De resultaten 1 tot 23 van 23 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Steunen jullie goede doelen?

    Ik kon zo snel geen ander (actief) topic vinden over dit onderwerp, dus vandaar dat ik een nieuwe aan heb gemaakt.

    De vraag van het topic is simpel: steun je een goed doel? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?

    In het voetbaltopic had ik onlangs een nieuwsbericht geplaatst over de mishandeling van straathonden in de Oekraïne. Dit ging mij zo aan het hart dat ik had besloten om de WSPA te gaan steunen. Je kent de WSPA vast wel van de posters, filmpjes waarin je ziet hoe dieren door mensen worden mishandeld over de hele wereld.

    Omdat ik een enorme dierenliefhebber (en deels vegetariër) ben heb ik dus besloten om de WSPA te gaan steunen. Ook koop ik alleen maar biologisch vlees en vlees met het "Beter Leven" keurmerk van de Dierenbescherming.

    Ben benieuwd welke doelen men hier steunt, waarom, hoe en misschien ook wel hoeveel geld/tijd daar in gaat zitten.




  2. #2

    Standaard

    Het goede doel wat ik steun is ons nieuwe huis en daar gaan al m'n restanten na alle rekeningen naartoe.... of bedoelde je dat niet
    Ik vind persoonlijk dat goede doelen eerst eens schoon huis mogen gaan maken voordat ze gaan bedelen voor die extra poen....weg met die topsalarissen en openheid geven, de graaicultuur is in die branche ook niet van de lucht helaas...

    Bern overigens in het verleden wel lid geweest van het WNF en heb vorig jaar een donatie gedaan aan Stichting MS, omdat een vriend van mij daaraan lijdt.
    Laatst aangepast door Rogier Burghout : 07-02-2012 om 14:57

  3. #3

    Standaard

    Maandelijks 2€ aan het WNF en soms met speciale akties en collectes. Niet echt veel dus.

  4. #4

    Standaard

    4 euro p maand aan kwf

    ik moet altijd kosten om die hippe stichingen zoals kika, pink ribbon of stop aids now

    deze gaan iets meer over lijken dan de kwf en proberen een specifieke doelgroep te 'winnen' die hier vatbaar voor zijn, want anders ben je niet hip of hoor je er niet bij (net als de kerk)

  5. #5

    Standaard

    Via de loterij krijgen ze mijn aandeel en de collectes krijgen vaak een paar knaken.
    Gelukkig merk ik hier dat we onze bedenkingen bij de samaritanen hebben. Er is veel misplaatste barmhartigheid. Full-time vrijwilligerswerk bestaat niet zonder buffer en het loopt al gauw uit in zakkenvullen bij de personen die delegeren in plaats van doen.

    <vul hier mijn rant over dierenloverboys maar weer in>
    M'n LE collectie gaat grotendeels in de verkoop, zoek je nog iets ? Check m'n verkoop topic of vraag maar raak :D

  6. #6

    Standaard

    Ik geloof er persoonlijk niet in. In het verleden zijn er al zo veel 'goede doelen' in opspraak geweest wegens wantoestanden in de directies e.d. dat ik gewoonweg geen vertrouwen meer heb in deze instanties. Enige waar ik nu nog maandelijks aan doneer zijn het IFAW en WarChild. Beiden voor enkele eurootjes per maand. En eigenlijk alleen om mezelf nog een goed gevoel te geven. Niet omdat ik echt geloof dat het allemaal op de plek komt waar het hoort.
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  7. #7

    Standaard

    Ik ben lid v/h WNF, en was lid v/d postcodeloterij met 6 loten vanaf het begin toen die loten nog 10 gulden p/st waren. Opgezegd vanwege de steeds oplopende kosten en het hele systeem van die loterij (wat ik eigenlijk al jaren wist maar nu dus zat was)Geef ook wel eens wat in de collectebus.
    Maar nu vraag ik me toch ook iets af; hoe kan je deels vegetariër zijn, eet je wel de kippepoot maar niet de filet of zo? hehe...

  8. #8

    Standaard

    Ben van nature erg tegen mensen die "uit principe" handelen, maar je moet af en toe een uitzondering op de regel hebben.
    Voor mij is dat principieel NEE voor het geld geven aan goede doelen. Veel te veel gedonder dat je geld blijft hangen na rampen. Misschien een klein deel van de groep, maar die verziekt het bij mij voor de rest. Ze zoeken het maar uit.
    Dat betekend dus overigens ook dat als er collectes aan de deur komen die ook geen geld van me krijgen.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door littleduck Bekijk bericht
    Maar nu vraag ik me toch ook iets af; hoe kan je deels vegetariër zijn, eet je wel de kippepoot maar niet de filet of zo? hehe...

    Mensen die 50% van de tijd vegetarisch eten zijn in weze geen vegetariër, maar worden 'flexitarier' genoemd volgens mij.

    Ik eet 3/4 keer in de week vegetarisch. Als ik vlees koop, dan koop ik alleen vlees met het 'beter leven' keurmerk van de Dierenbescherming.

  10. #10

    Standaard

    Ik steun wel goede doelen, maar per definitie geen waarbij het leeuwendeel van het geld opgaat aan (dure) marketingcampagnes om nóg meer in te zamelen en/of op het gemoed / schuldcomplex van mensen te werken. Het gortigst vond ik eertijds Unicef, aan wie ik regelmatig iets gaf, maar die het nodig vonden om me via een callcenter lastig te vallen om te vragen of ik nog wat méér wou geven (het was niet genoeg). Een goed initiatief (althans in België) waar ik regelmatig aan doneer is Voedselbanken, die maken zéér weinig nutteloze reclame, en het enige wat je daar van "marketingbrieven" van krijgt is een jaarlijks bescheiden A4'tje met een korte samenvatting van hun balans, dat je samen met je fiscaal attest krijgt (wat ze toch sowieso moeten sturen). Tweede regel bij mij is dat het ten voordele van mensen moet zijn, sorry maar ik vind het moreel fout om geld te storten voor de arme beestjes terwijl er op deze wereld nog zoveel ellende voor en tussen de mensen is.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Bekijk bericht
    Tweede regel bij mij is dat het ten voordele van mensen moet zijn, sorry maar ik vind het moreel fout om geld te storten voor de arme beestjes terwijl er op deze wereld nog zoveel ellende voor en tussen de mensen is.
    Mensen doen dieren vreselijke dingen aan in deze wereld. Die dieren kunnen daar niets aan doen. Ik weet niet meer wie het zei, maar je kunt een persoon beoordelen op de manier hoe hij met z'n dieren omgaat. Ik heb eerder het vertrouwen in mensen opgegeven dan in dieren. Het geld wat naar arme landen gaat voor mensen wordt al zo lang zo fout en verkeerd besteed, dat ik daar mijn vertrouwen niet meer in kan leggen. Ik vind mezelf dan ook niet beter of groter dan dieren. Ik geloof in dieren en planten. Niet in mensen dieren en planten. Wij zijn qua samenstelling nagenoeg identiek aan tientallen diersoorten. Enfin, beter geld geven aan iets, dan helemaal niets. Ervaring leert dat je nog het meeste geld op kunt halen voor een collecte in een arbeiderswijk dan in het gooi, wassenaar of Blaricum.

  12. #12

    Standaard

    Ik ben ook lid van het WNFfonds, waar jaarlijks een bedrag heen gaat. Verder heb ik altijd wel wat over voor een collectant van alle soorten doelen.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  13. #13

    Standaard

    Ik wordt gek van die red de dierensoort reclame. Dit hoeft toch niet. Als men kinderen tv aan het zien zijn dat ze zulke beelden te zien krijgen...

  14. #14

    Standaard

    Heb jarenlang greenpeace gesteund, geef verder ook aan kankerbestrijding.

    Ergens jammer dat meeste organisaties grotendeels afhankelijk zijn van donaties ipv structurele steun van overheid als je ziet wat er daar wordt verspild.
    ..perfecte mensen bestaan niet, wel perfecte bedoelingen...
    ...yaddimaina!!...George Lucas is een Ajacied
    ... Ultimatestartrader 1945 trades...

  15. #15

    Standaard

    3 euro per maand aan KWF
    TV: Panasonic TX-P50UT50 - Receiver: Onkyo TX SR313 - Blu-ray: Sony BDP-350B - Mediaplayer: Mede8er 600X3D - Console: Playstation 3 - Center: Mission M7C1 - Fronts: Mission 760Subwoofer: Pioneer SW110S - Kabels: Oehlbach


  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Geert1 Bekijk bericht
    Ik wordt gek van die red de dierensoort reclame. Dit hoeft toch niet. Als men kinderen tv aan het zien zijn dat ze zulke beelden te zien krijgen...
    De waarheid is soms erg hard. Als het niet getoond wordt, dan gaan mensen helemaal niet meer steunen.

  17. #17

    Standaard

    Iemand die komt collecteren krijgt wat koper kleingeld van me. Wil me nergens aan vastpinnen dus ben geen lid.
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  18. #18

    Standaard

    Vind het moelijk om soms GOEDE doelen te steunen, welke goede doel is nu nog echt niet commercieel bezig..als ik een zwerver wat geeft is het alsnog ook een goede doel (straat muzikant)...ik heb tot op heden alleen enkel een keer voor het glazenhuis gedoneert...het is aanstekelijk..

    Hope is lost. Faith is broken. A fire will rise..


  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael Hamers Bekijk bericht
    Ik geloof er persoonlijk niet in. In het verleden zijn er al zo veel 'goede doelen' in opspraak geweest wegens wantoestanden in de directies e.d. dat ik gewoonweg geen vertrouwen meer heb in deze instanties. Enige waar ik nu nog maandelijks aan doneer zijn het IFAW en WarChild. Beiden voor enkele eurootjes per maand. En eigenlijk alleen om mezelf nog een goed gevoel te geven. Niet omdat ik echt geloof dat het allemaal op de plek komt waar het hoort.
    Ik kan je verzekeren dat jouw donatie aan War Child goed terecht komt. Kan je overigens ook zelf makkelijk na kijken in het jaarverslag. Mocht je meer willen weten of vragen hebben, mag je me altijd we pm sturen. Ik kom niet veel meer op dit forum namelijk. Zag dit topic bij toeval.

    Groet,

    Herjan
    Oud-Admin DVD.NL
    Voorlichter War Child Holland

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door RobinB Bekijk bericht
    Vind het moelijk om soms GOEDE doelen te steunen, welke goede doel is nu nog echt niet commercieel bezig..als ik een zwerver wat geeft is het alsnog ook een goede doel (straat muzikant)...ik heb tot op heden alleen enkel een keer voor het glazenhuis gedoneert...het is aanstekelijk..
    Kan het toch niet laten om even te reageren. Ik heb het zelf ook altijd verwonderlijk gevonden dat organisaties geld uitgaven aan pr e.d. Maar dit is natuurlijk niet te bestempelen als commercieel. Dat zou betekenen dat een organisatie uit is op winst voor de medewerkers of aandeelhouders. En dat is, voor zover ik weet, bij geen enkel goed doel het geval. Zeker in Nederland niet, want er wordt streng op gecontroleerd.

    Nu kan ik verder niet spreken voor andere organisaties, maar bij War Child werkt men meestal met zogenaamd 0-budgetten. Dit bekent bijvoorbeeld dat de PR-afdeling wel reclame mag maken, maar dat al het materiaal gesponsord moet worden. Hierdoor blijven de kosten zeer laag en gaat meer dan 85% van het geld daadwerkelijk naar onze projecten. Want kosten heb je als organisatie altijd: huisvesting, salarissen, etc. Wettelijke norm is overigens 75%.

    Ik ben toevallig vanmiddag nog donateur geworden van kika. Hun kosten liggen procentueel wel wat hoger (rond de 20%), maar ik hoop dat ze dat nog weer omlaag kunnen brengen. Maar naast dat ik vind dat kinderen niet in een oorlog thuis horen, vind ik ook dat kinderen en kanker niet samen kunnen gaan.

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Herjan Bekijk bericht
    Kan het toch niet laten om even te reageren. Ik heb het zelf ook altijd verwonderlijk gevonden dat organisaties geld uitgaven aan pr e.d. Maar dit is natuurlijk niet te bestempelen als commercieel. Dat zou betekenen dat een organisatie uit is op winst voor de medewerkers of aandeelhouders. En dat is, voor zover ik weet, bij geen enkel goed doel het geval. Zeker in Nederland niet, want er wordt streng op gecontroleerd.

    Nu kan ik verder niet spreken voor andere organisaties, maar bij War Child werkt men meestal met zogenaamd 0-budgetten. Dit bekent bijvoorbeeld dat de PR-afdeling wel reclame mag maken, maar dat al het materiaal gesponsord moet worden. Hierdoor blijven de kosten zeer laag en gaat meer dan 85% van het geld daadwerkelijk naar onze projecten. Want kosten heb je als organisatie altijd: huisvesting, salarissen, etc. Wettelijke norm is overigens 75%.

    Ik ben toevallig vanmiddag nog donateur geworden van kika. Hun kosten liggen procentueel wel wat hoger (rond de 20%), maar ik hoop dat ze dat nog weer omlaag kunnen brengen. Maar naast dat ik vind dat kinderen niet in een oorlog thuis horen, vind ik ook dat kinderen en kanker niet samen kunnen gaan.

  22. #22

    Standaard

    Ik weet dat mijn reactie bot over kwam, maar ben blij dat iemand binnen een organisatie het tegendeel kan bevestigen, maakt mij alleen maar blij. Via mijn school worden heel veel maatschappelijke projecten opgezet (school opbouwen in Bosnië) en dit is nog wel een doel die ik zou willen vervullen, iets wat op de lange termijn gebruikt zal worden en waar je naar terug naar toe kan gaan om te kijken hoe het gebruikt wordt.

    Hope is lost. Faith is broken. A fire will rise..


  23. #23

    Standaard

    Robin, je staat absoluut niet alleen in je scepsis tegenover goede doelen. Bij veel van mijn voorlichtingen wordt me gevraagd naar het salaris van de directeur etc. Maar je hebt als organisatie gewoon een goede manager nodig. Ik vind alleen niet dat een zo'n directeur tonnen mag verdienen.

    Mijn advies is simpel: wil je een vaste donateur worden van een goed doel, lees dan gewoon eens een jaarverslag door. Die zijn gewoon te downloaden. Maar sowieso is er geen enkele organisatie die onverantwoord met geld om gaat. Dus een paar euro in de collectebus is nooit verkeerd.

    Je kunt natuurlijk ook altijd contact zoeken met de organisatie en je vragen aan ze voorleggen. Of een vrijwilliger/voorlichter benaderen.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •