Pagina 38 van 38 EersteEerste ... 283435363738
De resultaten 926 tot 928 van 928 worden weergegeven.
  1. #926

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hombre Bekijk bericht
    DN staat voor "Dialogue Normalization" en heeft niets met Dynamiek te maken, tot dat je je hardware de (verkeerde) controle geeft.
    Grof gezegd vertaald uit het Engels - Dialnorm is de metadata-parameter die de afspeelversterking binnen het Dolby Digital-audiocompressiesysteem regelt. Dialnorm staat voor Normalisatie van Dialogen. De Dialnorm is een geheel getal met een bereik van 1 tot 31 dat overeenkomt met een afspeelversterking van respectievelijk -30 tot 0 dB.
    Oftewel het betreft de balans tussen de "Dialoog" en de overige geluid.
    Dat was me al duidelijk.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hombre Bekijk bericht
    Dus op het moment dat je Hardware matig via een schakeling dit gaat beïnvloeden zal je een gevolg daarvan merken.
    En in jou geval hoe Yamaha is heeft geïmplementeerd.


    Jou instellingen:


    Dus als ik het goed begrijp moet ik speciaal voor Dolby Audio de "Dynamic range" instellen als "Max"? >>> JA


    Ik gebruik "Min/Auto", omdat auto er voor zorgde dat het dynamisch bereik werd hersteld en de min dat DN's boven de 0dB worden gecompenseerd bij hun codecs zonder die toevoeging. >>> Niet correct, want Min/Auto gaat juist het geluid aanpassen naar lage volumes en verlaagt (en vlakt af) de dynamiek van het totale geluid ten gunste van de dialoog. Dat is wsl ook de reden dat je het Atmos geluid zo "Brack" ervaart.


    Min/Auto
    Stelt het dynamische bereik in (limiteert) voor een helder geluid, zelf 's nachts of op laag volume.
    Bij de weergave van Dolby TrueHD-signalen wordt het dynamische bereik automatisch aangepast op basis van de ingangssignaalinformatie.
    Zo staat het idd in de gebruiksaanwijzing.
    Schermafbeelding 2022-02-08 203722.jpg

    Toen er nog geen Dolby Audio was heb ik er veel mee geëxperimenteerd en daar haalde ik de volgende conclusie uit:
    Wanneer ik "Max" gebruik wordt bij een DN boven de 0dB de geluidssterkte niet aangepast naar het normale niveau en bij "Standard" wel. Het dynamisch bereik blijft bij beide zoals het is en ook door een TV verwerkt wordt. Dit geldt voor Dolby Digtal en alle DTS-formaten, maar ik vind dat het van Dolby TrueHD minder indruk maakt dan Dolby Digital.

    Wanneer in de stand "Min/Auto" gebruik worden bij de DTS(SD, HR en HD) en Dolby Digital de geluidssterkte wel aangepast bij een DN boven de 0dB. Bij Dolby TrueHD en volgens mij ook Dolby Digital+ niet, maar krijgt het geluid een breder dynamisch bereik, wat te vergelijken is met dat van DTS-formaten met een DN
    van 0dB en dat komt voor mij sterk overeen met wat in de gebruiksaanwijzing staat.

    Misschien is het ook handig om te schrijven hoe ik zelf een film kijk.
    Wanneer ik op de doordeweekse avond kijk staat de volumeregelaar op een stand die er voor zorgt dat de dialogen wat zachter zijn (ongeveer 60 dB) en wanneer ik een bioscoop-avond heb staat deze wat hoger (70-75dB), maar later op de avond wordt deze weer verlaagd naar ongeveer 60dB of soms wat lager. Ik pas nooit het dynamisch bereik aan om op hogere geluidssterktes te kunnen luisteren, maar dankzij jouw antwoord op mijn vraag over het instellen van het dynamisch bereik bij gebruik van schijven met Dolby Audio, zal ik dit dus waarschijnlijk wel moeten doen.

    Bedankt voor je heldere en duidelijke antwoord Hombre.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 08-02-2022 om 22:16
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  2. #927

    Standaard

    graag gedaan
    "A man's got to know his limitations", ...

  3. #928

    Standaard

    Het lijkt er op dat ze weer een lichtknopje hebben gevonden.

    Volgens de review op blu-ray.com heeft Jurassic World: Dominion een DTS:X aan boord.
    https://www.blu-ray.com/movies/Juras...lu-ray/310939/

    Edit:
    Het wachten is beloond, omdat de film een DTS:X aan boord heeft die zelfs volgens de recensie een 9,5 heeft gekregen en gelukkig geen 10. Nu maar hopen dat de fabrikanten van de apparaten die dit nog niet kunnen decoderen snel over de brug komen zodat ook hun gebruikers van de film kunnen genieten.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 24-10-2022 om 22:55 Reden: Update
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Pagina 38 van 38 EersteEerste ... 283435363738

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •