Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 34 worden weergegeven.

Discussie: Martijn's set

  1. #1

    Standaard Martijn's set

    Lees al een poosje mee en heb besloten om hier ook maar eens een topic te openen.

    Ben al een aantal jaar bezig met deze hobby, wat (zoals bij bijna iedereen) klein begon met een 5.1 Logitech set en wel de Z-5500. Toen der tijd een erg leuke set met veel geluid voor weinig geld, maar al gauw wil je toch iets beters. Op een gegeven moment had mijn neef 2 speakers over die ik mocht hebben. Dit waren Acoustic Audio speakers die toen erg leuk klonken, zeker met muziek een hele verbetering. Dit heeft heel even op een goedkope Akai stereo toren gespeeld i.c.m. de Logitech set, maar al gauw moest er toch een receiver komen voor de speakers zodat de Logitech set de deur uit kon. Zo gezegd, zo gedaan en vervolgens stond er een Pioneer VSX-919AH 7.1 receiver, mijn eerste echte stap in de audio wereld! Gauw de speakers aangesloten en dat was al een enorme verbetering, geluid was een stuk voller en ook met films klonk het best in orde, dus de Logitech set mocht het veld verlaten. Na een tijdje met de speakers gespeeld te hebben kom je er toch achter dat je vooral met games en film wat bass mist, dus de zoektocht voor een leuke sub begon. Inmiddels was ik al een poosje actief op het HTforum en besloot ook om daar in de tweedehands markt op zoek te gaan naar een leuke subwoofer. Deze was snel gevonden in de vorm van een MJ Acoustics Reference MKII subwoofer, voor een leuk prijsje. Opgehaald en aangesloten en was er erg blij mee. Mooi strak en vol laag wat toch voor dat beetje extra impact bij films en games zorgde.

    In die tijd stond mijn set er als volgt bij:



    Hierdoor begon de set al wat serieuzere vormen aan te nemen, met de Pioneer receiver en de MJ subwoofer, alleen de speakers liepen nogal achter. Dus opnieuw begon de zoektocht naar een leuke, maar ook betaalbare speaker. Op het HTforum had ik al meerdere keren het merk XTZ voorbij zien komen en dit sprak mij qua looks enorm aan en na wat research bleek ook de prijs/kwaliteit verhouding enorm hoog te zijn, dus besloot ik om hier eens naar op zoek te gaan. Na een poosje kwam er toevallig een setje van 2 XTZ 99.26 fronts en een XTZ 99.26 center voorbij op het forum, helaas niet in de gewilde zwarte kleur, maar in walnut. In eerste instantie niet de bedoeling, maar na een paar dagen toch maar de stap genomen om te gaan luisteren. Daar aangekomen vond ik de kleur zo mooi overkomen dat dat al geen issue meer was gelukkig en na een wat muziek geluisterd te hebben en wat film fragmenten was ik er eigenlijk wel uit, dit moesten ze worden. Er zaten ook al gelijk 2 mooie stands bij, helemaal goed dus. Zoals te lezen heb ik verder dus niet echt naar andere speakers geluisterd, wat misschien niet al te slim is, maar de XTZ's bevielen al zo goed gelijk dat de keuze al snel gemaakt was.

    Bij thuiskomst de speakers natuurlijk direct aangesloten en de Acoustic Audio speakers mochten tijdelijk als rears dienen. Beter iets dan niets dacht ik op dat moment en voor mij voegde ze ook best wel wat toe, had tenslotte toch surround effecten! In de tussen tijd was ik al een tijdje verder en kwam ik toch tot de ontdekking dat de sub niet echt krachtig genoeg was voor mijn wensen, met harde bassen in bepaalde films had ik het idee dat de sub behoorlijk op zijn max zat, wat ook wel te zien was aan het aantal lampjes dat ging branden. Ik was zo te spreken over de kwaliteit van de XTZ speakers dat ik besloot om ook naar een XTZ subwoofer te kijken, namelijk de XTZ 99W12.16 en een aantal weken later stond deze mooi te spelen en had ik de MJ Acoustics met een beetje winst kunnen verkopen. Dit leek er meer op, de XTZ beschikt over een 12" driver met 300 watt versterking tegenover de 10" en 150 watt van de MJ, wat ervoor zorgde dat hij best een stukje dieper, maar vooral ook luider ging.

    Over het geluid was ik inmiddels aardig te spreken, waardoor het tijd werd om het beeld eens een upgrade te geven, dit in de zin van een nieuwe TV. Ik had al een poosje een Samsung 37" HD ready TV, die ik als goedkoop demo model had gekocht, maar aangezien mijn BD collectie wat begon te groeien, werd het toch wel tijd voor een full HD exemplaar. Na de vele goede verhalen over de Panasonic plasma's en het zelf gezien te hebben is de keuze gevallen op de Panasonic TX-P42S20, waar ik tot op de dag van vandaag nog steeds erg over te spreken ben. En om het plaatje compleet te maken heeft hij al snel gezelschap gekregen van een Panasonic BD35 bluray speler, die ik erg goedkoop heb kunnen kopen, wederom via het HTforum.

    Zoals eerder vermeld ben ik de Acoustic Audio speakers als rears gaan gebruiken, maar na een tijdje begin je toch wel duidelijk te merken dat de tonen achter je heel anders overkomen dan die voor je, wat natuurlijk ook erg logisch is. Dit betekende dus dat er weer een upgrade voor het geluid plaats zou moeten vinden en wel in matchende rears. Hierbij zijn ook gelijk 2 paar stands besteld, zodat zowel de fronts als de rears op dezelfde stands en dus ook dezelfde hoogte staan. Tot op de dag van vandaag mag ik wel zeggen dat dit misschien wel de grootste upgrade is die ik heb gedaan. Het is zo ontzettend mooi om bijvoorbeeld een kogel om je heen te horen vliegen die door alle speakers precies hetzelfde klinkt!

    Foto's van de set zoals hierboven beschreven:



    Met deze opstelling heb ik een hele tijd naar alle tevredenheid gespeeld, de BD collectie bleef gestaag groeien zodat ik genoeg software had om mijn set te voeren. Maar na een tijdje begint dat upgrade virus toch weer te kriebelen (zeker omdat ik een nieuwe baan had die een stuk beter betaalde). Ik vond namelijk dat mijn speakers toch een wat stevigere receiver verdienden. De Pioneer was tenslotte toch een instap receiver en kon op hogere volumes wat schel worden i.c.m. de ribbon tweeter van XTZ, dus ik was op zoek naar een wat warmere sound. Na wat research gedaan te hebben bleek Marantz toch wel als wat warmer bekend te staan, dus die kwam zeker op de shortlist te staan. Ik keek dan voornamelijk naar de SR-6006 of SR-7005 met een budget van ongeveer €1000,-. Zoals bekend kom ik geregeld in de markt sectie van het HTforum en ook nu kwam er weer een buitenkansje voorbij die ik eigenlijk niet kon laten liggen. Namelijk een Marantz SR9600, hét bakbeest van Marantz. Ik had deze receiver 1 keer eerder gehoord, namelijk in The Chamber of Dreams van HTip en daar heeft hij mij letterlijk weggeblazen, dus qua power en controle zat het zeker goed! Na een tijdje gespeeld te hebben met de verschillende instellingen en de automatische setup ben ik tot de conclusie gekomen dat ik alles beter uit kon zetten en hem gewoon met een dB meter en meetlint in te stellen. Toen dit eenmaal gedaan was begon het genieten en dit was heel goed te doen! De Marantz was een enorme verbetering t.o.v. de Pioneer. Zowel in power en controle als in klankkleur. Het klonk allemaal veel prettiger en had dus veel minder last van luistermoeheid.

    Maar als er dan eenmaal zo'n dijk van een receiver staat, ga je toch eens kijken naar de andere mogelijke zwakke schakels in de set, waardoor ook de Panasonic BD speler mocht vertrekken. De laadtijden waren om te huilen, maar ook qua beeld en geluid dacht ik er toch nog wel wat op voorruit te kunnen. Na de vele goede verhalen op internet heb ik besloten om een Oppo BD speler aan te schaffen, namelijk de BD-93EU. Ook dit was weer duidelijk een enorme upgrade, laadtijden zijn enorm verminderd, maar ook het beeld is mooier, rustiger. Daarnaast is ook het geluid een stuk verbeterd, het is allemaal een stuk ruimtelijker en het surround lijkt veel beter uit te komen, wederom dus weer ontzettend tevreden met de upgrade!

    Weer een foto update:



    En na deze upgrade zijn we alweer aardig bij. BD speler, receiver, TV en speakers zijn (voorlopig) wel het eind station. Alleen mistte ik toch het voelbare laag waar ik vaak over lees. Zeker na de M&G bij Philip (HTip) was duidelijk dat er vooral in het laag nog wat te verbeteren valt, maar een goede sub van een bekend merk is helaas erg aan de prijs. Vandaar dat ik me eens heb verdiept in het zelf bouwen van een sub. Na wat ingelezen te hebben is dit uit eindelijk een JL Audio 12W7 driver geworden in een kleine gesloten kist met een losse Crown versterker erop. Deze sub is pas sinds vorige week aan het spelen, waardoor ik nu helemaal up to date van mijn set ben. Op het moment ben ik nog steeds bezig met het goed afstellen van de sub i.c.m. een MiniDSP. Sub moet nog verder afgewerkt worden, maar dit geeft vast een idee. Kast is iets lager en iets breder als de XTZ, dus niet groter wat ik zelf wel erg prettig vind




    Set zoals die nu is:
    TV: Panasonic TX-P42S20
    Receiver: Marantz SR9600
    Fronts: XTZ 99.26 walnut
    Center: XTZ 99.26 walnut
    Rears: XTZ 99.26 walnut
    Subwoofer: JL Audio 12W7 + MiniDSP + Subdude
    HTPC: Antec Fusion
    Sony PS3: 500GB Fat
    BD speler: Oppo BDP-93EU
    Bekabeling: W&M HD-01, W&M LS-03, Prefer subkabel, Prefer analoge interlink, Belden powercable, aluminium 8-voudig stekkerblok
    Audio rack: NorStone Bergen 2

    Het is een heel verhaal geworden uit eindelijk zie ik, maar het is wel gelijk erg compleet denk ik zo Op het moment woon ik nog thuis en staat dit alles dus op een slaapkamer op zolder
    Laatst aangepast door Martijnst1990 : 16-10-2012 om 16:52

  2. #2

    Standaard

    Het is een heel verhaal geworden uit eindelijk zie ik, maar het is wel gelijk erg compleet denk ik zo Op het moment woon ik nog thuis en staat dit alles dus op een slaapkamer op zolder
    Prachtig

    Mooi verhaal hoor, heb het dan ook met belangstelling gelezen en ik had het dan ook zo uit

    Je woont nog thuis...... de ideale manier om je setup bij elkaar te sprokkelen, en laten we wel zijn, in deze crisistijd kun je alleen maar blij zijn dat je een fijn dak boven je hoofd hebt en niet alle zorgen ervan

    Je houd blijkbaar van diep en stevig laag, doe ik zelf ook , kan het alleen niet vaak tot zijn volle potentie inzetten, de buren zouden dat absoluut niet waarderen en het gebouw zou er op den duur toch ook ernstig onder te lijden krijgen In jouw woonsituatie denk ik dat je je ook meermaals heel erg moet inhouden, als het dak eraf gaat is dat ook niet bevordelijk voor je spullen Denk dat het bij jou dan ook niet alleen de film is die wel eens "gek" doet , je hebt echt mooie spullen al ken ik je speakers niet en weet niet aan welke klank ik moet denken, maar dat is dan ook verschrikkelijk lastig te omschrijven, maar als je eens een poging zou willen wagen.....

    Heb wel even vreemd naar je center zitten kijken..... heb zelf jaren gedraaid met een B&Wtje op zijn kant dus vind het opzich niet raar en heb er zelf ook geen nadelen in kunnen vinden, maar er zijn er die vinden dat de tweeter bij een center omgeven hoort te worden door 2 woofers Zie nu dat jouw center gewoon lijkt op je overige speakers met enkel het verschil dat de tweeter gedraaid is en het naamplaatje verplaatst is, is het origineel een center af fabriek, of is hij door iemand aangepast?

    Je hebt ook mooie kabeltjes gebruikt, met naampjes erop, heb ik zelf niet..... naampjes erop bedoel ik maar houd wel van goed spul, wat is de diameter van je luidsprekerkabel? (niet iedereen kent je merk en gaat dat even opzoeken, maar het is wel leuk te weten voor mensen die willen beginnen aan een setup)

    Leuk dat je hier ook een plekje hebt gemaakt op "Mijn thuisbioscoop" , welkom hier
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard

    Echt een superset voor op zolder Prachtig hoor en een heerlijk te lezen verhaal er bij
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  4. #4

    Standaard

    Ziet er fantastisch uit en lijkt me er leuk vertoeven daar! Hebben andere geen last van doordreunen vanaf de zolder als je je sub gebruikt?
    TV: Panasonic TX-P50UT50 - Receiver: Onkyo TX SR313 - Blu-ray: Sony BDP-350B - Mediaplayer: Mede8er 600X3D - Console: Playstation 3 - Center: Mission M7C1 - Fronts: Mission 760Subwoofer: Pioneer SW110S - Kabels: Oehlbach


  5. #5

    Standaard

    mooie ruimte,
    prima voor elkaar zo denk dat menig hier wel jaloers op zal zijn.
    Sony vplhw 50 es beamer,samsung ps 64d 8000 plasma,teufel system 5 thx select 2 5.2 speakers,pioneer lx 53 thx select 2 , onkyo bd809 thx blurayspeler, pioneer bdp lx55.
    Thx bekabeling, stroomverzorging monster ht hts 2600, dedicated ht.

  6. #6
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Hoi Martijn,

    Allereerst welkom nog op DVD.nl. Leuk dat je na het HTforum nu ook hier actief bent en gelijk binnenkomt met een klapper. Ik heb juist een beetje de omgekeerde weg gevolgd. Heel leuk en herkenbaar verhaal. Dat heb je mooi voor elkaar. HTip is ook hier op het forum al een begrip. Daar kan o.a. DVDPF over meepraten. En idd een heel leuk verhaal. Heb het met veel plezier gelezen.

    Veel plezier met je mooie set en uiteraard hier op het forum.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  7. #7
    Senior Member
    Registratie datum
    Sep 2003
    Woonplaats
    Wetteren, België

    Standaard

    Dit vind ik nu net het leukste aan dit forumonderdeel, namelijk dat mensen de geschiedenis van hun HT beschrijven. Zeer leuke set! Lijkt mij enorm genieten om daar een filmpje te kijken of eens te gamen

  8. #8

    Standaard

    Welkom hier, ziet er goed uit Martijn . Ik ken jou opstelling al van het meelezen op het HTforum en heb daar met belangstelling de bouw van je eigen subwoofer gevolgd.


  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Einzelgänger Bekijk bericht
    Welkom hier, ziet er goed uit Martijn . Ik ken jou opstelling al van het meelezen op het HTforum en heb daar met belangstelling de bouw van je eigen subwoofer gevolgd.

    Lijkt me leuk als Martijn er hier ook een stukje over schrijft, ben er wel benieuwd naar
    Have fun and enjoy your collection

  10. #10
    Super Member
    Registratie datum
    Feb 2009
    Woonplaats
    Het goede doel zingt erover ;)

    Standaard

    He Martijn, leuk dat je hier nu ook je eigen set laat zien Zo te lezen in je leuke verhaal heeft de M&G bij mij je op kosten gejaagd Maar dat geldt overigens voor meer bezoekers. Ik moet toch maar een keer een disclaimer gaan opzetten Maar alle gekheid op een stokje, je hebt een prachtige set opgebouwd, waar velen van jouw leeftijd alleen maar van kunnen dromen...

    Is misschien leuk om in jouw showcase de stappen die je hebt gemaakt wat verder toe te lichten. Zie het als een samenvatting van je topic op het HTforum, zoals ik ook heb gedaan. En de bouw van de sub en het leerproces is natuurlijk ook voor de leden van DVD.nl erg interessant om te lezen.
    CA Electronics • PS Audio • Marantz • ALR/Jordan • Velodyne • inakustik • Furutech • JVC • Stewart

  11. #11

    Standaard

    Bedankt allemaal voor de leuke berichten!

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Prachtig

    Mooi verhaal hoor, heb het dan ook met belangstelling gelezen en ik had het dan ook zo uit

    Je woont nog thuis...... de ideale manier om je setup bij elkaar te sprokkelen, en laten we wel zijn, in deze crisistijd kun je alleen maar blij zijn dat je een fijn dak boven je hoofd hebt en niet alle zorgen ervan
    Inderdaad, dat dacht ik dus ook Nu heb ik het geld ervoor om een mooie set op te bouwen, zodat als ik eenmaal op mijzelf ga, ik al een mooie set heb staan en daar niet echt meer mee bezig hoef te zijn.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Je houd blijkbaar van diep en stevig laag, doe ik zelf ook , kan het alleen niet vaak tot zijn volle potentie inzetten, de buren zouden dat absoluut niet waarderen en het gebouw zou er op den duur toch ook ernstig onder te lijden krijgen In jouw woonsituatie denk ik dat je je ook meermaals heel erg moet inhouden, als het dak eraf gaat is dat ook niet bevordelijk voor je spullen Denk dat het bij jou dan ook niet alleen de film is die wel eens "gek" doet , je hebt echt mooie spullen al ken ik je speakers niet en weet niet aan welke klank ik moet denken, maar dat is dan ook verschrikkelijk lastig te omschrijven, maar als je eens een poging zou willen wagen.....
    Hou inderdaad wel van mooi vol en diep laag ja En om eerlijk te zijn kan ik het over het algemeen ook best benutten. Voordeel aan op zolder zitten met een redelijk goed geïsoleerd huis, met maar aan 1 kant buren waar een dikke betonnen muur tussen zit. De buren hebben nog nooit geklaagd (mag ook niet, want hun klein kinderen kunnen ook heel wat kabaal maken en die zijn er best veel ). Alleen mijn moeder heeft er soms last van, maar dan staat hij ook wel op standje oorlog.

    Klank omschrijven is inderdaad lastig, maar zal een poging wagen. De XTZ's zijn redelijk neutrale speakers, dus niet echt erg warm of wollig, maar ook niet heel scherp of "hard". Het ligt dus sterk aan de receiver/processor wat voor klank kleur je ongeveer wilt. Zo was mijn Pioneer wat agressiever in het hoog en dat komt dan dubbel zo hard aan door de ribbon tweeter die over het algemeen wel wat scheller kan klinken dan bijvoorbeeld een softdome. Voor film is dat agressieve wel lekker vind ik (tot op zekere hoogte), maar vooral met muziek kan dat snel vermoeiend worden. Door de stap naar Marantz (die dus bekend staat als wat warmer, zeker de oudere modellen) was dit scherpe randje weg en zijn ze veel aangenamer om naar te luisteren. Het mid is mooi warm (maar niet té ) en de tweeter niet scherp meer, maar wel heel detailrijk, bijvoorbeeld vallend glas in een film klinkt ontzettend mooi door de ribbon.

    Hoop dat het een beetje duidelijk is

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Heb wel even vreemd naar je center zitten kijken..... heb zelf jaren gedraaid met een B&Wtje op zijn kant dus vind het opzich niet raar en heb er zelf ook geen nadelen in kunnen vinden, maar er zijn er die vinden dat de tweeter bij een center omgeven hoort te worden door 2 woofers Zie nu dat jouw center gewoon lijkt op je overige speakers met enkel het verschil dat de tweeter gedraaid is en het naamplaatje verplaatst is, is het origineel een center af fabriek, of is hij door iemand aangepast?
    De center is een originele center, maar inderdaad verder wel exact hetzelfde als de monitors. Dit zorgt er dus voor dat ik met 5 dezelfde monitors speel wat voor een hele homogene bubble zorgt. Zoals je zegt is de tweeter in de center een kwart slag gedraaid, waardoor die ook gewoon rechtop staat. De center is ook los te schroeven en zelf een kwart slag te draaien, mocht je de center rechtop willen/kunnen gebruiken. Heb dit ooit geprobeerd, maar was voor mij geen verschil en het stond niet

    Ik heb er dus totaal geen last van dat de tweeter niet omringt is door midden toners, vind het juist mooi dat hij exact hetzelfde is, qua units maar ook qua vorm

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Je hebt ook mooie kabeltjes gebruikt, met naampjes erop, heb ik zelf niet..... naampjes erop bedoel ik maar houd wel van goed spul, wat is de diameter van je luidsprekerkabel? (niet iedereen kent je merk en gaat dat even opzoeken, maar het is wel leuk te weten voor mensen die willen beginnen aan een setup)

    Leuk dat je hier ook een plekje hebt gemaakt op "Mijn thuisbioscoop" , welkom hier
    Ik ben qua kabels niet direct echt een believer, maar vind wel dat als je een wat duurdere set hebt, je daar geen kabels van €2,- de meter van de bouwmarkt aan moet hangen (persoonlijke mening natuurlijk). W&M vond ik qua uiterlijk erg mooi en qua prijs zijn ze ook niet zo gek. Bij de HDMI kabels heb ik vooral op de bouwkwaliteit gelet en die is gewoon heel mooi van deze kabels en ook die zijn goed te betalen vind ik.

    De diameter van de LS kabels is 12mm en is een bi-wire kabel.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Echt een superset voor op zolder Prachtig hoor en een heerlijk te lezen verhaal er bij
    Thanks Ben er zelf ook enorm blij mee

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Stephan Nobelen Bekijk bericht
    Ziet er fantastisch uit en lijkt me er leuk vertoeven daar! Hebben andere geen last van doordreunen vanaf de zolder als je je sub gebruikt?
    Bedankt Dat van die sub valt dus heel erg mee gelukkig. Heb er sinds vorige week ook een Subdude onder en die helpt daar ook zeker aan mee.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Hoi Martijn,

    Allereerst welkom nog op DVD.nl. Leuk dat je na het HTforum nu ook hier actief bent en gelijk binnenkomt met een klapper. Ik heb juist een beetje de omgekeerde weg gevolgd. Heel leuk en herkenbaar verhaal. Dat heb je mooi voor elkaar. HTip is ook hier op het forum al een begrip. Daar kan o.a. DVDPF over meepraten. En idd een heel leuk verhaal. Heb het met veel plezier gelezen.

    Veel plezier met je mooie set en uiteraard hier op het forum.
    Thanks Dat Htip hier ook al een begrip is had ik inderdaad in de gaten, bij het zien van de reacties in zijn topic Hoe kan het ook anders

    Veel plezier met de set lukt heel erg goed!

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sir. K Bekijk bericht
    Dit vind ik nu net het leukste aan dit forumonderdeel, namelijk dat mensen de geschiedenis van hun HT beschrijven. Zeer leuke set! Lijkt mij enorm genieten om daar een filmpje te kijken of eens te gamen
    Het leek mij ook wel leuk om eens een uitgebreid "voorstel" topic te maken met de stappen die ik gemaakt heb. En zoals gezegd is genieten zeker het juiste woord!

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Einzelgänger Bekijk bericht
    Welkom hier, ziet er goed uit Martijn . Ik ken jou opstelling al van het meelezen op het HTforum en heb daar met belangstelling de bouw van je eigen subwoofer gevolgd.
    Grappig dat je hem daar ook gevolgd heb, bedankt

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Lijkt me leuk als Martijn er hier ook een stukje over schrijft, ben er wel benieuwd naar
    Daar zal ik zo/straks ook een stukje over posten

    Citaat Oorspronkelijk gepost door HTip Bekijk bericht
    He Martijn, leuk dat je hier nu ook je eigen set laat zien Zo te lezen in je leuke verhaal heeft de M&G bij mij je op kosten gejaagd Maar dat geldt overigens voor meer bezoekers. Ik moet toch maar een keer een disclaimer gaan opzetten Maar alle gekheid op een stokje, je hebt een prachtige set opgebouwd, waar velen van jouw leeftijd alleen maar van kunnen dromen...

    Is misschien leuk om in jouw showcase de stappen die je hebt gemaakt wat verder toe te lichten. Zie het als een samenvatting van je topic op het HTforum, zoals ik ook heb gedaan. En de bouw van de sub en het leerproces is natuurlijk ook voor de leden van DVD.nl erg interessant om te lezen.
    Dat die M&G mij op kosten heeft gejaagd is wel duidelijk ja, maar dat is helemaal niet negatief hoor, ben er enorm op vooruit gegaan

    En heb je het dan over de Showcase van het HTforum? Die moet ik inderdaad nog eens aanpassen (was hem al een beetje vergeten ).

  13. #13

    Standaard

    En een stukje over de zelfbouw sub:

    Qua driver had ik al heel veel gelezen over JL Audio. Dat deze erg strak, maar ook zeer diep kunnen spelen (zoals meerdere drivers/merken uiteraard, maar ik had mijn zinnen op een JL gezet). Vooral als je in de hogere series gaat kijken kunnen de kleineren subs (10/12") al aardig wat lucht verplaatsen door de hoge xmax. En aangezien ik geen enorme kist wilde leek mij dit erg mooi om toch diep te gaan met een kleine kist (40x40x40).

    Na marktplaats een beetje in de gaten gehouden te hebben kwam deze JL Audio 12W7 voorbij, de 12" versie van hét top model van JL (ook gebruikt in de Fathom F112 HT subwoofer). Het is een 3 ohm 1000 watt rms driver, dus hij lust best wat vermogen.



    Uiteraard moest er ook een kistje komen om hem in kwijt te kunnen en deze kon erg klein worden, naar het schijnt spelen JL's daar heel fijn in. Het kistje is gemaakt van 22mm MDF en is 40x40x40cm.

    Van binnen:


    Met de bovenkant er los op:


    En de terminals:


    Gat voor de woofer erin gezaagd, geeft een beeld van de grootte van de woofer :



    Vervolgens de terminals aan de achterkant en een beetje bracing aan de binnen kant:




    Vervolgens kon de sub erin geschroefd worden (met 12 schroeven onder de rubberen rand, dus mooi uit het zicht) en stond hij er vervolgens zo bij:


    Ben er zelf behoorlijk tevreden over, doe zoiets eigenlijk voor het eerst en ben nou niet echt erg handig

  14. #14

    Standaard

    Ziet er helemaal niet zo moeilijk uit moet ik zeggen. Heb je ook nog een plaatje waar de versterker zichtbaar is?
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Ziet er helemaal niet zo moeilijk uit moet ik zeggen. Heb je ook nog een plaatje waar de versterker zichtbaar is?
    Die zal ik straks eens schieten, het is dus wel een losse versterker, dus geen plate achterin. Om eerlijk te zijn, als ik zoiets kan, dan kan echt iedereen het

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Martijnst1990 Bekijk bericht
    Die zal ik straks eens schieten, het is dus wel een losse versterker, dus geen plate achterin. Om eerlijk te zijn, als ik zoiets kan, dan kan echt iedereen het
    Is dat die onder in je rack staat? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je die achterop gemonteerd had namelijk.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Is dat die onder in je rack staat? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je die achterop gemonteerd had namelijk.
    Nee, onderin mijn rack is de HTPC. De sub versterker ligt links naast de bank, onder een Ikea Lack tafeltje, past precies

    Had er graag een versterker in gehad, maar die zijn moeilijk te vinden met het vermogen dat ik nodig had of veel te duur.

    Edit: Hier een foto van de Crown versterker, ligt volledig uit zicht zo, met een speaker kabel naar de sub

    Laatst aangepast door Martijnst1990 : 16-10-2012 om 19:56

  18. #18

    Standaard

    Inmiddels is de sub afgewerkt en staat hij weer op zijn plaats. Hij heeft wel aardig wat schoonheidsfoutjes, maar ik kan er daar persoonlijk niet echt mee zitten Ondanks de wat minder mooie plekjes ben ik er alsnog erg tevreden over en ook wel een beetje trots op. Je moet ergens beginnen denk ik maar zo en zal er alleen maar handiger in worden (hoop ik dan maar ).

    Hieronder een aantal foto's van de bouw:

    Toen hij net in elkaar geschroefd was, zoals te zien aardig scheef.. :P



    Sub helemaal in elkaar:


    Hier inmiddels de randen goed geschuurd zodat de scherpen stukken eraf zijn en in de plamuur gezet. Was flink schuren om het eraf te krijgen




    Plamuur weggeschuurd:



    Eerste laagje grondverf:



    Heb helaas geen foto's meer gemaakt tijdens het lakken, alleen nog 2 (donkere) foto's zoals hij er nu bij staat. Maar goed ook, dan vallen de schoonheids foutjes niet zo op





    Al met al ben ik er blij mee en vind de zilveren rand rond de woofer ook erg mooi zo

  19. #19
    Super Member
    Registratie datum
    Feb 2009
    Woonplaats
    Het goede doel zingt erover ;)

    Standaard

    Wow!!! Erg mooi geworden, Martijn!
    CA Electronics • PS Audio • Marantz • ALR/Jordan • Velodyne • inakustik • Furutech • JVC • Stewart

  20. #20

    Standaard

    Netjes geworden Martijn maar volgende keer wel bruislijm gebruiken.
    Hoe heb je de aansluiting gedaan?

  21. #21

    Standaard

    Ziet er goed uit Martijn en ik heb een vermoeden dat hij nog beter klinkt dan dat hij er uit ziet, ik wou dat ik de durf en het geduld had om zoiets te ondernemen.


  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door HTip Bekijk bericht
    Wow!!! Erg mooi geworden, Martijn!
    Thanks, ben er ook erg blij mee
    Citaat Oorspronkelijk gepost door CoSo Bekijk bericht
    Netjes geworden Martijn maar volgende keer wel bruislijm gebruiken.
    Hoe heb je de aansluiting gedaan?
    Bruislijm is inderdaad een goed idee, dat begrip kwam ik later ook al tegen Aansluiting is door een sub kabel van receiver naar MiniDSP te trekken en van daaruit naar een losse sub versterker. Vervolgens een speaker kabel van de versterker naar de subwoofer.
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Einzelgänger Bekijk bericht
    Ziet er goed uit Martijn en ik heb een vermoeden dat hij nog beter klinkt dan dat hij er uit ziet, ik wou dat ik de durf en het geduld had om zoiets te ondernemen.
    Dat dacht ik ook altijd, maar wilde het toch maar eens proberen en het is toch goed gelukt vind ik Klinken doet hij zeker goed vind ik.

  23. #23

    Standaard

    Heb sinds kort ook een bijpassende voetenbank gekocht, maakt het een stuk comfortabeler

    Hier nog een aantal recente foto's. Deze zijn ook wat lichter dus is de sub wat beter te zien.





    En mijn BD verzameling, ga binnenkort maar weer een aantal slimline (6mm) doosjes bestellen..

  24. #24

    Standaard

    Inmiddels weer 2 upgrades te melden. Mijn subwoofer versterker en MiniDSP hadden beide nog een kanaal over en het is natuurlijk zonde om die ongebruikt te laten Dus is er een tweede subwoofer bij gekomen die achter de bank is komen te staan. Dit vooral als test om eens te kunnen experimenteren met 2 subwoofers en tot nu toe bevalt dat prima. Net iets meer power onder de 20 hz en de plaatsing lijkt beter te zijn. En de versterker kan iets zachter gezet worden zodat deze ook wat ontzien word.

    Daarnaast is mijn neef 4 maanden op uitzending en in de tussentijd mag ik op zijn tv passen. Namelijk een Panasonic TX-P50ST30, 50" Full HD 3D plasma Die is hier vanmiddag komen te hangen en bevalt uitstekend! Ben nu al gewend aan de maat, dus dat gaat me over 4 maanden geld kosten... Beeld is echt prachtig, weer een hele stap beter dan mijn 42S20.

  25. #25

    Standaard

    Leuk verhaal om te lezen. Mijn aandacht werd meteen getrokken door de Acoustic Audio speakers, die heb ik namelijk ook. Je bent de eerste bij wie ik ze zie. De mijne zijn minstens twintig jaar oud, ik heb ze een aantal jaren terug gekregen.

    Ik ben een leek op audio- en HT-gebied en ben tot nu toe aardig tevreden over de speakers. Toch zou ik misschien wel een stapje hoger willen, waarschijnlijk instapniveau op dit forum Op internet - voornamelijk Engelse websites - wordt Acoustic Audio weggezet als 'rotzooi'. Zover ik kan inschatten heb jij direct wel een hele grote stap gemaakt, maar zou je iets kunnen zeggen over de Acoustic Audio speakers? Zoals gezegd, ik ben een leek en heb geen echte referentie. Ik heb ze in stereo aangesloten op een Onkyo 606. Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •