De resultaten 1 tot 2 van 2 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Problemen met het opnemen op Panasonic HD Recorder met Digitale TV.

    Beste Forumleden,

    Mijn vader heeft thuis de beschikking over hetvolgende:
    - Panasonic DVD recorder EH67 met HD
    - JVC Home Cinema Control Center (komt er op neer dat je daar kan regelen of je DVD/radio/geluid van tv/enz kan afspelen)
    - Digitale Decoder Humax van Delta Digitale TV.


    Nu hebben we vanaf het moment dat wij digitale TV hebben problemen met het opnemen op de HDD van de Panasonic.

    De manier waarop het aangesloten zit is alsvolgt:
    - Het kabel signaal komt binnen bij de Panasonic.
    - Volgens de gebruikershandleiding van Panasonic moest daarna de Panasonic verbonden worden via een COAX met de TV, dus dit ook gedaan.
    - De panasonic zit met een scartkabel vast aan de Humax.
    - De panasonic zit met een scartkabel ook nog vast aan de JVC.
    - De JVC zit vast met de scartkabel aan de TV.

    Volgens het boekje zou het zo aangesloten moeten worden, maar mocht iemand hier nog iets over aan te merken hebben hoor ik het graag. (op deze manier krijg je overigens geen beeld via digitale tv, dus heb ik gister de kabel weer rechtstreeks op de Humax aangesloten).

    Wanneer ik nu het Guide Plus systeem wil installeren, lukt dat wel, echter alleen voor de analoge zenders. Het lukt dus niet om van bijv een Filmnet of Sportnet op te nemen.

    Ik heb al een beetje op het Forum rond gekeken hier, en een eerder topic gevonden waarin stond dat het niet mogelijk was om digitaal op te nemen.

    Is er ondertussen iemand met een goede oplossing voor dit probleem, waarmee ik wel digitaal kan opnemen? Eigenlijk heeft mijn pa op dit moment dus niets aan zijn HD recorder, tenzij hij analoog wilt opnemen.

    Alvast bedankt

  2. #2

    Standaard

    Ik heb de tijd dus ik zal het verhaal nogmaals vertellen.

    Begin opmerkingen:
    - De decoder, uitgaande van de FOX-C, kan maar een zender tegelijk tonen. Zender A opnemen en zender B tegelijk kijken kan niet met deze decoder. Beschouw de decoder maar als een soort dvd speler welke maar een signaal via scart te gelijk kan uitvoeren.
    - Je harddisk recorder beschikt zelf niet over een DVB-C tuner, je recorder kan zelf uitsluitend analoge signalen ontvangen. Scart signalen zijn analoog, ook al komen deze van een digitale decoder. Wel zal de kwaliteit van een zender welk van de decoder via Scart doorgegeven wordt naar de recorder hoger zijn dan die van dezelfde zender ontvangen door de recorder door middel van de analoge tuner.
    - Harddisk wordt normaal afgekort als HardDiskDrive om verwarring met HighDefinition te voorkomen.

    Aansluiten:

    Coax;
    Wand contact doos --> Humax --> Panasonic --> TV
    Naar eigen wens mogen de Huamx en Panasonic ook omgewisseld worden.

    De theorie achter mijn methode is:
    Hoe eerder de decoder hoe minder kans op storing op het digitale signaal.
    De theorie voor anders om:
    In sommige gevallen kan het Guide+ signaal wegvallen uit de coax door deze eerst aan te sluiten wordt dit zo veel mogelijk beperkt.

    SCART:
    Humax ("TV" uitgang) -- (RGB) --> Panasonic
    Panasonic -- (RGB) --> TV

    RGB is een bepaalde instelling in het menu van de Humax, technisch gezien levert dit het beste beeld signaal. Echter niet elke decoder doet dit even goed. Het beste kun je dus voor jezelf even controleren of RGB inderdaad de betere setting is voor jou decoder.
    Als dit niet het geval is kun je dus ook de "lagere" instelling gebruiken. Dan kun je naast de scart tussen de Humax en Panasonic ook een SCART trekken tussen de Humax en de TV. De scart uitgang gemerkt als "TV" ondersteund wel RGB, de ander niet.
    Let er bij je recorder op dat je ook een Scart ingang voor de decoder gebruikt welke een RGB signaal in accepteerd, dit is niet altijd voor alle scart aansluitingen het geval, volgens je handleiding is dit bij de EH65 alleen AV2.

    Voor het vervolg ga ik uit van de eerst genoemde aansluit methode.

    Programma info:

    Guide+
    Guide+ is een elektronische programma gids welke via het analoge kabel signaal wordt meegegeven. In de meeste gevallen treedt Eurosport op als Host zender. De info die in Guide+ zit bevat info over veel zenders, maar lang niet van alle zenders die digitaal doorgegeven worden. Daarnaast zijn de zenders die in de Guide+ staan normaal gekoppeld aan de analoog ontvangen zenders van de recorder.
    Na een standaard installatie van een recorder zijn de meeste analoge zenders opgenomen in Guide+, er zijn echter doorgaans meer zenders beschikbaar. Handmatig na lopen van de zender opties voor Guide+ kan er toe leiden dat je die overige zenders als nog aan het rijtje kan toevoegen. Hoe dit voor jou decoder moet vindt je vast in de handleiding.
    Die zelfde instelling heb je ook nodig om de juiste locatie van de zenders aan te geven. Standaard zal de Guide+ dus gekoppeld zijn aan de onvtangst resultaten van de ingebouwde analoge tuner van de recorder. Je dient nu zelf aan te geven dat bijv. Ned 1 zich niet op positie 1 van de interne tuner bevindt maar op de externe bron aangesloten op AV2, net als elke andere zender, ten minste als je de Guide+ wil gaan gebruiken om opname te programmeren die opgenomen moeten worden vanaf de decoder.

    EPG
    Digitale decoders hebben zelf ook een ElectronischeProgrammaGids zoals de Guide+. In die EPG staan wel alle zenders vermeldt welke te ontvangen zijn via de digitale tv, voor sommige zenders is er echter geen inhoud. Deze EPG is altijd direct gekoppeld aan de juiste zender en kan niet zelf ingesteld of aangepast worden. Als men een "favorieten" lijstje maakt zorgt de decoder er zelf voor dat de EPG correct gekoppeld blijft, ook bij zender wijzigingen door de kabelboer.

    Opname programmeren:

    Er vanuit gaande dat je bovenstaande actie (Guide+) hebt uitgevoerd.

    Recorder:
    Je kunt nu mbv Guide+ je recorder heel gemakkelijk programmeren om een programma op te nemen. Je handleiding spreekt verder nog over een aparte ext-link functie, ik kan de handleiding op dat gebied niet volgen. Om de Ext-link functie te begrijpen zou ik zelf eens moeten spelen en aangezien ik geen pana heb laat ik dit verder weg.

    Decoder:
    Met het programmeren van je recorder ben je er nog niet. Je dient ook ervoor te zorgen dat de decoder op het juiste moment op de juiste zender is ingesteld. De decoder geeft immers de zender die opgenomen dient te worden door aan de recorder.
    Programmeren gaat op haast dezelfde wijze, men kan ook hier de EPG gebruiken om een programma te programmeren. Sommige decoder laten je ook vrij in het kiezen van begin en eind tijd. Dit is wel zo prettig voor als je weet dat de EPG niet klopt.
    Let wel op: Sommige decoders wisselen wel van zender voor de opname maar tonen dit ook een tijdje in beeld. Om te voorkomen dat dit dan ook door het beeld staat dat van belang is, bijv een film, kun je het best in zo'n geval de begin tijd vervroegen. Dus even controleren over dit met de humax het geval is. Sommige decoder geven vanuit stand-by bij programmering alleen een signaal uit via de "VCR" gemerkte scart uitgang. In zo'n geval dien je of genoegen te nemen met de potentieel lagere kwaliteit van deze uitgang (uiteraard deze dan ook verbinden met de pana ipv de "tv" gemerkte uitgang). Als alternatief geldt dat men natuurlijk ook zelf de decoder tijdig kan aanzetten.
    Men hoeft ook niet perse de decoder te programmeren, men kan ook zorgen dat de decoder handmatig op tijd aangezet wordt op de juiste zender.

    Kijken

    Op de aangegeven methode zou je gewoon digitaal moeten kunnen kijken zonder dat de recorder aanstaat, althans bij mijn Philips werkt dit zo. Mocht dit niet zo zijn kun je er voor kiezen om de recorder aan te zetten en als zender AV2 te kiezen.
    Werkt het niet en wil je de recorder niet aanzetten als tuner kun je ook hier als uitweg ervoor kiezen om toch 2 scart kabels te trekken vanuit de decoder.

    Alternatief

    Wil je wel het gemak van een apparaat dat je moet programmeren en het kunnen kijken naar zender a en opnemen van Zender B, en evt. C, dan kun je ervoor kiezen om een PersonalVideoRecorder te nemen van je kabelaar.
    In het geval van Delta zijn dat de gelijke als die van Ziggo. Momenteel heb je dan de Keuze uit 2 modellen welke net als de Humax FOX-C alleen de SD signalen kunnen ontvangen, te weten de Samsung 850R en de Humax iPVR-9200C. Binnenkort komt hier de Humax IRHD5050c bij. Deze nieuwe decoder kan ook de HD zenders ontvangen en ook als zodanig opnemen. Nadeel is wel dat deze decoders niet over een ingebouwde DVD-Recorder beschikken. Het is wel mogelijk om de opnames over te zetten via een pc naar dvd, maar dit is uiteraard meer werk dan met je panasonic, maar de pana neemt dus een analoog signaal op terwijl de PVR decoders het daadwerkelijke digitale signaal opnemen waardoor er geen verlies is.
    Laatst aangepast door Mr_Parker : 26-01-2009 om 10:18

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •