De resultaten 1 tot 15 van 15 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Beeldkwaliteit van oude series op een LED/Flat/Plasma tv

    #-#
    Laatst aangepast door Home Plate : 09-08-2015 om 22:24

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Home Plate Bekijk bericht
    Ik weet niet zo goed hoe ik deze topic moest beginnen, maar ik hoor van verschillende mensen op forums dat oude series op dvd niet zo mooi over komen qua beeldkwaliteit op een Led/Flat en Plasma tv's als de oude vertrouwde breedbeeld tv, nu heb ik zelf nog steeds een oude breedbeeld tv en bij mij is het beeldkwaliteit nog steeds goed te noemen, maar ik hoor van andere mensen dat het beeld minder scherp is en vaak kleur verschil zien.

    Nu is mijn vraag, is het heel goed mogelijk dat de nieuwere tv's zo scherp zijn dat je dat wel goed kunt zien?.


    Alvast bedankt.
    Beetje lastige vraag, zou bijna zeggen..... mensen moeten niet zo ontzettend lopen mierenn..k.n en z..k.n op niets af. Zulke opmerkingen komen waarschijnlijk allemaal van mensen die nog gewoon een CRT hebben en nog niet de mogelijkheid hebben om over te stappen op plat.

    Ben momenteel een oude TV serie, De Wrekers uit 1967/68 en 69 aan het kijken, mag je toch wel oud noemen hé Nu kun je gaan lopen zuigen en dan zeggen dat het beeld niet zo geweldig is, maar dat is gewoon onzin, het beeld is van die tijd en het is gewoon goed te zien, wat kun je dan nog te zeuren hebben?

    BTW, kijk deze serie momenteel op een 63inch(160cm) plasma TV en het is voor een serie uit die tijd echt heel leuk om naar te kijken.......eh ..... ja het beeld is niet vergelijkbaar met een blu ray van deze tijd, maar alleen een domme boer gaat over zo iets lopen janken

    Maak je geen zorgen, men kan op een platte TV net zo goed van de oude DVD series genieten als op zo'n klein CRT geval, misschien zelfs nog wel meer als men niet de inborst heeft van een benepen burgermannetje dat blijft vasthouden aan de CRT......

    Oh ja...... natuurlijk is het niet altijd even scherp, maar daarom is het toch nog wel heel goed te pruimen
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard

    Moet zeggen dat ik af en toe van de kwaliteit sta te kijken, dit in positieve zin, van oudere series of films. Zelf heb ik een pioneer 5090.

  4. #4

    Standaard

    Ja waarschijnlijk vinden ze oude series er minder goed zien op een nieuwe tv dan op een oude omdat films/series van tegenwoordig met hele goede beeldkwaliteit nog beter worden op een nieuwe lcd/plasma tv.

  5. #5

    Standaard

    Het beeld van een oude serie zal ook op zo'n kleine platte van 32 of 37 inch helemaal niet onderdoen voor een CRT, misschien zelfs iets beter zijn. SD kwaliteit wordt vanzelfsprekend iets minder op de steeds grotere maten. HD kwaliteit is juist gekomen om bij de vraag naar grotere schermen ook nog steeds een heel mooi plaatje te kunnen geven.

    Tegenwoordig is een plat scherm voor de woonkamer toch wel minimaal zo'n 40 a 42 inch en de 32inch is net aardig voor de kinder/slaapkamer als die niet al te groot is

    HD beeld is optimaal bij schermen tot zo'n 55 a 60 inch, daarboven kun je al zien dat er eigenlijk al weer een stapje hoger dan HD mag gaan komen, maar dat is eigenlijk gewoon logisch, dit zag je ook al bij PCschermen, deze kregen een steeds hogere resolutie naarmate het scherm groeide, de resolutie groeide mee.
    Laatst aangepast door DVDProfilersFilmgek : 16-12-2010 om 12:51 Reden: aanvulling woordje mooi
    Have fun and enjoy your collection

  6. #6

    Standaard

    Dat vind ik wel sterk overdreven hoor. full hd ziet er op 120inch net zo scherp uit als een goede hdtv. Niet dat ik nee zeg tegen 4k, maar om nu te doen dat je achteruitgang kunt zien als je boven de 60inch gaat met full hd vind ik iets te ver gaan...dit is gewoon niet zo..
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder Bekijk bericht
    Dat vind ik wel sterk overdreven hoor. full hd ziet er op 120inch net zo scherp uit als een goede hdtv. Niet dat ik nee zeg tegen 4k, maar om nu te doen dat je achteruitgang kunt zien als je boven de 60inch gaat met full hd vind ik iets te ver gaan...dit is gewoon niet zo..
    Nou moe..... en dan zegt ie dat ik overdrijf

    Kom kom, wees eens eerlijk, het beeld is heus niet onscherp of zo, maar zie het maar net als bij de SD TV's, zo'n 34cm gevalletje was gewoon loeischerp, de 56cm waren op gebied van scherpte het meest geliefd en bij 63cm en groter kon je toch al duidelijk zien dat het allemaal wat minder werd, maar nog steeds niet onscherp

    Wel even met beide voetjes op de grond blijven Albert, 120 inch is niet zo scherp als een 55inch en al spring je dwars door je projectiescherm heen..... dan geloof ik dat nog niet

    Kijk maar eens naar die reuzengrote Pana plasma's die bij de diverse grote winkels lekker lomp staan te zijn, niemand zal hem onscherp noemen, maar tussen scherp en scherp en onscherp zitten toch heus wel nuances

    BTW, was afgelopen zaterdag ook bij Gerrit, die heeft ook een schitterende projectie staan. Dat was echt geen straf om naar te kijken, ik was echt niet de enige die daar stevig van onder de indruk was, het beeld was echt spatzuiver (oh ja, en ook scherp, daar mankeerde helemaal niets aan, Gerrit zijn projectie kan zo als demo dienen om er iedereen verslaafd aan te laten worden die van een beetje groot scherm houd echt :toppie: )

    onduidelijk, minder onduidelijk, wazig, onscherp, scherper,nog iets scherper, scherp,beetje scherper, scherpst

    En dan hebben we het nog niet eens over de kleuren, contrast, crossover, backlightbleeding, coasting, zwartwaarde, judder enz enz
    Have fun and enjoy your collection

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Nou moe..... en dan zegt ie dat ik overdrijf

    Kom kom, wees eens eerlijk, het beeld is heus niet onscherp of zo, maar zie het maar net als bij de SD TV's, zo'n 34cm gevalletje was gewoon loeischerp, de 56cm waren op gebied van scherpte het meest geliefd en bij 63cm en groter kon je toch al duidelijk zien dat het allemaal wat minder werd, maar nog steeds niet onscherp

    Wel even met beide voetjes op de grond blijven Albert, 120 inch is niet zo scherp als een 55inch en al spring je dwars door je projectiescherm heen..... dan geloof ik dat nog niet

    Kijk maar eens naar die reuzengrote Pana plasma's die bij de diverse grote winkels lekker lomp staan te zijn, niemand zal hem onscherp noemen, maar tussen scherp en scherp en onscherp zitten toch heus wel nuances

    BTW, was afgelopen zaterdag ook bij Gerrit, die heeft ook een schitterende projectie staan. Dat was echt geen straf om naar te kijken, ik was echt niet de enige die daar stevig van onder de indruk was, het beeld was echt spatzuiver (oh ja, en ook scherp, daar mankeerde helemaal niets aan, Gerrit zijn projectie kan zo als demo dienen om er iedereen verslaafd aan te laten worden die van een beetje groot scherm houd echt :toppie: )

    onduidelijk, minder onduidelijk, wazig, onscherp, scherper,nog iets scherper, scherp,beetje scherper, scherpst

    En dan hebben we het nog niet eens over de kleuren, contrast, crossover, backlightbleeding, coasting, zwartwaarde, judder enz enz
    Kun je jezelf nog wel volgen....
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder Bekijk bericht
    Kun je jezelf nog wel volgen....
    Na een paar met moeite (maar ik heb lekker vakantie, houd van lange donkere avonden bij het scherm )
    Have fun and enjoy your collection

  10. #10

    Standaard

    Ik heb het idee dat het gewoon ligt aan hoe het destijds is opgenomen, en hoe het oude materiaal de tand des tijds heeft doorstaan, ik heb zelf bv de orginele Star Trek serie uit 66/69 nu op Blu Ray gekocht en kan eigenlijk niet anders zeggen dat het er watertandend mooi uitziet voor een serie van 40 jaar oud.

    Maar ik heb ook bv Blake's Seven uit de de jaren 70 en daar is de kwaliteit beduidend minder van, soms erg wazig en vegen door je beeld.....maar is dat erg? Ik was dolblij dat ik de serie überhaupt kon kopen, toen nog uit Engeland gehaald voor een klein vermogen en nu ligt hij in elke zaak met Nederlandse ondertitels voor een dumpprijs haha maar ok.....het gaat erom dat je die serie hebt en dat het er niet top uitziet naar hedendaagse normen, tja jammer dan.

    Het kan er ook gewoon niet uitzien als huidig HD materiaal, maar vind het te ver gaan om te zeggen dat het er niet uitziet, wisselt gewoon per serie, en hoeveel aandacht de uitgever er aan besteed om de serie op te poetsen, de orginele Star Trek serie op Blu Ray is gewoon enorm veel geld ingestopt om het waanzinnig mooi te krijgen, en als je wil met hedendaagse special effects, dus de ouwe effecten eruit gehaald en met moderne CGI vervangen, niet iedere purist is daar blij mee, maar ik vind het top! En elke frame is nagekeken op spikken en spatten en is helemaal gerestaureerd, de door mij aangehaalde Blake's Seven juist weer niet, is naar mijn idee zo van de bron op een schijfje geknikkerd en klaar, en ach dat heeft ook wel weer wat.....

    Laat je je er niet door tegenhouden, het gaat erom dat je geniet van de serie en als het er redelijk uitziet is dat meegenomen, het gaat om de sfeer uit die tijd......succes met een nieuwe tv uitzoeken
    Grtz Ron

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    HD beeld is optimaal bij schermen tot zo'n 55 a 60 inch, daarboven kun je al zien dat er eigenlijk al weer een stapje hoger dan HD mag gaan komen, maar dat is eigenlijk gewoon logisch, dit zag je ook al bij PCschermen, deze kregen een steeds hogere resolutie naarmate het scherm groeide, de resolutie groeide mee.
    Ben het hier 100% niet mee eens 60inch is ong 1,5m diagonaal......ik draai mijn films ( tv serie's kijk ik gewoon op mijn tv 46" ) maar mijn scherm is ong 120" en draai met een full HD Beamer de JVC HD1 en deze is nu toch ook alweer 2 jaar oud, maar ik heb iedere keer nog dat ik achterover sla van het geweldige plaatje wat deze levert, loepzuiver, en haar en haar scherp.....

    Ik ben bang dat als je dat niet meer wil zien, je alleen maar bezig bent met m**ren n**ken en zit te kijken naar de technische specs van wat een aparaat kan, en je niet meer kan genieten van het mooie plaatje wat dit alles oplevert, en je je alleen maar zit te "ergeren" aan zogenaamde tekortkomingen die er naar mijn idee helemaal niet zijn, 1080p naar mijn idee meer dan genoeg, en een overtreffende trap is naar mijn idee totaal overbodig.

    Bedoel dit niet aanvallend, ik probeer eigenlijk te zeggen geniet van het mooie wat er nu is, en kijk niet al te veel naar wat er niet is.......heb het hier al is meer gezegd, ging jaren geleden met een "hifi" vrienden groepje vele beurzen af en thuis ook veel rommelen met opstellingen enz enz.....op een gegeven moment konden de meeste van dat groepje alleen nog maar "genieten" van zogenaamde perfect audiofiel opgenomen cd's, al het andere was "bagger" in hun ogen, die muziek was niet altijd even "lekker" en "mooi" om naar te luisteren, veel tingel tangel muziek die je veel op beurzen hoort, de geluidskwaliteit mocht dan top zijn, maar als de muziek je niet raakt waar luister je dan nog naar......alleen omdat het audiofiel correct is?

    Zie dat groepje al lang niet meer omdat die jongens steeds meer gingen doorslaan haha, en als ik dan zei ik heb lekker genoten van een cd van bv Elvis Presley uit 1956, dus totaal geen dynamiek, scherp en ja ja mono, dan keken ze me vol ongeloof aan.......

    Begrijp me niet verkeerd, ik kan ook enorm genieten van een mooi beeld en geluid, en als dat dan ook nog is bij een artiest of film is die in mijn straatje pas is dat mooi meegenomen maar geniet net zo goed van oud of slecht materiaal als me dat pakt, dan interesseert me de beeld of geluidskwaliteit met totaal niets.....
    Grtz Ron

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ron-G Bekijk bericht
    Ben het hier 100% niet mee eens 60inch is ong 1,5m diagonaal......ik draai mijn films ( tv serie's kijk ik gewoon op mijn tv 46" ) maar mijn scherm is ong 120" en draai met een full HD Beamer de JVC HD1 en deze is nu toch ook alweer 2 jaar oud, maar ik heb iedere keer nog dat ik achterover sla van het geweldige plaatje wat deze levert, loepzuiver, en haar en haar scherp.....

    Ik ben bang dat als je dat niet meer wil zien, je alleen maar bezig bent met m**ren n**ken en zit te kijken naar de technische specs van wat een aparaat kan, en je niet meer kan genieten van het mooie plaatje wat dit alles oplevert, en je je alleen maar zit te "ergeren" aan zogenaamde tekortkomingen die er naar mijn idee helemaal niet zijn, 1080p naar mijn idee meer dan genoeg, en een overtreffende trap is naar mijn idee totaal overbodig.

    Bedoel dit niet aanvallend, ik probeer eigenlijk te zeggen geniet van het mooie wat er nu is, en kijk niet al te veel naar wat er niet is.......heb het hier al is meer gezegd, ging jaren geleden met een "hifi" vrienden groepje vele beurzen af en thuis ook veel rommelen met opstellingen enz enz.....op een gegeven moment konden de meeste van dat groepje alleen nog maar "genieten" van zogenaamde perfect audiofiel opgenomen cd's, al het andere was "bagger" in hun ogen, die muziek was niet altijd even "lekker" en "mooi" om naar te luisteren, veel tingel tangel muziek die je veel op beurzen hoort, de geluidskwaliteit mocht dan top zijn, maar als de muziek je niet raakt waar luister je dan nog naar......alleen omdat het audiofiel correct is?

    Zie dat groepje al lang niet meer omdat die jongens steeds meer gingen doorslaan haha, en als ik dan zei ik heb lekker genoten van een cd van bv Elvis Presley uit 1956, dus totaal geen dynamiek, scherp en ja ja mono, dan keken ze me vol ongeloof aan.......

    Begrijp me niet verkeerd, ik kan ook enorm genieten van een mooi beeld en geluid, en als dat dan ook nog is bij een artiest of film is die in mijn straatje pas is dat mooi meegenomen maar geniet net zo goed van oud of slecht materiaal als me dat pakt, dan interesseert me de beeld of geluidskwaliteit met totaal niets.....
    Voel me in het geheel niet aangevallen en als je goed gelezen had, dan had je begrepen dat ik er hetzelfde tegenaan kijk als jij, ook al had ik mierenn..k.n dan iets anders gespeld als jij

    BTW, heb Blakes Seven ook compleet en heb er net zo van genoten als van de huidige hele mooie 3D uitgaven. Heb alles van Star Trek, het meeste op DVD, ook de oorspronkelijk serie en ook daarbij gaat het mij om de sfeer. Heb enkel de 1e zes hoofdfilms en Star Trek 2009 op Blu Ray en daar zal het wel bij blijven, vind het zonde om al mijn DVD's weg te doen. Heb ook Babylon 5(alles, helemaal compleet), deze hadden ze wel wat knapper op DVD mogen kwakken, maar ook in dit geval geniet ik niet minder
    Have fun and enjoy your collection

  13. #13

    Standaard Scherpte

    Hallo, ik heb er ook een tijdje over gedaan om dit uit te vinden, ik heb het zelf ook ondervonden. LCD is niet zo goed op standaard tv als een beeldbuis. Wat wil het geval een LCD heeft een eigen resolutie. Alles wat daarmee niet overeenkomt moet gespreidt worden over het beeld. Zou dit niet worden gedaan dan is het HD LCD beeldscherm maar voor een klein deel gevuld bij standaard def materiaal. Dit is feitelijk zoomen en maakt het beeld minder mooi. Je kan dit simpel thuis testen met een LCD computer scherm en je computer op een lagere scherpte zetten dan de LCD aankan. Het beeld is veel waziger dan een multisync beeldbuis zou doen. Verder is een lcd altijd progressief, standaard tv van oorsprong nooit. Een beeldbuis heeft dit allemaal niet, er is geen eigen resolutie, geeft alle beeldformaten goed weer, geïnterlinieerd of progressief, veel beter kontrast beter (oneindig) kleur. vergelijk lcd met 32000 of miljoenen kleurden bij de beste schermen, dit heeft de gemiddelde lcd niet. Dus het klopt. Ik heb zelf mijn LCD maar in de studeer gezet en een HD beeldbuis nog op de kop kunnen tikken. het kan wel, bijv B&O kost wel meteen veel duiten.

  14. #14

    Standaard

    en nu nog een keer typen zonder drank svp...
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder Bekijk bericht
    en nu nog een keer typen zonder drank svp...
    Vond het anders best wel een grappig verhaal
    Have fun and enjoy your collection

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •