Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 45 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Oorlogswinter (2008)

    Vanaf 27 november te zien in de bioscopen, Oorlogswinter, naar het gelijknamige boek van Jan Terlouw.

    Het is de ijskoude winter van 1945. De Tweede Wereldoorlog is nog in volle gang. In het westen van Nederland heerst grote honger, waardoor veel mensen naar het oosten trekken om daar voedsel te vinden voor hun gezinnen. In een dorpje in de buurt van Zwolle woont de veertienjarige Michiel die niet kan wachten tot hij iets kan betekenen in het verzet. Dit tot ergernis van zijn vader, die als burgemeester vooral bezig is om escalaties in het dorp te voorkomen. Wanneer Michiel onverwacht een opdracht krijgt, is hij vastbesloten te bewijzen dat hij deze kan volbrengen. Hierdoor raakt hij betrokken bij de gevaren van de oorlog.

    Met onder meer Martijn Lakemeier, Yorick van Wageningen, Jamie Campbell Bower, Anneke Blok en Melody Klaver. Geregisseerd door Martin Koolhoven.


    Trailer: http://oorlogswinterdefilm.nl/trailer.html
    "Het is allemaal anders gelopen. Alles loopt voortdurend anders"

    NeerlandsFilmdoek.nl - dé website over Nederlandse film en tv-series

  2. #2

    Standaard

    Ik heb eigenlijk niet zoveel met nederlandse film maar ik vind dit er nog best oke uitzien. Denk ook wel dat ik heb maar even in de bios zal gaan kijken.

  3. #3

    Standaard

    Lang geleden dat ik het boek gelezen heb, maar ik vond het wel een sterk verhaal, dus ik ben wel benieuwd naar de film.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  4. #4

    Standaard

    Het boek is geweldig en ben dan ook best benieuwd of ze de donkere sfeer van het boek kunnen overbrengen

  5. #5

    Standaard

    Ben benieuwd, de tv serie uit de jaren 70 was in mijn jeugd erg populair. Ik keek ook iedere week wie niet in die tijd:smile: .
    De trailer smaakt naar meer, helaas worden dit soort films oa ook Brideflight niet meer in premiere gebracht tijdens de Ned Filmdagen maar das een andere discussie.

  6. #6

    Standaard

    Muziek van Pino Donaggio via de site al te beluisteren. Heb de film al mogen zien, erg mooi. Ondanks dat ik het boek kende heb ik een paar keer een flinke brok in mijn keel gehad. Mooie, subtiele, unieke toevoegingen die de verhoudingen tussen de personages een grotere dramatische kracht en meer diepgang geven.
    "Het is allemaal anders gelopen. Alles loopt voortdurend anders"

    NeerlandsFilmdoek.nl - dé website over Nederlandse film en tv-series

  7. #7

    Standaard

    Beetje een vreemde opmerking maar zijn wij als enige land dat ongelooflijk veel boekverfilmingen maken?

    Afgelopen week drie Nederlandse films gezien en alle drie een boekverfilming.

    Ik vind het nogal triest als ik het zo mag zeggen.

  8. #8

    Standaard

    Heb het boek meerdere malen verslonden. Een erg mooi en spannend verhaal. De trailer ziet er in ieder geval goed uit, voldoet aan de sfeer van het boek. Ga hem dus zeker zien!
    Somebody once wrote: "Hell is the impossibility of reason." That's what this place feels like. Hell. (Chris Taylor - Platoon)

  9. #9

    Standaard

    Voor mij is het ook lang geleden dat ik het boek heb gelezen. De TV serie heb ik hier thuis op DVD liggen, maar ben er nog niet aan toegekomen om er naar te kijken. Ik zag een korte trailer en was weg gecharmeerd van wat ik zag. Zeker in de bios gaan kijken dus.

    @Verhoeven. Overal worden veel boekverfilmingen gedaan. Half Hollywood of meer is een boekverfilming. Sterker nog, probeer tegenwoordig maar eens een film te vinden die níét op een boek is gebaseerd.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  10. #10

    Standaard

    Van de Nederlandse fictiefilms die in de periode 22 mei - 22 november in première zijn gegaan - dat zijn er 18 -, zijn er 13 geen boekverfilming. Om maar even aan te geven dat het dus zeker ook afhangt van wát je kijkt.
    "Het is allemaal anders gelopen. Alles loopt voortdurend anders"

    NeerlandsFilmdoek.nl - dé website over Nederlandse film en tv-series

  11. #11

    Standaard

    Jeugdsentiment en dus kijk ik er naar uit. Daarnaast ken ik van Wageningen eigelijk alleen van Chronicles of Riddick en ben wel benieuwd naar zijn acteren.

  12. #12

  13. #13

  14. #14

    Standaard

    Na alle lovende kritieken de film gaan bekijken. Het is erg mooi gemaakt, knap spel ondanks het wat karige script. Zelf vond ik de film vrij langdradig, tegen het saaie aan. Ik kon nergens echt een band krijgen met de karakters in de film. De film tracht zo veel mogelijk met beelden te vertellen en laat daardoor vrij veel dialoog achterwegen. Dit lukt bij vlagen, maar te vaak voelen de scenes leeg aan. Dit maakt het een vrij lange zit voor een relatief korte film. De film kent een paar briljante hoogtepunten waaronder de sterfscene van zijn vader, geweldig gefilmd, geweldige muziek,geweldig gespeeld . Het einde vond ik wat klungeliger uitgevoerd. Jammer ook dat er wel hele mooie muziek is, maar dat het zich beperkt tot vrijwel 1 thema die continue terugkomt. En dan ook echt de heeeeele tijd. Op den duur heb je echt schoongenoeg er van. Hoe mooi het ook georchestreerd is. Al met al, een van de betere NL films die net op punten te kort schiet om echt een meesterwerk te zijn.

    7/10

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Evil Hobbit Bekijk bericht
    Na alle lovende kritieken de film gaan bekijken. Het is erg mooi gemaakt, knap spel ondanks het wat karige script. Zelf vond ik de film vrij langdradig, tegen het saaie aan. Ik kon nergens echt een band krijgen met de karakters in de film. De film tracht zo veel mogelijk met beelden te vertellen en laat daardoor vrij veel dialoog achterwegen. Dit lukt bij vlagen, maar te vaak voelen de scenes leeg aan. Dit maakt het een vrij lange zit voor een relatief korte film. De film kent een paar briljante hoogtepunten waaronder de sterfscene van zijn vader, geweldig gefilmd, geweldige muziek,geweldig gespeeld . Het einde vond ik wat klungeliger uitgevoerd. Jammer ook dat er wel hele mooie muziek is, maar dat het zich beperkt tot vrijwel 1 thema die continue terugkomt. En dan ook echt de heeeeele tijd. Op den duur heb je echt schoongenoeg er van. Hoe mooi het ook georchestreerd is. Al met al, een van de betere NL films die net op punten te kort schiet om echt een meesterwerk te zijn.

    7/10
    Haha op zich grappig, ik geef hetzelfde cijfer echter ben ik het totaal niet met je eens. Wat jij als sterke punten aangeeft zijn naar mijn mening juist de minpunten en andersom

    Oorlogswinter (Martin Koolhoven, 2008 )
    Eindelijk weer eens een Nederlandse productie gezien in de bioscoop en de film viel me lang niet tegen. Het was trouwens ook een verfilming van een van de weinige Nederlandse boeken die ik ooit heb gelezen, al was dat alweer een tijd geleden. Het acteerwerk was over het algemeen genomen prima. In positieve zin vielen met name Martijn Lakemeier, Yorick van Wageningen en Raymond Thiry, in negatieve zin Anneke Blok. Wat verder vooral opviel was de mooie setting, zeker voor een film met een relatief klein budget (in vergelijk met buitenlandse producties), verder kwam de spanning uit het boek ook goed in de film tot zijn recht. Echter wel een ding waar ik me echt erg aan stoorde, enkele zeer emotioneel opgezette momenten. De combinatie van strijkorkest en slow motion beelden was echt tenenkrommend slecht, het lag er allemaal veels te dik boven op. Erg jammer. 7.0

  16. #16

    Standaard

    Vond de combinatie van het subtiele en de bijna Spaghetti-Western-achtige grootsheid in emotionele scènes juist prachtig. Vooral omdat het allemaal berekend wordt gebracht. Zie mijn recensie hier. Maar in ieder geval goed te zien dat hij je beviel

    Overigens doet de film het uitstekend en heeft hij binnen 10 dagen na de release al ruim 125.000 bezoekers naar de zalen weten te lokken.
    "Het is allemaal anders gelopen. Alles loopt voortdurend anders"

    NeerlandsFilmdoek.nl - dé website over Nederlandse film en tv-series

  17. #17

    Standaard

    Ik vond de muziek ook een afknapper bij een verder prima film. Jongens, dit is een dramatisch moment hoor, slomo en het volume van de strijkers nog wat omhoog!
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  18. #18

    Standaard

    Het is niet dat de regisseur door die slomo's in te zetten en de muziek de overhand te laten nemen de kijker er maar even attent op wil maken dat het dramatisch is, het is een bewuste stijlkeuze die in de jaren zestig (en zeventig) veelvuldig gebruikt werd in Italiaanse producties. Oorlogswinter bevat namelijk ook genoeg klein subtiel drama. En dat is ook bewust klein gehouden. Juist die balans tussen de grootse, bombastische momenten en dat kleine drama is erg knap. En voor mij persoonlijk werkte het allebei ook uitstekend. Denk niet dat je vandaag de dag veel films terugziet die zo gedurfd bewust gebruik maken van een extreme combinatie aan contrasterende stijlen (zeker omdat er tegenwoordig een consensus heerst dat iets alleen goed is als het 'klein' is).
    Laatst aangepast door Quido : 09-12-2008 om 16:32
    "Het is allemaal anders gelopen. Alles loopt voortdurend anders"

    NeerlandsFilmdoek.nl - dé website over Nederlandse film en tv-series

  19. #19

    Standaard

    Ik zag de film meer gewoon als een adequate verfilming van een spannend jongesboek. Meer dan prima qua acteerwerk van het grootste deel van de cast en met een overtuigend tijdsbeeld, maar ik vond het persoonlijk qua stijl dan weer weinig bijzonder. Het was meer fragmentarisch, zoals wat aparte shots van die Duitse commandant in het gemeentehuis die zijn gebak eet en zijn koffie drinkt. Een mooie combinatie van stijl (shot recht van boven, extreme closeup van mond, smakgeluiden) en inhoud (iedereen verhongert en dit figuur eet gebak). Jammer dat dit slechts sporadisch voorkwam.

    En ja, over die muziek verschillen we gewoon van mening. Er is een fijne scheidslijn wat dit betreft tussen effectiviteit en overdoing it. Die balans sloeg naar mijn mening hier door, terwijl bijv. Leone dit samen met Morricone perfect onder de knie had.
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  20. #20

    Standaard

    Op zijn tijd houd ik wel van wat aangedikt drama als het maar gedoseerd getoond wordt en het in het totaalplaatje past ... Snap je punt, hoor er ook meer mensen over, maar vond het persoonlijk dus wel sterk werken.

    Overigens vind ik de muziek ook buiten de film om prachtig om te horen. Misschien wel het beste wat ik van Donaggio gehoord heb tot dusver.
    "Het is allemaal anders gelopen. Alles loopt voortdurend anders"

    NeerlandsFilmdoek.nl - dé website over Nederlandse film en tv-series

  21. #21

    Standaard

    Ik vond het ook wel vrij grappig dat de composer Pino heet, that explains it! Alhoewel, Pipo was misschien nog beter geweest
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  22. #22

    Standaard

    Zijn echte naam is Giuseppe, maar hij heeft er Pino van gemaakt. Waarom weet ik niet. Hoe dan ook, de man kan goede muziek maken (Carrie, Don't Look Now, Piranha, The Howling).

  23. #23

    Standaard

    Hier is trouwens een interview te lezen met Donaggio over Oorlogswinter:
    http://www.maintitles.net/features/i...oorlogswinter/

  24. #24

    Standaard

    De score die Pino Donaggio voor Oorlogswinter schreef verschijnt morgen op cd.

    De cd is verkrijgbaar via Bol.com en kost € 7,99. Niet alleen was er veel vraag naar de muziek, ook diverse boeken, waaronder de filmeditie, vliegen de winkels uit. En de film zelf blijft succesvol. Afgelopen weekend steeg hij zelfs naar de eerste plaats van de Top 20 van best bezochte films in Nederland



    Tracklist:

    01. Oorlogswinter
    02. Innocenza
    03. Oom Ben
    04. Wat Doen Ze Bij De Buren?
    05. De Dood Van Bertus
    06. De Eerste Poging
    07. Door Het IJs Gezakt
    08. Met Papa
    09. Arrestatie
    10. Oom Ben Naar Het Gemeentehuis
    11. De Executie
    12. Verdrongen
    13. De Nieuwe Poging
    14. Verborgen Verdriet
    15. Overname
    16. De Ontdekking
    17. De IJsselbrug
    18. Verlies
    19. Veranderd
    20. Aftiteling

    Bron: www.score-magazine.nl.
    Laatst aangepast door Frank : 22-12-2008 om 21:23 Reden: Directe link naar artikel op Bol.com geplaatst

  25. #25

    Standaard

    Ik zag 'm vandaag ook in de bioscoop en de zaal zat propjevol! Wel veel jonge kinderen, waarvoor deze film toch zeker niet geschikt is!
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •