De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Ideale plaatsing subwoofer

    Hallo beste mensen,

    Ik heb een vraagje. Wat is nou de ideale plaatsing van de subwoofer en hoe kan ik meer vollere bas krijgen?

    Hij staat nu zeg maar in het midden van de kamermuur, echter ben ik nog niet tevreden met het geluid.

    Misschien dat dit ook komt door Audessy MultEQ XT32 die er een flat bass response van maakt of door een verkeerde plaatsing van de subwoofer.

    Wat is jullie mening hierover?

  2. #2
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Het bepalen van de ideale plaatsing van de subwoofer is een kwestie van uitproberen. Je kan het zeker niet zomaar zeggen. Je hebt te maken met de akoustiek van de ruimte en staande golven etc.. De beste manier is gewoon uitproberen. De ene zal zeggen in een hoek. De andere zegt links of rechts naast je fronts. Maar het feit dat elke ruimte en subwoofer weer anders is, zegt genoeg.

    Het voordeel van een sub is weer dat het niet gericht is. Dus je zou hem theoretisch overal kunnen plaatsen. Echter blijft het experimeteren in wat in jouw ruimte de beste optie is. Dat kan zowel voor gehoor belangrijk zijn, maar ethetisch zullen er ook wensen zijn. Dus soms de som der delen.
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 04-07-2011 om 22:52
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  3. #3

    Standaard

    Plaatsing kan inderdaad lastig zijn. Aanzetten met een basloopje en dan vervolgens op je knieen door de ruimte kruipen op zoek naar de plek waar de bas het luidst is wil helpen. Vaak beweert men dat de beste plek links naast de rechter frontluidspreker is, maar die van mij komt het best tot zijn recht ca. 2 mtr van mijn hotspot aan de rechterkant. Je moet het gevoel krijgen dat je omringt wordt door bas, er middenin zit bij bepaalde effecten zonder dat je de sub kunt aanwijzen. Lastig en soms moeilijk dat te vinden maar als het lukt zeker de moeite waard.. Experimenteren zoals Claudio al zei is het devies..
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  4. #4

    Standaard re:

    Ik hoor vaak dat de subwoofer het best tot zijn recht komt in de hoek van de woonkamer.

    Echter waar ik de luisterplek heb zou dit betekenen dat de subwoofer in de hoek naast me bankstel geplaatst moet worden.

  5. #5

    Standaard

    De simpelste manier om achter de beste plek te komen: Zet de subwoofer op de luisterpositie en ga dan de kamer door. Luister goed naar waar jij vindt dat de bassen het mooiste klinken en daar zou je sub idealiter moeten staan.
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  6. #6

    Standaard

    Wat ook vaak helpt is om te experimenteren met het 'bass-management'. Deze kun je vaak beter op het gehoor instellen, want de meeste microfoons hebben vaak problemen bij frekwenties onder de 100Hz.

    De meest ideale plaats is meestal niet te ver in de hoek en zo vrij mogelijk. Staat deze in een hoek of in het midden van de kamer, dan heb je meer kans op staande golven en wanneer deze niet vrij genoeg staat op diffractie. Ook moet een sub stabiel staan en op de juiste manier contact maken met de vloer. Anders heb je kans op resonantie en dat het geluids beeld niet blijft staan.

    Om te bepalen wat bij jou thuis de meest ideale plaats is, zal je dus zelf moeten experimenteren. Dit zal wat tijd kosten, maar als je de juiste plaats gevonden hebt en de subwoofer op de juiste manier contakt maakt met de vloer, zal je nog langer plezier van jouw set.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •