Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 57 worden weergegeven.

Discussie: Interview: ...

  1. #1

    Standaard Interview: ...

    Hieronder volgt het interview met Patrick van den Hul

    De vragen staan hier. Deze kan de geinterviewde kopiëren naar zijn post.

    P.S. Gelieve niet te posten in dit topic voordat Patrick van den Hul zijn interview geplaatst heeft.

    Alhier staan de toelichtingen, vriendelijk verzoek aan iedereen die aan de beurt is of komt dit even door te lezen.
    Laatst aangepast door Patrick van den Hul : 27-06-2010 om 16:56 Reden: Naam uit topictitel vanwege Google

  2. #2

    Standaard

    Wat is je echte voornaam; heeft deze nog een speciale betekenis?

    Ik ben op dit forum geregistreerd met mijn volledige echte naam, zoals gebruikelijk voor crewleden.
    Heb de betekenis even opgezocht, oorsprong schijnt de Romeinse naam Patricius te zijn, die weer komt van de Sint Patrick, die in de 5e eeuw leefde (http://www.behindthename.com). Grappige website trouwens, leuk om je eigen naam eens op in te toetsen. Er zijn ook allerlei statistieken beschikbaar.

    Wat is je geboortedatum?


    Ik ben geboren op 12 juni 1987 te Nieuwegein, ergens vroeg in de ochtend geloof ik. Ben nu dus 21 jaar. 1987 was het jaar van de grote beurscrash (en grappig genoeg ook van Oliver Stone’s beursfilm Wall Street met als voornaamste thema hebzucht). Het was ook het jaar van Full Metal Jacket, Dirty Dancing en Lethal Weapon. De Oscars voor Beste Film en Beste Regisseur gingen naar Bertolucci voor The Last Emperor. Beste acteur was Michael Douglas in Wall Street en beste actrice Cher in Moonstruck.

    Wat is je woonplaats; heb je daar altijd gewoond, vertel eens iets over je woonplaats?


    Ben geboren in Nieuwegein, maar kan me daar niet meer zoveel van herinneren. Heb sinds ik een paar jaar oud was was tot mijn 19e in Borger (Drenthe) gewoond bij mijn ouders. Een leuk dorp van ongeveer 6000 inwoners, omgeven door natuur, maar met toch ook voldoende winkels. Vooral bekend natuurlijk vanwege het grootste Hunebed van Europa en natuurlijk de geweldige Albert Heijn waar ik ruim 5 jaar gewerkt heb op de AGF afdeling. Helaas is deze winkel sinds een overname een stuk minder geworden. Ligging van de plaats is ook centraal, op korte afstand van Emmen, Assen en Groningen.
    Sinds de zomer van 2006 (dus ruim 2,5 jaar), woon ik op kamers in het centrum van Groningen (met het Noorderplantsoen min of meer als achtertuin) en dat bevalt prima! Groningen is een prachtige plaats, alles wat je maar nodig kunt hebben is er, maar het centrum is toch lekker overzichtelijk. Er is ook niet zoveel criminaliteit als in de Randstad, al zijn er natuurlijk mindere buurten en misdrijven als het stelen van fietsen zijn uiteraard aan de orde van dag. Mooiste aan mijn kamer is natuurlijk dat het op slechts 5 minuten fietsen van Pathé Groningen ligt, door de Pathé Unlimited pas bezoek ik dan ook zo’n 50 keer per jaar de bioscoop.


    Wat is je burgerlijke staat; ongehuwd / gehuwd / samenwonend, kinderen, leg uit/vertel?


    Dit wordt het kortste antwoord denk ik haha. Alleenstaand en dat is prima zo. De prioriteit ligt op dit moment bij het goed en op tijd afronden van de studie, waarna ik waarschijnlijk sowieso uit de regio Groningen vertrek richting het Westen van het land.

    Wat voor studie en/of werk doe je; wat studeer je / heb je gestudeerd, waarom? wat voor werk doe je en wat houdt het in?


    Ik kreeg aan de hand van de befaamde CITO-toets een VWO+ advies, maar mijn ouders hebben destijds besloten dat het beter was om HAVO/VWO te gaan doen, aangezien er al genoeg veranderingen zouden zijn bij de overgang naar de middelbare school, waarbij een dergelijk opleidingsniveau niet echt zou helpen. In het 1e jaar waren mijn resultaten niet goed genoeg om naar het VWO te gaan, dus het is de HAVO geworden.
    Na de HAVO in Emmen ben ik Management, Economie en Recht gaan studeren in Groningen. Dit was eigenlijk vooral omdat ik nog niet zo goed wist wat ik wilde doen. Iets met bedrijfskunde, maar daar hield het dan ook wel mee op. Deze opleiding was ‘lekker breed’. De opleiding was uiteindelijk vlees noch vis en ik heb er inhoudelijk niet bijster veel van geleerd, maar heb er wel de nodige vaardigheden opgedaan.
    Tijdens mijn 4e jaar (vorig jaar) zag ik op het intraweb een mededeling over een verkort schakelprogramma voor een Master aan de Rijksuniversiteit Groningen. Normaal duurt dit programma een jaar ná het HBO, nu kon ik dit tijdens het laatste half jaar van mijn studie doen. Na het nodige gedoe ben ik dan toch toegelaten. Ik kreeg vrijstelling voor de afstudeerstage, maar moest nog wel de scriptie doen en daarnaast de vakken van het schakeltraject (waaronder Wiskundig Modelleren, aaaargh). Uiteindelijk gehaald en dus in september begonnen aan een eenjarige Master Marketing Management. Dit bevalt me inhoudelijk wél goed en het lijkt me ook leuk om in dit vakgebied aan het werk te gaan.

    Heb net 4 tentamens achter de rug (samen goed voor de helft van de punten van de Master) en wacht op dit moment in spanning op de cijfers. Het komende half jaar volg ik nog één vak en daarnaast zal ik wederom een scriptie gaan schrijven. Als alles volgens plan gaat, ben ik in juli of augustus afgestudeerd.

    Qua werk ben ik op mijn 15e begonnen op de AGF afdeling bij Albert Heijn. Dit was een mooie tijd waar ik ook steeds meer verantwoordelijkheid kreeg naarmate oudere collega’s vertrokken. Ik ben op het juiste moment weggegaan, want het is er hard achteruit gegaan sinds de winkel is overgenomen. Tijdens mijn 3e jaar heb ik een stage gedaan bij de Rabo en daar ben ik enigszins blijven hangen. Ik werk er nu nog steeds 1 tot 2 dagen per week. Mijn scriptie ga ik voor Albert Heijn schrijven, wederom zonder een stage.

    Heb je nog andere hobby's en/of passies naast film; leg uit/vertel?


    Film staat wel met afstand op nummer 1. Veel andere bezigheden zijn ook gerelateerd aan film. Het bezoek van het forum, het schrijven van recensies, het lezen over film en het kopen van films (wat soms bijna net zo leuk is als het kijken), om maar een paar dingen te noemen.
    Daarnaast mag ik graag fotograferen. Ben hier een jaar of 5 geleden mee begonnen met destijds een Canon 300D (direct al digitaal dus). Heb nu een Canon 450D met een 50mm lichtsterke lens van Canon voor binnen en een allround 18-200mm lens van Sigma. Ik doe dit alleen veel te weinig, maar spreek zo nu en dan af met een vriend van me voor een fototripje. Daarnaast worden de meeste foto’s natuurlijk op reis gemaakt, dan schiet ik er ook gerust een paar honderd per week. Het nabewerken ervan is natuurlijk ook een deel van de pret. De mogelijkheden van het RAW-formaat (te vergelijken met een negatief, waar nog geen compressie op is toegepast) zijn eindeloos. Zelfs de belichting kan nog worden aangepast, binnen een zeker bereik uiteraard.
    Vroeger was ik ook fervent gamer, maar dat is een stuk minder. Ik heb wel een Playstation 3, maar die gebruik ik voornamelijk als blu-ray speler en mediacenter. Heb overigens onlangs nog wel genoten van de game Uncharted, een erg filmische game met prachtige graphics en voor de verandering goede stemacteurs en een heel aardig verhaal. Ik kijk al uit naar deel 2.
    Heb ook wel interesse in zaken die te maken heb met PC’s en andere gadgets/electronica, maar doe daar in de praktijk weinig mee.
    Daarnaast ga ik regelmatig een stukje hardlopen. Goed om even lichamelijk in beweging zijn, wat tijdens werk en studie niet echt veel het geval is.

    Ervaring met het Medium Film:

    Wanneer en hoe ben je voor het eerst in aanraking gekomen met het medium film?


    Het is moeilijk om mijn eerste filmervaring echt nog te herinneren, maar ik ben, zoals velen hier, vooral opgegroeid met Disneyfilms. Heb er aardig wat gezien, maar degenen die me het best zijn bijgebleven zijn The Lion King, Aladdin en Jungle Book. Verder kan ik me nog ‘De Reddertjes’ herinneren, Het
    Dappere Broodroostertje en Platvoet en zijn Vriendjes. Dat waren nog eens tijden! Laat ik ook vooral niet de vele avonturen van Bassie en Adriaan vergeten, vooral natuurlijk hun reis door de VS.

    Qua speelfilms waren er vooral een paar films op videoband (meestal van TV opgenomen) die grijs zijn gedraaid. Dit waren onder andere Jurassic Park, Indiana Jones en the Temple of Doom (die heb ik dan ook veel vaker gezien dan deel 1 en 3) en The Rock. Ook ben ik via mijn vader al vrij vroeg in aanraking gekomen met de films van Leone (o.a. Once Upon a Time in the West en The Good, the Bad and the Ugly) de Godfather en Star Wars films en E.T.
    Het is best bijzonder hoe de films die je als kind heb gezien, je de rest van je leven bijblijven. Veel van bovengenoemde titels behoren nog steeds tot mijn favorieten aller tijden.


    Wat herinner je je nog van je eerste ervaringen met films, thuis of in de bioscoop?


    Thuis heb ik al omschreven in de vorige vraag. In de bioscoop waren het wederom de Disney’s en dan vooral The Lion King in 1995, toen was ik dus 8. Kan me de beginscène nog goed herinneren, zat echt met open ogen te kijken en schrok me natuurlijk een hoedje toen die muis opeens onder die poot van Scar terechtkwam. Nu ik heel vaak naar de bioscoop ga is die magie van bios zo goed als helemaal verdwenen, maar het voordeel is natuurlijk dat ik zoveel mogelijk van de nieuwe films op de best mogelijke manier kan zien (als de omgeving een beetje meewerkt).
    Andere vroege ervaringen waren Jurassic Park: The Lost World (vond ik destijds nog geweldig, nu helaas niet meer zo) en Gladiator van een paar jaar later is me ook goed bijgebleven.
    Hoewel ik er al de nodige bioscoopbezoeken op had zitten tegen die tijd, maakte The Lord of the Rings in 2001 ook grote indruk. Toen ik daarna naar buiten liep was ik nog steeds niet helemaal terug in de echte wereld. Ik had toen net het eerste deel van de boeken uit en alles werd exact zo in beeld gebracht als ik had voorgesteld. Het moment waarin Gandalf Hobitton inrijdt aan het begin van de film, was echt een WOW-moment. Ik heb dan ook naar weinig films zo enorm uitgekeken als deel 2 en 3 van de Lord of the Rings serie. Gelukkig stelden ze niet teleur, al is deel 1 nog steeds mijn favoriet.


    Wanneer is film voor jou echt een hobby/passie geworden?

    Ik denk dat de oorsprong al wel ligt in het op jonge leeftijd al veel films zien via mijn ouders. Een echte hobby/passie is het pas geworden sinds DVD’s de markt veroverden en ook enigszins betaalbaar werden (menigeen zal zich nog de toen scherp geprijsde 3 voor 33 actie van FRS en Van Leest herinneren). Echter keek ik toen nog niet zoveel films als nu en betrof het ook enkel mainstream Hollywood titels.
    Pas sinds een jaar of 5 begon de collectie echt vorm te krijgen en sinds een jaar of 2 zoek ik steeds meer verbreding en verdieping in mijn filmkijken.
    Zo ben ik sinds vorig jaar geïnteresseerd geraakt in klassiek Hollywood, naar aanleiding van de Hitchcock masterpiece collection. Oude films, al dan niet in zwart/wit, hadden nogal een stoffig imago bij me, zoals dat waarschijnlijk voor menig gemiddeld persoon zal gelden. Het heeft me echter verbaasd hoe ver de filmkunst eigenlijk al was in de jaren ’40 en verder van de vorige eeuw. Zowel qua cinematografie als acteerwerk en scripts. Sommige films hebben de tand des tijds niet helemaal doorstaan (wat ook wel weer zijn charmes kan hebben), terwijl anderen waarschijnlijk over een paar honderd jaar nog een publiek vinden.

    Daarnaast kijk ik zo nu en dan arthouse, maar wel redelijk selectief. Er was onlangs een discussie gaande op het forum over pretentieuze arthouse films zonder inhoud. Die probeer ik het liefst te vermijden en ik ga dan ook vooral af op tips die ik opdoe uit recensies van website, magazines en natuurlijke mijn zeer gewaardeerde mede-forumleden.
    De focus ligt op dit moment vooral op de films van belangrijke en bekende filmmakers en films die in vele top-zoveel lijstjes voorkomen. Ik merk wel dat ik nu gerichter koop dan eerst en dat ik in de Nederlandse DVD-winkels bijna niets meer van mijn gading vind. Ik heb ondertussen de meeste bekende titels wel die je hier overal in de winkel vindt, dus ik wijk steeds vaker uit naar Internet voor mijn aankopen. Als ik een schatting zou moeten maken zou ik zeggen dat ik zo’n 90% van mijn aankopen online doe, waarvan het merendeel R2UK versies.


    Hoe benader jij het medium film; als zijnde kunst, entertainment of iets heel anders, leg uit?

    De gangbare visie is natuurlijk om de gemiddelde Hollywood blockbuster als entertainment te beschouwen en Hollywood klassiekers en arthousefilms voornamelijk als kunst.
    Zelfs vat ik kunst het liefst breed op als zijnde elke vorm van creatieve expressie. In die zin is film een kunstvorm en elke individuele film dus ook kunst.
    Bovendien is het volgensmij minstens net zo moeilijk om een blockbuster te maken die goed in elkaar zit, dan een arthousefilm. Michael Bay vind ik bijvoorbeeld echt een auteur en een kunstenaar (al is de invloed van producer Jerry Bruckheimer ook vaak te herkennen). Hij weet keer op keer onderhoudende actiefilms in elkaar te zetten, met zo nu en dan een vleugje diepgang. Dat soort films kunnen enorm entertainend zijn.

    Eén ding staat in ieder geval vast, films kijk ik voor mijn plezier en wanneer ik een film als saai en/of slecht ervaar, zal ik deze niet snel herkijken of in de collectie houden, ookal wordt deze algemeen gezien als kunst beschouwd. Daarnaast elke film is voor deel gemaakt om je te vermaken, dit kan op vele manieren.
    Ik wil hier nog aan toevoegen dat het onderscheid in de praktijk niet echt bruikbaar is. Ten eerste is het niet zo zwart/wit en bevat vrijwel elke film een mix van beide en ten tweede zou je elke film met een open blik moeten kunnen bekijken, zonder dat deze al in een hokje is geplaatst.


    In hoeverre is film belangrijk in jouw leven?


    Ik zou denk ik wel erg moeten wennen wanneer ik opeens geen films meer zou kunnen kijken. Aan de andere kant, film is niet belangrijker dan de grote dingen des levens. Om een concreet voorbeeld te noemen, zaken als studie en straks werk hebben voorrang boven film als het erop aankomt. De documentaire Cinemaniacs is een voorbeeld van mensen die letterlijk hun hele leven opgeven voor film. Zo ver zou ik nooit willen gaan. Als er echter geen rare dingen gebeuren, verwacht ik de rest van mijn leven regelmatig films te blijven kijken.
    Film is in ieder geval wel mijn voornaamste hobby en neemt in die zin wel een belangrijke rol in. De tijd die ik alleen al besteedt aan het bekijken van films (20 tot 50 films per maand) spreekt wat dat betreft boekdelen.
    Dus, essentieel? Nee. Maar ik zou niet graag zonder film door het leven gaan.

    Wat vind jij van de technische ontwikkeling die films de afgelopen twee decennia doormaken?


    Ik heb daar nog een dubbel gevoel bij, maar als ik een keuze moet maken, dan ben ik toch overwegend positief. Door de huidige mogelijkheden qua computergegenereerde effecten, kunnen op overtuigende wijze verhalen verfilmd worden die voorheen als onverfilmbaar werden geacht. Schoolvoorbeeld hiervan is natuurlijk de Lord of the Rings trilogie. Een mooi voorbeeld van echte sets en props wanneer mogelijk en CGI wanneer noodzakelijk. Bovendien staat het hier duidelijk ten dienste van het verhaal, en dat is het belangrijkste. Een ander recent voorbeeld is The Curious Case of Benjamin Button. De oude Brad Pitt ziet er zeer overtuigend uit en toch herken je zijn gezicht er nog steeds in en krijgt hij goed de mogelijkheid om te acteren.
    Naast live-action hebben technische ontwikkelingen natuurlijk ook een revolutie teweeg gebracht in de animatiewereld. Hoewel de oude, met de hand getekende Disney klassiekers zeker hun charmes hebben, zijn de computergegenereerde films van Pixar ook een lust voor het oog. De techniek heeft het animatiegenre eindelijk verheven boven het imago van ‘kinderfilms’ tot een genre voor jong en oud. Wat mij betreft zouden er ook veel meer serieuze animatiefilms voor volwassen gemaakt mogen worden, in plaats van alleen het brave familievermaak.
    Er zijn natuurlijk ook negatieve kanten aan het hele CGI gebeuren. Vroeger was men gedwongen om veel creatiever te zijn. Jurassic Park bijvoorbeeld kent zowel CGI shots (wat toen nog behoorlijk in de kinderschoenen stond) als animatronics. Laatstgenoemde zien er veel overtuigender uit. Vergelijk bijvoorbeeld maar eens het shot van de Brachiosaurus aan het begin van de film en de bekende T-Rex scene, waarbij deze de auto’s vernield.
    De schaduwzijde van de technische ontwikkelingen wordt pas echt duidelijk bij de zoveelste film die enkel nog om CGI draait, wat soms nog belangrijker lijkt te zijn dan het verhaal of de acteurs. Ik noem dan bijvoorbeeld een 10,000 BC. Oersaaie film die alleen maar bestaat uit een aaneenschakeling van CGI-shots. En dan zijn ze nog niet eens altijd overtuigend.

    Uiteindelijk is er natuurlijk de mogelijkheid om slechte films te mijden en de goede uit te zoeken, dus wat dat betreft is de ontwikkeling van CGI het zo slecht nog niet.

    Heb je zelf ooit overwogen de filmwereld in te gaan, of overweeg je dat nog steeds?.


    Nee, daarvoor ben ik toch echt in het verkeerde land geboren, bovendien heb ik daar het talent niet voor. Als ik al in de branche terecht zou komen, dan zou dat zijn in een bedrijfskundige rol bij bijvoorbeeld een distributeur of een retailer. Dat zou wel een mooie combinatie zijn van hobby en werk.

    Film Algemeen:

    Wat is tot nu toe de beste film die je ooit hebt gezien en waarom?


    Daar kan ik geen eenduidig antwoord op geven. Ik heb wel een handjevol favorieten, maar deze zal er over een paar jaar ongetwijfeld weer anders uitzien. Ik ontdek regelmatig nieuwe films die heel goed bevallen en daarnaast kan een herkijkbeurt na vele jaren soms ook de ogen openen.
    Een ding hebben al mijn favorieten in ieder geval met elkaar gemeen, ik kan ze ontzettend vaak herkijken zonder dat het gaat vervelen.

    Bij deze dan een selectie. Ik beperk me voor nu maar even tot een handjevol om de lengte van dit interview enigszins binnen de perken te houden. Let op, spoilers in dit gedeelte!

    The Lord of the Rings
    Sublieme films die je helemaal doen opgaan in een andere wereld. De kracht zit hem in het detail (in alle aspecten van de film), iets waar ook het boek zeer sterk in was. Mijn favoriet is deel 1, maar het liefst bekijk ik de films als 1 geheel. Ik probeer 1 keer per jaar alle extended editions (superieur aan de theatrical versies naar mijn mening) te herkijken. Het liefst op 1 dag of verspreid over 2 dagen.

    Once Upon a Time in the West
    Ik ben een liefhebber van filmmuziek en deze film is DE perfecte samensmelting van prachtige beelden en magistrale muziek. Je zou de film bijna als een soort opera kunnen. Zoals de fans waarschijnlijk al weten is de muziek al door Morricone geschreven voordat de film is gemaakt, wanneer de beelden erop zijn aangepast. Hoogtepunten zijn de 1e twee scenes (het treinstation en de moord op de familie) en het einde (de montage van het verleden van de hoofdpersoon met de villain en de shoot-out).

    Cinema Paradiso
    Wat is er nu mooier dan een film die een ode is aan films zelf? Wederom, niet geheel toevalig, voorzien van een prachtige soundtrack van de hand van Maestro Morricone. Het verhaal is hartverwarmend en zeer emotioneel. Mooi is vooral de relatie tussen de hoofdpersoon en de filmoperateur. Favoriete stukken vormen de filmvertoning op straat en een van de laatste scenes waarin de hoofdpersoon een montage ziet van alle stukken die uit de films zijn geknipt.

    Jurassic Park
    Voor mij een voorbeeld van de perfecte blockbuster. Het verhaal spreekt me erg aan en heeft zowel actie en spanning als enige diepgang (de discussie over het recht van mensen om nieuw leven te creeeren). De cast is eveneens zeer goed met niet de grootste sterren maar wel charismatische en goede acteurs. Uitgezonderd overigens de kinderen, die zijn behoorlijk irritant. Hoogtepunten qua actie zijn de aanval van de T-Rex op de auto’s en de raptors in de keuken. Qua emotie vooral de scene waarin Attenborough met Dern praat over hoe zijn visie ineengestort is.

    Rear Window
    Ik heb het grootste deel van het oeuvre van Hitchcock inmiddels gezien (afgezien van zijn vroegste films) en dit is tot nog toe mijn favoriet. De spanningsopbouw is subliem. Daarnaast is James Stewart een van mijn favoriete acteurs uit klassiek Hollywood. De spanning stijgt tot een hoogtepunt wanneer Grace Kelly het pand van de vermoedelijke moordenaar betreedt. Andere favorieten van Hitchcock zijn Dial M for Murder, Psycho en North by Northwest.

    Die Hard
    Wat mij betreft het prototype van hoe een actiefilm in elkaar moet zitten. De jaren ’90 was sowieso een geweldige tijd voor dit soort genrefilms, andere favorieten zijn deeltje 3 uit de Die Hard serie, Speed en The Rock. Willis zet zijn beste rol neer als McClain en Alan Rickman is tevens super. De film is eigenlijk een grote achtbaanrit zonder specifieke hoogepunten, al vond ik het stuk waarin Rickman zich voordoet als gegijzelde wel sterk.

    Alien
    Ik heb niet zoveel met horror, maar toch is dit een van mijn favoriete films. De film moet het dan ook veel meer van sfeer en spanning hebben (thrillerelementen) dan schrikmomenten en gore (horrorelementen). De sets zien er geweldig uit en de donkere sfeer is heerlijk. Sigourney Weaver zet een uitstekende hoofdrol neer. Misschien wel het meest magnifieke aan de film is het ontwerp van de Alien zelf. Favoriete momenten zijn een van de eerste aanvallen waarbij een crewlid op die kat afloopt en het einde waar je je net als de hoofdpersoon veilig waant terwijl dit nog niet het geval is.

    Gladiator
    Ik heb een zwak voor historische epossen en deze film is toch wel een van de besten in dat genre. Bovendien heeft het de deuren geopend voor een hele reeks nieuwe titels in dit genre, waaronder het eveneens geslaagde Kingdom of Heaven, ook van Ridley Scott. Crowe is geknipt voor deze rol, maar Joaquin Phoenix zet misschien wel de knapste prestatie neer. Richard Harris overtuigt in een van zijn laatste rollen maar heeft helaas weinig screentime. De soundtrack van Hans Zimmer behoort tot zijn bekendste en beste werk. De openingsbattle is favoriet (komt heel authentiek over en het hele verloop van de scene is perfect), net als scenes tussen Harris en Crowen en Harris en Phoenix.

    The Godfather
    Een van de meeste geliefde films aller tijden en dat is niet voor niets. Marlon Brando, op zich al een legendarisch acteur, zet hier zijn beste rol neer. Het is een mooie combinatie van onafhankelijk, artistiek filmmaken en de commerciële film. Bovendien is het een mijlpaal in het subgenre van de maffiafilm. De film kent legio geweldige momenten. Vooral de afrekeningen zijn hoogtepunten, evenals vrijwel alle scenes met Brando. De beroemde openingscene is direct al een van de beste momenten. Typisch een film die steeds beter wordt naarmate je ‘m vaker ziet.

    Big Fish
    Een prachtig staaltje filmmagie. Misschien wel de meest ‘normale’ film van Burton, maar toch nog steeds duidelijk herkenbaar als een van zijn films. Albert Finney is erg goed als de vader die alle sterke verhalen vertelt. Erg mooi vond ik het einde van het verhaal waarin alle personages uit de film bijeenkomen om afscheid te nemen van een bijzondere man. Idem voor de echte begrafenis waar blijkt dat veel van de figuren uit de verhalen daadwerkelijk bestaan.

    Lost in Translation
    Een prachtige film van Sofia Coppola die me de eerste kijkbeurt op vrij jonge leeftijd nog helemaal niet echt kon bekoren, maar dat is nu wel anders. De film heeft een prachtige sfeer en diepgang met weinig woorden. Murray en Johansson laten hun beste werk zien. Langzaam werkt de film toe naar dat onvermijdelijke einde, waarin de twee weer afscheid van elkaar nemen.

    Wat is je favoriete filmgenre en waarom?

    Die heb ik absoluut niet. Ik kijk vrijwel alles. Enige uitzonderingen zijn horror (zie niet in wat er zo leuk is aan overmatige gore OM de gore en jezelf de hele tijd doodschrikken), cult/obscure films en avant-garde (nog niet echt geprobeerd, maar ik weet van mezelf dat ik wel behoefde heb aan enige logica in een film).
    Verder is juist de afwisseling een van de dingen die filmkijken zo leuk maakt. Afhankelijk van waar ik zin in heb kan ik dan kiezen voor een relatief ‘zware’ of juist luchtige film.

    Wie is je favoriete acteur/actrice en waarom, wat is zijn/haar beste film?

    Ik koop en bekijk films de laatste tijd steeds meer op regisseurs, maar bepaalde acteurs kunnen voor mij ook een reden zijn om een film te gaan kijken. Tussen haakjes steeds de favoriete films van die persoon.

    Van de acteurs zijn enkele favorieten:

    Al Pacino (The Godfather trilogie, Scent of a Woman).
    Al kent hij pieken en dalen in zijn oeuvre, hij maakt zelfs de slechtste film nog kijkbaar.

    Johnny Depp (Pirates of the Caribbean, Edward Scissorhands). Een echte kameleon. Zet zijn beste rollen neer samen met Burton, die twee mogen nog lang zo doorgaan!

    Philip Seymour Hoffman (Magnolia, 25th Hour). Hij heeft nooit een echte grote sterrenstatus verworven en belandt meestal in de bijrol. Gelukkig veranderd dat laatste steeds meer, want hij kan zonder meer een film dragen.

    Anthony Hopkins (The Silence of the Lambs, Nixon). Een legendarisch acteur die het doet lijken alsof acteren een koud kunstje is. Absoluut hoogtepunt tot dusver is zijn vertolking van Hannibal Lecter.

    En dan zijn er nog een hoop die ik nog niet heb vermeld, maar die ik ook zeer kan waarderen: Russel Crowe, Christian Bale, Edward Norton, Robert DeNiro, Morgan Freeman, Clint Eastwood, Samuel L. Jackson, Denzel Washington, James Stewart, Liam Neeson, Tim Robbins, Nicolas Cage, Ian McKellen, Tom Hanks, Tom Wilinson, Albert Finney, Robin Williams, Dustin Hoffman…

    En de actrices:

    Scarlet Johansson (Lost in Translation, Matchpoint). Een hele natuurlijke schoonheid en uitzonderlijk acteertalent. Als je denkt dat ze nog zo jong is, valt er nog veel te verwachten.

    Natalie Portman (Garden State, Closer). Alweer een jong talent. Pakt zeer diverse rollen aan en overtuigt altijd.

    Jeniffer Connely (House of Sand and Fog, A Beautiful Mind). Connely draait al wat langer mee en het is altijd fijn om haar aan het werk te zien. Helaas wel een aantal missers in haar oeuvre qua films, maar zelf is ze altijd goed.

    Verder: Kate Blanchett, Kate Winslet, Angelina Jolie, Judi Dench, Meryl Streep, Helena Bonham Carter…

    Wie is je favoriete regisseur en waarom, wat is zijn/haar beste film?


    Ook hier is het weer onmogelijk om er 1 uit te kiezen. Er zijn er wel een handjevol van wie ik alles al heb gezien of wil zien en die me zelden of nooit hebben teleurgesteld.

    Steven Spielberg. Ik heb vrijwel al zijn films en allemaal zijn ze op hun eigen manier goed. Favoriet is toch Jurassic Park. Misser vond ik Always en 1941 moet ik nog steeds zien. Mooi om te zien hoe hij steeds meer serieuze films aanpakt en dit ook goed blijkt te kunnen (Lees: Münich). Ik kijk alweer uit naar TinTin, Lincoln en Interstellar.

    Stanley Kubrick. Nog niet zo lang geleden ‘ontdekt’, maar inmiddels al zijn films gezien. Zijn oog voor detail is opmerkelijk en vooral de cinematografie altijd prachtig (o.a. lange trackingshots). Mijn favoriet is Eyes Wide Shut, maar A Clockwork Orange en The Shining vind ik ook erg sterk. 2001 moet nog een beetje groeien bij me, vond ik de 2e keer in ieder geval al veel beter dan de 1e.

    Alfred Hitchcock. Met Hitchcock weet je wat je kunt verwachten en dat valt vrijwel nooit tegen. Veel herkenbare elementen en vooral altijd leuke scripts (die hij overigens nooit zelf schreef maar wel naar zijn hand wist te zetten) met spitsvondige dialogen. Sommige films zijn ook visueel erg sterk (Vertigo, North by Northwest) en anderen weer erg spannend (Rear Window, Psycho) of vermakelijk (Dial M for Murder. Torn Curtain vond ik wat tegenvallen en The Birds vind ik de klassiekerstatus niet helemaal waard. Enigszins ondergewaardeerd is naar mijn mening The Wrong Man.

    David Fincher. Alweer zo’n perfectionist en dat zie je terug in het eindresultaat. Zijn beste film is natuurlijk Se7en, maar de rest mag er ook zeker wezen. Zelfs Alien 3 vond ik niet echt een slechte film. Zodiac en The Curious Case of Benjamin Button konden beiden op verdeelde kritieken rekenen (tenminste hier op het forum), maar ik vind ze allebei geweldig.

    Christopher Nolan. Een man die vanaf zijn eerste film niets fout lijkt te kunnen doen. Following is ondanks een budget dat geen naam mag hebben al een prima film. Memento is zijn bekendste film, maar hoewel deze slim in elkaar zit is het niet mijn favoriet. Dat zal The Dark Knight zijn. Een film die de lat voor een heel genre eigenhandig een stuk hoger legt.

    Martin Scorsese. Een legende in Hollywood en geheel terecht. Specialiseert zich in het misdaadgenre, maar kan nog veel meer. The Age of Innocense en Kundun vielen me wat tegen. Cape Fear is minder bekend maar ook heel sterk. Beste blijft toch Goodfellas.

    Tim Burton. Een uniek geluid in Hollywood. Het stemt hoopvol dat zijn voor Hollywood begrippen toch enigszins aparte films toch elke keer weer een voldoende groot publiek weten te vinden. Zijn films zijn altijd ’lekker vreemd’. Mars Attacks! sprak mij persoonlijk totaal niet aan en Planet of the Apes was natuurlijk een mislukking. De rest is echter allemaal bijzonder. Favorieten zijn Big Fish, Edward Scissorhands en Sleepy Hollow.

    Ridley Scott. Hij heeft een oeuvre met hoogte- en dieptepunten. Een ding is in ieder geval altijd zeker, al zijn films zijn visueel indrukwekkend. Blade Runner is op dat punt de ultieme ervaring. Favorieten van Scott zijn echter Gladiator en Alien (eerder al omschreven). Recentelijk is hij ook weer goed bezig met films als American Gangster en Body of Lies.

    Andere regisseurs die ik goed kan waarderen: Woody Allen, Paul Thomas Anderson, Oliver Stone, Michael Bay, Susanne Bier, James Cameron, Joel & Ethan Coen, Francis Ford Coppola, Cameron Crowe, Alfonso Cuarón, Clint Eastwood, Peter Jackson, Sergio Leone en Sam Mendes.

    Welke filmster zou jij wel eens willen ontmoeten en waarom?


    Daar heb ik geen interesse in. Een deel van de magie komt juist van het feit dat je mensen uit de filmwereld alleen op het scherm ziet en niet in het echt.

    Welke film vind jij het meest ondergewaardeerd en waarom?


    In feite vind ik elke film die ik beter vind dan wat de consensus is, ondergewaardeerd. Als ik er een uit moet lichten dan kom ik op Sideways. Een klein meesterwerk met een geweldige Paul Giamatti. Een andere film die ik er hier even wil noemen is 25th Hour. Eveneens een drama die nooit echte bekendheid heeft verworven, maar naar mijn mening van zeer hoog niveau is.

    Welke film vind jij het meest overgewaardeerd en waarom?


    Idem als de vraag hierdoor. Om een voorbeeld aan te halen van een film die ik recentelijk heb gezien: The English Patient. Titanic wordt hier vaak genoemd, maar die film weet me elke keer weer te vermaken. The English Patient was echter zowel gevoelsmatig als daadwerkelijk een heel erg lange zit, terwijl de film toch overladen is met Oscars. Ik zie echt niet in waarom.

    Welke film(scène) laat jou huilen en waarom?


    Huilen, nee, maar er zijn wel films die weten te emotioneren. Niet geheel toevallig behoren deze vaak ook tot de favorieten. Voorbeelden zijn Cinema Paradiso (het einde), Schindler’s List (het einde, de begrafenis), The Notebook (het einde), The Green Mile (het einde) Zie je al een patroon?

    Welke filmsoundtrack kan jou het meest bekoren en waarom?


    Dat zijn er een heel aantal, ik mag ook graag naar soundtrack luisteren buiten de film om. Muziek kan films ook net dat beetje extra geven, vooral op het gebied van emotie en sfeer. Maar het is geen voorwaarde voor een goede film.

    Favorieten per componist:

    Hans Zimmer. Vooral Gladiator en The Rock. Zijn OST’s lijken vaak wel veel op elkaar en zijn nogal bombastisch, maar dat maakt ze des te geschikter om los van de film naar te luisteren.

    John Williams. Ontzettend veel onsterfelijke thema's. Favorieten zijn toch wel Jurassic Park en Schindler’s List. Maar vrijwel alles wat de man gemaakt heeft is goed. Ook mindere bekende werken als The Terminal en Catch Me If You Can.

    Ennio Morricone. Met afstand Cinema Paradiso. Prachtige thema’s. Zijn werk voor de westerns van Sergio Leone is ook geweldig evenals voor Leone’s maffiaklassieker Once Upon a Time in the West.

    Afgezien van deze favorieten schrijft Danny Elfman naar mijn mening altijd sterke stukken (veel voor de films van Tim Burton). Howard Shore’s werk buiten LOTR om vind ik meestal goed maar niet bijzonder, maar wat hij voor deze trilogie heeft gedaan is ongeëvenaard. Een enorme hoeveelheid diverse muziek van hoge kwaliteit.

    Welke film heb je het laatst bekeken en wat vond je er van?


    Dat was The City of the Lost Children van Jean-Pierre Jeunet (Amélie, Alien: Resurrection). Visueel een van de meest overweldigende films die ik ooit heb gezien. Qua verhaal vond ik het wel wat warrig en soms erg over de top, bijna cartoonesk. Dit aspect beviel me bij Amélie wel, maar hier toch minder. Gemengde gevoelens dus.

    Hoe en wanneer kijk jij het liefste een film?


    Het ligt aan de film, maar in het algemeen het liefst alleen en thuis. Nieuwe films die me de moeite waard lijken kijk ik graag in de bioscoop. Ik kan er ook echt van balen als een film die ik had willen zien al niet meer draait of, erger nog, nooit heeft gedraaid hier in Groningen.
    De meeste actie/avontuur/scifi blockbusters en (flauwe) komedies zijn ook leuk om met anderen te bekijken, misschien wel leuker zelfs.


    Wat moet er absoluut niet gebeuren wanneer jij een film kijkt?

    Het grootste doemscenario is dat de apparatuur of de disk het begeeft aangezien je dan ook echt niet verder kunt. Verder wordt ik niet graag onderbroken door huisgenoten, telefoon of andere zaken. In het algemeen is het mijn streven om een film altijd in één keer uit te kijken, dus niet de ene dag een deel en de volgende dag de rest.

    Van DVD tot HT:

    Wanneer kwam jij voor het eerst in aanraking met DVD?


    Mijn vader had al vrij vroeg een DVD-speler met een gratis titel erbij. Mijn eerste speler had ik ergens rond 2002. In november van dat jaar heb ik in ieder geval de extended edition van LOTR:FOTR gekocht voor 40! euro en toen had ik al een spelertje van de Blokker.

    Wat was je eerste DVD en hoe was je eerste DVD ervaring, hoe anders als VHS was het?


    De kwaliteit was echt geweldig. Ik zat bijna met open mond naar het scherm te staren. Het Dolby Digital surround geluid was natuurlijk ook prachtig, voor het eerst had je echt een soort thuisbioscoopgevoel. Het zou echter nog een paar jaar duren voordat ik zelf de nodige apparatuur in mijn bezig had. Ik heb nooit een VHS-collectie gehad dus verschillen in gebruiksgemak en dergelijk heb ik niet zoveel van gemerkt, ik ben qua verzamelen eigenlijk niets anders gewend dan DVD.

    Hoeveel DVD's koop je gemiddeld per maand en hoe groot is je collectie?


    Ik heb op dit moment 538 titels volgens profiler (dus alles als 1, ook boxen). Volgens WhatIWatch, waar ik de losse films invoer, heb ik 594 films.
    Ik koop geen regelmatig aantal titels per maand. Soms kan ik een paar maanden nauwelijks iets kopen en dan opeens tientallen in één maand. Dit hangt meestal samen met bepaalde sales die gaande zijn bij de verschillende webshops, de financiën en de grootte van mijn kijkachterstand.
    Mijn collectie had overigens al minstens de helft groter kunnen zijn, maar ik verkoop een groot deel van de titels die ik koop weer nadat ik ze gezien heb. Ik hanteer liever een strikte kwaliteitsgrens (naar mijn eigen maatstaven natuurlijk), dan dat ik een huis vol DVD’s heb waar ik de helft nooit meer van zal zien.


    Heb je op dit moment een kijkachterstand, zo ja, hoeveel?

    Maar liefst 59 stuks, voor mijn doen behoorlijk veel. Meestal zit ik ergens tussen de 20 en de 40 stuks. Mijn streven is nu om op de 0 te komen en daarna eens flink te gaan lenen bij mijn broer, hier ook op het forum, die inmiddels qua aantallen al aardig in de buurt komt van mij. Er zit wel enige overlap in de collecties maar er zijn zeker nog veel titels die ik op deze manier ‘gratis’ kan zien.

    Waar kijk jij naar bij de aanschaf van een DVD; de verpakking, de extra's, het geluid of toch enkel de waarde van de film, leg uit?


    Dat is met de jaren wel veranderd. In het begin kocht ik uit principe alleen SE’s en nooit de 1 disk uitgave, tenzij er niets anders te krijgen was. Tegenwoordig kijk ik veel meer naar de prijs en de beeld- en geluidskwaliteit. Al moet ik bekennen dat ik voor dat laatste ook niet altijd zoveel moeite wil doen. Bij blu-rays lees ik wel reviews bij elke titel die ik koop, maar daar is de investering ook groter.

    Wat is je mooiste/meest waardevolle DVD, wat is er zo speciaal aan?


    Als ik alles weg zou moeten doen op een paar titels na, dan zou ik de EE´s van de LOTR films behouden. Daarnaast ben ik heel blij met mijn Limited Edition van Jurassic Park 1&2. Deze had ik al jaren op het oog, maar de ik vond de prijs van 100+ euro veel te hoog. Een paar maanden geleden eindelijk op de kop kunnen tikken voor een fractie van die prijs. De box prijkt nu mooi bovenop de kast. Daarnaast zijn er nog wel een paar speciale uitgaves zoals de R3KR versie van Dances With Wolves en de R1 box van Scarface.


    Ben je van plan over te stappen naar Blu-Ray DVD binnen afzienbare tijd?


    Dat heb ik al gedaan, heb inmiddels 73 films op blu-ray. Dit was echter vooral een soort koopspurt en ik koop nu weer voornamelijk DVD’s. Niet omdat blu-ray me niet bevalt, het tegendeel is het geval, maar omdat ik zie hoe snel de prijzen dalen en het aanbod groter wordt. Ik zou een dief zijn van mijn eigen portemonnee als ik nu al mijn halve collectie zou vervangen. Op de langere termijn verwacht ik wel dat de balans door zal slaan richting blu-ray. Toch zal ik er ook wel DVD’s bij blijven kopen. Het aanbod is groter en de beeld- en geluidskwaliteit is natuurlijk ook prima. Veel oudere titels zijn ook nog niet verkrijgbaar op blu-ray en het is nog maar de vraag of dit wel gaat gebeuren (uitgezonderd de grootste klassiekers die nu al langzaamaan verschijnen).

    Heb je een Home Theater setup thuis?


    Sinds de zomer van 2007. Tot 2006 heb ik het nog gedaan met een 4:3 Tvtje. Toen via marktplaats een breedbeeld CRT aangeschaft. Sinds ruim anderhalf jaar nu een 42 inch LCD scherm van LG met Pioneer VSX-516 receiver en JBL SCS 178 speakers. Als spelers een Pioneer voor de DVD’s en de PS3 voor blu-rays en als mediacenter in combinatie met een externe USB harde schijf.

    Welke merken zitten daarin?


    LG, Pioneer, Sony, JBL.

    Wat zou je willen verbeteren in je huidige setup?


    Ik ben hier eigenlijk dit tevreden mee voorlopig, zeker de boxenset gaat wat mij betreft nog vele jaren mee. Uiteindelijk wordt de TV wel vervangen door een Full HD scherm van groter formaat, maar dit heeft geen haast. Ook de receiver gaat er een keer uit voor een exemplaar dat geschikt is voor HD-audioformaten en uiteindelijk zal er ook nog wel een keer een standalone blu-ray speler komen.

    Is je Home Theater in een aparte ruimte of is deze geintegreerd in je woon/slaapkamer?


    Ik woon op kamers en heb een kamer waar alles dus in één ruimte. Ik heb wel een soort kunstmatige scheiding aangebracht door plaatsing van de meubels waardoor er een soort van aparte zithoek is ontstaan waar de TV staat met op zo´n 2,5 meter afstand de bank.

    Ben je al High Definition proof?


    Gedeeltelijk. HD-ready beeld en met de optie voor HD-audio via bitstream. Maar dus nog niet Full-HD en met de audio in volle glorie. Blu-rays zijn echter ook nu al genieten!

    In hoeverre is de grootte van jouw kijkscherm belangrijk voor je filmbelevenis?


    Enorm belangrijk. Ik snap nu ook niet meer hoe ik me zolang heb kunnen redden met alleen dat 4:3 TVtje terwijl ik al een boekenkast vol DVD’s had. Vanaf een bepaald formaat wordt elke stap groter relatief gezien natuurlijk een kleinere verbetering, maar groter is wat mij betreft altijd beter. Echter wil ik niet een zo groot mogelijke TV kopen binnen een bepaald budget waarbij de beeldkwaliteit belabberd is. De volgende TV wordt er wel een van tenminste 50 inch.

    De site van DVD.nl:

    Sinds wanneer ben je lid van DVD.nl?


    Sinds 11-09-2004. Bijna 4,5 jaar dus. Ben wel ook een tijdje inactief geweest, maar de laatste 2 jaar weer regelmatig op het forum.

    Hoe ben je hier terecht gekomen?

    Dat weet ik niet meer, ik vermoed via Google. De site doet het daar heel erg goed. Bij diverse filmgerelateerde zoektermen verschijnen we bovenaan.

    Wat heb je geleerd van deze site?


    Dat er veel meer films zijn dan alleen het assortiment van de DVD-winkels in Nederland. Meer films dan je ooit in je leven zou kunnen zien, zelfs al zou je nooit iets herkijken. Zonder deze site, en internet in het algemeen, zou ik mijn filmsmaak waarschijnlijk niet zo snel verdiept en verbreed hebben. Ik zou dan niet eens geweten hebben waar ik moet beginnen. Erg waardevol dus!

    Wat vind je het leukste aan deze site, welke onderdeel van de site?


    Ik vind de recensies op de frontpage natuurlijk geweldig . De nieuwe releaselijst is ook erg mooi geworden. De frontpage kan beter qua design, maar het zal voor velen geen verrassing zijn dat dit dan ook in de planning staat.
    Op het forum lees ik het liefst in de ‘welke film heb je net gekeken’ en de ‘welke DVD’s heb je net aangeschaft’ threads. Ook is het leuk om bij het volgen van TV-series de nieuwste aflevering meteen te kunnen bespreken. Waar we denk ik wel voor moeten waken is dat er niet teveel nutteloze threads ontstaan, zoals droge opsommingen en dubbele dingen zoals eerst posten wat je besteld hebt en vervolgens dat het binnen is.

    Zou je, indien je dat niet al bent, onderdeel willen uitmaken van de DVD.nl crew en waarom wel/niet?


    Ik ben al forummoderator en redactielid en doe beiden met veel plezier. Zeker in de eerste rol krijg je natuurlijk altijd het nodige commentaar te verduren. Iedereen heeft overal wel een mening over en het is onmogelijk om iedereen tevreden te stellen. Ik sta echter volledig achter het huidige beleid van streng doch rechtvaardig modereren. Vrijheid voor discussie is belangrijk en te rigide modereren is nooit goed, maar als we spontaan ons werk neer zouden leggen zou het forum met de huidige bezoekersaantallen al snel een rommeltje worden.

    Heeft deze site je eerder veel geld gekost (TKA subfora) of toch eigenlijk veel geld bespaard (Pricewatch/Kortingsbonnen)?


    Per saldo geld gekost in de zin dat ik meer ben gaan uitgeven. Op deze aankopen heb ik dan weer enorm veel geld bespaard. Door de vele vergelijkingsmogelijkheden op het internet en de lagere kostenstructuur van e-shops (en dus lagere verkoopprijzen) is het mogelijk om titels veel goedkoper te kopen dan de in de 'gewone' winkels. Bovendien, het product is altijd hetzelfde en aanvullende service of advies bij aankoop is doorgaans niet van belang. Er is dus eigenlijk geen reden om niet via internet te kopen, zolang je geduld hebt voor wat betreft de levering en de winkel vertrouwd.

    Hoe vaak ben je op de site te vinden?


    Dagelijks, het komt echt zelden voor dat ik de site een dag niet bezoek en als dat gebeurd dan lees ik de volgende dag wel weer bij. Ik lees wel steeds selectiever de threads die me interesseren.

    Ben je verslaafd aan deze site?


    Nee, maar het maakt wel een deel uit van de dagelijkse routine.

    Slaat bij jou de paniek toe wanneer DVD.nl tijdelijk uit de lucht is?


    Ik vind het wel vervelend wanneer dit gebeurd, maar dit zijn echt incidenten die doorgaans hooguit een paar uur duren. In het algemeen draaien de frontpage en het forum snel en goed en als daar af en toe wat onderhoud voor nodig is, dan heb ik daar geen problemen mee.

    Zou je graag (vaker) mede forumleden ontmoeten voor een meeting/gezellig samenzijn?

    Waarom niet? Ik kom alleen niet echt vaak in het OHT-subforum dus ik zou dat dan wel eens in de gaten moeten gaan houden.

    Tot slot:

    Vraag van Pascal:

    Wat is in jouw ogen de beste tv serie aller tijden en waarom? En staan er nog series op je wishlist naar aanleiding van lovende woorden van anderen hier?

    Het zal de meeste mensen inmiddels wel bekend zijn aangezien ik er bij elke kans die ik krijg openlijk reclame voor maak: The West Wing.
    Pas kort geleden ontdekt maar ik heb alle 7 seizoenen inmiddels al twee keer gezien. Deze serie combineert echt alles. Een werkelijk fenomenale cast, extreem goed geschreven dialoog, spannende verhaallijnen, mooie sets, beweeglijk camerawerk, link met de actualiteit, diepgang, humor, drama… Een topserie die iedereen zou moeten proberen. Voor de 50 euro die de R2UK box met alle seizoenen tegenwoordig kost kun je dit echt niet laten.

    Andere favorieten zijn Lost en 24. Entourage kan ik ook steeds meer waarderen.

    Verder volg(de) ik onder andere (sommigen zijn inmiddels gecancelled/geëindigd): Scrubs, House, Californication, Hotel Babylon, The O.C., Alias, Big Shots, Weeds, Prison Break (bijna mee gestopt, maar seizoen 4 was weer beter), OZ en Friends.
    Gestopt ben ik met: Battlestar Galactica (de nieuwe serie), Terminator en Heroes.


    Qua TV-programma’s volg ik Hell’s Kitchen, Wie is de Mol, Peking Express en Expeditie Robinson.

    Er staan vooral nog veel HBO-series op het programma. Als eerste de seizoenen van OZ die ik nog moet zien en alles nog van Six Feet Under. Daarna The Sopranos (ooit mee begonnen, maar weet niet meer tot hoever ik toen gekomen ben dus begin maar weer overnieuw) en Deadwood. Ben ook nog benieuwd naar Carnivale. Seinfeld wil ik ook nog eens uitproberen. Nog genoeg dus!

    Hoe vond je dit interview?

    Leuk om te doen, maar zoals anderen ook al aangaven, wel erg lang. Ik heb het echter in stukken geschreven, wat nog weer wat scheelt. Ik krijg wel vaker het commentaar dat ik wat lang van stof ben en aangezien hier geen limiet geldt, is het vrij lang geworden . Aan de andere kant, veel mensen zijn natuurlijk blij met wat leesstof op de maandagochtend. Ik in ieder geval wel weer elke week! Wat mij betreft is dit subforum een hele mooie toevoeging.

    Wie is de volgende die aan de beurt is voor het interview?

    Arian De Vries.

    Welke vraag wil je aan deze persoon stellen?


    Hoe zou je de ontwikkeling in jouw filmkijken omschrijven? Welke films keek je bijvoorbeeld een paar jaar geleden, wat kijk je nu vooral en waar wil je je in de toekomst op richten? Welke zaken hebben dit beïnvloed?
    Laatst aangepast door Patrick van den Hul : 13-02-2009 om 18:08
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  3. #3

    Standaard

    Lekkere lap tekst Patrick. Hoop info en dat is nooit verkeerd, had ik tenminste wat te doen want werken doe ik niet Erg overzichtelijk neergezet ook met de stukjes bij de favoriete films bv.

    Dat over de magie bij een bioscoopbezoek herken ik ook wel. Vroeger was het een hele gebeurtenis en nu is het eigenlijk maar gewoon.

    West Wing wist iedereen eigenlijk wel en ik ben eigenlijk al een tijd van plan de serie te kopen want de keren dat ik het zag op tv bleef ik automatisch plakken, verdomde interessant om het maar zo te zeggen.

    Was een goede keus om voor jou te kiezen dus

  4. #4

    Standaard

    Je bent dus het laatste half jaar van je HBO opleiding begonnen met die Master Marketing? Omdat je daarna weer zegt dat je vanaf september begon met de 1-jarige master. Ik dacht wel dat de meeste masters minimaal wel een jaar duren inderdaad. Nou moet ik toch eerst mijn HBO afmaken, lekker breed zoals jouw HBO opleiding. ( International Business and Management studies)

    Maar om er dan een jaartje bij te plakken, lijkt dan geen slecht idee.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pascal Barraso
    Lekkere lap tekst Patrick. Hoop info en dat is nooit verkeerd, had ik tenminste wat te doen want werken doe ik niet Erg overzichtelijk neergezet ook met de stukjes bij de favoriete films bv.

    Dat over de magie bij een bioscoopbezoek herken ik ook wel. Vroeger was het een hele gebeurtenis en nu is het eigenlijk maar gewoon.

    West Wing wist iedereen eigenlijk wel en ik ben eigenlijk al een tijd van plan de serie te kopen want de keren dat ik het zag op tv bleef ik automatisch plakken, verdomde interessant om het maar zo te zeggen.

    Was een goede keus om voor jou te kiezen dus
    Bedankt voor de complimenten en voor wat betreft The West Wing, geen plannen, doen! kopen! nu!

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kees Hoekers
    Je bent dus het laatste half jaar van je HBO opleiding begonnen met die Master Marketing? Omdat je daarna weer zegt dat je vanaf september begon met de 1-jarige master. Ik dacht wel dat de meeste masters minimaal wel een jaar duren inderdaad. Nou moet ik toch eerst mijn HBO afmaken, lekker breed zoals jouw HBO opleiding. ( International Business and Management studies)

    Maar om er dan een jaartje bij te plakken, lijkt dan geen slecht idee.
    Misschien heb ik het wat warrig uitgelegd.
    Het normale traject duurt minimaal 2 jaar. Je doet dan ná je HBO-diploma eerst een schakelprogramma van een jaar (60EC) en daarna nog de Master naar keuze van doorgaan 1 jaar (een handjevol masters duurt meer dan 1 jaar).

    Wat ik heb gedaan is een verkort schakelprogramma van 30EC tijdens het laatste half jaar van mijn HBO studie, met strengere eisen (alles halen, 1 herkansing per vak). Daarnaast nog een cursus Engels en de scriptie wat het totaal op 44EC bracht. Was best een drukke periode dus.

    Als je interesse hebt in het volgen van een Master, zou ik zo vroeg mogelijk uitzoeken wat voor samenwerking er is tussen jouw hogeschool en de universiteit(en) in de buurt. Een dergelijk versneld programma bestaat niet altijd. Bovendien is het voordeel als je er vroeg bij bent dat je bijvoorbeeld vrijstelling voor Engels kunt krijgen door een toets te maken en al bepaalde voorbereidende cursussen kunt volgen, zoals bijvoorbeeld een zomercursus wiskunde.
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  6. #6

    Standaard

    Ik verval elke keer weer in herhaling hier, maar leuk interview

    Nog een vraag: Wat is een AGF afdeling?
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen Bekijk bericht
    Nog een vraag: Wat is een AGF afdeling?

    Groente/Fruit


    Leuk interview..
    "If a man can bridge the gap between life and death. I mean, if he can live on after he has died, then maybe he was a great man."
    ~James Dean

  8. #8

    Standaard

    Goed dat je aan HBO series gaat beginnen, maar vergeet dan alsjeblieft The Wire niet. Naar mijn mening, de beste serie van HBO en de beste serie in het algemeen.

    Verder interessant en duidelijk interview
    Sometimes nothin' can be a real cool hand.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    Ik verval elke keer weer in herhaling hier, maar leuk interview :smile:

    Nog een vraag: Wat is een AGF afdeling?
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Aloys
    Groente/Fruit


    Leuk interview..
    Bedankt heren, en inderdaad: Aardappelen, Groente en Fruit. In de meeste AH's dus het hele gedeelte vlak na binnenkomst.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mr. Incredible
    Goed dat je aan HBO series gaat beginnen, maar vergeet dan alsjeblieft The Wire niet. Naar mijn mening, de beste serie van HBO en de beste serie in het algemeen.

    Verder interessant en duidelijk interview
    Ben in zeker zin al wel begonnen met HBO-series, maar heb nog lang niet alles gezien. Heb inmiddels geleerd dat HBO altijd garant staat voor kwaliteit.
    Overigens ben ik ooit aan de eerste paar afleveringen van The Wire begonnen, maar dat kon me toen niet echt bekoren. Maar ik geef het nog wel een keer een nieuwe kans.
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick van den Hul Bekijk bericht
    Bedankt heren, en inderdaad: Aardappelen, Groente en Fruit. In de meeste AH's dus het hele gedeelte vlak na binnenkomst.
    OK, waar ik dus meestal direct doorheen loop
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  11. #11

    Standaard

    Vrij lang stuk, Patrick, maar door de indeling zeer goed leesbaar.

    Op filmgebied ben ik het erg vaak helemaal met je eens (rijtje favo films, Rear Window beste Hitchcock, componisten, rijtje actrices, Sideways), alleen blijf ik Titanic overgewaardeerde crap vinden.

    Cinema Paradiso heb ik nog nooit gezien, maar de titel staat vanaf nu op de wishlist.
    "Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
    ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."

    Greetz, the Dude / Four-Star SafeTrader
    Last.fm | Filmlijst en -recensies | DVD Profiler

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dennis Oosterhuis Bekijk bericht
    Vrij lang stuk, Patrick, maar door de indeling zeer goed leesbaar.

    Op filmgebied ben ik het erg vaak helemaal met je eens (rijtje favo films, Rear Window beste Hitchcock, componisten, rijtje actrices, Sideways), alleen blijf ik Titanic overgewaardeerde crap vinden.

    Cinema Paradiso heb ik nog nooit gezien, maar de titel staat vanaf nu op de wishlist.
    Onze smaak komt inderdaad redelijk overeen, dat is me al wel opgevallen in jouw interview en op je WhatIWatch, dus Cinema Paradiso moet je zeker eens proberen!
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  13. #13

    Standaard

    Wil niet moeilijk doen maar A Nightmare on Elm Street is van 1984.

  14. #14

    Standaard

    Leuk interview Patrick!

    zie veel overeenkomsten in denken en filmdingen enzo tussen jou en mij
    is altijd leuk!

    Iig weer een aantal titels die ik eens moet kijken:
    Cinemania
    The City of the Lost Children
    WhatIWatch | Mijn collectie | Myspace | Photography
    System Specs: Philips 42" PFL7403, Sony Playstation 3 (60gig), en veel te veel dvds!

  15. #15

    Standaard

    Geweldig mooi interview Patrick

  16. #16

    Standaard

    Leuk interview Patrick! Beetje jammer dat ik door het lezen ervan vijf minuten te laat was op mijn werk. :P

    Bioshock is nog een goeie titel, als je nog op zoek bent naar goeie PS3 games. Het ziet er prachtig uit, helemaal in de jaren 20 sfeer en alles is tot in de kleinste details uitgewerkt. Ook aardig freaky!
    Misschien ben ik wel een gokjunkie en een leugenaar, maar ik heb hulp nodig. Kan ik misschien wat geld van je lenen?
    Scorsese te ruil

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jolling
    Wil niet moeilijk doen maar A Nightmare on Elm Street is van 1984.
    Hmmm, zie net op IMDB dat je gelijk had. De bron die ik heb geraadpleegd zat dus fout... Ach ja, een kniesoor die daarop let

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Angels vs demons
    Leuk interview Patrick!

    zie veel overeenkomsten in denken en filmdingen enzo tussen jou en mij :smile:
    is altijd leuk!

    Iig weer een aantal titels die ik eens moet kijken:
    Cinemania
    The City of the Lost Children
    Blij dat je nog wat tips hebt opgedaan!

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jordy van Buel
    Geweldig mooi interview Patrick
    Thanx Jordy!

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daniel C.
    Leuk interview Patrick! Beetje jammer dat ik door het lezen ervan vijf minuten te laat was op mijn werk. :P

    Bioshock is nog een goeie titel, als je nog op zoek bent naar goeie PS3 games. Het ziet er prachtig uit, helemaal in de jaren 20 sfeer en alles is tot in de kleinste details uitgewerkt. Ook aardig freaky!
    Bedankt voor de tip m.b.t Bioshock. Kijk daarnaast ook uit naar de nieuwe Final Fantasy, maar die komt voorlopig nog niet geloof ik.
    Laatst aangepast door Patrick van den Hul : 09-05-2010 om 00:47
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  18. #18

    Standaard

    Leuk!

    Had je trouwens ouder ingeschat!

    Platvoet is idd geweldig!


    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DanielC. Bekijk bericht
    Bioshock is nog een goeie titel, als je nog op zoek bent naar goeie PS3 games. Het ziet er prachtig uit, helemaal in de jaren 20 sfeer en alles is tot in de kleinste details uitgewerkt. Ook aardig freaky!
    Resident evil 5 kijk ik ook heel erg naar uit! Demo vond ik in ieder geval heel gaaf
    Maar ik ben altijd een echte resident evil fan geweest

    Ook Killzone 2 zag er grafisch HEEL VEEEL belovend uit

    Fear 2 zag er grafisch een stuk minder uit, maar de creepy sfeer vond ik dan weer wel heel gaaf toen ik het speelde!
    WhatIWatch | Mijn collectie | Myspace | Photography
    System Specs: Philips 42" PFL7403, Sony Playstation 3 (60gig), en veel te veel dvds!

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen P. Bekijk bericht
    Had je trouwens ouder ingeschat!
    Ik ook, wat een broekie.

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel v/d H. Bekijk bericht
    Ik ook, wat een broekie.
    Nu beschouw ik het nog als een compliment
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Angels vs demons Bekijk bericht
    Resident evil 5 kijk ik ook heel erg naar uit! Demo vond ik in ieder geval heel gaaf
    Maar ik ben altijd een echte resident evil fan geweest

    Ook Killzone 2 zag er grafisch HEEL VEEEL belovend uit

    Fear 2 zag er grafisch een stuk minder uit, maar de creepy sfeer vond ik dan weer wel heel gaaf toen ik het speelde!
    Voor FEAR was ik alweer een te grote scheiterd. Heb deel 1 eventjes gespeeld, maar na 3 hartverzakkingen ben ik er maar mee gestopt
    Weet nog hoe je dan bijv. van zo'n trap af klom en dat die geest van dat meisje dan opeens bovenaan stond, gecombineerd met een flinke audio knal natuurlijk voor het schrikeffect.

    Dit is een mooi voorbeeldje: http://www.youtube.com/watch?v=mVpL5...eature=related
    Laatst aangepast door Patrick van den Hul : 09-02-2009 om 15:58
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  23. #23

    Standaard

    Ben ik soms echt zo anders met mijn film keuzes??

    wat betreft Bioshock 100% zeker doen al kan je hem voor een budget prijs voor de pc op de kop tikken

    voor de rest een hele lap tekst
    Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn collectie

  24. #24

    Standaard

    Leuk om te lezen weer! En leuk om te zien dat je je nu voor klassiek Hollywood begint te interesseren, dat doet me altijd deugd
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    Leuk om te lezen weer! En leuk om te zien dat je je nu voor klassiek Hollywood begint te interesseren, dat doet me altijd deugd
    Thanx, als ik op zoek ben naar nieuwe aankooptips hoor je nog wel van me
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •