Sinds Zaterdag deed m'n toetsenbord het niet echt meer, dus hier wat ik sindsdien gezien heb.
32. The Big Sleep (1946) Sterke, sfeervolle film-noir met een goede rol voor Bogart als private detective. 8.1
33. Fantastic Mr. Fox (2009) De nieuwste film van Wes Anderson, deze keer animatie. Leuke personages en een grappig verhaal. Animatie was tof, kijken of ik deze op het IFFR nog een keer kan zien. 7.1
34. The Men Who Stare at Goats (2009) Na de fantastische trailer had ik hoge verwachtingen, maar deze werden op geen enkel front waargemaakt. De film kent een fantastische cast, maar is verder redelijk saai. 6.0
35. Sherlock Holmes (2009) Leuk. Precies wat ik ervan verwachte, R. Downey jr en Jude Law hebben een goede chemie, verhaal is goed genoeg. 7.5
36. Miller's Crossing (1990) Coole gangster/crime film van de Coens. Need I say more? 8.0
37. The Seven Year Itch (1955) Grappige film van Wilder. Leuk plot, maar het feit dat de hoofdpersoon constant tegen zichzelf praatte begon na een tijdje vervelend te worden. 7.4
38. Rope (1948.) De perfecte moord, of toch niet? 8.5
39. Chi bi xia: Jue zhan tian xia (2009) Matig vervolg op het redelijke eerste deel. Vooral saai, met een matige climax. 6.8
40. The Asphalt Jungle (1950) Toffe film-noir/heist film met interessante personages. 8.1
41. Casablanca (1942) They had a date with fate in Casablanca. Blijft geweldig. 9.0
42. Rear Window (1954) Ik heb ondertussen redelijk wat van Hitchcock zijn films mogen aanschouwen en ik kan nu de conclusie trekken dat dit mijn favoriete film van deze regisseur is, op de voet gevolgd door Vertigo en Psycho, welke beiden ook fantastisch zijn.
De film gaat over L.B. Jefferies, een fotograaf die vanwege een gebroken been al 6 weken vastzit in zijn appartement. Hij kan weinig doen, behalve een beetje de overburen bekijken door hun ramen, welke constant open staan door een hittegolf. Als hij verdachte dingen begint te zien bij één van z'n overburen merkt hij op dat er iets flink mis is.
LB Jefferies wordt gespeeld door James Stewart, wie wel vaker te zien is in Hitchcock films. Terecht natuurlijk, want ik vind het een fantastische acteur en ook in Rear Window speelt hij weer heel goed. De rest van de cast is ook prima, en voor mij is het de charmante Grace Kelly die de show steelt. Wat een prachtige vrouw zeg, echt een klassieke schoonheid. Ik ben verliefd.
De film zelf is verder natuurlijk fantastisch, kent een goede opbouw en is op momenten spannend en grappig. Leuke dialogen, leuke personages en de manier waarop het geheel gefilmd is, is ook perfect. De kijker heeft het gevoel dat hij bij Jefferies in de kamer zit, en je weet hetzelfde wat hij weet. Verder veel shots uit perspectief van Jefferies, door z'n telelens of verrekijker.
Fantastisch.
10.0
43. Stalker (1979) Alsof je in een trip zit. Prachtige film, maar ik snapte er niet veel van volgens mij.. binnenkort nog maar eens kijken. 8.2
44. The Hudsucker Proxy (1994) You know, for kids! De minste film van de Coens die ik tot op heden gezien heb, maar ze kunnen in mijn ogen weinig fout doen en ik vond ook deze film erg leuk. 7.1
Besloten om de hele filmografie van Paul Thomas Anderson te kijken. Gisteravond begonnen met Sydney, Boogie Nights en de eerste 2 uur van Magnolia.
45. Sydney (1996) 7.6
46. Boogie Nights (1997) 8.4