De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard [info] Geluidsfragmenten Film (MP3 - Kwaliteit)

    Mogelijk staat de vraag in het verkeerde subforum, maar dan laat ik het topic wel verplaatsen.

    Om een kleine filmquiz te maken voor onderweg (reis), zou ik enkele fragmenten (youtube) willen converteren naar een MP3-bestand, omdat het mij om geluidsfragmenten te doen is. Allemaal geen probleem, alleen uit de volgende keuze raak ik niet meteen wijs :

    - Lame Standard Quality (320, 48kHz, Joint Stereo)
    - Lame Insane Quality (VBR, 48kHz, Joint Stereo)
    - Lame Extreme Quality (VBR, 48kHz, Joint Stereo)
    - High Quality Joint Stereo MP3 (320 Kb, 48kHz, Stereo)

    Welke van deze opties kan de beste kwaliteit bieden? Ik zou het persoonlijk echt niet weten.

    Alvast bedankt!

  2. #2

    Standaard

    Origineel om te doen! Als je voor de hoogste kwaliteit gaat zou ik voor de laatste optie gaan. Het andere zegt me niets en de kwaliteit lijkt ruim voldoende.

  3. #3

    Standaard

    Ik zou hieruit ook voor de onderste optie gaan, alleen erg jammer dat de opties allemaal 'joint-stereo' zijn. De vraag is ook in hoeverre het voor youtube filmpjes nog verschil zal maken, youtube is nu ook niet echt top in geluidskwaliteit.

  4. #4

    Standaard

    Wat betekent 'joint-stereo' dan precies?

    In ieder geval reeds bedankt.

  5. #5

    Standaard

    ik heb laatst verschillende concerten van youtube gedownload, mp4 formaat, hoogste kwaliteit aangeboden.
    Hiervan is bij de HD (720/1080) filmpjes het audiospoor meestal 128 tot 152 kbps, in AAC formaat, 44.1KHz, bij de SD filmpjes (t/m 480) veelal 96kbps AAC 44.1khz.
    AAC is bij gelijke bitrate beter dan MP3, maar 320kbps MP# is een beetje overkill.
    Joint stereo is aan te raden, dit is bij de LAME encoder zeer goed ontwikkeld, en houdt in dat geluidsinfo die in beide kanalen voorkomt, slechts 1 keer gecodeerd wordt opgeslagen, i.t.t Stereo, waarbij links en rechts apart wordt opgelagen (dus bij 320 mp3: 160 per kanaal).
    joint stereo dus efficienter, want houdt meer bits over om overige info te coderen, mar verschil zal bij hoge bitrates praktisch te verwaarlozen zijn, zeker als bron youtube is.

    VBR betekent variablee bitrate, waarbij er minder bits gebruikt worden bij makkelijke passages zonder kwaliteitsverlies. Voordeel: mp3 bestand wordt kleiner.

    kies dus ook 44.1, niet 48khz.

    verschillen tussen insane/extreme zijn echt miniem, verschil voornamelijk in encoding tijd.

  6. #6

    Standaard

    Zo, dat hebben we dan ook weer geleerd.

    44.1 staat niet bij de opties en valt ook niet aan te passen. Ik heb de bovenstaande raad reeds gevolgd en ben voor 'High Quality' gegaan.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •