Pagina 83 van 235 EersteEerste ... 337379808182838485868793133183 ... LaatsteLaatste
De resultaten 2.051 tot 2.075 van 5873 worden weergegeven.
  1. #2051

    Standaard

    The Dark Knight (2008) dvd

    Tja, ik heb deze film geloof ik 1 keer écht tof gevonden, maar de overige 3 keer (incl. gisteren) vond ik er maar weinig aan. Lang, vooral dat, en het eerste uur gebeurt er eigenlijk nagenoeg niks.
    Af en toe een leuke scene en een briljant gestoorde Heath Ledger, en ook het audiospoor is geweldig.
    Maar ondanks dit kan ik er niet meer dan een 6 aan geven.

    De eerste 3 Batmanfilms (Batman, Batman Returns en Batman Forever) vind ik echt genieten, maar deze Reboot bekoort mij een stuk minder.

  2. #2052

    Standaard

    Celda 211

    Al een tijd liggen, maar toch de drempel om een Spaanse film op te zetten...

    Dat gebeurt me niet meer, dit was een van de betere gevangenisfilms die ik de laatste jaren heb gezien.

    Spaanse bewaarder krijgt daags voor zijn indiensttreding een rondleiding en komt terecht in een gevangenis-opstand. Hij doet zich voor als nieuwe gevangene en probeert het vertrouwen te winnen van de leider van de opstand.

    Rauw, bloederig, beklemmend...

    De show wordt gestolen door Luis Tokar in zijn vertolking van 'ringleader' Malamadre.

    Volgend jaar de US remake, hoop dan wel dat ze daarvoor het verhaal wat veranderen. Voor een 'vertaling' (alleen engels gesproken) heeft deze film het niet nodig..
    Send a maniac to catch a maniac...

  3. #2053

    Standaard

    Batman begins en the dark knight willen realistischer overkomen dan de rest van de films.

    De andere films zijn meer comic verfilmingen en daardoor mischien wel meer entertainment.

    Ik vind de Nolan verfilmingen zelf wel goed.

    De laatste film komt dit jaar...


    Citaat Oorspronkelijk gepost door Franklin1975 Bekijk bericht
    The Dark Knight (2008) dvd

    Tja, ik heb deze film geloof ik 1 keer écht tof gevonden, maar de overige 3 keer (incl. gisteren) vond ik er maar weinig aan. Lang, vooral dat, en het eerste uur gebeurt er eigenlijk nagenoeg niks.
    Af en toe een leuke scene en een briljant gestoorde Heath Ledger, en ook het audiospoor is geweldig.
    Maar ondanks dit kan ik er niet meer dan een 6 aan geven.

    De eerste 3 Batmanfilms (Batman, Batman Returns en Batman Forever) vind ik echt genieten, maar deze Reboot bekoort mij een stuk minder.

  4. #2054

    Standaard



    Face/Off (1997, Blu-ray, NL-versie)

    Film: 5
    Beeld: 9
    Geluid: 9
    Extra's: 3

    Nogal ongeloofwaardige film met over-de-top actie, maar wel mooi beeld en geluid.
    Laatst aangepast door Marcel Hoeve : 08-04-2012 om 09:39

  5. #2055

    Standaard



    Coyote Ugly (2000, Blu-ray, NL-versie)

    Film: 6
    Beeld: 8
    Geluid: 8
    Extra's: 6

  6. #2056

    Standaard

    The Ides of March (George Clooney, 2011)
    Toch wel een kleine tegenvaller dit... Acteerwerk was prima, maar dat viel ook wel te verwachten met deze cast. Verhaal vond ik wel behoorlijk cliché en magertjes. 7.0

  7. #2057

    Standaard

    A Night To Remember (UK/1958):

    Film: 8/10 (ondanks de voorspelbaarheid, een heel goed en opbouwend verhaal)
    Beeld: 8,5/10
    Geluid: 8-8,5/10

    Er zaten een paar momenten bij waarbij ik zou zweren dat er een blauwe waas in voorkwam. Buiten deze, een geheel perfecte transfer. Hoe het vergelijk is met de dvd weet ik niet, maar ben heel tevreden met deze Blu-ray.

    Binnenkort ga ik Titanic (UK/1953) bekijken.


    Over Barry Lyndon (US) kan k niets negatiefs zeggen. Ronduit prachtig, visueel, kleuren als scherpte en details. En de marsdeunen klinken gewoon prachtig.

  8. #2058

    Standaard



    Labyrinth (1985, Blu-ray, UK-versie met NL-ondertitels)

    Film: 7
    Beeld: 8
    Geluid: 8
    Extra's: 7

  9. #2059

    Standaard

    Mission: Impossible Ghost Protocol.

    Lekkere actiefilm een beetje een combinatie van deel 1 (spionage/gadgets) en deel 2 (over the top actie) en iig veel beter dan het teleurstellende deel 3.

    Enige minpunt vond ik de humor, alhoewel het ingetogen was vond ik het net iets te vaak aanwezig. Heel af en toe is leuk maar het was net iets te veel en dat maakt de film net iets te luchtig jammer.

    Voor de rest prima in orde met een heerlijke Dolby TrueHD spoor, lekkere zware explosies en de geweerschoten klonken lekker hard en zwaar daar houd ik van.

    8/10.
    3D is as much a gimmick as seeing three dimensions with two human eyes is a gimmick. The only gimmick is having to wear glasses. For the moment...

    Full HD 1080/24p active 3D


  10. #2060

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Franklin1975 Bekijk bericht
    The Dark Knight (2008) dvd

    Tja, ik heb deze film geloof ik 1 keer écht tof gevonden, maar de overige 3 keer (incl. gisteren) vond ik er maar weinig aan. Lang, vooral dat, en het eerste uur gebeurt er eigenlijk nagenoeg niks.
    Af en toe een leuke scene en een briljant gestoorde Heath Ledger, en ook het audiospoor is geweldig.
    Maar ondanks dit kan ik er niet meer dan een 6 aan geven.

    De eerste 3 Batmanfilms (Batman, Batman Returns en Batman Forever) vind ik echt genieten, maar deze Reboot bekoort mij een stuk minder.
    Ik vind The Dark Knight ook zwaar overrated, had ik al meteen toen ik hem voor het eerst in de bios zag. Batman Begins vind ik absoluut beter!

    Ben geen grote fan van de andere Batman films op Batman Forever na, op de een of andere manier kan ik me helemaal vinden in die film ook al is ie tegen het campy aan.
    3D is as much a gimmick as seeing three dimensions with two human eyes is a gimmick. The only gimmick is having to wear glasses. For the moment...

    Full HD 1080/24p active 3D


  11. #2061

    Standaard

    Meet Me in St. Louis (Vincente Minnelli, 1944) :: 9.0
    The Texas Chain Saw Massacre (Tobe Hooper, 1974) :: 10.0

    Omdat het met meer dan 70 pagina's wat aan de lange kant is zal ik hier enkel een link posten. Dus wil je weten wat Meet me in St. Louis gemeen heeft met The Texas Chainsaw Massacre, follow the yellow brick road!
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  12. #2062

    Standaard

    Hmm, de eerste stukken tekst (over sterren die vroeger iets extra's hadden dan alleen uiterlijk, zoals je ze nu veel ziet) klinken interessant. Heb het in een word-docje gezet, misschien ga ik me er wel eens aan wagen.

  13. #2063

    Standaard



    Megamind (2010, Blu-ray, NL-versie)

    Film: 7
    Beeld: 9,5
    Geluid: 10
    Extra's: 7

  14. #2064

    Standaard



    Bridesmaids (2011, Blu-ray, NL-versie)

    Film: 8,0
    Beeld: 8,5
    Geluid: 7,5
    Extra's: 8,0

  15. #2065

    Standaard

    The Lost Weekend (1946, Billy Wilder)

    Films over verslavingen zijn vaker gemaakt en overal valt wel terug te lezen dat The Lost Weekend wat dit betreft de tand des tijd niet optimaal heeft doorstaan. Het personage van Ray Milland, en zijn vertolking hiervan, is echter wel één van de meest indrukwekkende in deze situatie. De eeuwige zoektocht naar het stillen van zijn verslaving heeft zo’n impact op hem en zijn omgeving, dat het wel tot zelfdestructie moet leiden.

    Bijzonder knap om een dergelijke film te maken, terwijl alcohol destijds nog lang niet de vernietigende status had die het tegenwoordig kan hebben. Ondanks dat enige relevantie dus verloren is gegaan, is het plaatsen van The Lost Weekend in het juiste perspectief wel een kleine noodzaak voor het inzien van de klassiekerstatus ervan. Want die status heeft de film voor mij zonder meer.

    Network (1976, Sidney Lumet)

    De maatschappijkritische voetnoten die Network opgooit, met name richting de tv-wereld en de invloed die dit medium (en het geld dat ermee gepaard gaat) kan hebben op ‘het gewone volk’ en de medewerkers van het medium zelf, zijn vijfendertig jaar na dato nog steeds relevant. Als het verkoopt is het goed, ten koste van wat dit ook moge gaan.

    De film is zo lang houdbaar dankzij een messcherp scenario, waarin verschillende personages uiteenlopende kanten van de kritiek beschijnen. De sterke cast zorgt ervoor dat deze personages net geen karikaturen worden, iets wat wel op de loer ligt bij een satire als Network. Dankzij de snedige dialogen en het hoge tempo vliegen de twee uur voorbij. Het resultaat is een kritische, doch tijdloze film.

  16. #2066

    Standaard



    Sissi (1955, Blu-ray, Royal Blue Edition (D))

    Film: 7,5
    Beeld: 9,0
    Geluid: 5,5
    Extra's: 6,0

  17. #2067

    Standaard

    Haywire (Steven Soderbergh) is in mijn ogen een ge(s)laagde deconstructie van het actiegenre!

    Zo is het camerawerk in de actiescènes veelal afstandelijk terwijl juist vandaag de dag het camerawerk er moet voor zorgen dat we midden in de film (c.q. actie) moeten zitten. Deze actiescènes worden veelal net boven de grond gefilmd en Soderbergh trekt het shot net zo lang door totdat er nauwelijks sprake meer is van een shot / tegenshot. De vervreemde kleurfilters (paars / geel) zorgen in combinatie met de tegendraadse camerahoeken (dutch angles) ervoor dat er nog meer vervreemding bij de kijker plaatsvindt. En dan heb ik het nog niet gehad over de lichtbronnen die vrijwel constant in de ogen van de kijker schijnen. Soderbergh gooit eigenlijk constant zand in de ogen van de kijker zonder dat hij betweterig overkomt.

    Waar Angelina Jolie in Salt (Phillip Noyce) compleet de weg kwijt was, in een script waar veel mensen te veel uur aan besteed hebben, laat Soderbergh nieuwkomer Gina Carano schitteren tussen bekende rotten uit het vak in een vlot geschreven script. Zo laat Soderbergh Gina Carano Michael Fassbender alle hoeken van de kamer zien en vermoordt ze hem bijna tussen haar dijen. Voor de kijker die een paar maanden terug Shame zag van Steve McQueen roept dat natuurlijk associaties op waardoor die scene iets humorvols krijgt, terwijl het geweld en de afrekening ontzettend kil is. Want Soderbergh is niet geinteresseerd in hedendaagse bloederige sensaties. Nee, alles is kil en berekend en hij laat vooral de vorm spreken voor de inhoud.

    Voor de meeste regisseur is dit een serieuze baan maar voor Soderbergh is dit niet meer dan een vingeroefening. Heerlijke 'spielerij' wat mij betreft.

  18. #2068

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door vinnypassy Bekijk bericht
    The Lost Weekend (1946, Billy Wilder)

    Films over verslavingen zijn vaker gemaakt en overal valt wel terug te lezen dat The Lost Weekend wat dit betreft de tand des tijd niet optimaal heeft doorstaan. Het personage van Ray Milland, en zijn vertolking hiervan, is echter wel één van de meest indrukwekkende in deze situatie. De eeuwige zoektocht naar het stillen van zijn verslaving heeft zo’n impact op hem en zijn omgeving, dat het wel tot zelfdestructie moet leiden.

    Bijzonder knap om een dergelijke film te maken, terwijl alcohol destijds nog lang niet de vernietigende status had die het tegenwoordig kan hebben. Ondanks dat enige relevantie dus verloren is gegaan, is het plaatsen van The Lost Weekend in het juiste perspectief wel een kleine noodzaak voor het inzien van de klassiekerstatus ervan. Want die status heeft de film voor mij zonder meer.
    Ik zie alleen niet zo goed wat er dan aan relevantie verloren is gegaan? Het is in ieder geval de eerste keer dat ik dat zie in relatie tot deze film.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  19. #2069

    Standaard

    Relevantie is misschien niet het juiste woord, het is meer dat de film nu niet meer de indruk achterlaat die het destijds ongetwijfeld wel zal hebben achtergelaten. Houdbaarheid is meer wat ik bedoelde.

  20. #2070

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door vinnypassy Bekijk bericht
    Relevantie is misschien niet het juiste woord, het is meer dat de film nu niet meer de indruk achterlaat die het destijds ongetwijfeld wel zal hebben achtergelaten. Houdbaarheid is meer wat ik bedoelde.
    Dat is slechts een woord verwisselen lijkt me en de algemene strekking blijft dan min of meer hetzelfde, nietwaar? Wat dan nog begrijp ik niet goed waar je precies op doelt. Het enige wat ik min of meer kan bedenken is dat je enigszins moeite hebt met de andere manier van filmmaken, maar dat lijkt me niet bepaald een mankement van de film, maar meer iets waar je doorheen moet groeien omdat je gewend bent aan hedendaagse films. Ik vind 'The Lost Weekend' namelijk veel meer indruk maken dan veruit de meeste hedendaagse films en heeft de film niets aan houdbaarheid ingeboet.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  21. #2071

    Standaard

    Long Men Fei Jia 3D (The Flying Swords Of Dragon Gate 3D) (2011)

    Matige Wuxia film van Tsui Hark met oa Jet Li.

    Mooie gevechten, lekkere sfeer en veel actie maar ook een overdaad aan karakters en een overdaad aan niet al te beste CGI effecten.

    Vermakkelijk maar lang niet zo goed als Tsui Hark's voorheen laatste film Detective Dee.

    Apart om dit genre in 3D te zien maar het werkt over het algemeen goed.

    7/10.
    3D is as much a gimmick as seeing three dimensions with two human eyes is a gimmick. The only gimmick is having to wear glasses. For the moment...

    Full HD 1080/24p active 3D


  22. #2072

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    Dat is slechts een woord verwisselen lijkt me en de algemene strekking blijft dan min of meer hetzelfde, nietwaar? Wat dan nog begrijp ik niet goed waar je precies op doelt. Het enige wat ik min of meer kan bedenken is dat je enigszins moeite hebt met de andere manier van filmmaken, maar dat lijkt me niet bepaald een mankement van de film, maar meer iets waar je doorheen moet groeien omdat je gewend bent aan hedendaagse films. Ik vind 'The Lost Weekend' namelijk veel meer indruk maken dan veruit de meeste hedendaagse films en heeft de film niets aan houdbaarheid ingeboet.
    De manier van filmmaken is het beslist niet, dit soort films waardeer ik doorgaans hoger dan recent gemaakte films. Het is dat de film lang niet op iedereen evenveel indruk zal maken. Ondanks dat ik, volgens mij, films goed in tijdsperspectief kan plaatsen heeft de film niet de impact achtergelaten die recentelijk een films als Shame wel heeft achtergelaten. Dankzij het goede scenario en de fantastische vertolking van Ray Willard heb ik echter wellicht één van de meest depressieve personages ooit gezien. Naar wat ik gelezen heb op internet ben ik daarin niet de enige, dus kan ik daaruit concluderen dat de film voor de meesten enige houdbaarheid heeft verloren. Dat wil niet zeggen dat de film geen indruk heeft gemaakt, maar alleen dat de film nu minder indruk heeft gemaakt dan pakweg 70 jaar geleden bij mij zou zijn gebeurd.

  23. #2073

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door vinnypassy Bekijk bericht
    De manier van filmmaken is het beslist niet, dit soort films waardeer ik doorgaans hoger dan recent gemaakte films. Het is dat de film lang niet op iedereen evenveel indruk zal maken. Ondanks dat ik, volgens mij, films goed in tijdsperspectief kan plaatsen heeft de film niet de impact achtergelaten die recentelijk een films als Shame wel heeft achtergelaten. Dankzij het goede scenario en de fantastische vertolking van Ray Willard heb ik echter wellicht één van de meest depressieve personages ooit gezien. Naar wat ik gelezen heb op internet ben ik daarin niet de enige, dus kan ik daaruit concluderen dat de film voor de meesten enige houdbaarheid heeft verloren. Dat wil niet zeggen dat de film geen indruk heeft gemaakt, maar alleen dat de film nu minder indruk heeft gemaakt dan pakweg 70 jaar geleden bij mij zou zijn gebeurd.
    Je praat nu in cirkels. Er moet een reden zijn dat de film nu minder impact zou hebben dan 70 jaar geleden en die reden geef je nergens, vermoedelijk omdat het niet aan de film ligt maar aan jouw manier van beleven. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre je de film echt in het juiste perspectief kunt plaatsen; je moet het niet als aanval zien, maar hoe veel films uit deze periode heb je nu feitelijk gezien? Het feit dat je films als deze en 'Double Indemnity' nu pas voor het eerst ziet, spreekt boekdelen lijkt me. De enige films die je nu ziet zijn de gedoodverfde klassiekers, dus alles wat daar onder zit heb je nog nooit gezien, dus dat beïnvloedt per definitie je manier van kijken. Zoals ze zo mooi in het Engels zeggen: you didn't even scratch the surface. Als ik in je WiW lijst kijk dan is veruit het overgrote deel (95%) moderne films en dat betekent dus simpelweg dat je hele manier van kijken en ervaren volledig bepaald wordt door moderne films en deze jouw standaard zijn (of je dat nu wilt of niet). Dit is bij de meeste mensen het geval en dat zullen de reacties zijn die je ook op internet leest. Je moet dit soort zaken absoluut niet onderschatten. Als iemand zo af en toe eens jazz muziek luistert en de rest popmuziek, dan zal die persoon per definitie heel anders naar jazz luisteren en dat dus ook heel anders beleven dan iemand die vrijwel uitsluitend naar jazz luistert. Alles draait om een bepaald soort bekendheid met het materiaal en hoe bekender je bent met iets hoe meer je relatie met datgene verandert, dat is onontkoombaar.

    Daarom durf ik vrijwel zeker te stellen dat het feit dat Shame meer impact heeft op je dan The Lost Weekend voor minstens 95% komt doordat Shame gemaakt is in het idioom waar je bekend mee bent en The Lost Weekend niet. En ik durf te wedden dat als je vanaf nu minstens 50% van alle films die je kijkt oudere films zijn, je over vijf jaar volledig anders tegen die film aan zult kijken. Ik spreek ook uit ervaring: een jaar of acht geleden dacht ik soms ook dat ik inmiddels al redelijk wat oudere films gezien had en daarom in staat was om deze goed te beoordelen; vier jaar geleden kwam ik er achter dat ik acht jaar geleden relatief gezien nog helemaal niets wist en dacht ik dat ik op dat moment het wel wist; weer vier jaar later heb ik weer het gevoel dat ik vier jaar geleden totaal niets wist. En zo zal het altijd blijven gaan vermoedelijk.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  24. #2074

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    Je praat nu in cirkels. Er moet een reden zijn dat de film nu minder impact zou hebben dan 70 jaar geleden en die reden geef je nergens, vermoedelijk omdat het niet aan de film ligt maar aan jouw manier van beleven. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre je de film echt in het juiste perspectief kunt plaatsen; je moet het niet als aanval zien, maar hoe veel films uit deze periode heb je nu feitelijk gezien? Het feit dat je films als deze en 'Double Indemnity' nu pas voor het eerst ziet, spreekt boekdelen lijkt me. De enige films die je nu ziet zijn de gedoodverfde klassiekers, dus alles wat daar onder zit heb je nog nooit gezien, dus dat beïnvloedt per definitie je manier van kijken. Zoals ze zo mooi in het Engels zeggen: you didn't even scratch the surface. Als ik in je WiW lijst kijk dan is veruit het overgrote deel (95%) moderne films en dat betekent dus simpelweg dat je hele manier van kijken en ervaren volledig bepaald wordt door moderne films en deze jouw standaard zijn (of je dat nu wilt of niet). Dit is bij de meeste mensen het geval en dat zullen de reacties zijn die je ook op internet leest. Je moet dit soort zaken absoluut niet onderschatten. Als iemand zo af en toe eens jazz muziek luistert en de rest popmuziek, dan zal die persoon per definitie heel anders naar jazz luisteren en dat dus ook heel anders beleven dan iemand die vrijwel uitsluitend naar jazz luistert. Alles draait om een bepaald soort bekendheid met het materiaal en hoe bekender je bent met iets hoe meer je relatie met datgene verandert, dat is onontkoombaar.

    Daarom durf ik vrijwel zeker te stellen dat het feit dat Shame meer impact heeft op je dan The Lost Weekend voor minstens 95% komt doordat Shame gemaakt is in het idioom waar je bekend mee bent en The Lost Weekend niet. En ik durf te wedden dat als je vanaf nu minstens 50% van alle films die je kijkt oudere films zijn, je over vijf jaar volledig anders tegen die film aan zult kijken. Ik spreek ook uit ervaring: een jaar of acht geleden dacht ik soms ook dat ik inmiddels al redelijk wat oudere films gezien had en daarom in staat was om deze goed te beoordelen; vier jaar geleden kwam ik er achter dat ik acht jaar geleden relatief gezien nog helemaal niets wist en dacht ik dat ik op dat moment het wel wist; weer vier jaar later heb ik weer het gevoel dat ik vier jaar geleden totaal niets wist. En zo zal het altijd blijven gaan vermoedelijk.
    Wat je zegt is een waarheid als een koe, dat is immers met alles in het leven zo. Natuurlijk maakt Shame meer indruk op me omdat het een film is die mij persoonlijk meer ligt, of gebruik maakt van facetten die mij meer kunnen raken, maar dat heeft niets te maken met een film al dan niet in tijdsperspectief kunnen plaatsen, simpelweg omdat ik niet zoveel oude films heb gezien. Nergens trek ik vergelijkingen met andere films, ik heb het alleen over de tijd waarin de film gemaakt is en dat is vrij eenvoudig te onderbouwen met een beetje research als je maar een klein puntje belicht (zoals ik heb gedaan). Daarvoor hoef je m.i. niet meer of minder oude films te hebben gezien. Er zijn echter ook tijdloze film gemaakt die x jaar na dato nog altijd dezelfde impact kunnen hebben, zoals een Network die ik van de week heb gezien. Zo’n zelfde impact heeft The Lost Weekend niet gehad op mij. Dan kan ik toch stellen dat de film iets van zijn impact heeft verloren, vooropstellend dat het mijn mening? Een mening die, zoals je inderdaad zegt, in de loop der jaren ongetwijfeld anders zal worden na het zien van meer films.
    Laatst aangepast door vinnypassy : 14-04-2012 om 14:11

  25. #2075

    Standaard

    Ik had de afgelopen dagen geen verplichtingen, dus heb ik de tijd benut door wat filmpjes te kijken.

    Boyz n the Hood (1991, John Singleton)

    De film begint met een veelbelovend stukje tekst. Hetgeen erop volgt, is helaas een kleine teleurstelling. Boyz n the Hood probeert een wijze film te zijn over het harde leven in de getto’s van LA, maar juist dat harde mist en daarmee weet de film niet te overtuigen. Er zijn niet iets teveel clichés, het acteerwerk is lang niet overal even goed en de muziek maakt de film eerder een melodrama dan een film met levenslessen. Zonde dat de film nergens zo oprecht over kon komen als tijdens de slotscène.

    Nostalghia (1983, Andrei Tarkovsky)

    Ik vind het altijd lastig om de films van Tarkovsky te omschrijven, dus dat laat ik ook achterwege. Nostalghia is wederom een typische film van de hand van de Russische regisseur, vol poëzie, filosofie en prachtige beelden van de natuur, de nadrukkelijke aanwezigheid van regen en er is veel ruimte voor overdenking en, zoals de titel reeds doet vermoeden, nostalgie. Dit alles komt samen in een op het oog simpel, maar verschrikkelijk doeltreffend en typerend einde waarmee Nostalghia een enorme indruk achter weet te laten.

    Modern Times (1936, Charles Chaplin)

    Modern Times is zonder meer knap gemaakt, de scènes met de radwielen en het rolschaatsen in het warenhuis voorop, maar de film greep me niet zo. De aanklacht op het arbeidersleven miste voor mij de overtuigingskracht om een echte impact achter te laten. Nu bleef er een grappige film over die helaas slechts af en toe indruk maakte met de boodschap, daar waar ik er toch meer van had verwacht.

    Apocalypse Now (1979, Francis Ford Coppola)

    Een kleine twee jaar geleden voor zag ik Apocalypse Now voor het eerst. Toen knalde de film al hoog mijn persoonlijke favorietenlijstje in, deze herkijk op bluray heeft dat nog een zetje in de rug gegeven. Waar bij de eerste Redux-ervaring enkele scènes nog wat overbodig leken, vallen deze nu allemaal op hun plek: het draagt allemaal bij aan de paranoïde makende trip naar het magistrale, bijna hypnotiserende einde. Op bluray komen de beelden nog beter tot hun recht en lijkt nagenoeg ieder shot een plaatje om in te lijsten. Klassieker van jewelste.

    Sabrina (1954, Billy Wilder)

    Lekker charmant filmpje, maar wat verwacht je anders met Audrey Hepburn in de hoofdrol? Daarnaast zet Humphrey Bogart ook een fantastisch personage neer. Na de synopsis gelezen te hebben, verwachtte ik toch wat meer passie. Nu is het een meer ingetogen film, wat echter uitstekend parallel loopt met Bogarts personage. Dankzij de humor, topcast en de lichte moraal die verkondigd wordt is daar verder ook helemaal niets mis mee.

    Aguirre: der Zorn Gottes (1972, Werner Herzog)

    De strijd die gevoerd wordt in deze film is niet alleen die van de Spanjaarden versus de indianen, maar ook die van mens versus natuur. Zo nu en dan lijkt de film wat weg te hebben van Apocalypse Now of werk van Terrence Malick, of eigenlijk andersom omdat deze film er eerder was. Aguirre biedt geen ruimte voor compromissen, het verhaal noch de werkwijze van Herzog, wat op angstaanjagende wijze vertolkt wordt door Klaus Kinski. Het moet je liggen, maar boeiend is het op zijn minst.

Pagina 83 van 235 EersteEerste ... 337379808182838485868793133183 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •