De resultaten 1 tot 16 van 16 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Harman/Kardon vs. Onkyo

    Enige jaren geleden heb ik de Harman/Kardon AVR-245 gekocht, met de DVD 37. Later wilde ik in eerste instantie een blurayspeler van hetzelfde merk kopen ter vervanging van de DVD-speler, maar die was belachelijk duur in vergelijking met modellen van vergelijkbare merken. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Onkyo DV-BD507.

    Puur om esthetische redenen wil ik de AVR-245 omruilen tegen een receiver van Onkyo. Ongeveer gelijk in prijs en specificaties. Ik heb dit voorgelegd aan Redcoon waar ik de blurayspeler kocht, maar daar verwees men mij door naar de fabrikant. Wellicht kan iemand hier me een zetje in de juiste richting geven? Moet ik bijvoorbeeld denken aan de TX-SR308?

    Edit: Het uitgangsvermogen van de TX-SR308 is echter wel 2x zo hoog als dat van de AVR 245.
    Laatst aangepast door Devon1980 : 24-08-2010 om 07:29
    Filmcollectie

    Samsung PS42Q7H · Harman Kardon AVR 245 · Harman Kardon HKTS 7 · Onkyo DV-BD507

  2. #2

    Standaard

    Het uitgangsvermogen van de TX-SR308 is niet 2x zo hoog als dat van de de AVR245. Als je goed kijkt naar de specs kun je zien dat methodes verschillend zijn. Dit kun je met name herkennen aan de hoeveelheid vervorming. Daarnaast is dat van Onkyo het maximale en dat van HK meestal continu.

    Wil je een Onkyo met bijna hetzelfde uitgangsvermogen als jouw huidige HK AVR245, dan zal het waarschijnlijk een 508/578 of 608 worden.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Dank voor je reactie. Ik bedoelde het uitgangsvermogen per speaker (50W vs 100W). Maar als leek denk ik natuurlijk veel te simpel. Als ik dan toch aan het rondkijken ben; de TX-SR608 ziet er ook niet gek uit voor z'n prijs... Keuzes, keuzes.
    Filmcollectie

    Samsung PS42Q7H · Harman Kardon AVR 245 · Harman Kardon HKTS 7 · Onkyo DV-BD507

  4. #4

    Standaard

    Als ik het over uitgangsvermogen heb, dan bedoel ik altijd per kanaal.

    Fabrikanten maken er over het algemeen ook niet veel duidelijker. De mindere merken proberen hoger te scoren door bvb een surrealitistisch hoge vervormingsfactor (bvb 1% of soms zelfs 10%) te gebruiken of te meten wanneer er maar één kanaal belast wordt. Een receiver van €200 lijkt daardoor opeens veel krachtiger dan één van €700.

    Je moet dus niet alleen naar het aantal Watts kijken.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Nu heeft mijn speakersysteem een aanbevolen vermogen van 80W bij 8 Ohm maar de TX-SR508/578 levert 130W bij 6 Ohm (TX-SR608; 160W). Her en der lees ik - zo ook in jouw reacties en al dan niet tussen de regels door - dat dat niet zo belangrijk is, zolang de volumeknop maar niet maximaal naar rechts gedraaid wordt.
    Laatst aangepast door Devon1980 : 25-08-2010 om 21:26
    Filmcollectie

    Samsung PS42Q7H · Harman Kardon AVR 245 · Harman Kardon HKTS 7 · Onkyo DV-BD507

  6. #6

    Standaard

    Bij de meeste receivers kun je de volumeknop niet meer maximaal naar rechts draaien. De geluidssterkte is tegenwoordig vaak begrensd om 'clippen' te voorkomen en daarnaast is deze meestal een Jog i.p.v. een regelbare weerstand.

    In jouw geval kan het alleen mis gaan als de kamer te groot (vanaf ongeveer 30m2 of max. 4m afstand) is en de luidsprekers daardoor meer vermogen nodig hebben voor dezelfde (hoge) geluidssterkte als in een kleine kamer(tot ongeveer 15m2 of max. 4m afstand).
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Tja, daar noem je precies leuke grenswaarden. :veryfunny: Waar de speakers staan, is de kamer 4m breed (een onder een hoek geplaatste muur maakt de breedte van de kamer variabel). De totale oppervlakte bedraagt ongeveer 25m2. Maar laat ik het "probleem" wat nuanceren; aangezien ik geen ruzie met de buren wil, zet ik de receiver slechts zelden op -20 dB (-80 is minimaal, +2 is maximaal).
    Filmcollectie

    Samsung PS42Q7H · Harman Kardon AVR 245 · Harman Kardon HKTS 7 · Onkyo DV-BD507

  8. #8

    Standaard

    Dat is zeker dicht bij de grenswaarden.

    In dat geval zou je aan willen raden om de satelieten die je nu als fronts gebruikt te vervangen door boekenplank-formaat luidsprekers. Deze zullen zorgen voor meer impact en daardoor ook minder overlast. Wanneer geluid meer impact heeft, zul je ook minder vaak de volumeknop verder open wiilen draaien, omdat je dan eerder en meer last kan krijgen van luistermoeheid.

    De stand van de volumeregelaar zegt vaak niet zo veel over de geluidssterkte in de kamer. Bij de ene receiver moet deze bvb op -20dB staan om 85dB te produceren en bij de andere -30dB. Het gaat dus meer om de ervaring van jouw buren en van jezelf.

    Ik zou je daarom aan willen raden om daar pas zorgen over te gaan maken als je de set al een tijd in gebruik hebt. Hebben de buren last van jou, dan zullen ze dit vast wel een keer zeggen en kunnen jullie er over praten.

    Tot die tijd mag je gewoon genieten.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  9. #9

    Standaard

    Dank voor de info, zeker zinvol voor bij de zoektocht naar een mooie reciever.
    Filmcollectie

    Samsung PS42Q7H · Harman Kardon AVR 245 · Harman Kardon HKTS 7 · Onkyo DV-BD507

  10. #10

    Standaard

    Bekend lekengepraat.
    Het aantal watts zegt niets over een bepaalde geluidsdruk. (het zijn geen gloeilampen).
    Vermogen is logaritmisch, (om 10 Watt te verdubbelen heb je dus 100Watt nodig) en geluidsruk wordt bepaald door de manier waarop een versterker zijn vermogen afgeeft (vergelijk dit maar met koppel bij auto's) en het rendement van de luidspreker.
    Een 10 watt versterker met een gezonde voeding gekoppeld aan een set hoog renderende luidsprekers blaast je de kamerb uit.
    Tot slot hebben luidsprekers geen vermogen ( hoeveel Watt is deze luidspreker?) maar fungeren als electromotor, veel luidsprekers sneuvelen door te krappe versterkers die bij vervorming


    "De geluidssterkte is tegenwoordig vaak begrensd om 'clippen' te voorkomen en daarnaast is deze meestal een Jog i.p.v. een regelbare weerstand" is dus onzin.

    "Daarnaast is dat van Onkyo het maximale en dat van HK meestal continu." Nog grotere onzin

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door vontrapp Bekijk bericht
    Bekend lekengepraat.
    Het aantal watts zegt niets over een bepaalde geluidsdruk. (het zijn geen gloeilampen).
    Vermogen is logaritmisch, (om 10 Watt te verdubbelen heb je dus 100Watt nodig) en geluidsruk wordt bepaald door de manier waarop een versterker zijn vermogen afgeeft (vergelijk dit maar met koppel bij auto's) en het rendement van de luidspreker.
    Een 10 watt versterker met een gezonde voeding gekoppeld aan een set hoog renderende luidsprekers blaast je de kamerb uit.
    Tot slot hebben luidsprekers geen vermogen ( hoeveel Watt is deze luidspreker?) maar fungeren als electromotor, veel luidsprekers sneuvelen door te krappe versterkers die bij vervorming


    "De geluidssterkte is tegenwoordig vaak begrensd om 'clippen' te voorkomen en daarnaast is deze meestal een Jog i.p.v. een regelbare weerstand" is dus onzin.

    "Daarnaast is dat van Onkyo het maximale en dat van HK meestal continu." Nog grotere onzin
    Hoop dat ze snel komen met die lange witte jas en nog langere veter, hij geeft het forum nog een slechte naam met al die onzin....

    Ben dus niet de enige die dat opvalt van al die onzin
    Have fun and enjoy your collection

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door vontrapp Bekijk bericht
    Bekend lekengepraat.
    Het aantal watts zegt niets over een bepaalde geluidsdruk. (het zijn geen gloeilampen).
    Vermogen is logaritmisch, (om 10 Watt te verdubbelen heb je dus 100Watt nodig) en geluidsruk wordt bepaald door de manier waarop een versterker zijn vermogen afgeeft (vergelijk dit maar met koppel bij auto's) en het rendement van de luidspreker.
    Een 10 watt versterker met een gezonde voeding gekoppeld aan een set hoog renderende luidsprekers blaast je de kamerb uit.
    Tot slot hebben luidsprekers geen vermogen ( hoeveel Watt is deze luidspreker?) maar fungeren als electromotor, veel luidsprekers sneuvelen door te krappe versterkers die bij vervorming


    "De geluidssterkte is tegenwoordig vaak begrensd om 'clippen' te voorkomen en daarnaast is deze meestal een Jog i.p.v. een regelbare weerstand" is dus onzin.

    "Daarnaast is dat van Onkyo het maximale en dat van HK meestal continu." Nog grotere onzin
    Je slaat de plank een beetje mis. Het aantal Watts zegt idd niets over de geluidsdruk, maar dit is wel te vergelijken met gloeilampen. Als er meer energie wordt omgezet, zal ook de kracht groter worden. Alleen is het bij gloeilampen vaak niet zo dat er grote verschillen zijn in de manier waarop ze het vermogen opnemen.

    De manier waarop de versterker zijn vermogen afgeeft, wordt bepaald door de aanstuurbaarheid en de belastbaarheid van de luidspreker. Het rendement is meestal een ander verhaal, omdat dit in dB's opgegeven wordt en niet %. Daarnaast wordt het aantal dB's vaak gemeten wanneer de luidspreker een bepaalde spanning krijgt en niet een bepaald vermogen. Een luidspreker met een hoge belastbaarheid kan vanwege een andere manier van energie-omzetting dus een hogere stroomsterkte vragen en daarmee hetzelfde aan dB's op de schaal zetten als een luidspreker met een lage belastbaarheid. Zet een luidspreker een lager aantal dB's op de schaal, dan vraagt deze vanwege de makkelijke aanstuurbaarheid een hogere spanning of heeft deze een lager rendement.

    De verhalen over volumeregeling en uitgangsvermogen zal ik je besparen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Je slaat de plank een beetje mis. Het aantal Watts zegt idd niets over de geluidsdruk, maar dit is wel te vergelijken met gloeilampen. Als er meer energie wordt omgezet, zal ook de kracht groter worden. Alleen is het bij gloeilampen vaak niet zo dat er grote verschillen zijn in de manier waarop ze het vermogen opnemen.

    De manier waarop de versterker zijn vermogen afgeeft, wordt bepaald door de aanstuurbaarheid en de belastbaarheid van de luidspreker. Het rendement is meestal een ander verhaal, omdat dit in dB's opgegeven wordt en niet %. Daarnaast wordt het aantal dB's vaak gemeten wanneer de luidspreker een bepaalde spanning krijgt en niet een bepaald vermogen. Een luidspreker met een hoge belastbaarheid kan vanwege een andere manier van energie-omzetting dus een hogere stroomsterkte vragen en daarmee hetzelfde aan dB's op de schaal zetten als een luidspreker met een lage belastbaarheid. Zet een luidspreker een lager aantal dB's op de schaal, dan vraagt deze vanwege de makkelijke aanstuurbaarheid een hogere spanning of heeft deze een lager rendement.

    De verhalen over volumeregeling en uitgangsvermogen zal ik je besparen.
    Gelukkig, er is een grens aan de hoeveelheid bullshit die een mens kan verdragen....
    Have fun and enjoy your collection

  14. #14

    Standaard

    Sommige mensen hebben een beetje hulp nodig om het kaf van het koren te kunnen scheiden.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  15. #15

    Standaard

    Gelukkig, er is een grens aan de hoeveelheid bullshit die een mens kan verdragen....

    Hier zijn speciale hulpprogramma's voor. Je zelfkennis is groot, ik zou alleen het stuk "DVDProfilersFilm" weglaten dan heb je een prachtige naam die je geestelijke lading dekt.

    Mijn punt is dat de goegemeente denken dat het aantal Watts iets zegt over de belastbaarheid van een luidspreker.
    In de eerste plaats moet je gaan definieren op welke manier deze belasting wordt losgelaten, is dit over het gehele frequentiegebied of juit bij een bepaalde frequentie.

    Een merk als Harman Karton heeft de laatse tijd een grote duikvlucht gemaakt door met name bij discounters grote blikken dozen met veel lucht erin aan te bieden voor afbraakprijzen.

  16. #16

    Standaard

    Het aantal Watts zegt bij een luidspreker veel over de hoeveelheid energie die een luidspreker kan verbruiken en de kracht van de weergave. Al kunnen sommige fabrikanten ook daarin overdrijven. Zelf maak ik meestal een schatting op basis van het aantal en het formaat van de (grootste) weergever(s).

    Het grootste probleem wat fabrikanten hebben is de snelheid van de ontwikkelingen. Het komt daarom vaak voor dat een receiver al weer technisch achterhaald is op het moment dat deze 'op de markt komt'. De gemiddelde consument geeft daarom liever wat meer geld uit aan een receiver die de nieuwste technologieën heeft. De modellen die deze technologieën niet hebben, maar wel goedkoper zijn, blijven daarom vaak in de winkel staan.

    Oveigens komt het niet alleen door de discounters, maar ook door al die programma's die veel aandacht besteden aan de inrichting van een woning, de ontwerpers van meubels en dit soort producten en de advertenties en commercials van een bekend merk waarin reclame wordt gemaakt voor systemen met (2) 'melkpakjes'. Ook dit zorgt er voor dat de de meeste mensen meteen naar de winkel rennen als er een nieuwe ´bult plastic´ te koop is of als er bij drogisterijen of bouwmarkten weer een aanbieding is waar je als koper niets aan hebt. Op deze manier is het ook niet gek dat er nog steeds veel producten in een winkel staan die niet meer gangbaar zijn.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •