met potentie, vooral in het Freudiaanse subplotje tussen Cagney en John Derek en de schaduw van HUAC die Ray als verklikker lang zou blijven achtervolgen, maar dit is nergens zo goed uitgewerkt als in bijvoorbeeld 'Johnny Guitar'. Ray had het altijd jammer gevonden dat hij Derek niet had kunnen bewegen tot een goede performance in 'Knock on Any Door' en hier wilde hij dat goedmaken, maar helaas zonder succes - hij kan zich niet staande houden tegenover Cagney en mist de gelaagdheid die vergelijkbare personages zoals Farley Granger in 'They Live By Night' of James Dean in 'Rebel Without a Cause' wel hebben. Het resultaat lijkt toch vooral op een variant van een van die psychologische Anthony Mann/James Stewart Westerns, maar dan zonder de klasse of complexiteit. Op zich mooi dat Olive ons in staat gesteld heeft om deze weinig geziene Ray op prima blu-ray te zien, maar het is nu maar hopen dat ze ooit nog eens de mogelijkheid zien om de film uit te brengen die zonder twijfel een van Ray's meesterwerken is: 'The Lusty Men'. Want die film wacht nog altijd op zijn eerste officiele release.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  8. #8

    Standaard

    Goed, even wat anders... wat is jouw Nicholas Ray top 5? Ik zou momenteel tot zoiets komen:

    1. Rebel Without a Cause
    2. Bigger Than Life
    3. Johnny Guitar
    4. The Lusty Men
    5. They Live By Night

    Maar dan moet ik 'In a Lonely Place', 'Party Girl' en 'King of Kings' er alweer buiten laten. Wat een keuzes!
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  9. #9

    Standaard

    1: Bigger Than Life
    2: Rebel Without A Cause
    3: In A Lonely Place
    4: Johnny Guitar

    Dat zijn volgens mij ook de enige films van Ray die ik gezien heb
    New: The Last Warning - MoC LE, Vampyr - MoC LE
    Coming ASAP: -

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TheGodfather Bekijk bericht
    1: Bigger Than Life
    2: Rebel Without A Cause
    3: In A Lonely Place
    4: Johnny Guitar

    Dat zijn volgens mij ook de enige films van Ray die ik gezien heb
    Ha, dat houdt ook niet over dan
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  11. #11

    Standaard

    Las dit vandaag in Patrick McGilligan's boek over Ray uit 2011:

    ... and a special edition of Bigger than Life, "now recognized as one of the great American films of the 1950s," according to company publicity, was released as part of the Criterion Collection in 2010, the first of several Nicholas Ray films Criterion plans to resuscitate and market worldwide.
    Laten we hopen dat het niet alleen bij plannen blijft
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    Las dit vandaag in Patrick McGilligan's boek over Ray uit 2011:


    Laten we hopen dat het niet alleen bij plannen blijft
    Laten we dan hopen dat (waarschijnlijk tegen beter weten in, maar toch ) dat Johnny Guitar daarbij zit. Want dit staat op dvdbeaver over de Olive uitgave:

    NOTE: The film was originally composed for 1.66:1 and the Olive Films Blu-ray is, like the DVDs, approximately 1.33:1.
    Hopen dat er ooit dan nog een versie uitkomt in 1.66:1
    New: The Last Warning - MoC LE, Vampyr - MoC LE
    Coming ASAP: -

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TheGodfather Bekijk bericht
    Laten we dan hopen dat (waarschijnlijk tegen beter weten in, maar toch ) dat Johnny Guitar daarbij zit. Want dit staat op dvdbeaver over de Olive uitgave:

    Hopen dat er ooit dan nog een versie uitkomt in 1.66:1
    Om eerlijk te zijn is dit de eerste keer dat ik lees dat 'Johnny Guitar' iets anders moet zijn dan 4:3, geen idee ook waar Tooze dat ineens vandaan tovert. Het zou kunnen zijn hoor, ik weet het niet, maar om een of andere reden lijkt het me sterk dat een Republic film uit 1954 echt geschoten is voor widescreen.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    Om eerlijk te zijn is dit de eerste keer dat ik lees dat 'Johnny Guitar' iets anders moet zijn dan 4:3, geen idee ook waar Tooze dat ineens vandaan tovert. Het zou kunnen zijn hoor, ik weet het niet, maar om een of andere reden lijkt het me sterk dat een Republic film uit 1954 echt geschoten is voor widescreen.
    Ja was ook de eerste keer dat ik dit las en dat vond ik super jammer. Hoop dat t niet klopt...
    New: The Last Warning - MoC LE, Vampyr - MoC LE
    Coming ASAP: -

  15. #15

    Standaard

    We Can't Go Home Again heeft eindelijk een datum: 13 november. Het is wel weer jammer dat het allemaal weer zo duur moet zijn. Was wel te verwachten en zelfs logisch wellicht omdat het allemaal zo duidelijk niche is, maar op die manier blijft het publiek voor de film ook minuscuul natuurlijk. Ik bedoel, alleen die hard Ray liefhebbers of echt dolgedraaide filmliefhebbers zijn bereid om 35 dollar neer te tellen voor drie uur lang amateuristisch geneuzel met studenten.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •