Pagina 23 van 23 EersteEerste ... 131920212223
De resultaten 551 tot 570 van 570 worden weergegeven.

Discussie: Size Matters

  1. #551

    Standaard

    Beste Herman,

    Leuk om weer eens een berichtje van je te lezen. Zit veel herkenbaarheid en wat overeenkomsten in.
    Misschien een jaarlijks evenementje van te maken

    Veel kijk- en luisterplezier en geluk met je gezinnetje (gaat het goed met de viervoeter?).

    Tot volgend jaar als de wereld een stuk veranderd is.




    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Zo, tijd voor een kleine update hier, is al weer even geleden dat ik hier wat op het forum heb gepost, wel ondertussen zo nu en dan wat gelezen op het forum.

    Heb ook nog steeds contact met enkele leden van dit forum, al is Geoffrey momenteel helaas een beetje in de lappenmand, beterschap vriend.

    Nog steeds actief? Ja, zelf nog steeds actief en koop ook nog steeds af en toe een Blu ray of UHD, maar wel heel veel minder dan vroeger, dit
    omdat mijn opslagruimte niet oneindig is en omdat de heren schijfjesverkopers ons als klant hier in Nederland niet echt serieus nemen. Het overgrote
    deel koop ik dan ook in het buitenland, goedkoper en vaak wel met knappe audio track en dan denk ik met name aan de nep "BeNeLux" uitgaven
    van WB die niets meer en minder gewoon de Franse ...... uitgaven zijn, en waarmee we het voor de Fransen goedkoper maken en hier de hoofdprijs
    voor moeten betalen. De MM heeft ons ook behoorlijk in de steek gelaten, eerst de markt kapot gemaakt en daarna het aanbod steeds verder ingekrompen,
    het is nu zoeken bij de meeste MM's en dan vind je na het gevraagd te hebben nog ergens een klein rekje waar ze een paar veel te dure aanbiedingen hebben.

    Men kan wel stellen dat de Nederlandse markt zo goed als weg is, mis het wel het in de bakken graaien bij de toenmalige Free Recordshops, V&D's, Fame
    van Leest etc etc, maar ja, het is niet anders.

    Beameren doe ik ook nog steeds, heb zelfs 3 dezelfde beamers en momenteel verkeren die alle 3 in uitstekende en werkende conditie, mocht er dan ook
    eens een keer een lamp ploffen, dan is het binnen 5 minuten opgelost om een andere startklare beamer er voor in de plaats te zetten, toch kijk ik momenteel
    haast niet meer via de beamer, al staat alles startklaar om er 3D mee te kijken, heb momenteel zo'n 400 originele 3D uitgaven en die wil ik toch nog wel
    eens voor de 2e of 3e keer of meer bekijken.

    Oh.... waar kijk ik dan wel tegenwoordig mijn films en series op..... gewoon een 85inch 4K TV met HDR en Dolby vision, ben ik toch weer een klein beetje
    met de tijd meegegaan. Moet wel heel eerlijk zeggen dat ik niet van het lasogen veroorzakende HDR en Dolby geweld houd, het is gewoon veel te fel en
    doet gewoon pijn aan de ogen. Mag ook nog graag mijn oude series op DVD wel terugkijken, gaat best wel lekker op de TV en dan gewoon in de movie
    setting en de licht donker regeling niet op standje ik zal je de ondertiteling even inbranden op je netvlies. De TV is er mede gekomen ivm met het bedieningsgemak
    met betrekking tot Apps en de werking daarvan, het gaat natuurlijk prima met de beamer en de Apps van een blu ray speler, maar met de Apps van de TV gaat het
    allemaal net even wat soepeler en werkt het allemaal net even beter. Het geluid gaat via de HDMI (ARC) naar de geluidsinstallatie en dat werkt, als de HDMI
    aansluiting van de TV tenminste zin heeft, allemaal prima. Wederhelft is ook blij met de oplossing, er kan nu met meer omgevingslicht gekeken worden en dat is
    met een beamer wel eens lastig. De TV is er mede gekomen door de prijsval die de grote apparaten hebben gemaakt, betaalde je een paar jaar geleden nog
    zo'n 10.000 euro voor een 85inch gevalletje(maar dan wel met 3D) nu is dat al voor rond de 3000 euro en zelfs veel minder te realiseren.

    Nog steeds een liefhebber van de hobby, maar nu dan wel met Netflix, Prime en Disney+ abbo's erbij, heb gelukkig ook veel meer vrije tijd gekregen om van de hobby te
    genieten en kan dan ook weer eens op mijn gemak van mijn verzameling genieten, al zal ik niet alles van de ruim 4000 titels nog een keer in 1 van de spelers stoppen.

    Wens u allen heel fijne feestdagen en veel film/serie genot in deze lange donkere dagen
    "A man's got to know his limitations", ...

  2. #552

    Standaard

    Leuk om weer wat van je te lezen Herman!
    Mooi dat je nog zo met de hobby bezig bent, maar ik had eigenlijk niet anders verwacht .

  3. #553

    Standaard

    Zo, de Kerstdagen ook weer overleefd, nu nog de sprong naar het nieuwe jaar...... ja, wat gaat het nieuwe jaar ons brengen. Laten we het hier maar beperken tot het film en HT gebeuren, daar is genoeg gespreksstof van te maken. 3D wordt op schijf nog steeds uitgebracht, helaas niet meer gemaakt door LG, wat met het passieve systeem op een 4K TV toch wel heel erg mooi is, maar ja.... druiloor Samsung vond dat er zogenaamd te weinig belangstelling voor was...... ja ja, iedereen gooit direct zijn TV weg als meneertje Samsung weer iets nieuws heeft bedacht.... niet dus...... en gelukkig maar, die kromme bagger TV's van ze hebben het helemaal niet gered. Dan met hun QLed, dat veel lijkt op OLed ...qua schrijfwijze dan... omdat ze zelf geen knappe O Led konden maken. Gaan ze maar met 8K proberen nog wat omzet te maken..... 8K lijkt me heel leuk, maar niet nodig als ik het beeld van mijn 85inch TV zo zie. Maar als ik de staats win en een huis kan kopen met een grotere muur dan lijkt het me wel leuk voor een +120inch TV of zoiets in een echt groot formaat. 4K heeft tegenwoordig wel heel leuke betaalbare echt grote TV's gebracht.
    HDR en Dolby Vision..... ja Claudio.... heel goed verhaal en mooie uitleg, maar bij mij en de doorsnee kijker is het vooral het oogverblindende wit dat opvalt..... een hele berg nits Donkerder dan donker kan iets niet worden, maar bij OLed ziet het er wel heel netjes uit en inderdaad de heel veel fijne stapjes die er gemaakt kunnen worden tusssen het allerdonkerst en het allerlichtst maken het mogelijk om heel erg in detail te kunnen weergeven...... moeten ze het natuurlijk bij de opnames wel super goed belichten en opnemen... en ja, dan ziet het er ook erg gelikt uit, zie wel eens van die 4K demo's op de TV en dat geeft dan een indruk hoe mooi het kan zijn als ze er heel goed hun best op doen. Oh... en ze beloven ook steeds meer kleuren en meer verzadigd en meer meer meer, het enige dat niet meer wordt is de levensduur van de apparatuur.
    Ja...... wat zal 2020 ons brengen op HT gebied...... 8K..... maar dat is ook niet echt nieuw meer en wie zit er nu echt op te wachten? Veel sneller internet?, heb nu al 500Mb, en Ziggo beloofd ons voor volgend jaar het Giga netwerk, hebben ze al in Utrecht en nog ergens..... zit ik er op te wachten.... ook al niet.... Giga giga down..... maar up gaat niet echt up in snelheid en blijft bij 1 Giga down met 50Mb up toch een beetje achter, al zullen we er met ons thuisnetwerk best mee uit de voeten komen.

    Audio.... nog meer kanalen zie ik niet echt komen, dit is het draadloze tijdperk aan het worden en niet een tijdperk waar de kwaliteit van het beoogde het allerbelangrijkste is, met andere woorden, een compromis, het moet redelijk zijn als het er maar mooi uit ziet en als het dan nog mooi klinkt ook, dan is dat meegenomen. Het moet tegenwoordig gemakkelijk zijn en vooral niet moeilijk plaatsbaar zijn. Dat is best lastig, zo wil ik zelf ook geen gaten in de muren of plafonds boren om speakers te gaan ophangen om het zodoende optimaal te kunnen plaatsen. Heb zelf wel een speakeropstelling van 7.1.4 met allemaal volwaardige
    grote speakers (3 paar zuilen en 2 paar boekenplankers) en ook al kan mijn versterker ze niet allemaal tegelijk aansturen, ze zijn wel allemaal aangesloten en kan indien gewenst een
    keuze maken waarvan ik gebruik wil maken. Ook al heeft Netflix nu Dolby Vision en Atmos(Dolby+ variant) het is toch dat ik over het algemeen draai zonder de top speakers en het liefst in 7.1 en als het in 5.1 staat vind ik dat ook niet erg, als het maar goed klinkt.

    Ja, ben ook benieuwd wat het nieuwe jaar gaat brengen, zelf hoop ik dat alles gewoon heel blijft, ben tevreden..... maar 1 speler begint nu heel af en toe een beetje raar te doen, de TV, pas nieuw en daarmee nog vol in de garantie heeft kuren met zijn HDMI ARC aansluiting, zo speelt hij goed om daarna kuren te krijgen, dan "ziet" hij de aangesloten apparatuur niet en dat gaat dan gepaard met enige verwensingen en soms speelt hij dan korte tijd later weer verder, soms duurt het wat langer en moet je soms het eea schakelen en daarna speelt het dan soms weer dagen zonder problemen om daarna zo weer een paar keer op een dag te weigeren..... it's a Sony..... lastig om er een storingsmonteur voor te laten komen, immers als hij op dat moment zonder kuren werkt is er ook niets op te sporen en aan de kabels ligt het niet, heb er al verschillende tussengehad en ze doen het allemaal met en zonder kuren, dit terwijl ik met de Sammy nooit dit gezeur heb gehad..... ach, denk dat we dit allemaal wel eens meemaken, gewoon lastig, maar op een gegeven moment komt het wel goed...hoop ik.

    Het nieuwe jaar, leuk al de HT spullen, maar ons eigen welzijn is toch wel het belangrijkste, hier alles goed, de viervoeter is een ware vriend en doet het goed, met de tweevoeter gaat het ook goed en ik mag op HT gebied al helemaal niet klagen, zo'n beetje alles mag als het haalbaar is en de 85inch TV paste aan de muur en was dan ook geen probleem, de TV kan naar voren, draaien naar links en rechts en gekanteld worden, , helemaal tegen de muur en het beamerscherm kan naar beneden, allemaal geen probleem en ook de viervoeter vind het geweldig als er mede viervoeters op de schermen verschijnen, volgt dan de verrichtingen met belangstelling om daarna weer languit op de bank te gaan liggen. Heb op HT gebied eigenlijk geen wensen meer, of het zou zijn dat ze de HDMI aansluiting eindelijk eens knap gaan maken, bedoel dan zonder het gezeur met handshakes die allerlei beveiligingen in werking zetten, en tussen de merken, met al hun verschillende benamingen voor CEC, een betere samenwerking, nog steeds willen de spullen vaak niet knap met elkaar samenwerken en dat is toch triest. Had nu ook dan ook het liefst CEC uit laten staan, maar om het geluid van de TV via HDMI ARC naar de geluidsinstallatie te krijgen moet het helaas toch aan, al heb ik gelukkig zelf wel een paar keuzemogelijkheden om CEC deels uit te schakelen zodat hij niet te pas en te onpas maar allerlei apparaten aan en uit zet.

    Als we dan toch nog wat verbeteringen willen...... ja.... de APPs, die hebben onderling toch ook heel veel verschillen op het gebied van bediening, de één werkt fijner dan de ander en ook het personaliseren gaat bij de ene APP veel beter en uitgebreider dan de ander enwaar de één nooit vastloopt, zijn er weer andere die bij het minste of geringste al gaan haperen. Daar zouden de heren/softwareboeren toch nog eens beter hun best op kunnen doen, en dan wat minder op ons gedrag volgen, maar meer voor ons zorgen. Kan van bijvoorbeeld de APP's van Netflix, Prime en Disney niet 1 als beste aanwijzen, ze hebben allemaal zo hun voors en tegens..... doch als het gaat om betrouwbaar stabiel gedrag, dan steekt de Netflix APP bij mij met kop en schouders boven de rest uit. Wat me wel van die steaming boeren tegenvalt zijn de series met grote zwarte balken aan onderkant en bovenkant..... ze gebruiken bijna de helft van je scherm niet en daar kan ik best flink pissig over worden, zal wel te maken hebben met de hoeveelheid data, maar ik kan er niet vrolijk van worden..... maar ja wie ben ik en je al te druk maken schijnt niet goed voor je hart te zijn, maar als ik het voor het zeggen had...... gaarne alle pixels van mijn TV aan het werk en niet de helft van het scherm in zwarte rust. Nog even en dan blijft er helemaal niets meer over.... ben benieuwd wat voor een k..smoes ze daar voor hebben..... de verkoop van 21:9 TV's is nooit een echt succes geworden, het formaat is daarintegen wel geliefd bij gamers en sommige PC gebruikers.

    Ja, waar gaan we naar toe in de toekomst..... 3D TV zonder brillen.... meer en meer en meer van alles dat we al hebben?, kleuren, pixels, kanalen, bits en bites? ..... ach, we zullen het beleven.

    Wens mijn mede HT vrienden vooral een gezond 2020 HT jaar.
    Have fun and enjoy your collection

  4. #554

    Standaard Groot Groter Groots

    Gebruikerservaring van de Sony KD 85XG8596

    Technische gegevens kun je oa hier vinden:

    https://www.displayspecifications.com/en/model/b60a19bf

    Groot, groter en groots, zelf altijd al een liefhebber geweest van heel groot beeld, vandaar dat ik de afgelopen jaren enkel via een Full HD beamer op een 2 meter breed scherm genoot van de beelden die ik wilde zien. Met de beamer had ik geen behoefte aan 4K en ook niet aan HDR en DV. Met de beamer was/is het ook genieten van 3D, ook al kijk ik niet elke week iets in 3D. Nu had ik best wel graag een hele grote TV met 3D willen hebben, en een aantal jaren geleden was dat voor ruim €11.000,-- wel te koop, en ook al zou ik het geld er voor hebben gehad..... voor de aanschaf van een TV was me dat echt niet waard en ik denk dat ik serieus problemen met de wederhelft zou hebben gehad als ik zoiets zou hebben doorgezet, het ging toen om een 85 inch LG tv en het 3D beeld was te bewonderen met een passief brilletje, IK WAS ONDER DE INDRUK. Ben deze ervaring nooit vergeten, was bij de MM Arena.

    Het is weer een paar jaar later en we lopen weer eens rond in de MM Arena, grootste MM van Nederland zoals ze zelf zeggen en over het algemeen hebben ze een mooie showroom met heel veel keus, leuk om af en toe eens rond te lopen om te zien of er weer leuke dingen op de markt verschenen zijn. Kom ik daar toch een paar grote TV's tegen, en de keuze was reuze, 3 merken en wel 6 of 7 uitvoeringen. Helemaal mijn ding, dus maar eens nader bekeken en tot mijn grote verrassing hadden er een aantal ook nog eens een heel vriendelijk prijskaartje, mijn belangstelling was gewekt

    Nu heb ik 3 dezelfde beamers en reserve lampen, dus daaraan geen gebrek, maar heb de laatste tijd ook veel meer vrije tijd, ook overdag. De beamer doet zijn best, maar overdag als de zon nog aan die kant schijnt, kan ik het wel eens niet donker genoeg krijgen en dan wordt het beeld toch wel iets minder, niet dat er niet mee te leven was.... maar je moet toch een beetje een excuus hebben toch

    Vergelijken

    Zoals gezegd, de belangstelling was gewekt en ook wederhelft vind goot groter groots helemaal geen probleem zolang alles een beetje bij het normale blijft en het normale was in dit geval het prijskaartje, voor rond de 3000 was er al keus, ook waren er veel duurdere modellen, met veel bla bla en ook 8K, doch ik zit niet te wachten op veel bla bla, ik wil graag veel voor niet zoveel euro's Er was een 86inch LG, deze zag er het indrukwekkendst uit in de winkel, helaas was dat niet met de beeldkwaliteit, het wit was/leek iets gelig en het beeld was lang niet zo uitbundig als van de overige concurrenten die allemaal hun best stonden te doen om gekocht te worden. Toen bleven Samsung en Sony over, beiden hadden meerdere modellen, het "gewone" model en het "bla bla" model om het maar even simpel te benoemen. Samsung heeft zijn QLed, wat ik overigens een op het verkeerde been zetten benaming van Samsung vind omdat het heel erg lijkt op OLed, maar het helemaal niet is. Jammer voor Samsung, maar zijn beide modellen waren dacht ik 82inch en hadden een iets minder gunstig prijskaartje dan de Sony. Dan het beeld, en met name de beeldkwaliteit, Samsung kon mij echt niet het wauw gevoel geven dat ik bij de Sony wel kreeg, deze grote maten zijn zoals de kenner wel snapt, nog "gewone" led tv's, maar het beeld van de Sony deed heel erg zijn best een Oled te zijn, en daar had ik bij deze TV dan ook het wauw gevoel van, wauw wat een schitterend mooi beeld, wat wil je nog meer. Bij Sony dan ook nog de keus tussen het "gewone" model en het "bla bla" model, het prijskaartje gaf ruim 2000 euro verschil, alleen deed het beeld dat niet, zelf zag ik namelijk helemaal geen verschil en al mochten er dan wel verschillen zijn, mij zijn ze niet opgevallen en het beeld van het "gewone" model was al Oled concurrentie, dus waarom 2000 meer betalen. De keus was gemaakt, de LG TV had met zijn mindere beeld en ongeveer dezelfde prijs het ook al een heel stuk makkelijker gemaakt om voor de Sony te kiezen, al is Sony niet mijn merk.

    Passen en meten en plaatsing

    Past hij op mijn kassie, kan mijn kassie het dragen, is mijn kassie hoog genoeg of zal ik hem ophangen, kan mijn muur het dragen en wordt het dan een vaste of een beweegbare opstelling? Zomaar een paar vragen die opdoemen bij zo'n grote TV die behoorlijk wat plek kan gaan innemen, of juist niet als je hem strak tegen de muur schroeft. In mijn geval is het met glasplaten bezette meubel niet alleen te laag, het zou ook wel eens moeite kunnen hebben met het gewicht van de TV, al was bij mij vooral de hoogte de grootste boosdoener, het meubel was gewoon veel te laag. Het werd dus hangen en omdat hij bij mij niet strak tegen de muur hoeft en ik het wel fijn vind als ik erbij wil kunnen om kabels te wisselen of te plaatsen is de keus gevallen op een zwenkbare beugel. Tevens heb ik de TV ongeveer 30cm van de muur getrokken en hangt de TV tussen de voorzijde van de speakers in, ongeveer op dezelfde hoogte als het beamerscherm als deze is uitgerold. De TV is gekocht bij een winkel van ElectroWorld in Haarlem, zo'n winkel waarbij ik 50 euro meer betaalde voor de Vögel beugel als bij de concurrentie, maar waar de winkel wel een prima service kent, duidelijke afspraken en het ophangen en instellen van de TV gewoon een onderdeel van de service van de winkel is die volgens zegge al 85 jaar bestaat, zolang besta je niet voor niets en de TV is dan ook keurig door hen op de door mij gewenste hoogte opgehangen. Zou dat zeker niet zelf doen, de gebruiksaanwijzing zegt 3 personen, zij waren met 2 personen, duidelijk ervaren want zag hoe handig zij jongleerden met de TV. De beugel is nog een vrij complex ding, maar voor die gasten was het dagelijks werk, heb dan zelf ook het geruste gevoel dat de TV niet van de muur zal vallen. Als bonus werd de TV ook nog voorzien van de zenders en werden Netflix, Disney+ en Prime ook nog ingesteld. Bij de eerste ingebruikname vraagt de TV om allerlei instellingen en toestemmingen, dit ging in overleg en heb later hierop nog aanpassingen gedaan, hierover verderop meer. Ook werden de benodigde kabels aangesloten, deze lagen al klaar, immers uit de 63inch Samsung plasma gehaald. De TV hangt nu een halve meter boven het meubel, dit heeft als groot voordeel dat de centerspeaker nu op het meubel geplaatst kon worden, resultaat is een beter geluidsbeeld en ook kwam er ruimte vrij om de Sony UHD speler een etage naar beneden te verhuizen en te plaatsen bij de andere spelers, een win win situatie.

    Bediening en werking

    De TV wordt geleverd met een simpele maar goed in de hand liggende AB, knopjes zijn ietwat aan de kleine kant maar er is redelijk goed mee te werken en wat heel fijn is, de TV reageert super goed en heel snel op de AB. Het is even wennen waar alles zit, maar als je het eenmaal gevonden hebt dan is het menu heel logisch van opbouw en alles redelijk makkelijk te vinden al zijn sommige dingen die je mag en kan instellen nogal wazig mbt wat er nu precies bedoeld wordt. Er is genoeg in te stellen en je bent er dan ook wel even zoet mee, Rome is ook niet op 1 dag gebouwd, probeer dan ook niet alles in 1x te begrijpen en in te stellen maar neem er een paar keer echt de tijd voor, er gaat dan een wereld voor je open. Er zitten ook een paar zaken in die wat dieper in het menu zitten, zoals bijvoorbeeld waar je wel en niet toestemming voor geeft aan al die softwareverprutsers die van alles van je willen weten, als je van je privacy houd valt er heel wat te ontvinken, want ze willen zo'n beetje van alles van je weten en alles wat je ontvinkt komt met een dreiging dat het dan wel eens wat minder zou kunnen gaan werken, het tegendeel is waar..... heb alles uitgezet en daarna werkte alles nog hetzelfde of zelfs beter nu het geen toestemming meer had om van alles door te brieven. ARC, oftewel Audio Return Channel, het werkt als je ook op je receiver daarvoor de correcte instellingen doet, ook op de TV dien je eea in te stellen en dan werkt het, als het het doet, dan ook met uitstekent geluid op je HT set, ook ATMOS van Netflix is dan geen probleem, Geluid van de TV komt in Dolby Digital + naar je HT en geluid van YouTube doet het met Dolby Surround ook helemaal niet slecht.

    Beeld

    De reden van aankoop was zeker de zeer goede beeldkwaliteit, echt schitterend en als je naar bijvoorbeeld naar 4K demomateriaal kijkt, dan denk je echt dat je met een OLed te doen hebt. Heb nog geen UHD speler die ook DV ondersteund, de Sony 800 die ik heb is van de 1e generatie barrels op het gebied van niet DV ondersteuning en niet Dolby+ ondersteuning met Netflix geluid, maar ja, je kan niet alles hebben, vind overigens mijn Sammy UHD speler nog steeds een heel stuk prettiger in de omgang dan de Sony. Wel geeft oa Netflix DV beelden, de TV geeft dan de keus of je dat in Dark of in Light wil bekijken, bij mij is de keus gevallen op Dark, de TV kan als je dat wilt je lasogen bezorgen, zo fel is hij in te stellen, als je daar een liefhebber van bent. Ook HDR beelden van de streaming diensten zie er prima uit, gelukkig ben je niet verplicht om ook in die standen te kijken en kun je het inbranden op je netvlies zelf instellen tot de door je zelf gewenste waarde. Dan een opmerking en waarschuwing, alleen de 85inch modellen van 2018 en 2019 zijnde de 85XF8596 en 85XG8596 hebben Direct Led, dit zorgt voor een evenwichtig beeld, de kleinere modellen hebben Edge Led! Nog een opmerking, ik heb gezien dat het modeljaar van 2020 de 85XH8596 niet beschikt over Direct Led maar over Edge Led Dimming wat dat dan precies inhoud durf ik niet te zeggen, maar is wel een punt om bij een eventuele aankoop op te letten, heb het model van 2020, de XH, niet zien spelen.

    Onhebbelijkheden

    Zo fijn als de TV op de AB reageert en zo mooi als het beeld is, de TV kent helaas ook een flink aantal onhebbelijkheden en dat in de vorm van diverse vastlopers in de software van zowel de TV als van de APPs. Je krijgt er op een gegeven moment ervaring mee en dan weet je welke hapering hoe op te lossen, maar tot het zover is zal je ongetwijfeld Sony en zijn makers diverse keren vreselijk vervloekt hebben. Het geluid via ARC is zo'n voorbeeld, Sony is vreselijk bang dat er gecopieerd wordt dus HDMI is overprotective lijkt het wel, TV is heel snel het contact met je receiver kwijt en meld dan dat ie geen HDMI verbinding heeft en als je op dat moment via een speler speelt en het beeld gewoon doorloopt, dan weet je al beter. Hardware matig, de HDMI aansluiting van de TV zelf is ook niet spelingsvrij, goedkoop barrel geval lijkt het wel, heb in den beginne dieverse HDMI kabels geprobeerd door die storingsmeldingen en haperingen in het geluid, de TV durft ook rustig af en toe te melden dat het de HDMI kabel is, maar dat geloof je dan op een gegeven moment niet meer. Brakke ARC HDMI aansluiting van de TV zelf en gebrekkige software lijken de boosdoener. Als het geluid niet via de receiver komt terwijl deze wel op de goede ingang staat en je ook op de receiver kan zien dat er een aantal kanalen binnenkomt is het een kwestie van even naar de TV speaker overschakelen en daarna weer terug naar de receiver en hoor-daar, weer geluid via de HT. Dit gebeurt regelmatig en is gewoon irri, maar zoals gezegt, als je het eenmaal weet is het een paar klikjes met de AB van de TV en het is weer opgelost. Vastlopers van de diverse app's , die van Netflix loopt wel eens vast, hij laat dan een film/serie niet door en blijft dan bij 20% hangen of zo, overschakelen naar de TV of andere app gaat goed, maar ook al ga je terug naar Netflix, de film/serie die je wilt zien, blijft hangen op 20% en gaat niet verder, remedie, TV uitzetten met de AB even wachten en aanzetten en met een beetje mazzel gaat het nu wel goed. Nog een voorbeeldje, de Tekst van een digitale TV zender blijft boven in beeld staan, info in of uit schakelen helpt niet, TV uit en weer aan en dan verdwijnt na een paar seconden wel de tekst. Nog een voorbeeldje, YouTube loopt vast en je wilt terug om het opnieuw te proberen, kun je vergeten, je kan de TV uitzetten en weer aanzetten, dan werkt de TV zelf soms nog wel, maar als je naar Youtube gaat, staat deze nog steeds vast, de enige remedie is een harde reset, oftwel gewoon terwijl de TV aanstaat de stekker uit het stopcontact trekken, minuutje geduld en stekker er weer in, TV start opnieuw op en je kan weer, het opstarten verloopt niet altijd vlekkeloos, soms is het de weg kwijt en mist de Wifi of internet aansluiting, of gaat naar draadloos terwijl je hebt ingesteld dat je internet via de kabel hebt aangesloten. Nog wel meer fratsen, ook de Disney+ app heeft wel eens wat, houd er rekening mee dat je minimaal 1x in de week de stekker uit het stopcontact moet trekken om weer verder te kunnen, want als tie vast staat, staat ie ook echt vast. Zit je stopcontact op een lastige plek, vraag dan alvast aan de winkel of ze op een makkelijk bereikbare plek een schakelaar in het snoer zetten, bespaart je de extra ergenis van spitten tussen allerlei stekkers.

    Genieten

    Het lijkt allemaal kommer en kwel, maar het is heus wel genieten met zo'n groot scherm, zeker op momenten dat je aanwinst in een goede bui is en wel bereid is om gewillig naar je te luisteren zonder vast te lopen. De apps van de TV werken op het gebied van bedieningsgemak heerlijk, pauze, starten vooruit- en achteruit-spoelen gaat uit de kunst, wat opzoeken gaat ook fijn, als je het goed hebt ingesteld dan werken ook de spraak zoekopdrachten geweldig, en als je daar niet van houd, heb er een draadloos toetsenbordje op aangesloten en ook dat werkt zonder haperen, met andere woorden, groot bedieningsgemak fijne apps, waarbij je bij de App van bijvoorbeeld Prime in het TV menu zelf helemaal kunt bepalen hoe je de lettergrootte van de ondertitels je wilt, maar ook in welke soort en wel of niet met achtergrond. Ja genieten, houd er wel rekening mee dat zo'n echt groot scherm ook een grote ontvanger is van erop komend licht is, net als bij een klein scherm moet je geen kaarsjes voor het scherm plaatsen, maar ook verderop geplaatste lichtbronnen kunnen nu wat makkelijker hun licht op het scherm laten vallen. Zelf geniet ik echt van deze TV, en omdat ik nu zijn onhebbelijkheden ken erger ik mij er een stuk minder aan, hoort er gewoon bij en omdat de TV gelukkig wel heel goed naar de AB luistert zijn de meeste onhebbelijkheden redelijk snel opgelost. It's a Sony
    Have fun and enjoy your collection

  5. #555

    Standaard

    Top hoor Herman, geniet ervan
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  6. #556
    Glorious Member
    Registratie datum
    May 2009
    Woonplaats
    The Future's So Bright, I Gotta Wear Shades

    Standaard

    85"

    Zo jij bent er ook eentje van hoe groter hoe beter Héél mooie aankoop en uitgebreide beschrijving van hoe je deze ervaart. Zelf nog altijd een voorkeur voor OLED ipv LCD maar in de grote maten gaan de prijzen natuurlijk ook serieus de hoogte in. Aan de andere kant, je hangt er thuis ook geen twee naast elkaar dus dan mis je ook niets van de inherent betere techniek wat OLED toch is. Die heeft dan wel hetzelfde als plasma, inbranden kan en bijkomend dat na verloop van tijd de bepaalde kleuren afnemen want OLED is nu eenmaal organisch.

    Microled wordt de volgende stap maar momenteel nog onbetaalbaar of je moet het groot lot winnen
    Panasonic PX-P65VT60E | Marantz AV7005 | Marantz MM7055 | Marantz MM7025 | Oppo BDP-93 met Pro V2 Mod | Apple TV 4K | Focal Chorus 826V | 800CC | 806V | SR 800 V | BK XXLS 400FF


  7. #557

    Standaard

    @peptalk, gaan we doen hoor, op mijn vrije dagen staat hij vaak meer dan 12 uur aan en al die tijd is het echt plezier

    @StefaanD, ja echt groot beeld heeft altijd mijn belangstelling gehad en ik heb dan ook in al de jaren zo snel als het kon dan ook een zo groot mogelijk scherm gekocht, ben nu met de TV dan wel iets kleiner gegaan dan met het beamerscherm, maar het was gelukkig qua grootte niet al teveel inleveren, al zou ik zeker niet kleiner zijn gegaan.

    Ja, een Oled heeft zwarter zwart dan mijn 85inch liefde, maar hij komt echt aardig in de buurt en wel zodanig dat ik er dan ook absoluut niet wakker van lig en dat lag ik toch al niet als beamer liefhebber waar zwart al helemaal niet zwart is Bij mij komt eerder groot groter groots dan zwart zwarter zwartst en zo heeft ieder zo zijn wensen en tegenwoordig is de keuze reuze en is er dacht toch voor ieder wel iets wils, en kunnen we ook met alle wensen die we hebben tot een heel mooi compromis komen, ja want wat we ook willen, we zijn mensen en maken mensen spullen en zoals alles in het leven, niets is 100% perfect al streven we er wel naar

    Ben ook benieuwd naar de ontwikkelingen, OLed is idd prachtig en jammer dat ze ze niet meer maken met 3D, maar zoals ze nu zijn met de vriendelijker prijskaartjes, zo zullen ze dan waarschijnlijk ook wel gaan komen met de door je genoemde Microled techniek, hoop het allemaal mee te mogen maken en dat ook nog zonder een groot lot in de Staats te hoeven winnen.
    Have fun and enjoy your collection

  8. #558
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Ik heb het alrijd al gezegd. Herman zou een hele goede aanwinst zijn voor een hifiblad of site om reviews te doen.
    Prachtig stuk weer Herman zoals jij dat alleen kan
    Marantz SR7011 * Marantz PM7003 * Sony UBP-X800 * LG 55UF850V * Optoma HD26 * Optoma DS-9092PWC
    Samsung Ziggo Horizon * Pro-Ject Debut III Esprit * Dune HD Solo Lite 4K * Custom Game/HTPC


    Front = Jamo Concert VII * Surround = Jamo Concert V * SurroundBack = Jamo Concert V
    Center = Jamo Concert II * Heights = Jamo 28 * Subwoofer = Jamo Sub 360 en Klipsch K-100SW


  9. #559
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  10. #560

    Standaard

    Als die grootte maar geen compensatie is Herman .... Mooi stuk weer! Geniet ervan, maar dat zal geen probleem zijn denk ik!

  11. #561

    Standaard

    geoffreyvanvugt
    Ik heb het alrijd al gezegd. Herman zou een hele goede aanwinst zijn voor een hifiblad of site om reviews te doen.
    Prachtig stuk weer Herman zoals jij dat alleen kan
    Dank je wel vriend voor je compliment Ik zou willen dat ik net zo handig met de handen was als jij, en misschien wat minder handig met "pen" zag het er hier misschien ook iets opgeruimber en minder kabelachtig uit Je laatste thuisklus om meer ruimte te maken ziet er op de plaatjes dan ook weer zeer geslaagd uit, en daar heb ik wat meer stappen van mogen zien dan hier op het forum getoond, petje af voor je klusgeest en het enthousiasme waarmee je deze klussen aanpakt We keep in touch.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Als die grootte maar geen compensatie is Herman .... Mooi stuk weer! Geniet ervan, maar dat zal geen probleem zijn denk ik!
    Kan je geruststellen JP, moeders heeft bij het onderdelen bestellen dan wel niet vooraan gestaan, maar zeker niet achteraan gestaan en ze heeft ook nog een smaakvol model voor me weten te bemachtigen, dus op dat gebied geen klachten

    Gisteren helaas een probleem met de TV, zat naar het nieuws te kijken, er werd een vraag gesteld door iemand, een ander wilde net gaan antwoorden en een dame kwam ertussen met haar grote kwebbel, dacht nog mens..... hou even je klep.... de TV las de gedachte misschien even te letterlijk en het geluid via ARC werd afgekapt, de dame die onderbrak kwam heel even iets luider door....te luid? In ieder geval, dachtt het weer op te lossen met een overschakeling naar de TV speakers en dan weer terug naar de HT, maar de HT bleef zwijgen. TV aan uit met de AB hielp ook niet, stekker eruit en een reset ook al niet, nog even aan de HDMI kabel gerommeld, eruit en er weer in, beetje contactspray erop, helaas niets hielp....denk....zal toch niet tante zijn die overleden is, maar nee, de tuner deed het, Even een schijfje in een speler en ook hier geluid, denk zou de uitgang van tante stuk zijn.... Beamer aan, ook die werkte en kreeg beeld. Alles gecheckt en dubbel gecheckt, alleen geen andere kabel, kabel heeft het altijd gedaan en ik had al ooit eens diverse kabels geprobeerd. Denk nu toch echt dat de diverse storingen die ik had met de diverse meldingen al een kleine narigheid in zich verborg.... wel een heel vervelende, want laat maar eens iemand komen op het moment dat het wel weer werkt, en werken deed het meestal al weer na een keer omschakelen of uit en aanzetten. Je zou bijna zeggen.... gelukkig is het kreng nu dan echt stuk.

    Heb ook nog de overige HDMI ingangen van de TV geprobeerd, maar ze melden allen dat ze geen signaal krijgen, ook niet nummer 4 die niet aan de zijkant zit, maar achterop de TV zit. Het vreemde is bijvoorbeeld wel weer dat de Receiver toch nog een bepaald signaal van de TV kreeg, want de TV kon nog steeds de receiver verleiden door over teschakelen naar de ARC aansluiting, de receiver liet zelfs zien dat er een aantal kanalen binnenkwamen, maar geluid ...homaar. Ja, stuk... niet blij, TV is nog niet eens een half jaar oud, maar ik schijn dan ook niet veel mazzel met TV's te mogen hebben, zijn voorganger de Samsung plasma ging na 3 maanden ook kapot, alleen nog erger, die gaf helemaal geen beeld en geluid meer, daar hebben ze toen de helft van de printen vervangen. De Sony doet het, op de HDMI na dan, nog helemaal goed. Hoe groot de TV dan ook mag zijn, ook hier hebben ze vanuit de fabriek er geen knap geluid uit weten te krijgen, het is verstaanbaar, maar verder zou ik niet willen gaan, wat een hol blikkerig geluid, zeker als je een alternatief als mijn HT tot je beschikking hebt. Gisteren de winkel dan ook maar even gebeld, probleem uitgelegt en net als alle bedrijven denken ze dat je het zelf niet goed doet, dus komen ze eerst zelf nog even kijken voordat ze een Sony monteur op pad sturen, is denk ik ook wel te begrijpen, hoe vaak gebeurt het niet dat het met een keer aan en uit ztten of de een stekker weer aandrukken weer goed is. Dus ik zag de bui al hangen, aanstaande woensdag komen ze even kijken en daarna pas een monteur van Sony, en als het dan net gaat als bij de Sammy, die gaat kijken welke onderdelen en dan weer een afspraak voor het erin zetten.

    Gelukkig kan ik zelf ook nog wel iets, films vanaf een speler naar de TV gaat momenteel dus even niet meer, maar de beamer kan dat klusje zo overnemen en ook al is het beeld van de beamer iets minder dan van de TV, ik kan toch kijken als ik dat wil, Het geluid van de TV is huilen met de pet op en ook films en series hebben tegenwoordig ATMOS enzo, met andere woorden het kan heel knap klinken,maar niet via de TV zelf, wat een armoede. Gelukkig zijn er meer wegen die naar de HT leiden, ook al zijn die wegen niet zo luxe als het HDMI pad(als HDMI tenminste mee wil werken) er zijn 2 alternatieven, digitaal geluid via optisch en analoog via de koptelefoon uitgang van de TV. Analoog is niet meer van deze tijd, maar in geval van nood zou ik het zeker preferen boven het geluid van de TV zelf, het werd dus optisch. Nu werkt tegenwoordig alles zogenaamd makkelijk en simpel, maar dat is het niet voor de leek. Om te beginnen dien je van de receiver de HDMI die reageert op de ARC aansluiting weer uit te zetten, of je trekt de HDMI kabel eruit, zou in mijn geval ook hebben gekund, doet immers toch niets meer. Op de reciever dienen behalve de aangesloten optische kabel nog wel een zaken goed ingesteld te worden, zo dien je de receiver in te stellen welke ingang de optische aansluiting heeft. Ook kan een TV fratsen hebben, zo heeft deze Sony zoals eerder vermeld een uitgebreid menu met heel veel instellingen, ook dus voor de audio en zijn uitgangen, ook hier dien je als je van HDMI ARC afkomt weer een aantal settings aan te passen, zo moest Dolby Digital + uitgezet worden, want dat onderdrukt het uitgangssignaal naar optisch. Ja.... zoals al gezegd, HDMI is het mooist en zou het beste resultaat geven, maar optisch is te verkiezen boven het TV geluid ...... ja 1000x beter, dus ondanks dat je met optisch geen Dolby Digital + en dus ook geen ATMOS gaat krijgen, krijg je nog wel Dolby Digital en ook al is het verschil duidelijk iets minder, er is mee te leven. Zo... ook ik was een uurtje bezig om optisch weer aan de praat te krijgen, immers beamer aan om reciever menu in beeld te krijgen een instellingen aan te passen en in TV menu spitten en weer even zoeken van hoe zat dat ook al weer. Dat uurtje was het me zeker waard, vermoed dat het nog wel 2 weken gaat duren eer de TV weer in volle glorie is hersteld en 2 weken luisteren naar dat bagger geluid had ik als een marteling ervaren van het ergste soort

    Zo, ben benieuwd hoe ze dat gaan repareren, zal de TV misschien wel weer helemaal losgeschroefd moeten worden en de pootjes eronder of zo... voor de belangstellenden..... wordt vervolgd.

    Blijf gezond en wees voorzichtig
    Have fun and enjoy your collection

  12. #562

    Standaard

    KTV, maar nu staat dan de K even niet voor Kleuren, gisteren het idee gekregen om toch nog even een tetsje te doen, je wilt immers niet voor paal staan als er een monteur komt, Dus het idee gekregen om even een speler van de receiver te ontkoppelen en deze dan rechtstreeks op de KTV aan te sluiten, zol gezegt, zo gedaan, Schakel alles in en schakel TV naar de HDMI ingang waarop ik de speler had aangesloten, ja waarom was ik niet echt verbaast .... BEELD. Zou dan de ARC ingang werken.... die waarop de receiver zit en die afgelopen zaterdag niet meer wilde werken....? Je broek zakt af, maar de TV gaf geen krimp en gaf gewoon beeld, daar waar zaterdag dezelfde kabel ook op HDMI 4 aansluiting op de achterkant nog niet wilde werken. Doet me denken aan mijn werk, hebben we ook wel eens van die storingen, iets weigert dienst, we roepen de storingsdienst op en terwijl ze onderweg zijn of net arriveren werkt de boel weer, wordt er al niet mal meer van, maar begrijpen doe ik het ook niet. Alle instellingen weer teruggezet, zodat de ARC ook weer gaat werken, en ja ..... ook dat functioneerde weer geheel storingsvrij.

    Contact opgenomen met de winkel en uitgelegd dat alles weer functioneerde en dat ze niet meer hoefden te komen, doch de winkel wilde hier toch nog wel een monteur voor sturen, zeer goede winkel zoals al eerder vermeld. Aan 1 kant is het jammer dat ze dan morgen zeer waarschijnlijk niets zullen vinden, immers als alles werkt kun je geen storing vinden, maar aan de andere kant komt er dan wel een vermelding dat er een monteur is geweest ivm een hardnekkige storing met betrekking tot de werking van de HDMI ingangen van de TV. Ach.... en wie weet toont de KTV wel zijn ware aard en is hij zo vriendelijk om ten tijde van het monteursbezoek zijn onhebbelijke fratsen te vertonen, maar dat zal wel weer teveel van het goede gewenst kunnen zijn.

    Gisteren heeft de TV dan ook weer zo'n goede dag gehad, geen vastlopers en haperingen met overschakelen tussen spelers oftewel luisteren naar de receiver en ook geen teksten van digitale TV zenders die blijven hangen, gewoon voorbeeldig..... mmmmm.... wat zal apparaat voor mij in petto hebben, zichzelf opblazen, zichzelf van de muurbeugel bevrijden en bovenop het met glasplaat bezette meubel vallen waarin alle apparatuur staat, in de brand vliegen of een stunt uithalen waar ik nog niet aan gedacht heb.... It's a Sony.
    Have fun and enjoy your collection

  13. #563

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Kan je geruststellen JP, moeders heeft bij het onderdelen bestellen dan wel niet vooraan gestaan, maar zeker niet achteraan gestaan en ze heeft ook nog een smaakvol model voor me weten te bemachtigen, dus op dat gebied geen klachten
    Geweldig antwoord Herman, hier heb ik even hard gelachen, bedankt .
    Hou ons op de hoogte van het tv avontuur, heerlijk om te lezen.

  14. #564

    Standaard

    Hoi Herman, wat weer een mooi en herkenbaar/vergelijkbaar verhaal.
    Ik zou er heel uitgebreid op willen reageren, maar dat vervuil ik jou topic.
    Misschien doe ik dan nog wel een n.a.v. een paar reacties bij andere topic heb gekregen.

    Volgens mij heb jij een EDID - Extended Display Identification Data probleem.
    Dit is feitelijk een HDMI Handshake probleem

    https://en.wikipedia.org/wiki/Extend...ification_Data
    https://www.hdbtconnect.nl/blogs/blog/wat-is-edid/

    Zelf het volgende probleem gehad: alles werkte perfect in mij oude set-up.
    Toen kwam er een nieuwe Tv en opeens gaf mij oude Oppo BDP-93EU totaal geen geluid meer door.
    Niet aan de Marantz AV processor en ook niet als hij direct aan de Tv was aangesloten en ongeacht welke HDMI kabel ik uitprobeerde.
    En tegelijker tijd totaal geen probleem met de Oppo BDP-203EU!
    Heel bizar en na wat zoek kwam ik erachter dat dit door de EDID HDMI communicatie kwam.
    Op het net zijn er veel oplossingen te vinden als EDID emulators e.d., maar de oplossing
    kwam via Oppo Duitsland (JVB NL reageerde voor geen meter).
    Het is namelijk een bekent probleem tussen oude en nieuwe apparaten dat zij niet dezelfde taal spreken en wat niet begrepen word, word blijkbaar uitgeschakeld. Oppo heeft hiervoor een BETA firmware (wel met een paar duidelijk omschreven bugs).
    En na installatie van de BETA firmware is het probleem opgelost en kan de Oppo-93 nog wat jaartjes mee. (ik kwam er zo ook achter dat een deel van de problemen die sommige met HDMI kabels ervaren dus helemaal niet aan de kabel ligt, maar aan de EDID communicatie)

    Andere oorzaak kan ook door een firmware update van 1 van de apparaten in de keten, welke dan ook weer de EDID beinvloeden...

    Hopelijk verder geen problemen met je Sony en kom je niet in mijn malaise terecht.
    "A man's got to know his limitations", ...

  15. #565

    Standaard

    @Hombre, heb je bericht met belangstelling gelezen en vooral het EDID deel, oftewel ook weer zo'n HDMI handshake probleem, helaas is HDMI dan wel een mooi systeem om allerlei signalen mee door te voeren via 1 kabel, maar het gel*l met de bescherming/beveiliging van de signalen is iets dat het tot een ramp heeft veranderd. Begon het in het verleden al met gezeur dat je je apparatuur niet eerder met elkaar in contact kon krijgen als je het niet in bepaalde volgorde aanzette is er nog steeds niet veel verbeterd op dat gebied, je kan nu nog steeds wat probleempjes krijgen als je je apparatuur niet in een bepaalde volgorde uitzet. Het is vaak heel simpel weer op te lossen als je het weet, maar het is toch wel een bron van ergenis, want helaas de software van HDMI is een draak, CEC ( Consumer Electronics Control ) oftewel de communicatie tussen allerlei hardware van allerlei merken met allemaal zo hun eigen naam voor CEC (SimpLink, Anynet+, Bravia Sync, EasyLink, etc) heeft er helaas ook voor gezorgd dat ondanks de goede bedoelingen van de software, de hardware helaas toch niet altijd even knap met elkaar communiceert. Ook al zou het soms wel knap werken, CEC heeft soms achtelijke fratsen die je niet wilt, de software vern**kers hebben niet vaak de slimme ideeën die je er zelf wel van verwacht en dan kan het ook wel eens botsen. De softwareverprutsers maken er helaas wel eens een potje van, is het niet met fouten in de software, dan wel met ideeën die je er zelf niet aan zou toewijzen, vandaar dat velen de CEC in hun installatie dan ook de nek omdraaien door het uit te schakelen of in het geval van ARC wel deels moeten inschakelen om er gebruik van te kunnen maken om er dan vervolgens achter te komen dat het niet altijd koek en ei is tussen de diverse apparaten.

    Ja Hombre, ken de malaise en kan begrijpen hoe men zich daarbij voelt, we zijn echt niet de enigen met problemen, problemen die we over het algemeen wel zelf weten op te lossen, maar weet dat veel storingmonteurs hier vaak tegen aanlopen bij mensen die er niet zelf achterkomen waarom hun apparaten bepaalde zaken soms wel en soms niet doen.

    Hier is de storingsmonteur van Elres uit Haarlem zoals eerder vermeld dan ook langs geweest, zou jullie op de hoogte houden van het vervolg. Zoals al gemeld, deed alles het weer en hoe goed de monteur dan ook zijn best deed, er was hier niets op de apparatuur, kabels of instellingen aan te merken, alles werkte geheel volgens de regels en de monteur heeft ook nog een 4K bestandje afgespeeld dat was gemaakt met een drone met camera van zeer hoge kwaliteit, hij vond het mooi om dat ook eens op een 85inch TV te zien, beeld genomen met de drone was super strak en geen trilling te bekennen. Mooi alles op dat moment dus goed, niet echt fijn als je de storingen wilt oplossen die regelmatig optreden.

    De monteur heeft dan ook wel iets gedaan, dit in de vorm van een HDMI kabel, een kabel waarvan zij weten dat die geen bron van storingen is of zou kunnen zijn, de kabel die vervangen werd was de kabel uit de ARC uitgang van de TV en de verbinding met de receiver. Ja.... daar kun je dus niet gelijk wat over roepen, immers ik had wel regelmatig storingen, maar soms tijden niet. Kan wel zeggen dat met de nieuwe kabel de audio verbinding van de TV met de receiver stabieler is geworden, deze valt zo goed als het kan bijna niet meer weg of het komt duidelijk door CEC gerelateerde fratsen of een storing in een app die vastloopt, voor al de app van Prime wil de laatste tijd regelmatig haperen. Bij het weer opstarten van de app kan het dan gebeuren dat er ergens software fouten optreden met communicatie stoornissen, krijg dan in een flits een foutmelding dat er iets fout zou zijn met de kopieer beveiliging en dat ik mijn HDMI aansluiting moet controleren, daarbij springt dan het geluid van de geluidsinstallatie naar het geluid van de TV zelf. Dit is duidelijk een CEC en software fout.

    Nog een probleem, ik had vooral met het eerste UHD schijfje uit de Planet of the Apes een probleem, veel foutmeldingen en weigeringen, doch niet altijd, met de Sony speler liep het soepeler het leek zowel een HDMI handshake probleem als een speler probleem. Er voor gekozen om toch ook hier voor de zekerheid zo'n probleemloze HDMI kabel tussen te zetten, deze bij Elres in Haarlem zelf maar even opgehaald en toen tevens de eerste kabel die ik niet gelijk had hoeven afrekenen, ook betaald. Nu moet je niet denken dat alle problemen zijn opgelost, toch is nu op hardware gebied geen schuldige meer aan te wijze, want ook de 2e kabel heeft verbetering gebracht, de verbinding is momenteel stabiel, maar heb weinig vertrouwen in CEC.

    @Hombre, je hebt de hoop dat je nog jaren van je Oppo EU 93 kunt genieten, ja misschien wel, als je hem niet intensief gebruikt. Er staat er hier nog 1 aangesloten, maar deze is eigenlijk rijp voor de recycling, wil met moeite een schijfje laden en toen ik hem vandaag probeerde leek het wel zo goed als over te zijn, was het beeld eerst nog even normaal, daarna was het beeld blauw/paars/lila en kwam er geen audio signaal meer bij de receiver. De bluray werd nog wel afgespeeld, maar in lila is dat zonder geluid niet iets waar je op zit te wachten. Dit is mijn 2e Oppo EU 93, beiden zijn defect geraakt na iets meer dan 2 jaar redelijk intensief gebruik. Zal dan ook niemand een gebruikte Oppo 93 aanraden, hij is helaas echt NIET degelijk.

    Zo, dat was dan de upate over de TV, met 2 nieuwe kabels is er een verbetering opgetreden op het gebied van stabiliteit tussen de apparaten, maar er zijn nog steeds regelmatige vastlopers en haperingen in de software die ook voor geluidsonderbrekingen zorgen. Ach.... zoals gezegd, als je het eenmaal weet welke fratsen het zijn als je weer even een vastloper of geen geluid meer hebt en dat heel snel weet op te lossen is er wel mee te leven, heb begrepen dat het met de tegenwoordige Smart TV;s schering en inslag is en dat we er maar mee moeten leren leven.

    Ben al blij dat het met de nieuwe kabels iets minder is geworden met de storingen en geniet nog steeds van dit reusachtige beeld
    Have fun and enjoy your collection

  16. #566
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Toen ik onlangs mijn nieuwe versterker aansloot, had ik ook opeens HDMI-problemen, in dit geval ARC. Audio dropouts. "Zie je wel", dacht ik, nieuw is niet altijd beter. Toch maar even kabels switchen en toen deed hij het weer perfect. Schijnbaar is ergens met schuiven en aansluiten toch een kabel beschadigd. Toevallig laatst een mooi filmpje over kabels gezien op audioholics. Hun conclusie; je hebt goed gebouwde- of slecht gebouwde HDMI-kabels. En dan gaat het niet eens om prijs. Zeker bij korte lengtes. Sommige gaan wellicht sneller stuk.

    Ha, gelukkig gebruik ik mijn OPPO de laatste tijd steeds minder, streamen, hoe barmhartig ook, neemt meer en meer de overhand. Maar genoeg discplayers gehad die letterlijk versleten waren en alleen maar dure reparaties opleverden. Ook weer in favor of streaming. Godslastering, ik weet het...
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  17. #567

    Standaard

    Zelf heb ik ook zoals ik heb aangegeven kabels gewisseld, maar bij mij was dat niet de oplossing.
    Eigenlijk nooit problemen met mijn HDMI kabels en ik moet zeggen dat ik daar wel een beetje rekening mee hield bij de aanschaf van mijn nieuwe Tv. Misschien mazzel dat ik ooit (2005/2006) de wat duurdere kabels heb gekocht om dat een High-end winkel waar ik wel eens kwam er mee ging stoppen en ik toen vond dat is ze voor die prijs niet kon laten liggen. En die gebruik ik nog steeds probleemloos. ARC gebruik ik ook en dat werk nu i.v.m. mijn vorige Tv goed. De Tv gebruik de interne speakers en zodra ik de AV-processor aan zet pakt hij die als bron en krijg ik DD of DD+ met Atmos eruit. Schijnt nog een firmware update met e-arc te komen. Althans dat was voor de corona.


    Mooi om te lezen dat je alles toch weer werkend heb gekregen, al dan niet met hulp van goede service en dat is heel belangrijk.
    Wat jij aan pech hebt met Oppo heb ik gehad met Sony. Terwijl ik een vanaf mij jeugd een goede klant was van Sony en naast de gebruikelijk AV-apparatuur ik ook autoradio’s en zelfs een wekker-radio van ze had, heb ik verschrikkelijk veel en heel snel op mijn RPTV en BD-speler moet afschrijven.

    Ondanks dat heb ik toch even naar een Sony Tv gelonkt, maar ben daar toch weer snel van teruggekomen. Ik had belangstelling voor de 4K Master serie, maar die is er niet in de EU in mijn (en jou) formaat en moest daardoor 3 stappen omlaag, waarbij ik erachter kwam dat die modellen behoorlijk werden afgewaardeerd om 8K te promoten. Dit met o.a. een steeds lager aantal Local Dimming Zones (8k 35x20=720 # 4K van 240, 120 naar 60). Dit sluit ook aan bij je onderstaande argument

    Quote:
    Dan een opmerking en waarschuwing, alleen de 85inch modellen van 2018 en 2019 zijnde de 85XF8596 en 85XG8596 hebben Direct Led, dit zorgt voor een evenwichtig beeld, de kleinere modellen hebben Edge Led! Nog een opmerking, ik heb gezien dat het modeljaar van 2020 de 85XH8596 niet beschikt over Direct Led maar over Edge Led Dimming wat dat dan precies inhoud durf ik niet te zeggen, maar is wel een punt om bij een eventuele aankoop op te letten, heb het model van 2020, de XH, niet zien spelen.

    Ik las in een test dat de nieuw reeks Sony Direct Led slechts 6x9 is totaal 54 Local Dimming Zones heeft. Dus wat voor trucjes ze in die Edge Dimming uithalen geen idee…
    "A man's got to know his limitations", ...

  18. #568

    Standaard

    Nog een leuke aanvulling van Sony

    https://www.sony.com/electronics/support/articles/00008601

    The recommended distance when viewing a video or a program from a 4K TV is 1.5 times of the TV vertical screen size.The naked eye can't differentiate individual pixels when watching a 4K TV from this distance. This means that pixels effectively disappear when viewing 4K images. Thus, creating an impression of watching the image with the same detail and resolution as real life.Check the table below for further details about the recommended viewing distance when watching a 4K TV.
    TV Size Viewing Distance Range (Approx.)
    55 inch 39 inches (3.29 feet)
    65 inch 47 inches (3.92 feet)
    75 inch 55 inches (4.58 feet)
    85 inch 63 inches (5.25 feet)
    "A man's got to know his limitations", ...

  19. #569

    Standaard

    Dus: bij een 55 inch TV, als je 4K-beelden bekijkt, moet je op ong. 1 meter gaan zitten? Dream on, er is geen gek die dat doet (of wel?). In mijn "thuisbioscoop" zit ik op ca 2 tot 2,5 m van mijn 55 inch TV, en dat is perfect. Maar dat is dan geen 4K-TV, gewoon Full HD. Dichterbij heeft geen enkele zin, want dan mis ik een deel van het beeld in mijn gezichtsveld. Ik weet niet wat Sony met deze informatie beoogt, maar kennelijk kun je alleen op zo'n korte afstand nog enigszins verschil zien tussen Full HD en 4K? En individuele pixels zie ik al helemaal niet. Of geven ze met deze info aan wat de minimum kijkafstand is om geen pixels meer te zien?
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  20. #570

    Standaard Kijkafstand, nieuwe speler, HDMI CEC en UHD is dat nu wel zo'n vooruitgang?

    Kijkafstand voor de 85 inch, zit zelf op ongeveer 2.5 meter afstand van het scherm en dat bevalt prima, er mag zelfs een nog wel iets groter scherm van mij komen, maar meer dan 95inch raak ik niet kwijt op de huidige plek. Overigens zijn de grote schermen zeer betaalbaar geworden, zag dat de mijne nu al onder de 2000 euro wordt verkocht bij Clool Blu en dat is volgens mij toch echt een superkoopje, maar goed, niet iedereen kan dat kwijt en houd van groot. Houd je wel van groot en was tot nu toe het aantal eurootjes het probleem.... gauw gaan halen voordat ze op zijn, ik geniet echt elke weer van deze TV, ondanks af en toe wat eigenwijze haperingeringetjes van wat apps, het beeld is en blijft echt super en komt zeer dicht in de buurt van Oled, ik zou er iig geen Oled voor kopen, die overigens in dit formaat niet echt prijsvriendelijk genoemd kan worden.

    De Oppo 93 was al een tijdje niet fris en werd ook al een tijdje niet meer gebruikt, kocht weinig tot geen schijfjes meer en speelde ook niet veel schijfjes meer. Gebruikte de Sammy ook meer dan de Sony X800 van de eerste generatie. De sammy is gewoon de fijnere speler in de omgang, maar wordt ook al iets minder. Oppo op, Sammy heel veel gebruikt en verwacht ook niet al te lange resttijd meer vanwege intensief gebruik, Sony X800 niet echt fijne speler en mijn Denon speler gebruik ik het liefst alleen voor geluid en Bluray om te sparen voor de toekomst, ja dan wordt het tijd voor een knappe opvolger van de Oppo 93. Na veel gelezen te hebben zou ik gaan voor de Pio LX500, doch deze is momenteel niet of niet fatsoenlijk leverbaar, toen werd het een keus tussen iets beter beeld en geen SACD en verkrijgbaar tussen iets minder beeld en wel SACD maar niet fatsoenlijk verkrijgbaar en werd de Pana 9004 opgehaald in Arnhem bij Smits.

    Zal nog wel even een tijdje duren eerdat ik de combinatie KD-85XG8596, Denon 7200WA en Panasonic DP-UB9004EGK helemaal goed heb ingesteld, maar de eerste indrukken zijn goed. Wat me vooral verbaasde was de bereidwillige samenwerking tussen de apparaten in combinatie met de HDMI CEC bediening met de AB van de TV. Was vroeger een Receiver AV Center het hart van een HT, tegenwoordig lijkt de TV de baas en de boel aan te sturen. Eigenlijk kan een beetje TV van tegenwoordig ook alles waar je vroeger nog wat andere apparaten voor nodig had..... alleen hebben die platte dingen over het algemeen een belabberde geluidskwaliteit en al helemaal als je van een beetje laag houd.

    Houd je van kwaliteit, ja dan heb je een uitgebreide geluidsinstallatie, een schijfjesspeler en een leuke TV.... heb ik.... en ben er blij mee, alleen niet altijd met die softwareboeren. De streamingleveranciers kunnen wel, maar doen niet altijd optimaal, of ze hebben last van Corona of ze zijn wat zwaar belast. Een schijfje zou dan het het beste moeten kunnen leveren op gebied van beeld en geluid, maar ook daar zitten knoeiers tussen, kijk naar bijvoorbeeld WB die de franse markt bediend en hier voor ons de engelse audio track in mindere kwaliteit aanbied dan de franse niet originele track waar wij dan de volle mep voor mogen betalen om die fransen te subsidiëren, maar goed..... er zijn volgens de reviews hier op het forum ook nog wel heel goede kwaliteits uitgaven.

    Zou je denken dat je met de aankoop van UHD schijfjes de beste aankoop doet, nu had ik zelf met mijn zogenaamde basic UHD spelertjes al de indruk dat Blu ray eigenlijk helemaal niet onderdeed voor UHD schijfjes.... zou het hebben gelegen aan die spelertjes, mijn afstellingen etc etc? Heb een 9 tal UHD met BR titels besteld en ga die de komende weken eens vergelijken en kijken hoe ik de Pana optimaal ingesteld krijg voor UHD schijfjes op het gebeid van HDR settings en indien aanwezig op de schijfjes Dolby Vision. Het is je hobby en die was een beetje doodgebloed, want streaming ging eigenlijk helemaal niet zo slecht en het geluid en beeld waren toch wel te pruimen. Ja totdat ze er mee gaan rommelen en je niet altijd het optimale krijgt.

    Tijd voor wat experimenten, de donkere dagen breken weer aan en dan is het film en serie tijd. Tijd om alles weer optimaal in te stellen en af te regelen en eens gaan bekijken of UHD schijfjes nu echt wel zo'n stap vooruit zijn...... tot nu toe was ik niet echt onder de indruk..... misschien dat de Pana daar verandering in aan kan brengen.

    HDMI CEC, met al zijn onhebbelijkheden, nu toch eindelijk ook eens wat plezier ervan? Ik lees op het forum heel veel problemen van mensen met ARC. ja HDMI CEC is niet voor iedereen een bron van vreugde. In de komende tijd maar eens kijken hoeveel er te bedienen valt met de AB van de TV en waar de Denon en Pana dan op reageren.

    Leuk om ervaringen te gaan delen met oa Pascal, zelfde speler en andere vergelijkbare apparatuur, dat wordt weer een leuke tijd
    Have fun and enjoy your collection

Pagina 23 van 23 EersteEerste ... 131920212223

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •