De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.

Discussie: stereo of (5.1)

  1. #1

    Standaard stereo of (5.1)

    beste lezers,

    ik wil graag een tweedehands versterker plus boxen kopen.
    verder natuurlijk genieten van maximaal geluid.

    waarvoor moet ik nu kiezen, een 5.1 versterker of een stereo versterker?

    het nadeel van een 5.1 versterker is die kleine boxen door mijn woonkamer.
    maar 2 boxen op een 5.1 versterker aansluiten is sonde.

    als ik een stereo versterker koop, kan ik wel DTS geluid versterken maar dan ga ik geluiden missen wat over de rear en front speakers zou moeten worden afgespeeld.
    zie het al voor je. een schot van links achter. een man valt (zonder schot te horen) neer, had maar een speaker aangesloten had je het schot gehoord.

    nog wat technische details.
    ik heb een philips ambilight.natuurlijk met hdmi.
    een acer media center. met digitale en optische uitgangen en hdmi.

    heeft iemand een koop tip?
    en natuurlijk ook waarom.
    Laatst aangepast door acubricktop : 19-01-2009 om 20:52 Reden: slecht leesbaar

  2. #2

    Standaard

    Ik had in het verleden een prima Harman Kardon AV-receiver met een 5.0 opstelling (dus zonder subwoofer). Was er erg tevreden over, maar omdat ik meer naar muziek luisterde dan dat ik films keek, heb ik de set de deur uitgedaan en ingeruild voor een Rotel stereoversterker. Natuurlijk mis ik nu de achterkanalen en het centerkanaal, maar wat ik nu te horen krijg tijdens films klinkt wel even vele malen beter dan de HK kon produceren (hoewel HK zeker niet slecht is!). Ik merk dat ik niet minder geniet met films en met muziek ben ik er helemaal op vooruit gegaan.

    Als je meer muziek luistert dan films kijkt, zou ik voor een goede stereoversterker gaan. Sowieso kan je altijd nog een av-receiver erbij kopen met pre-outs en die aansluiten op je stereoversterker (ga ik mogelijk zelf ooit doen). Je stereoversterker versterkt dan de frontkanalen en de av-receiver de rest.
    Rotel ra-01
    Marantz cd5400 OSE
    Philips dvd 763 SA
    Dali Ikon 6

  3. #3

    Standaard

    Welkom acubricktop,
    Een 5.1 versterker is een gulle middenweg. Je kunt deze voor stereo, als stereo en voor surround en als surround gebruiken en alles wat daar tussen in zit.

    Bij weergave van DTS via 2 luidsprekers moet je in de set-up van (het toestel met) de decoder aangeven dat je geen "centre", "rears" en "subwoofer" gebruikt en al het geluid naar de "fronts" gestuurd moeten worden. De decoder maakt er dan "Virtual surround" van wat dan ongeveer hetzelfde effekt zou moeten bieden als wanneer het via meer luidsprekers weergegeven zou worden, maar dan minder mooi en rustig.

    Voor muziek kan ook surround gebruikt zijn zoals dat bvb bij SACD het geval is.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  4. #4

    Arrow

    wouw,

    ik ben onder de indruk van de professionele reacties.
    al moet ik ze nog eens lezen om ze geheel te begrijpen.

    maar als ik het goed begrijp is wat ik zoek :
    een versterker/receiver met DTS die instelbaar is, zodat ik em op 2 boxen kan instellen.
    met andere woorden, ik verlies geen geluiden over de speakers achter of front.

    nu begrijp ik ook dat ik virtueel geluid kan hebben. zodat het lijkt of dat ik de speakers achter gewoon kan hebben.

    wat gebruikt een fabrikant nou voor termen om duidelijk te maken dat DTS stereo instelbaar is.
    dit zou mijn zoektocht behoorlijk vereenvoudigen.

    buitengewoon bedankt voor de reacties zover.

    grtz chiel

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door acubricktop Bekijk bericht
    wouw,

    ik ben onder de indruk van de professionele reacties.
    al moet ik ze nog eens lezen om ze geheel te begrijpen.

    maar als ik het goed begrijp is wat ik zoek :
    een versterker/receiver met DTS die instelbaar is, zodat ik em op 2 boxen kan instellen.
    met andere woorden, ik verlies geen geluiden over de speakers achter of front.

    nu begrijp ik ook dat ik virtueel geluid kan hebben. zodat het lijkt of dat ik de speakers achter gewoon kan hebben.

    wat gebruikt een fabrikant nou voor termen om duidelijk te maken dat DTS stereo instelbaar is.
    dit zou mijn zoektocht behoorlijk vereenvoudigen.

    buitengewoon bedankt voor de reacties zover.

    grtz chiel
    Fabrikanten maken daar geen termen voor. In principe kan elk apparaat wat DVD's kan afspelen ingesteld worden op een digitale uitgang (dus 5.1 of hoger) of op stereo. Het apparaat zal dan het 5.1 signaal downmixen naar stereo en dta signaal naar je versterker sturen.
    5.1 is leuk als je veel films kijkt en nauwelijks echt muziek luisterd. Luister je veel muziek ga je bij bijna elke 5.1 receiver je irriteren aan de relatief slechte stereokwaliteit.
    Wil je van beide genieten moet je al in de buidel gana tasten (reken op vanaf z'n €2000 voor een versterker die beide goed kan weergeven of een aparte voor/end versterking met processors ertussen, Aan de andere kant is film kijken in goed stereo echt geen straf, sterker nog, ik persoonlijk kijk een film liever in goed stereo dan in gebrekkige 5.1. Een stereoverserker is tegenwoordig niet superduur en verslaat elke 5.1 receiver uit dexzelfde prijsklasse op stereogebied met gemak.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door acubricktop Bekijk bericht
    ...maar als ik het goed begrijp is wat ik zoek :
    een versterker/receiver met DTS die instelbaar is, zodat ik em op 2 boxen kan instellen.
    met andere woorden, ik verlies geen geluiden over de speakers achter of front.

    nu begrijp ik ook dat ik virtueel geluid kan hebben. zodat het lijkt of dat ik de speakers achter gewoon kan hebben.

    wat gebruikt een fabrikant nou voor termen om duidelijk te maken dat DTS stereo instelbaar is.
    Bij ieder toestel met ingebouwde decoders is het mogelijk om in te stellen waar de geluiden van de kanalen naar toe gestuurd moeten worden. Er hoeft dus niet specifiek vermeld te worden dat meerkanaals geluid ook via minder luidsprekers weergegeven kan worden.

    Wanneer er ingesteld is dat er maar 2 luidsprekers aangesloten zijn en de decoder gebruikt wordt, zal meerkanaals geluid altijd weergegeven worden als "virtual surround"
    Je mist dan dus geen geluiden die door normaal door alleen een "centre", "rear" of "subwoofer" weergegeven moeten worden.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar S. Bekijk bericht
    5.1 is leuk als je veel films kijkt en nauwelijks echt muziek luisterd. Luister je veel muziek ga je bij bijna elke 5.1 receiver je irriteren aan de relatief slechte stereokwaliteit.
    Wil je van beide genieten moet je al in de buidel gana tasten. Aan de andere kant is film kijken in goed stereo echt geen straf, sterker nog, ik persoonlijk kijk een film liever in goed stereo dan in gebrekkige 5.1. Een stereoverserker is tegenwoordig niet superduur en verslaat elke 5.1 receiver uit dexzelfde prijsklasse op stereogebied met gemak.
    Voor een goede stereo-weergave, heb je geen dure installatie nodig. Het belangriijkste is dat de installatie:
    -goed is samengesteld,
    -goed is ingesteld,
    -afgestemd is op het budget,
    -afgestemd is op de luisterruimte en
    -op de juiste manier gebruikt wordt.

    Een meerkanaals geluidsmix die gebrekkig klinkt, is vaak een teken dat er iets mis is met de set. Dit kan komen door de verschillende soorten, merken, specificaties en/of ongunsige plaatsing van de luidsprekers of verkeerde instellingen.

    Als je geen gebuik (meer) wilt maken van surround, kun je misschien beter een 2.1 systeem van bvb. Denon, Onkyo of Yamaha kiezen.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 27-01-2009 om 21:32
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •