De resultaten 1 tot 13 van 13 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Onkyo TX-NR609 surround problemen

    Sinds een jaar heb ik een onkyo TX-NR 609 welke het tot op verkort erg goed deed. Nu krijg ik er echter problemen mee dus ik wil graag even kijken of hier nog iemand is die weet wat het probleem kan zijn.

    Mijn systeem is simpel; onkyo krijgt input van mijn kabel ontvanger (samsung van Ziggo) en mijn media speler (Xtreamer) en voert het beeld door naar tv (samsung). Alles via HDMI. Ik heb een 7.1 surround set van Mordaunt short, Carnivale serie.

    Wat mij het eerste opviel was dat ik bijna geen bastonen meer kreeg, vroeger stond mijn sub op 1/8e open en in de A/V receiver op -10DB. Nu, om een beetje bas te krijgen, staat mijn sub vol open en mijn A/V receiver op +12. en dan nog is het maar matig.

    Ik heb na lang zoeken gelocaliseerd dat het probleem zich voordoet als ik surround modi zoals dolby, THX oid selecteer. Ik heb al mijn speakers ontkoppeld behalve mijn front speakers en dan is het probleem het best hoorbaar. Ik krijg een soort gemoffeld geluid uit mijn speakers met zachte hoge tonen. op all channel surround doen de speakers het wel. Ook kan ik het probleem ietswat oplossen als ik de centerspeaker uitschakel, dan krijg ik beter (maar nog wel vlak) geluid uit de front speakers. Ik weet zeker dat ik vroeger ook de stemgeluiden goed uit mijn frontspeakers kreeg. Het is nu een soort mono geluid dat ik heb en dat is niet wat ik van mijn surround set verwacht.

    Ik heb ondertussen geprobeerd om mijn speakers te wisselen, kabels te wisselen, nieuwe HDMI kabels ertussen gezet, nieuwe firmware op mijn onkyo, teruggezet naar defaults, alle settings doorgelopen, separaat speakers getest. Issue is voor beide mijn media speler en mijn kabel reciever.

    Ik hoop dat iemand mij nog een tip kan geven; anders moet ie terug naar de winkel voor reparatie, maar dat duurt weer zo lang enzo, als ze het al kunnen repareren.

  2. #2

    Standaard

    Welkom op dit forum Tckbermon.

    Het "gemoffelde geluid" komt waarschijnlijk van de ProLogic of Neo:6 decoder. Deze zijn bedoeld om 2-kanaals geluid te verdelen over meer dan 2 luidsprekers, wat niet altijd even goed gaat en vooral bij bronnen met weinig kanaalscheiding. Daar kun je dus waarschijnlijk niet zo veel aan doen. Bij gebruik van meer-kanaals bronnen zoals 5.1 e.d., zou je daar minder of bijna geen last van moeten hebben.

    De matige hoeveelheid lage tonen die via de subwoofer worden, worden volgens mij veroorzaakt door een probleem met de kabel tussen de sub en de receiver. Zo zou het kunnen zijn dat een pen niet voldoende contakt maakt met een aansluiting -wat vaak het geval is bij gebruik van standaard goedkope kabel- of door een beschadiging of breuk. Ik zou je daarom willen aanraden om de sub middels een andere kabel aan te sluiten en in het menu van de receiver te kijken of de sub aan staat, de gebruikte cross-over frekwenties en de niveaus van de LFE's.

    Krijgt de receiver wel de signalen op de juiste manier binnen?
    Heb je al geprobeerd hoe het klinkt zonder de EQ te gebruiken?
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Hai Gerco,

    Bedankt voor je bericht.

    Uiteraard heb ik dit uitvoerig getest. Bij het aansluiten van mijn 5.1 werkt het ook niet, dit ook tevens getest met een blueray vanaf mijn media center die dus duidelijk 5.1 ondersteund (en die ik ook met 5.1 heb bekeken). Dus daar ligt het probleem niet.

    Verder kan ik wel stellen dat het signaal goed aankomt aangezien ik met all-channel stereo de volle bas heb en over het gehele bereik alle speakers kan horen. Ik heb dit ook even bij de Media markt getest, en bij elke luister modi kwam er toch goed geluid uit de front speakers bij dezelfde luister modi, ook zonder de rear speakers aan te sluiten.

    De kabel tussen de sub en mijn onkyo is splinternieuw, deze meermalig opnieuw ingestoken. Bij all-channel stereo hoor ik wel het basgeluid voldoende doorkomen; kabel is dus prima aangesloten.

    De EQ gebruik ik niet. Ook heb ik de onkyo naar fabrieksinstellingen teruggebracht en hetzelfde probleem is aangehouden. Na het laten luisteren naar een fragment dat ik heb opgenomen was de reactie van de verkoper dat het lijkt alsof het signaal geheel weggeknepen wordt. Oorzaak kan niet kabels zijn maar moet de receiver of aanvoer zijn van signaal. Ik hem vertelde dat dit van meerdere sources hetzelfde resultaat gaf. Het advies om deze voor garantie terug te brengen.

    Als er nog tips zijn, dan hoor ik het graag. De reactie van Onkyo RMA zal ik nog even posten, aangezien ik de receiver terug heb gebracht naar de winkel.

  4. #4

    Standaard

    Dan zal het waarschijnlijk een verkeerde instelling zijn van het 'bass-management' of kan het zijn dat de meet-microfoon defekt is.

    Om dit te kunnen bepalen, kun je het beste de volgende handelingen verrichten:

    Stap 1:
    Controleer eerst of de 'centre' niet als ''Full band' staat ingesteld en de gebruikte cross-over niet lager is dan 100Hz. Deze instelling is nl. belangrijk wanneer er gebruik gemaakt wordt van DPL of DTS Neo6, omdat de lage tonen meestal mono zijn en deze daarom vaak naar de 'centre' worden gestuurd.

    Stap 2:
    Controleer of de lage tonen niet verzwakt. Zet de 'bass' en de 63Hz-band van de handmatige EQ daarvoor op 0dB. Gebruik dus voor deze test dus niet de instellingen die Audyssey gemaakt heeft.

    Stap 3:
    Kijk waar de lage tonen van de 'fronts' naar toe worden gestuurd. Staan de 'fronts' ingesteld als 'full-band' en de "dubbele bas" als "uit", dan gaan er geen lage tonen van de 'fronts' naar de sub. Dit kun je het beste instellen wanneer je een CD beluisterd en de receiver in de 2-kanaals stereo-modus gebruikt.

    Stap 4:
    Controleer of de LFE's van meer-kanaals bronnen niet verzwakt worden en de hoogte van de frekwentie bij de sub. Staat de frekwentie laag, dan zal de sub niet alle signalen krijgen die de sub moet hebben. Als het goed is kun je de niveaus van de LFE's bij jouw receiver voor alle formaten afzonderlijk instellen.

    Je kunt de gemaakte instellingen evt. posten zodat wij kunnen zien of deze op de juiste manier ingesteld zijn.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Ik heb hem terug, maar ze hebben geen fouten kunnen vinden. Ik heb het systeem wederom aangesloten en het zelfde probleem doet zich direct weer voor, namelijk geen surround sound.

    Verkeerde instelling in het bass-management lijkt mij erg ongeloofwaardig. Een kapot meetmicrofoon moet in mijn ogen niet uitmaken, immers stelt deze alleen de cross-vers en de afstanden van de speakers in. Om te voorkomen dat ik een kapot meet instrument heb, heb ik deze niet gebruikt.

    De handelingen:
    1: Center staat niet als Full band ingesteld maar standaard op 80hz corss-over. deze nu naar 100hz gezet en ook 120hz geprobeerd.

    2: De EQ gebruik ik niet, dus deze kunnen niet worden verzwakt. Maar, ik heb de EQ aangzet en alles staat op 0db. dus geen verzwakkignen van signalen. Ook gecontroleerd of bij de setup de bass niet is verzwakt, alle speakers ook op 0dB gezet.

    3: Fronts staan niet al full band ingesteld, maar op een 80hz cross-over. Tevens kan dan de dubbel bass ook niet aan staan. 2-kanaals stereo doet het overigens prima, het is nou net het probleem met de surround sound die niet goed klinkt.

    4: LFE's van bronnen worden niet verzwakt.

    Ik zal proberen de instellingen te posten.

    Ook wil ik nogmaals even uitleggen wat ik als oprobleem ervaar. Het is gewoon lastig te omschrijven. Het betreft hier alleen THX / DTS (dus surround sound weergaven). Als er stemmen zijn op de TV (Discovery HD / Films vanaf mijn mediaspeler) dan wordt het volledige signaal weggedrukt op mijn front speakers en hoor ik alleen de center. Op de fronts hoor ik dan iets vaags dat de stemmen zouden moeten voorstellen, een soort gemoffeld geluid, zeer zwak, welk een beetje piept/kraakt. Op vol volume wordt het niet verstaanbaar. Ik begrijp wel dat het stemgeluid voornamelijk over de center komt, maar ik stoor me dus aan het gemoffelde geluid over de fronts die dus ook alle anderre surround sound wegdrukken. In mijn ogen hoort het nog wel verstaanbaar te zijn. Dit zelfde geld trouwens voor alle andere surround speakers. In de winkel kan ik op de front speakers (in fabrieksinstelling) wel stemgeluid verstaan op de fronts.

  6. #6

    Standaard

    Wanneer de stemmen bij de front luidsprekers weggedrukt worden en het geluid daardoor gemoffeld klinkt, komt dit door het gebruik van een Dolby ProLogic of DTS Neo6 decoder. Deze proberen het geluid van 2 kanalen te verdelen over alle aangesloten luidsprekers. Hiervan zal je geen last hebben bij gebruik van meer-kanaals bronnen.

    Wil je de stemmen ook via 'fronts' horen, dan zal je van beide genoemde decoders de stand 'music' moeten gebruiken en de parameters daarvan op jouw gehoor in moeten stellen. Hoe je dit kunt doen, kun je vinden in de gebruiksaanwijzing.

    In een winkel staan vaak niet op dezelfde manier op- en ingesteld als in een thuis-situatie. Zo kan het bvb zijn de parameter 'CT-width' van 'Dolby ProLogicII Music' en daarmee ook die voor de THX-variant daarvan ingesteld is als '7'. Bijna alle stemmen gaan bij gebruik van deze decoder naar de 'fronts', wat vaak voor een 'gat' in het geluidbeeld zorgt wanneer de bron ook beeld bevat. Zet je deze op '0', dan gaan alle geluiden die in het midden geplaatst zijn -net zoals bij de stand 'movie' of 'cinema'- alleen naar de 'centre', wat het geluidbeeld voor het gevoel waarschijnlijk weer smaller zal maken. Vaak zal '3' of '4' daardoor het mooist klinken, maar daarvoor zal dus zelf moeten experimenteren.

    Van de handelingen die je hebt uitgevoerd:
    1: De cross-over frekwentie heb je als het goed is op gehoor ingesteld. Lage tonen zijn bij 2-kanaals bronnen mono en worden daarom bijna altijd naar de 'centre' gestuurd wanneer het geluid over alle luidsprekers verdeeld wordt.

    2: Bij het ingebruik stellen van de receiver heb je als het goed is een 'auto setup' (Audyssey) uitgevoerd. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van de meet-microfoon die onder andere ook de weergave-karakteristiek van de set en de ruimte meet. De uitslag van deze meting is door de receiver gebruikt voor het maken van EQ-instellingen die de receiver nu gebruikt om de weergave in jouw ruimte te optimaliseren. Dit zou je kunnen merken wanneer je de sub uitschakelt en met de receiver schakelt tussen 'Pure Audio' en '2Ch Stereo'.

    3: Dubbele bas kun je niet gebruiken omdat de je 'fronts' ingesteld hebt als '80 hz' en niet als 'Full-band'. De frekwentie onder 80 Hz die bedoeld zijn voor de 'fronts' worden daarom alleen naar de sub gestuurd. Welke het stand het beste is, is afhankelijk van de mogelijkheden en beperking van zowel de luidsprekers als de opstelling en de akoestiek. Dit zal je dus zelf moeten beoordelen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Niet alleen de stemmen, maar al het geluid wordt weggedrukt en wat er over blijft van de stemmen (het gepiep en gekraak van het gemoffelde geluid) is het enige dat op de fronts overblijft, dat is nu juist het probleem. Ik gebruik altijd 6 kanaals bronnen (voor 5.1 geluid op mijn systeem), ongeacht of ik 5 speakers of 2 speakers aansluit blijft het gemoffelde geluid overheersend en hoor ik dit op mijn surround en front speakers wat zorgt voor een onprettige ervaring bij het kijken van films. Het is alsof ik een mono opname aan het luisteren ben met wat bijgeluiden die er niet bij horen.

    In de stand music is het geluid inderdaad een stuk breder en voller en wordt het geluid niet onderdrukt. Dat klopt dus wat je zegt. Ik zal eens met de CT width spelen, maar in mijn beleving moet niet al het geluid worden onderdrukt op de fronts als ik de CT-width op 0 heb staan. In de stand Game/movie krijg ik voor alle THX en DD bij een 5.1 bron hetzelfde effect. Ook is dit onafhankelijk van het aantal speakers dat ik opstel (2.1 t/m 7.1), bij het opstellen van de center overheerst deze wel en komt 95% van het geluid daar uit, daarentegen doen de sub of andere speakers dus nauwelijks iets.

    Zoals ik al zei heb ik de meting niet gedaan na de fabrieksreset omdat het geluid niet goed was en ik dus probeer te localiseren wat het probleem is. de EQ is daarom ook niet ingesteld. Ik zal de audissey setup weer eens uitvoeren nadat ik heb gespeeld met de instellingen. Fronts op full band zetten geeft trouwens ook het zelfde effect.

    Thanks voor de hulp tot dusver. Ik hoop wel te vinden wat het probleem is (instelling of apparaat)!

  8. #8

    Standaard

    Meer-kanaals bronnen gebruiken is geen garantie dat het geluid ook als meer-kanaals wordt verwerkt. Om het als meer-kanaals geluid weer te laten geven moeten ook de verbindingen en de instellingen juist zijn. Het kan nl. zijn dat de bron door een verkeerde instelling alles als 'PCM' uit stuurt en niet als 'bitstream'. Om er zeker van te zijn dat de receiver het ook als meer-kanaals verwerkt moet je in het display kijken welke soort signalen de receiver ontvangt en welke decoder (luistermodus) er gebruikt wordt.

    De makkelijkste manier om dit te testen is om een DVD met DTS of BD met een DD TrueHD of DTS-HD audiotrack te gebruiken. Zodra de film aan het spelen is, kijk je in het display of de juiste indicatoren licht geven en welke informatie het display weergeeft wanneer je een paar keer op de toets "Display" drukt. Komt deze niet overeen met het gekozen geluidsspoor, dan klopt er dus iets niet.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  9. #9

    Standaard

    Ik heb het uitgeprobeerd. Onkyo geeft bij iedere input (DD van mijn kableontvanger en bij AC3 DTS 5.1 invoer vanaf mijn mediaspeler) "PCM 2.0 48khz". Outputs worden wel gegeven zoals de geselecteerde decoder weergeeft (5.1).

    Ik heb mijn bronnen gecontroleerd en die geven aan meerkanalig aan te voeren. Mijn mediaplayer i ingesteld als ACC/FLAC/OGG 5.1CH PCM(HDMI) en mijn kabel ontvanger geeft aan DD 5.1 channel uit te sturen als de zender het ondersteund (wordt aangegeven in het display). Ik heb op dit moment geen BD of DVD die ik kan aansluiten met DTS / DD TrueHD of DTS-HD om te controleren of de Onkyo bij die invoeren wel de correcte invoer selecteert.

  10. #10

    Standaard

    De instelling "ACC/FLAC/OGG 5.1CH PCM(HDMI)" bij de mediaspeler betekent dat de deze alle formaten omzet naar "PCM" en dan doorstuurt naar de Onkyo. Voor meer-kanaals SD-audioformaten betekent het dat deze omgezet worden naar -zoals de receiver aangeeft- 2-kanaals PCM. Deze instelling is dus niet de juiste. Welke wel de juiste is, kun je het beste zelf proberen.

    Wanneer het geluid van een kabel-ontvanger als DD doorgestuurd wordt, kan dit ook 2.0 zijn. De kanaal-indeling (2.0 of 5.1) is nl. afhankelijk van de zender en hoe deze doorgegeven wordt.

    Misschien een keer tijd om een speler te kopen die dat soort schijven af kan speler en niet te vergeten de schijven. Er zal dan een wereld voor jou opengaan.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  11. #11

    Standaard

    Ik heb het voor elkaar, mijn mediaspeler is nu correct ingesteld op DD / THX en op mijn onklyo krijg ik nu ook de correcte 5.1 inputs binnen. Dus, dat is nummer 1 opgelost. Audio is weer perfect.

    De tweede was mijn kabelontvanger. Waarschijnlijk is in een firmwareupdate of bij een lang verlies van stroom het correcte (DD 5.1) audio kanaal automatisch op een PCM 2.0 audiokanaal gezet. Deze heb ik nu handmatig terug gezet. Meeste kanalen die nu DD uitzenden ontvang ik op de onkyo als 5.1 / 2.1 / 2.0 signalen, afhankelijk van de zender. Dus dat werkt ook weer perfect. nummer 2 ook opgelost.

    Voor bovenstaande tijd wil ik je echt super bedanken. Vreemd blijft het dat de 1 op de andere dag dit allemaal gewijzigd leek te zijn, maar dat zal aan mij gelegen hebben. Ik ben blij toe dat ik nu wel alle settings van de onkyo begrijp en hem dus optimaal kan instellen .

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Tckbermon Bekijk bericht
    Vreemd blijft het dat de 1 op de andere dag dit allemaal gewijzigd leek te zijn, maar dat zal aan mij gelegen hebben. Ik ben blij toe dat ik nu wel alle settings van de onkyo begrijp en hem dus optimaal kan instellen .
    Dat is niet vreemd.

    Nieuwe firmware kun je nl. als 'update' en als 'upgrade' krijgen. Bij 'upgrade' wordt de complete firmware vervangen waardoor ook vaak de instellingen terug worden gezet.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  13. #13

    Standaard

    hoi iedereen!

    Iemand toevallig een idee hoe ik mijn 609 weer aan de praat krijg?
    ik heb wel beeld maar geen geluid sinds van de week, en de NET functie doet t ook niet!
    Zo vreemd! Reset geprobeerd maar dat hielp ook niet.

    eeuwig dankbaar voor een oplossing van jullie

    groeten robin

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •