De resultaten 1 tot 4 van 4 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Digitaal coaxiaal geluid

    Hoi allemaal,

    Voor mijn beeldvorming een vraagje over digitaal (coaxiaal) geluid.

    Ik heb de een lcd tv en een pvr aangesloten op een Onkyo TX-SR507 receiver. De twee digitale coaxiale ingangen heb ik als volgt in gebruik:

    COAX1: Siemens PVR (Gigaset M750c) met digitale coaxiale uitgang. Beeld en (normaal) geluid gaat via scart naar de tv.
    COAX2: Philips 42PFL7404H/12 lcd met CI+ en ook een digitale coaxiale uitgang.

    Wanneer ik een opname van de pvr bekijk, kan ik op twee manieren het geluid over mijn receiver krijgen.

    Optie 1 is om de Siemens digitaal geluid te laten zenden, welke als pcm op de Onkyo wordt weergegeven (ingesteld op ProLogic II) via COAX1.

    Optie 2 is om de Siemens normaal geluid via de scart te laten zenden naar de tv en vervolgens de Onkyo de digitale uitgang van de tv te voeden. Hier komt ook weer een pcm signaal binnen (ook ingesteld op ProLogic II), dit keer via COAX2.

    Beide signalen komen dus als pcm signaal binnen op de Onkyo, laatstgenoemde met een omweg via scart. Betekent deze omweg dat het een kwalitatief minder signaal is?

    Gr. Dennis

  2. #2

    Standaard

    heel kort?
    JA!
    SONY kdl37w5500|SONY str-da 2400es|SONY ps3 slim 250gb|KEF 2005.3|WD TVlive|Apple TV 2 (jailbreak)|ASUS TF101|Synology DS411j|

    If you suck at making proper movies, make 3d movies!

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ddv Bekijk bericht
    Hoi allemaal,

    Voor mijn beeldvorming een vraagje over digitaal (coaxiaal) geluid.

    Ik heb de een lcd tv en een pvr aangesloten op een Onkyo TX-SR507 receiver. De twee digitale coaxiale ingangen heb ik als volgt in gebruik:

    COAX1: Siemens PVR (Gigaset M750c) met digitale coaxiale uitgang. Beeld en (normaal) geluid gaat via scart naar de tv.
    COAX2: Philips 42PFL7404H/12 lcd met CI+ en ook een digitale coaxiale uitgang.

    Wanneer ik een opname van de pvr bekijk, kan ik op twee manieren het geluid over mijn receiver krijgen.

    Optie 1 is om de Siemens digitaal geluid te laten zenden, welke als pcm op de Onkyo wordt weergegeven (ingesteld op ProLogic II) via COAX1.

    Optie 2 is om de Siemens normaal geluid via de scart te laten zenden naar de tv en vervolgens de Onkyo de digitale uitgang van de tv te voeden. Hier komt ook weer een pcm signaal binnen (ook ingesteld op ProLogic II), dit keer via COAX2.

    Beide signalen komen dus als pcm signaal binnen op de Onkyo, laatstgenoemde met een omweg via scart. Betekent deze omweg dat het een kwalitatief minder signaal is?

    Gr. Dennis
    Welkom op het foprum Dennis.
    Theoretishc betekend elke extra verbinding verlies van signaal. Maar dat is theoretisch. In de praktijk zijn die verschillen lang niet altijd hoorbaar, daar zijn al tig discussies over geweest op minstens zoveel audio/video fora.

    Feitelijk zit het zo: Als jij het verschil hoort is het er voor jou, zoniet is het er niet.

  4. #4

    Standaard

    Om te beginnen kun je op de decoder waarschijnlijk kiezen of je een van oorsprong DD track als PCM wil uitvoeren of als digitale track. Dit gebeurd in het instellingen menu.
    Verder wil ik je even waarschuwen over de kwaliteit van DD tracks bij de huidige digitale tv doorgifte van de meeste zenders.

    De DD track van de meeste zenders is zeer matig dan wel laag van kwaliteit en niets meer dan een 2.0 track. Oa Sat.1 geeft heel af en toe een DD 5.1 track (na gesynchroniseerd uiteraard) door. Een paar maanden terug had ik nog even een weekend Film1 HD en zelfs daar waren de DD tracks 2.0.
    Mijn beleving tot nog toe is dat in haast alle gevallen het oorspronkelijke pcm signaal veel voller en dynamischer klinkt dan de DD track, en mijn huidige Cambridge Audio receiver weet toch cht wel met een DD track om te gaan.
    Het lijkt erop dat de bitrate van de standaard DD tracks bij digitale tv dusdanig laag is dat men juist alle fijnheid verliest.

    Dan een aanvullend antwoord op je vraag wat is beter direct geluid naar de receiver of via de tv.

    In theorie kan elk schakelingetje waar een signaal doorheen gaat zorgen voor een verstoring op dat signaal. Puur op basis van dat gegeven zou je dus kunnen zeggen dat het via de tv slechter is. Of je dit hoort is een heel andere vraag.

    Er spelen echter "belangrijkere" zaken een rol in dit geval.

    Een lcd tv heeft tijd nodig om het beeld op te bouwen, dit is al helemaal het geval als je digitale opties zoals digital natural motion aanzet. Voer je het beeld en het geluid nu separaat uit naar de tv en de receiver loop je het risico dat het geluid voor loopt op het beeld. Je dient dan de receiver hierop, mits mogelijk, bij te sturen om out of sync / lip sync problemen te voorkomen.

    Als je het geluid via de tv laat lopen zal de tv doorgaans zelf er voorzorgen dat het geluid de zelfde vertraging krijgt als het beeld voordat het geluid naar de receiver gestuurd wordt.

    Heb je eens een keer een fatsoenlijke DD track die ook nog eens 5.1 is dan kan deze niet via scart, die kan alleen analoge signalen aan, naar de tv gevoerd worden. Ook al zou je nu een HD decoder van bijv. Humax hebben en die via HDMI aangesloten hebben op de tv dan nog zal je bij geluid via de tv geen DD 5.1 signaal op je receiver ontvangen, althans ik verwacht niet dat Philips dit nu met de xx04 serie wel mogelijk gemaakt heeft. Bij de xx32 en de xx03 serie ging het in ieder geval zelden tot nooit.
    De digitale coax uitvoer van de tv is ivm HDCP en andere onzin beperkt tot DD 2.0 zelfs als de bron geheel vrij van rechten is voert de tv nog steeds zelden tot nooit een hoger signaal door.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •