De resultaten 1 tot 2 van 2 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard DVD recordables; snel krassen??

    Hoi,

    Ik weet niet waar ik mn vraag anders moet stellen, dan maar hier. Ik koop wel eens een spindel met 50 dvd's waar ik data op kan branden. Nu heb ik een heel stapeltje met foto's, programma's en andere data. Deze liggen op elkaar (niet in doosjes). Deze schuiven niet, ik laat ze met rust.

    Nu blijkt dat sommige al vast lopen. Bekijk ik de onderkant dan bevatten ze vele stofdeeltjes en kleine krasjes. En dat terwijl ze nagenoeg niet zijn gebruikt. Normale gekochtte dvd's en cd's hebben dat probleem eigenlijk veel minder.

    Ik vroeg me dus af hoe het komt dat deze recordables zoveel stof en krasjes bevatten? Ze zijn op die manier wel erg snel onbruikbaar. Ik zal ze snel maar ergens opbergen, dat scheelt natuurlijk een hoop. Maar is het algemeen bekend dat zulke schijfjes snel beschadigen? Vooral veel vakantiefoto's en dergelijke wil ik hier opslaan. Het gekke is dus dat ik ze na het branden op een stapel leg en met rust laat....maar aan de onderkant te zien lijkt het alsof ik ermee heb lopen sjoelen....wat dus absoluut niet het geval is. Gekochte dvd's hebben coatinglaag dus dat geeft extra bescherming. Maar ik heb nooit geweten dat recordables zo stof- en krasgevoelig zijn, zelfs als ze stil op een stapel liggen.

    Groet,

    Melzz

  2. #2

    Standaard

    Bij een spindel liggen de schijfjes dicht op elkaar. Aan de binnenkant is er vaak een net iets dikker ring die er bij stapeling voor zorgt dat ze vooral bij de ring op elkaar liggen en voor de rest net niet, maar door het "gewicht" is dit net niet vaak toch net wel. Iedere keer als je de spindel weer pakt / verplaatst draaien de schijfjes tov elkaar en krijg je kleine ronde krassen. Vooral het feit dat de krassen rond lopen vormt het probleem. Rechte krassen van bijv binnen naar buiten vormen niet zo snel een probleem. Krassen aan de bovenkant zijn bovendien nog sneller schadelijk dan van onder. Dit omdat de bovenkant bij de schijfjes doorgaans minder beschermt zijn. Het "label" zit vaak al direct op de data laag.

    Het wrijven / draaien van de schijfjes tov elkaar zorgt voor wat statisch lading, tevens is het plastic waar de spindel van gemaakt is vaak net wat meer vatbaar voor statische lading. Stof word door deze zaken dan ook net wat sneller door een spindel aangetrokken dan door een normaal cd doosje. Maar vergeet niet dat je een 50 stuk spindel ook 50x vaker opent dan een normaal doosje.

    Persoonlijk kan ik alleen zeggen dat ik het genoemde probleem met mijn spindels nog niet echt gemerkt heb, maar ik bewaar de belangrijk cd's / dvd's dan ook niet na branden op de spindel maar in doosjes die ik nog heb.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •