Pagina 81 van 235 EersteEerste ... 317177787980818283848591131181 ... LaatsteLaatste
De resultaten 2.001 tot 2.025 van 5873 worden weergegeven.
  1. #2001
    Glorious Member
    Registratie datum
    May 2009
    Woonplaats
    The Future's So Bright, I Gotta Wear Shades

    Standaard

    OK bedankt helemaal duidelijk nu
    Panasonic PX-P65VT60E | Marantz AV7005 | Marantz MM7055 | Marantz MM7025 | Oppo BDP-93 met Pro V2 Mod | Apple TV 4K | Focal Chorus 826V | 800CC | 806V | SR 800 V | BK XXLS 400FF


  2. #2002

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    Je snapt nog steeds niet het verschil blijkbaar tussen rechtstreekse citaten (Tarantino) en parallellen dankzij genreovereenkomsten (Refn). Het zijn twee gerelateerde maar uiteindelijk totaal verschillende dingen: Refn is postmodernistisch maar doet het verkapt, terwijl Tarantino zijn postmodernisme juist opzettelijk blootlegt.
    Dat snap ik maar wat ik met dat artikel wil zeggen is dat er nog steeds mensen zullen zijn die sommige vergelijkingen / citaten de grootste onzin vinden.

  3. #2003

    Standaard

    Tropa de Elite I en II 9/10
    Prachtige films. Allebei. Voor mij geen verheerlijking van geweld zoals door sommige critici gezegd wordt. Volgens mij wordt gewoon de "harde" realiteit getoond. Maar daar kunnen sommigen gewoon niet mee omgaan. Daarom dan geklaag. Ik heb echt niks negatiefs aan te merken. Beide films blijven spannend tot de laatste minuut.

  4. #2004

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    Het kan zijn dat ik de teleurstelling/irritatie wat te veel benadrukt heb, vooral omdat de algemene tendens lijkt te zijn om dit een meesterwerk te vinden. Dat zie ik dus niet, maar ik vond het zeer zeker een zeer puike film, vooral vanwege het esthetische aspect: de film kent een hele sterke beeldtaal en een mooie sfeer. En het hele Melville irritatie aspect is ook niet compleet vervelend, het heeft een zekere charme. Het is enkel dat de meeste mensen daarmee meteen sprakeloos aan de buis gekluisterd lijken zitten, terwijl ik toch vooral mijn schouders ophaal en niet goed begrijp wat ermee gecommuniceerd wil worden. Maar mijn vergelijking met 'Taxi Driver' legt de lat misschien wel extreem hoog en niet veel films kunnen daar aan tippen en het was ook vooral in relatie tot 'Taxi Driver' (of 'A History of Violence') dat ik de film te kort vond schieten, maar dat zegt meer over de enorme kwaliteiten van die twee films dan een absoluut gebrek bij 'Drive'.
    Ah oké, dit miste ik inderdaad al een beetje. Jammer dat je de film vergelijkt met Taxi Driver, behoudens de sfeer op de straten vind ik dat niet echt een terechte vergelijking. Dan vind ik de vergelijking met A History of Violence meer op zijn plaats, hoewel ik dat eigenlijk alleen in grote lijnen terecht vind. Op mij bracht de film in ieder geval een heerlijk 'stoer' gevoel over. De cinematografie, muziek, de acteurs, de aankleding: alles klopte wat dat betreft. Misschien niet het boeiendste verhaal, maar wel een schoolvoorbeeld hoe je van een wat dunne plot een uitstekende film kunt maken.

    De feitelijke manier waarop Verhoeven de discussie Drive vs. andere films begon vond ik overigens ook niet echt fijn, maar ik denk wel dat hij gelijk heeft als het gaat om het raken van facetten van andere films. Drive ademt namelijk vrijwel in alles uit dat het een ode is aan het genre, het filmpje met de intro van The Driver (als ik het goed heb) lijkt enorm gefinetuned gekopieerd naar de film te zijn vertaald. Verder denk ik, uit mijn hoofd, dat de film vooral parallellen heeft met en niet zozeer verwijst naar andere films.

  5. #2005

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door vinnypassy Bekijk bericht
    Ah oké, dit miste ik inderdaad al een beetje. Jammer dat je de film vergelijkt met Taxi Driver, behoudens de sfeer op de straten vind ik dat niet echt een terechte vergelijking.
    De overeenkomsten met 'Taxi Driver' lijken me zo duidelijk dat een vergelijking vrij voor de hand ligt. Maar het is echt niet zo dat ik de film rechtstreeks vergelijk met 'Taxi Driver' en op basis daarvan concludeer dat het een slechte film is omdat het niet genoeg op 'Taxi Driver' zou lijken. Zoiets zou onzin zijn. De enige reden dat ik de vergelijking maak is om een soort voorbeeld te geven van de morele/thematische/emotionele complexiteit waarvan het ontbreken ervan voorkomt dat 'Drive' echt een meesterwerk is, vooral ook omdat de film zelf hier wel duidelijk naar lijkt te streven. En juist het hele 'stoer' idee is iets wat me stoort en dat merk ik vaker bij dit soort films. Zal wel een hetero jongens ding zijn vrees ik
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  6. #2006

    Thumbs up

    De lente is vandaag weer officieel begonnen!! en dus was het weer tijd voor:

    Dazed and Confused
    Ieder jaar op de eerste dag van de lente kijk ik mijn favoriete coming-of-age film. Een film die aan de hand van de verhalen van high school kids laat zien waar de lente en zomer voor een groot deel om draaien: een fijne tijd hebben met je vrienden, genieten van `t weer, doen waar je zin in hebt en onbekende mensen ontmoeten en discussies met ze hebben over eigenlijk helemaal niets onder het genot van een lekker drankje.
    Linklater brengt dit fantastisch over en iedere keer als ik `m zie krijg nog meer zin in die lange zomerdagen waarin je doorgaat tot in de kleine uurtjes, en pas het bed in rolt als de zon weer opkomt...
    Het geheel wordt afgemaakt door een fantastische en fantastisch bij het verhaal en beelden passende soundtrack.
    Voor mij is dit een meesterwerk, één van m`n persoonlijke all-time favorieten.

    9,5/10
    New: The Last Warning - MoC LE, Vampyr - MoC LE
    Coming ASAP: -

  7. #2007

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht

    309. Immortals (Tarsem Singh, 2011) :: 3.0

    Iets te geile kerels met iets te geile lichamen die elkaar aan pulp slaan - dat klinkt te goed om te negeren natuurlijk. Helaas is dat ook zo ongeveer het enige positieve, want verder is dit een draak van een film. Geen enkel tempo, dialoog was vaak (onbedoeld?) hilarisch en zelfs de spektakel scenes waren oninteressant. Had sinds 'The Cell' geen film meer gezien van Singh, maar er is in die tijd helaas nog niets veranderd; de man heeft nog steeds een potsierlijke stijl met louter mooie plaatjes zonder enige poëzie.
    Vwb het eerste heeft ieder z'n voorkeur, ruil voor mij maar de heren voor de dames in Verder geheel met je eens, maar ik zou je wel The Fall willen aanraden. Ook eentje van Singh waarbij het visuele nu eens in dienst van het verhaal staat en imo minder bombastisch overkwam.

    Verder heb ik zelf The girl with the Dragon Tattoo gezien. Ben niet geheel overtuigd van deze herverfilming vh boek/remake. Rooney Mara doet haar best maar bij vlagen vond ik haar erg expressieloos en als karakter wat onbereikbaar. Iets wat ik, in tegenstelling tot wat het karakter ook wil bereiken met haar gedrag, een stuk minder beleef bij de Lisbeth van Noomi Rapace. Verder vond ik dat Fincher, anders dan de meer indrukwekkende setpieces camerawerk en belichting, niet echt zijn stempel op de karakters heeft kunnen drukken. Verder vond ik zelf erg onlogisch dat iedereen in Zweden wel Zweedse namen heeft maar dat verder alles Engels is: de conversaties, de kranten artikelen (zelfs de historische!) zijn in het Engels (behalve dan weer het tijdschrift Millennium).

  8. #2008

    Standaard

    313. D.O.A. (Rudolph Maté, 1950) :: 8.0

    Heeft de reputatie een van de beste klassieke film noirs te zijn en had deze nooit gezien omdat het een publiek domein titel is en de kwaliteit meestal te wensen over liet. Wat ik nu gezien had was alleraardigst, net als de film zelf, geregisseerd door cameraman Maté, op wie Carl Dreyer nog verliefd schijnt te zijn geworden tijdens de opnames van 'Jeanne d'Arc'. Was iets te moe om de film echt goed in me op te kunnen nemen, daarom voorlopig een 8.

    314. Bloody Birthday (Ed Hunt, 1981) :: 3.0

    Soort combinatie van slasher en de demonische kind cyclus, wat op papier waanzinnig klinkt, maar in deze uitwerking helaas te waardeloos voor woorden is. Het is zo'n lowbudget geval die niets meer is dan scenes die achter elkaar geplakt zijn, zonder enig gevoel voor tempo of urgentie. Wat angstaanjagend of beklemmend had moeten zijn, haal je nu achteloos je schouders bij op.

    315. Chained Heat (Paul Nicholas, 1983) :: 6.0

    Een wat latere women in prison film, met een (voor genrebegrippen althans) imposante cast: onder meer Linda Blair, John Vernon, Sybil Danning, Henry Silva en zelfs Stella Stevens! Er wordt rijkelijk geswitched tussen verschillende genres, maar het komt helaas nergens echt samen en blijft vooral hangen in goede bedoelingen.

    316. Brain Damage (Frank Henenlotter, 1988) :: 8.5

    Na zijn meesterlijke debuutfilm 'Basket Case' kwam Henenlotter met deze krankzinnige prent en hoewel iets minder goed dan zijn illustere voorganger, is dit een mini-meesterwerkje. Echt volslagen gestoorde trash zoals het hoort.

    317. Masters of the Universe (Gary Goddard, 1987) :: 7.0

    Die Golan & Globus hebben de wereld door de jaren heen voorzien van de meest stompzinnige nonsens, maar zolang Golan meesterwerken zoals 'The Apple' en Cassavetes' 'Love Streams' mogelijk heeft gemaakt kun je niet klagen natuurlijk. Dit Dolph Lundgren vehikel (die opmerkelijk weinig in beeld is) heeft duidelijk een hoger budget dan de meeste Cannon films en is nergens een meesterwerk, maar wel amusante onzin.

    318. Runaway (Michael Crichton, 1984) :: 6.5

    Hoewel Chrichton bij de meeste mensen altijd bekend zal blijven staan als schrijver van 'Jurassic Park', zal hij voor mij altijd de schepper blijven van de campklassieker 'Looker', zonder twijfel een van de slechtst gemaakte Hollywoodfilms uit de gehele geschiedenis. De bliksem slaat echter zelden twee keer in en 'Runaway' is dan ook geen herhaling van 'Looker'. Het zit zelfs een stuk beter in elkaar allemaal, maar dat maakt het ook meteen een stuk minder interessant, omdat het nergens boven de middelmaat uitstijgt. Zelfs Tom Selleck kan daar geen verandering in brengen.

    319. Death Ship (Alvin Rakoff, 1980) :: 8.0

    Zeer sfeervolle horrorfilm met George Kennedy als kapitein die bezeten wordt door een spookschip. De resultaten laten zich raden en zijn bij vlagen een tikkeltje saai, maar soms ook echt waanzinnig.

    320. Lady for a Day (Frank Capra, 1933) :: 9.0

    Jemig. Had verwacht dat deze blu er goed zou uitzien, maar niet dat ie er zo belachelijk mooi zou uitzien. Heb nog niet zo gek veel films uit de jaren '30 op blu-ray gezien, maar deze is duidelijk een van de beste. Net als de film. Duidelijk specifiek gemaakt als sprookje voor het Depressie publiek en een van de vele briljante samenwerkingen tussen Capra, schrijver Riskin en cameraman Walker, wiens briljante belichting misschien nog wel het meeste baat heeft bij de sprong naar hi-def. Een van de leukste aspecten van deze jaren '30 of '40 films is de meestal hilarische stoet aan bonte karakter acteurs die altijd weer opduiken, zoals Guy Kibbee, Walter Connolly en de immer fantastische Ned Sparks. Heb een jaar of twee geleden alle Capra films (op een paar silents die niet te vinden waren) kort achter elkaar gekeken en sindsdien had ik geen Capra meer gezien, maar na het zien van deze film is me weer duidelijk dat Capra echt een van de giganten van Hollywood was en vermoedelijk samen met Sternberg en Mamoulian een van de weinige echte visuele genieën van de jaren '30. Meende me echt zeker te kunnen herinneren dat ik de film vorige keer ook een 9 had gegeven, maar dat bleek niet het geval. Bij deze dan.

    321. The Devils (Ken Russell, 1971) :: 10.0
    322. Amelia and the Angel (Ken Russell, 1959) :: 6.5

    Dat was het dan, EINDELIJK een officiële DVD van 'The Devils' en ondanks dat het enkel een DVD en nog steeds de verknipte versie (een blik wormen wat we maar niet zullen opentrekken) is dit een verademing. Het was een genot om de film in deze kwaliteit te kunnen zien, vooral de helderheid van het beeld en de strakke kleuren waren indrukwekkend. Wel jammer dat de ondertiteling niet bepaald foutloos was: er zaten zelfs spelfouten in en een van de grappigste opmerkingen uit de film werd compleet verkeerd ondertiteld waardoor het moment volledig verwoest werd - helemaal zuur omdat ik een half jaar geleden de film zelf volledig ondertiteld heb. Zonder twijfel de belangrijkste DVD release van het jaar en nu nog ergens tijd zien te vinden om mijn analyse van de film af te schrijven.

    323. La casa della paura (William Rose, 1974) :: 7.0

    Volgens de achterkant van de Mondo Macabro DVD een voorloper van 'Hostel' en 'cult movie making at its most extreme', maar dat moet allemaal met een flink pak zout genomen worden. Het is absoluut geen slechte film, maar redelijk tam en vooral het midden kan soms oeverloos saai zijn met ellenlange dialoog scenes die nergens over gaan. Daar staat gelukkig wel tegenover dat het enkele uiterst gedenkwaardige momenten heeft, waardoor het een bovengemiddelde productie is. Het was alleen niet zo goed als ik gehoopt had.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  9. #2009

    Standaard

    De overeenkomsten met 'Taxi Driver' lijken me zo duidelijk dat een vergelijking vrij voor de hand ligt. Maar het is echt niet zo dat ik de film rechtstreeks vergelijk met 'Taxi Driver' en op basis daarvan concludeer dat het een slechte film is omdat het niet genoeg op 'Taxi Driver' zou lijken. Zoiets zou onzin zijn. De enige reden dat ik de vergelijking maak is om een soort voorbeeld te geven van de morele/thematische/emotionele complexiteit waarvan het ontbreken ervan voorkomt dat 'Drive' echt een meesterwerk is, vooral ook omdat de film zelf hier wel duidelijk naar lijkt te streven. En juist het hele 'stoer' idee is iets wat me stoort en dat merk ik vaker bij dit soort films. Zal wel een hetero jongens ding zijn vrees ik
    Goede vergelijking, alleen is de transformatie van een psychose en krankzinnigheid meer te vinden in Taxi Driver dan in Drive zelf.
    Laatst aangepast door RobinB : 22-03-2012 om 20:49

    Hope is lost. Faith is broken. A fire will rise..


  10. #2010

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    De overeenkomsten met 'Taxi Driver' lijken me zo duidelijk dat een vergelijking vrij voor de hand ligt. Maar het is echt niet zo dat ik de film rechtstreeks vergelijk met 'Taxi Driver' en op basis daarvan concludeer dat het een slechte film is omdat het niet genoeg op 'Taxi Driver' zou lijken. Zoiets zou onzin zijn. De enige reden dat ik de vergelijking maak is om een soort voorbeeld te geven van de morele/thematische/emotionele complexiteit waarvan het ontbreken ervan voorkomt dat 'Drive' echt een meesterwerk is, vooral ook omdat de film zelf hier wel duidelijk naar lijkt te streven.
    Kan ik me op zich wel vinden, maar ik vond het juist wel fijn dat Drive niet complex is en dat er nergens gepretendeerd wordt meer te willen zijn dan het is. Bij je vergelijking Drive vs. Taxi Driver was ik je cijfer ook wat vergeten, want ik heb min of meer dezelfde vergelijking gemaakt (al was het ontbreken van de complexiteit voor mij niet direct een minpunt).
    En juist het hele 'stoer' idee is iets wat me stoort en dat merk ik vaker bij dit soort films. Zal wel een hetero jongens ding zijn vrees ik
    Nouja, ik ben niet zo'n fan van stoere films hoor. Zo op zijn tijd, mits goed uitgevoerd en niet pretentieuzer dan mogelijk is, kan ik het echter wel waarderen. Een guilty pleasure hier en daar, afgewisseld met een heerlijk uitgevoerde film, zoals Drive dus.

  11. #2011

    Standaard

    Cáotica Ana (2007) DVD

    Om te beginnen: de beeldkwaliteit van deze QFC-dvd is fenomenaal! Zal op blu-ray niet veel beter kunnen.
    En de film zelf is nogsteeds erg fijn om naar te kijken, om te zien hoe Ana (de beeldschone en altijd stralende Manuela Vellés) van haar veilige leventje bij haar vader in een grot aan de kust, naar het grote Madrid verhuisd om opgenomen te worden in het huis van Justine (Charlotte Rampling) waar zij les krijgt in alle vormen van kunst.
    Dit is ook de plek waar zij voor het eerst droomt. Dromen over andere mensen, over hoe zij aan hun eind kwamen. D.m.v. diverse hypnoses komen ze erachter dat zij vele reïncarnaties "bevat" die tot ver in de tijd teruggaan.

    hoewel het verhaal vergezocht is, blijkt dit een zeer persoonlijke film van regisseur Julio Medem te zijn, die hiermee het overlijden van zijn zus (kunstenares; haar schilderijen zijn allemaal te zien in de film) probeert te verwerken. Misschien niet voor iedereen weggelegd vanwege het verhaal. Het is geen Lucia Y El Sexo, maar wel nogsteeds een zeer goede film.

    8,3/10

    Secuestrados (2010)

    Secuestrados aka Kidnapped. Een film die er flink inhakte bij mij.

    Een gezin van vader Jaime, moeder Marta en 18-jarige dochter Isa (Manuela Vallés, Ana uit Cáotica Ana) zitten midden in hun verhuizing naar een nieuwe woning in Madrid, als ze ineens in hun huis overvallen worden door 3 Oost-Europese criminelen.
    Dat is het moment dat de film omslaat in een continue stroom van hoge spanning en hysterie.

    Het eerste wat opvalt aan de film zijn de zeer lange camerashots waarin veel gebeurd, zelfs als er weinig gebeurd. Dus geen eclectische MTV-montage, maar zeer goed camera- en acteerwerk. Vooral wanneer een scene overgaat in splitscreen en nog een minuut of 2 langer duurt, is erg indrukwekkend en knap gemaakt. Doordat de camera dicht op de acteurs zit, heb je ook het gevoel in het hele gebeuren deelgenoot te zijn. Een aantal shockerende scenes completeren deze hooggewaardeerde Spaanse thriller.

    8,8/10

    Avalon (2001) DVD

    In de toekomst raken jongeren meer en meer verslaafd aan een illegaal online gevechtsspel genaamd Avalon. Wanneer Ash, een van de beste spelers, hoort van het bestaan van een nog hoger level van het spel, besluit ze om met een groep online op zoek te gaan naar dit level. Maar zelfs als ze het level vindt, zal ze nog terug naar de realiteit kunnen?
    Een fascinerende Poolse film over een verslavend online spel om uit de sleur van het dagelijks leven te ontsnappen, met nóg schitterende filmmuziek (die ook in de film live gespeeld wordt tijdens een voorstelling en het mythische verhaal over Avalon vertelt).
    Moeilijk om precies te zeggen wat de film zo boeiend maakt of aantrekt. De filmmuziek helpt de film een heel stuk op weg, maar ook parallellen met andere verslavingsvormen in het dagelijkse leven zijn aanwezig. En dan de bijna kleurloze, grauwe beelden, de Poolse acteurs (en dus Pools gesproken, terwijl de pamfletten en het spel zelf in het Engels zijn), de Japanse regie...

    Een vergeten klassieker in mijn ogen.
    De soundtrack van Japanner Kenji Kawai heb ik jaren geleden helemaal grijsgedraaid en valt nog steeds onder mijn favorieten.

    http://www.youtube.com/watch?v=EWNwm...eature=related

    8,1/10

  12. #2012

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door vinnypassy Bekijk bericht
    Nouja, ik ben niet zo'n fan van stoere films hoor. Zo op zijn tijd, mits goed uitgevoerd en niet pretentieuzer dan mogelijk is, kan ik het echter wel waarderen. Een guilty pleasure hier en daar, afgewisseld met een heerlijk uitgevoerde film, zoals Drive dus.
    Maar waarom heb je hem dan nog niet op blu-ray??

  13. #2013

    Standaard

    The Great White Silence (1924)

    Documentaire uit 1924 over de noodlottige expeditie naar de Zuidpool door captain Scott en zijn teamleden in 1910. Het is werkelijk verbluffend hoe scherp de beelden zijn in HD. Je hebt echt het idee naar geesten uit het verleden te kijken. De Blu-Ray van de BFI is echt een magnifieke uitgave. Zeer interessante extra's over het restauratieproces en de totstandkoming van de muziek. En de muziek is echt heel sterk. Deze silent heb ik ademloos zitten kijken, wat bijzonder dat zulke oude beelden thuis te zien zijn in uitstekende kwaliteit. Zeer boeiend. Met recht een belangrijke film.

    10

  14. #2014

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door RobinB Bekijk bericht
    Goede vergelijking, alleen is de transformatie van een psychose en krankzinnigheid meer te vinden in Taxi Driver dan in Drive zelf.
    Natuurlijk, maar dat komt ten eerste omdat ‘Drive’ geen remake is van ‘Taxi Driver’, dus verschillen zullen er altijd zijn. Daarnaast is de karakterisatie van het Gosling personage zo weinig uitgewerkt dat van enige transformatie geen sprake kan zijn. Dit zal ongetwijfeld bewust gedaan zijn, maar er komt een punt waarop ambiguïteit overgaat in complete onduidelijkheid en ‘Drive’ zit wat mij betreft iets te vaak tegen die grens aan, zodat het Gosling personage uiteindelijk praktisch een tabula rasa wordt waarop je vrijwel alles kunt projecteren.

    Maar ik denk dat je mijn vergelijking ook te letterlijk neemt. Ik weet niet of de meeste mensen er bij stil staan, maar ‘Taxi Driver’ is een vrij rechtstreekse hommage aan John Ford’s Western ‘The Searchers’. Scorsese heeft in zijn documentaire ‘Journey Through American Movies’ gewezen op de ontwikkeling die het Western genre heeft doorgemaakt door de jaren heen, waarbij hij drie Ford/Wayne Westerns naast elkaar legt, ik meen ‘Stagecoach’, ‘She Wore a Yellow Ribbon’ en ‘The Searchers’. Waar het genre begon als een vrij simpel onderscheid tussen goed en kwaad (cowboys vs. Indianen), daar werd het allemaal een stuk complexer door de jaren heen, waarbij dat simpele onderscheid tussen goed en kwaad vreselijk geproblematiseerd werd. Deze ontwikkeling bereikte zijn climax in onder meer ‘The Searchers’, waarin het Ethan/Wayne personage zijn nichtje Natalie Wood uit de klauwen van Scar te redden en systematisch vergeleken wordt met zijn vijand, de indiaan Scar en waardoor de grenzen tussen goed en kwaad vervagen. In ‘Taxi Driver’ is dit conflict vertaald naar De Niro/Travis Bickle die het hoertje Jodie Foster van haar pooier Harvey Keitel probeert te bevrijden, vandaar ook dat Keitel er in deze film uitziet als een indiaan, wat (Verhoeven opgelet!) een rechtstreekse verwijzing is naar ‘The Searchers’. Welnu, in ‘Drive’ is er wederom eenzelfde conflict waarbij Gosling in dit geval het gezin van het grietje waar hij mee rondscharrelt uit de klauwen van de misdaad probeert te bevrijden. Er zit in de film ook een scene die vrijwel identiek is aan een moment in ‘The Searchers’, waarbij Ethan/Wayne het lichaam van een indiaan volledig verminkt, lang nadat deze gestorven is en omstanders vol walging en onbegrip toekijken. In ‘Drive’ komt dit moment rechtstreeks terug als Gosling in de lift staat met zijn liefje en het gezicht van die kerel volledig tot pulp schopt; beide momenten hebben exact dezelfde functie in beide films, ze signalen namelijk het moment waarop de hoofdpersoon de grens van gerechtvaardige wraakgevoelens (sowieso een problematisch concept natuurlijk) volledig overschrijdt en zichzelf verliest in overmatige gewelddadigheid, waarmee de grenzen tussen goed en kwaad volledig overschreden worden. In ‘Taxi Driver’ zit dit moment volgens mij totaal niet.

    Wat ik dus wil claimen is dat dit moment uit ‘The Searchers’ via ‘Taxi Driver’ uiteindelijk getransformeerd is tot het moment in ‘Drive’. Het zou een rechtstreekse verwijzing kunnen zijn, maar dat kan ook net zo goed niet zo zijn. Het is ook volledig onbelangrijk uiteindelijk, want bedoeld of onbedoeld de interpretatie van de scene blijft volledig gelijk. Zowel ‘The Searchers’ als ‘Taxi Driver’ als ‘Drive’ zijn als het ware uit hetzelfde thematische hout gesneden en alles wat uit hetzelfde hout komt, blijft uiteindelijk enigszins op elkaar lijken omdat eikenhout altijd eikenhout blijft hoe je het verder ook bewerkt. Er zijn uiteindelijk niet zo veel manieren om iets weer te geven, dus ook al begin je vanuit een compleet ander punt, als je met vergelijkbaar materiaal werkt is de kans groot dat je uiteindelijk bij hetzelfde of een duidelijk vergelijkbaar resultaat uitkomt. Het is exact om deze reden dat ik zo het belang van genres zo benadruk, omdat als je eenmaal geleerd hebt om abstract naar genres te kijken, je ook door de oppervlakkige buitenkant heen kunt kijken en je diepe overeenkomsten leert zien, niet alleen binnen genres, maar juist ook dwars door genres heen, zoals in dit geval.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  15. #2015

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    Natuurlijk, maar dat komt ten eerste omdat ‘Drive’ geen remake is van ‘Taxi Driver’, dus verschillen zullen er altijd zijn. Daarnaast is de karakterisatie van het Gosling personage zo weinig uitgewerkt dat van enige transformatie geen sprake kan zijn. Dit zal ongetwijfeld bewust gedaan zijn, maar er komt een punt waarop ambiguïteit overgaat in complete onduidelijkheid en ‘Drive’ zit wat mij betreft iets te vaak tegen die grens aan, zodat het Gosling personage uiteindelijk praktisch een tabula rasa wordt waarop je vrijwel alles kunt projecteren.

    Maar ik denk dat je mijn vergelijking ook te letterlijk neemt. Ik weet niet of de meeste mensen er bij stil staan, maar ‘Taxi Driver’ is een vrij rechtstreekse hommage aan John Ford’s Western ‘The Searchers’. Scorsese heeft in zijn documentaire ‘Journey Through American Movies’ gewezen op de ontwikkeling die het Western genre heeft doorgemaakt door de jaren heen, waarbij hij drie Ford/Wayne Westerns naast elkaar legt, ik meen ‘Stagecoach’, ‘She Wore a Yellow Ribbon’ en ‘The Searchers’. Waar het genre begon als een vrij simpel onderscheid tussen goed en kwaad (cowboys vs. Indianen), daar werd het allemaal een stuk complexer door de jaren heen, waarbij dat simpele onderscheid tussen goed en kwaad vreselijk geproblematiseerd werd. Deze ontwikkeling bereikte zijn climax in onder meer ‘The Searchers’, waarin het Ethan/Wayne personage zijn nichtje Natalie Wood uit de klauwen van Scar te redden en systematisch vergeleken wordt met zijn vijand, de indiaan Scar en waardoor de grenzen tussen goed en kwaad vervagen. In ‘Taxi Driver’ is dit conflict vertaald naar De Niro/Travis Bickle die het hoertje Jodie Foster van haar pooier Harvey Keitel probeert te bevrijden, vandaar ook dat Keitel er in deze film uitziet als een indiaan, wat (Verhoeven opgelet!) een rechtstreekse verwijzing is naar ‘The Searchers’. Welnu, in ‘Drive’ is er wederom eenzelfde conflict waarbij Gosling in dit geval het gezin van het grietje waar hij mee rondscharrelt uit de klauwen van de misdaad probeert te bevrijden. Er zit in de film ook een scene die vrijwel identiek is aan een moment in ‘The Searchers’, waarbij Ethan/Wayne het lichaam van een indiaan volledig verminkt, lang nadat deze gestorven is en omstanders vol walging en onbegrip toekijken. In ‘Drive’ komt dit moment rechtstreeks terug als Gosling in de lift staat met zijn liefje en het gezicht van die kerel volledig tot pulp schopt; beide momenten hebben exact dezelfde functie in beide films, ze signalen namelijk het moment waarop de hoofdpersoon de grens van gerechtvaardige wraakgevoelens (sowieso een problematisch concept natuurlijk) volledig overschrijdt en zichzelf verliest in overmatige gewelddadigheid, waarmee de grenzen tussen goed en kwaad volledig overschreden worden. In ‘Taxi Driver’ zit dit moment volgens mij totaal niet.

    Wat ik dus wil claimen is dat dit moment uit ‘The Searchers’ via ‘Taxi Driver’ uiteindelijk getransformeerd is tot het moment in ‘Drive’. Het zou een rechtstreekse verwijzing kunnen zijn, maar dat kan ook net zo goed niet zo zijn. Het is ook volledig onbelangrijk uiteindelijk, want bedoeld of onbedoeld de interpretatie van de scene blijft volledig gelijk. Zowel ‘The Searchers’ als ‘Taxi Driver’ als ‘Drive’ zijn als het ware uit hetzelfde thematische hout gesneden en alles wat uit hetzelfde hout komt, blijft uiteindelijk enigszins op elkaar lijken omdat eikenhout altijd eikenhout blijft hoe je het verder ook bewerkt. Er zijn uiteindelijk niet zo veel manieren om iets weer te geven, dus ook al begin je vanuit een compleet ander punt, als je met vergelijkbaar materiaal werkt is de kans groot dat je uiteindelijk bij hetzelfde of een duidelijk vergelijkbaar resultaat uitkomt. Het is exact om deze reden dat ik zo het belang van genres zo benadruk, omdat als je eenmaal geleerd hebt om abstract naar genres te kijken, je ook door de oppervlakkige buitenkant heen kunt kijken en je diepe overeenkomsten leert zien, niet alleen binnen genres, maar juist ook dwars door genres heen, zoals in dit geval.
    Drive gisteren ook gezien en is duidelijk dat Gosling als ie boos wordt extreem geweldadig wordt en geen genade kent, heeft ie altijd al gehad, hoort bij z'n karakter en is in mijn ogen inderdaad geen geleidelijke transformatie

    op zich vond ik het een goede film (soundtrack is heel sterk), ik hou wel van die anti-held karakters en het is wel weer eens "fijn" om actie/geweld in een zeer realistische vorm te zien, shotgun scene is goed voorbeeld, niks 100 kogels afschieten en niks raken zoals je zo vaak ziet, kort, krachtig, zo komt dit het beste over.

    Klein minpuntje vond ik het einde, het is duidelijk dat Gosling alles niet mag overleven en inderdaad wordt ie ook dodelijk in z'n buik geraakt maar helaas rijdt ie op het eind doodleuk in z'n auto weg... Ook het "vergeven" van Irene vind ik zeer vreemd, na de liftscene kan ik me niet voorstellen dat er ook maar 1 vrouw is die zo'n kerel in de buurt van haar zoontje wilt zien , niet passen

    mijn score: 8
    When I die I don't want no part of heaven
    I would not do heaven's work well
    I pray the devil comes and takes me
    To stand in the fiery furnaces of hell

    from "Youngstown" by Bruce Springsteen

    mijn collectie mijn verkoop topic

  16. #2016

    Standaard

    Volgende week voor de eerste keer op vakantie naar New York. Als "voorbereiding" daarop zal ik deze week een paar films kijken die zich in en om New York afspelen. Als eerste:

    New York, New York
    Martin Scorsese`s prachtige ode aan de oude MGM musicals. De sets, de aankleding en de cinematografie: het zou allemaal zo passen in de films uit de jaren `40 en `50 van bijvoorbeeld Vincente Minelli.
    De film heeft een lekkere jazzy sfeer door de muziek en Robert De Niro en Liza Minelli geven sterke performances.

    Het enige wat m`n kijkervaring dermate verpestte was de UK dvd uitvoering die ik bekeek. De aankleding en het kleurenpallet zijn in deze transfer helemaal uitgewassen en doen geen recht aan Scorsese`s en cinematograaf Kovács` intenties. Daarnaast, wat natuurlijk nog belangrijker is, is dat de film niet in `t orginele 1.66 op schijf staat!
    Dit alles samen SCHREEUWT natuurlijk om een blu-ray uitgave waarin de kleuren en sets wel tot hun recht komen! Als ik in New York ben zal ik zeker kijken of ik `m kan vinden.

    Een hele goede film in een (op de extra`s na) hele slechte uitgave.

    8,0/10
    Laatst aangepast door TheGodfather : 25-03-2012 om 21:30
    New: The Last Warning - MoC LE, Vampyr - MoC LE
    Coming ASAP: -

  17. #2017

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TheGodfather Bekijk bericht
    New York, New York
    Dit alles samen SCHREEUWT natuurlijk om een blu-ray uitgave waarin de kleuren en sets wel tot hun recht komen! Als ik in New York ben zal ik zeker kijken of ik `m kan vinden.

    Een hele goede film in een (op de extra`s na) hele slechte uitgave.

    8,0/10
    De blu-ray is een enorme verbetering ten opzichte van de DVD, maar helaas verre van perfect. Het goede nieuws is dat er helemaal geen digitale correcties zijn uitgevoerd, maar het slechte nieuws is dat ze zo ongeveer de meest beschadigde print lijken te hebben gebruikt die ze konden vinden. Het resultaat is zeer wisselvallig: als het er goed uitziet, ziet het er ook goed uit, maar er zijn zoveel momenten dat de print het min of meer begeeft zodat het vrij storend is bij het kijken.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  18. #2018

    Standaard

    Ok dat klinkt dan niet heel positief. Maar dus wel nog steeds een verbetering. En het feit dat ie er, neem ik aan, in het OAR op staat is op zich zelf al een aanschaf waard.
    New: The Last Warning - MoC LE, Vampyr - MoC LE
    Coming ASAP: -

  19. #2019

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TheGodfather Bekijk bericht
    Ok dat klinkt dan niet heel positief. Maar dus wel nog steeds een verbetering. En het feit dat ie er, neem ik aan, in het OAR op staat is op zich zelf al een aanschaf waard.
    Dat sowieso, zeker omdat die MGM blu-rays nooit de duurste zijn. En mijn Nederlandse DVD was niet eens anamorf, dus de keuze was snel gemaakt. En zolang je je verwachtingen enigszins tempert is er weinig aan de hand lijkt me.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  20. #2020

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    Dat sowieso, zeker omdat die MGM blu-rays nooit de duurste zijn. En mijn Nederlandse DVD was niet eens anamorf, dus de keuze was snel gemaakt. En zolang je je verwachtingen enigszins tempert is er weinig aan de hand lijkt me.
    de UK dvd is een apart verhaal: op het hoesje staat groot "Aspect ratio 1.66" en dan links er naast heeeel klein "dvd aspect ratio 4:3 full screen"
    dus die blu-ray gaat er zeker komen!
    New: The Last Warning - MoC LE, Vampyr - MoC LE
    Coming ASAP: -

  21. #2021

    Standaard

    Misschien vind je hem wel in The Big Apple!! Hoelang ga je en waar verblijf je?
    Wij gaan eind jullie voor 9 dagen naar New York. Mijn tweede keer naar de meest fantastische en fascinerende stad die er bestaat.
    Alvast heel veel plezier daar!!

  22. #2022

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Franklin1975 Bekijk bericht
    Wij gaan eind jullie voor 9 dagen naar New York.

  23. #2023

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Franklin1975 Bekijk bericht
    Misschien vind je hem wel in The Big Apple!! Hoelang ga je en waar verblijf je?
    Wij gaan eind jullie voor 9 dagen naar New York. Mijn tweede keer naar de meest fantastische en fascinerende stad die er bestaat.
    Alvast heel veel plezier daar!!
    Thanks! we gaan ook 9 dagen. We verblijven in de Bubba and Bean Lodges (een Bed & Breakfast) op 1598 Lexington Avenue, tussen 101st en 102nd street, vlakbij Central Park en aan de rand van Spanish Harlem, als ik Google Maps mag geloven. Ben benieuwd
    New: The Last Warning - MoC LE, Vampyr - MoC LE
    Coming ASAP: -

  24. #2024

    Standaard

    Vanavond samen met m`n vriendin in de bios gezien:

    The Hunger Games
    Het principe achter het verhaal is veelbelovend maar na afloop had ik het idee dat de potentie van het verhaal niet ten volste was benut. Het lijkt (ik heb de boeken niet gelezen) alsof het verhaal niet compleet is uitgewerkt en niet te duister is gemaakt voor deze bioscoop bewerking.
    Wat overblijft is opzich wel een leuke film die ietwat onevenwichtig overkomt.
    En Jennifer Lawrence laat opnieuw zien een groot acteer talent te zien.

    6,5/10
    New: The Last Warning - MoC LE, Vampyr - MoC LE
    Coming ASAP: -

  25. #2025

    Standaard Intouchables

    Ik heb vanmiddag "Intouchables" gekeken. Geweldig mooi film waarvan de beelden, dialogen en soundtrack prachtig samen komen op het grote scherm. Een echte aanrader!

Pagina 81 van 235 EersteEerste ... 317177787980818283848591131181 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •