De resultaten 1 tot 15 van 15 worden weergegeven.

Discussie: HDTV via BelgacomTV

  1. #1

    Standaard HDTV via BelgacomTV

    Ik heb sinds eind januari een HD-decoder om de HD-zenders te kunnen ontvangen.

    Ik heb een HDMI-kabel die van de decoder naar de televisie gaat. Het beeld is fantastisch.

    Voor het geluid gaat er een Digital-kabel van de decoder naar de HD-versterker. Al de programma's, reeksen en films die via een HD-zender uitgezonden worden zijn allemaal in "PLII Movie (PCM fs: 48khz)". Bij SD-zender heb ik ook "PLII Movie (PCM fs: 48khz)". Dus, ik zie geen verandering. Ik heb dus één zelfde geluid die uit de 5 speakers uitkomen. Normaal zouden bepaalde uitzendingen in dolby digitaal uitgezonden moeten worden.
    Ik heb de aansluitingen gecheckt en alles is dik in orde. Want als ik de kabel aan mijn dvdspeler aansluit dan heb ik wel dolby digitaal.Ik zie niet waarom dat ik geen Dolby Digitaal ontvang.
    Nu heb ik in de menu van mijn versterker "DTS Neo6", of iets in die aarde gekozen. En nu heb ik wel surround geluid die uit de speakers komen maar is dat wel een goede surroundgeluid of niet?

    Kan iemand mij helpen?

  2. #2

    Standaard

    Pro Logic is een mix die jij zelf (in je versterker) maakt en dat kan van elk signaal, surround of stereo.
    Als jij je versterker niet laat mixen maar alleen decoderen bij een dolby digitaal signaal, dan zal hij de kanalen die aangeboden worden naar de betreffende speaker doorgeven.
    Dolby digitaal is niet per definitie 5.1, maar kan ook 2.0 zijn.
    Ook een gewoon stereo signaal zal dan gewoon naar de links en rechys front gaan.
    Maar als jij pro logic aanzet maakt hij zelf een surroundmix over alle geselcteerde speakers en dan kan een 2.0 signaal (dolby of niet eens) dus over alle speakers te horen zijn.
    In ouderwets 2D: Philips 42pes0001, Panasonic dmp BD-55, Jamo/Onkyo 5.1 opstelling, UPC / Horizon.

  3. #3

    Standaard

    Ja maar wat ik vreemd vind is dat ik op de display van mijn versterker de vemelding Dolby Digitaal nooit ziet. Het is altijd Prologic.

  4. #4

    Standaard

    welke weergave standen kun je op je versterker allemaal kiezen?
    wat kiest ie bij auto?
    en wat kan je kiezen bij de uitgifte van je settopbox?
    In ouderwets 2D: Philips 42pes0001, Panasonic dmp BD-55, Jamo/Onkyo 5.1 opstelling, UPC / Horizon.

  5. #5

    Standaard

    je versterker onthoud per ingang welke stand jij ooit (misschien perongeluk) gekozen hebt.
    Dus als jij zorgt dat je geen van de standen kiest waar je versterker zelf mixt, zou je moeten zien wat je settopbox aanbied aan de versterker.
    Mijn versterker kiest bij stand "auto" voor de juiste decoder (dolby of dts) zonder een dolby pro logic of dts neo achtige kunstmatige mix toe te passen.
    In ouderwets 2D: Philips 42pes0001, Panasonic dmp BD-55, Jamo/Onkyo 5.1 opstelling, UPC / Horizon.

  6. #6

    Standaard

    Hij staat op auto denk ik want als ik bijvoorbeeld een dvd kijk met een DD, DTS en Dolby Surround klankspoor dan kiest hij automatisch Dolby Digitaal. Indien er alléén een DTS klankspoor op de dvd is dan wordt het automatisch DTS.

  7. #7

    Standaard

    dat hij bij een dvd voor dolby kiest hoeft niets te zeggen over de keuze bij tv
    je gebruikt dan een andere ingang van je versterker en menig versterker onthoud per ingang welke stand er ooit voor is gekozen.

    dus zet nu je versterker eens op de ingang waar je het tv geluid digitaal op hebt aangesloten en kies dan bewust voor die ingang auto.
    Wat geeft hij nu aan bij een sd zender en wat bij een hd zender waar het dolby dig signaal is geselecteerd?

    (we zijn redelijk off topic denk ik, maar hopelijk mogen we het toch hier even oplossen, want in alleen pm's kan niemand meedenken over een oplossing.)
    Laatst aangepast door johanhoitink : 20-02-2010 om 08:27
    In ouderwets 2D: Philips 42pes0001, Panasonic dmp BD-55, Jamo/Onkyo 5.1 opstelling, UPC / Horizon.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door johanhoitink Bekijk bericht
    dat hij bij een dvd voor dolby kiest hoeft niets te zeggen over de keuze bij tv
    je gebruikt dan een andere ingang van je versterker en menig versterker onthoud per ingang welke stand er ooit voor is gekozen.
    De ingang die ik vroeger voor de dvd gebruikte, gebruik ik nu voor Belgacom TV. En toen had ik automatisch dolby digitaal. En in de menu van mijn versterker heb ik voor alle ingangen "Auto" gekozen.

    Ik heb zelfs geprobeerd met de HDMI 1 ingang van mijn versterker die ik normaal gebruik voor mijn blu-ray speler. Als ik een blu-ray bekijk, dan heb ik absoluut geen last met het geluid. Maar met Belgacom TV, heb ik wel een probleem want ik heb alléén klank die uit de center speaker komt en niets uit de andere speakers.

    Dat ik de HDMI ingang gebruik of de digitaal ingang, dat ik een SD of een HD uitzending bekijk, ik heb altijd "PLII Movie (PCM fs: 48khz)" op de display van mijn versterker.
    En bij diezelfde uitgangen, als ik een dvd of een blu-ray speler aansluit dan heb ik wel automatisch dolby digitaal.

    dus zet nu je versterker eens op de ingang waar je het tv geluid digitaal op hebt aangesloten en kies dan bewust voor die ingang auto.
    Wat geeft hij nu aan bij een sd zender en wat bij een hd zender waar het dolby dig signaal is geselecteerd?

    (we zijn redelijk off topic denk ik, maar hopelijk mogen we het toch hier even oplossen, want in alleen pm's kan niemand meedenken over een oplossing.)
    Ik ben momenteel op mijn werk tot 23uur en morgen moet ik ook de hele dag werken. Maar zondag avond of maandag ga ik nog alles nachecken.

    Bedankt nog voor je hulp

  9. #9

    Standaard

    nou ja het klinkt alsof je echt al geprobeerd heb wat ik bedoel.
    Ook al (zonder iets aan de instellingen te veranderen) een dvd speler op de ingang aan te sluiten, die voorheen door de belgacom box gebruikt werd en het nu met die dvd speler wel werkt zonder dat je iets doet. Dat is raar.

    Ok dan wordt het misschien toch iets meer "on topic" en moeten we ook eens naar je belgacom box instellingen kijken.

    maar dat "pro logic" zit me niet lekker, want naar mijn weten geeft geen één bron dat uit, maar is dat alleen iets wat je versterker kan maken.

    iemand anders daar een idee over?

    ok basil, ik hoor maandag wel of er al verbetering is. gr johan
    In ouderwets 2D: Philips 42pes0001, Panasonic dmp BD-55, Jamo/Onkyo 5.1 opstelling, UPC / Horizon.

  10. #10

    Standaard

    Ok. dat ga ik zeker doen. Nog bedankt

  11. #11

    Standaard

    Ik heb deze namiddag naar Belgacom gebeld. Volgens een technieker biedt Belgacom alléén Stéréo. Hij raad mij aan om de surround knop van mij versterker te gebruiken om een valse 5.1 te hebben. Voor een echte 5.1 zal ik nog moeten wachten totdat Belgacom 5.1 zal aanbieden.

  12. #12

    Standaard

    ok dat is dan voorlopig even een einde aan je zoektocht.
    hopelijk zie je op een ochtend ineens vanzelf het digitaal lampje op je versterker branden als ook bij belgacom een update wordt doorgevoerd.
    In ouderwets 2D: Philips 42pes0001, Panasonic dmp BD-55, Jamo/Onkyo 5.1 opstelling, UPC / Horizon.

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door johanhoitink Bekijk bericht
    ok dat is dan voorlopig even een einde aan je zoektocht.
    hopelijk zie je op een ochtend ineens vanzelf het digitaal lampje op je versterker branden als ook bij belgacom een update wordt doorgevoerd.
    Ik hoop dat ik geen jaren zal moeten wachten want in België zijn ze altijd achter tegenover de buurlanden.

    Weet iemand toevallig of Telenet de HD-zenders wel in Dolby Digitaal 5.1 uitzendt?

  14. #14
    Glorious Member
    Registratie datum
    May 2009
    Woonplaats
    The Future's So Bright, I Gotta Wear Shades

    Standaard

    Beetje late reaktie, maar er worden op de HD filmzenders (Prime) wel 5.1 gebruikt bij sommige films.

    Andere HD kanalen zijn ook gewoon stereo voor zover 'k kan zien.

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door StefaanD Bekijk bericht
    Beetje late reaktie, maar er worden op de HD filmzenders (Prime) wel 5.1 gebruikt bij sommige films.

    Andere HD kanalen zijn ook gewoon stereo voor zover 'k kan zien.
    We zijn nu ruim 3 jaar later en die situatie blijkt nog altijd niet veranderd te zijn.
    Samsung UE46H7000 - Pioneer BDP-LX55 - Samsung BD-E6100 - MED800X3D - Pioneer VSX-S500 - Pioneer S-HS100
    Mijn Collectie

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •