De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.

Discussie: 7.1 + bi-amp?

  1. #1

    Standaard 7.1 + bi-amp?

    Hoi,

    Ik ben op zoek naar een receiver voor mijn beginnende HT setup. Ik begin met een simpele 5.1 speaker-setup, maar wil na mijn verhuizing uiteindelijk naar een 7.1 set-up met bi-amped front-speakers. In mijn zoektocht is mijn oog gevallen op twee modellen; de Onkyo TX-SR607 en de Marantz SR5004. Beide receivers vind ik erg goed klinken. Volgens een verkoper die ik sprak is het mogelijk om bij de Onkyo gebruik te maken van een 7.1 setup waarbij bovendien de front-speakers bi-amped zijn aangesloten. Maar wat ik zover zelf heb kunnen vinden is dat beide versterkers alleen bi-amp mogelijkheden bieden als je de surround-backs opoffert.
    Jullie hebben meer ervaring met deze systemen dan ik en zijn waarschijnlijk ook kundiger dan de verkoper in kwestie, dus mijn vraag is dan ook of jullie deze kwestie kunnen ophelderen. Als bi-amp + 7.1 met deze receivers niet mogelijk is, moet ik voor een dergelijke opstelling dus een extra stereo-versterker aanschaffen en die op de pre-out aansluiten en vanaf daar bi-amped speakers aansluiten?

  2. #2

    Standaard

    Zowel de TX-SR607 als SR5004 hebben maar een 7-kanaals eindversterking aan boord en kunnen deze gebruiken voor 5.1 met Bi-amping of 7.1 zonder Bi-amping. Bij Bi-amping worden de eindversterkers die bij 7.1 gebruikt worden voor de surround-back kanalen, voor de front-kanalen gebruikt. De informatie van de verkoper is dus niet juist.

    Een mogelijke oplossing die je zelf hebt bedacht, zal ook niet werken of ten koste gaan van de weergave. Door zowel de pre-out als de eindtrap van hetzelfde kanaal te gebuiken zal het signaal dat de eindtrappen krijgen, te zwak zijn voor een goede weergave en mogelijk de voorversterker overbelasten. Daarnaast gaat het geluid via 2 verschillende routes naar de luidspreker wat weer kan zorgen voor vertraging van bepaalde frekwenties. Een afrader dus.

    Wil je bij 7.1 meer vermogen naar de front-speakers sturen, dan kun je het beste een externe eindverster gebruiken en dan mono-wiren. Of kiezen voor de TX-NR1007.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Maar waarom zou je willen bi-ampen met een 607?) Welke luidspreker moet je dan aansturen enz.??
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  4. #4

    Standaard

    tnx voor de reacties

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    De informatie van de verkoper is dus niet juist.
    Daar was ik al bang voor.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Door zowel de pre-out als de eindtrap van hetzelfde kanaal te gebuiken zal het signaal dat de eindtrappen krijgen, te zwak zijn voor een goede weergave en mogelijk de voorversterker overbelasten.
    De oplossing die ik had bedacht was iets anders; namelijk voor het front-kanaal alléén de pre-out gebruiken op de receiver en die doorsturen naar een stereo-versterker die de mogelijkheid heeft om dat signaal middels bi-amping te versturen. Op de receiver wordt dan de eindtrap van het front-kanaal niet gebruikt.

    Door vanuit de pre-amp uitgang naar een source-direct ingang op een stereo-versterker te gaan moet dit toch goed gaan lijkt mij?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder
    waarom zou je willen bi-ampen met een 607?
    Omdat ik bij een demo het verschil dusdanig overtuigend vond voor muziekweergave dat ik op z'n minst de mogelijkheden wil bestuderen. Mijn HT plan is voorlopig nog een meerjarenplan en de eerste stap is om mijn receiver te upgraden (heb nu een cheap-ass all-in-one geval, ooit eens gratis gekregen met daarbij een Canton speakersetje). De speakers zullen de volgende stap worden. De kans is redelijk aanwezig dat dat een set Jamo speakers wordt (S606 o.i.d. voor de front speakers) en die bieden de mogelijkheid tot bi-amping. Dus het leek mij zeer verstandig om bij de oriëntatie op een receiver alvast met die mogelijkheid rekening te houden.

  5. #5

    Standaard

    Ik zou eerst je geld in een zo goed mogelijke basis stoppen en dan kijken of je honger naar bi-ampen blijft...
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bartjebart Bekijk bericht
    De oplossing die ik had bedacht was iets anders; namelijk voor het front-kanaal alléén de pre-out gebruiken op de receiver en die doorsturen naar een stereo-versterker die de mogelijkheid heeft om dat signaal middels bi-amping te versturen. Op de receiver wordt dan de eindtrap van het front-kanaal niet gebruikt.

    Door vanuit de pre-amp uitgang naar een source-direct ingang op een stereo-versterker te gaan moet dit toch goed gaan lijkt mij?
    Er bestaan geen stereo-versterkers die kunnen bi-ampen. Je kunt bij hooguit bi-wiren omdat paar B dezelfde eindtrappen gebruikt als paar A.

    Ook die vlieger gaat dus niet op.

    Het verhaal van het bi-ampen kun je zoals Albert Kostwinder aangeeft, daarom beter op de langere baan zetten.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Er bestaan geen stereo-versterkers die kunnen bi-ampen. Je kunt bij hooguit bi-wiren omdat paar B dezelfde eindtrappen gebruikt als paar A.
    Ah, oké. Dat wordt dan idd niet wat.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder
    Ik zou eerst je geld in een zo goed mogelijke basis stoppen en dan kijken of je honger naar bi-ampen blijft...:smile:
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Het verhaal van het bi-ampen kun je zoals Albert Kostwinder aangeeft, daarom beter op de langere baan zetten.
    Dat was sowieso al het plan. Maar om een zo goed mogelijke basis neer te zetten, moet ik wel weten wat de mogelijkheiden zijn, vandaar dit topic met deze vraag

    Helaas is dan de conclusie dat de mogelijkheden minder voor de hand liggend zijn dan ik had gehoopt/gedacht.

    Dan gaat het toch de Onkyo worden denk ik, gezien z'n behoorlijk gunstige prijs t.o.v. de Marantz.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •