De resultaten 1 tot 11 van 11 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard plaatsing achterluidsprekers

    beste mensen, heb net een huis gekocht. Omdat ik in de toekomst een goede 7.1 set wil kopen wil ik alvast mijn luidsprekerkabels in de muur wegwerken. Maar heb een probleem mijn bank zal tegen de muur komen te staan. hoe kan ik mijn achterste luidsprekers het beste hangen? mvg bart de ruyter

  2. #2

    Standaard

    gefeliciteerd met je huis.
    je scenario is heel bekend en er zijn verschillende oplossingen.
    komt je bank niet in een hoek, dan kun je de speakers er naast zetten maar dan wel hoger dan je luisterhoogte.
    je kunt dipoolspeakers tegen de muur hangen
    je kunt de speakers aan het plafond hangen.
    kortom, beetje creatief denken.

  3. #3

    Standaard

    Sinds je een 7.1 gebruikt en je daarvoor eigenlijk toch wel iets van de muur moet zitten om de midden surround speakers ook iets te laten doen, zou ik persoonlijk iets achter de bank maken een tafel o.i.d zodat de bank iets naar voren heen komt en het geluid ten goede komt. de surround back speakers aan de muur en surround midden staand.

  4. #4

    Standaard

    Beste Bart,
    ik zou eerst eens heel goed bekijken wat de mogelijkheden zijn om daadwerkelijk 7.1 te plaatsen. Velen kunnen al amper 5.1 plaatsen en bij 7.1 heb 2 sidesurrounds en 2 surrounds.
    de basis is dat alle speakers in een cirkel even ver van de luisterplek staan zodat al het geluid je op het juiste moment raakt. Omdat dat lang niet altijd mogelijk is kun je met de receiver je instellingen zo aanpassen dat het geluid alsnog op het juiste moment komt door te spelen met de afstanden en volumes van de speakers.

    TIP: teken je huiskamer op schaal en je meubels op dezelfde schaal, knip die meubels uit en ga eens een avondje puzzelen wat de mogelijkheden zijn.

  5. #5

    Standaard

    ik zit met hetzelfde probleem.

    heb dipol speakers voor de achterkant gekocht. en twijfel nu of ik voor de zijkant ook speakers ga kopen. heb de set nog niet aangesloten verder maar denk dat ik eerst maar ga luisteren hoe de 5.1 bevalt.

    er komen alleen steeds meer 7.1 films uit waardoor het toch een beetje kriebelt die 2 extra speakers op te hangen.

    maakt het veel uit als de zijspeakers niet op gelijke afstand hangen? de linkerspeaker op ca 2m en de ander op ca 4m van de luisterpositie?
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  6. #6
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Dipole speakers hebben wel wat ruimte nodig t.a.z. van de luisterpositie willen ze hun effect behouden.
    Als je kamer niet al te groot is, kunnen 4 dipole surround speakers elkaar teniet doen, althans het surround effect.

    Dat komende van iemand die zweert bij een 7.1 opstelling.
    Dan ga ik er even vanuit dat de dipole speaker soortgelijk zijn aan THX surround speakers, waar het geluid 2 kanten op geprojecteert worden.

    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  7. #7

    Standaard

    7.1 heeft alleen zin als je achter surrounds minimaal 1 a 1.5 meter achter je kunnen staan cq hangen. Met dipools kan dit iets dichterbij worden, maar ook dan geldt eigenlijk dat 1.5 meter minimaal het mooist is.

    Ik zelf draai 7.1 waarbij ik de eerste surrounds ter hoogte van mijn biosstoelen heb hangen en de 2e surrounds 1.5 meter achter mij, beide ongeveer 50 a 75cm boven oorhoogte. Als je niet alle surrounds van dezelfde kwaliteit hebt zou ik de beste luidsprekers als 1e surround plaatsen. Dit puur omdat bij 5.1 dit feitelijk de surrounds worden en laten we wel wezen, het merendeel is 5.1. Het beste effect krijg je als de kamer langer is dan breed. bv 7 meter lang en 4 breed.
    Laatst aangepast door Albert Kostwinder : 19-05-2009 om 11:56
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  8. #8
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ok, mijn surround speakers draaien niet, ik heb ze helaas vast moeten schroeven
    (Há, omdat jij wel tegen een geintje kan )
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Bekijk bericht
    Ok, mijn surround speakers draaien niet, ik heb ze helaas vast moeten schroeven
    (Há, omdat jij wel tegen een geintje kan )
    grapjas...haha.....
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  10. #10

    Standaard

    dan zou ik alles een kwartslag moeten draaien dus want mijn woonkamer is over de breedte als ik zit 7m en 4,5 richting de televisie ik zit in het linker gedeelte van de woonkamer rechts staat de eettafel etc

    kan me bank eventueel wel iets naarvoren zetten dan zit ik maar wat minder dan 4,5 van mijn tv
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Bekijk bericht
    Dipole speakers hebben wel wat ruimte nodig t.a.z. van de luisterpositie willen ze hun effect behouden.
    Als je kamer niet al te groot is, kunnen 4 dipole surround speakers elkaar teniet doen, althans het surround effect.

    Dat komende van iemand die zweert bij een 7.1 opstelling.
    Dan ga ik er even vanuit dat de dipole speaker soortgelijk zijn aan THX surround speakers, waar het geluid 2 kanten op geprojecteert worden.
    Als aanvulling:
    Om dipools goed te laten presteren, heb je eigenlijk een ruimte nodig met grote vlakke wanden zodat deze het geluid goed kunnen reflekteren. Is dit in jou kamer niet mogelijk, dan kun je beter voor gewone luidsprekers kiezen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •