De resultaten 1 tot 5 van 5 worden weergegeven.

Discussie: Dogma 95

  1. #1

    Standaard Dogma 95

    Dogma 95

    Als introductie even een brutale kopie van Wikipedia.
    Dogma 95 is een oorspronkelijk Deens verbond van regisseurs dat in 1995 in Kopenhagen is opgericht. De Deense naam is Dogme 95. De deelnemers hebben afgesproken zich bij het filmmaken aan tien strikte regels (dogma's) te zullen houden. Deze regels worden opgesomd in het manifest van Dogma 95, en vormen samen De eed van zuiverheid.
    De oprichters van Dogma 95 zijn de Deense regisseurs Thomas Vinterberg, Lars von Trier, Kristian Levring, en Søren Kragh-Jacobsen. De eerste en tevens bekendste Dogma 95-film is Festen (The Celebration) uit 1998, geregisseerd door Thomas Vinterberg.



    De eed van zuiverheid

    Ik zweer mij te onderwerpen aan de volgende regels, opgesteld en bevestigd door Dogma 95:
    1. Opnames dienen op locatie plaats te vinden. Rekwisieten en decors mogen niet worden toegevoegd (als een bepaald rekwisiet noodzakelijk is voor het verhaal, moet een locatie worden gekozen waar dit rekwisiet aanwezig is).
    2. Geluid dient nooit los van de beelden te worden gemaakt, of andersom. (Muziek mag niet worden gebruikt, tenzij aanwezig waar de scène wordt gefilmd.)
    3. De camera dient in de hand te worden gehouden. Elke beweging of fixatie die uit de hand kan worden bereikt is toegestaan. (De film dient niet plaats te vinden waar de camera staat, schieten dient plaats te vinden waar de film plaatsvindt.)
    4. De film dient in kleur te zijn. Speciale belichting is niet toegestaan. (Als er te weinig licht is, moet de scène worden afgebroken of dient een enkele lamp aan de camera te worden bevestigd.)
    5. Optische effecten en filters zijn verboden.
    6. De film mag geen oppervlakkige actie bevatten. (Moorden, wapens etc. dienen niet voor te komen.)
    7. Vervreemding in tijd en plaats is verboden. (Dat wil zeggen dat de film plaatsvindt in het hier en nu.)
    8. Genrefilms zijn niet toegestaan.
    9. Het filmformaat is Academy 35 mm.
    10. De filmregisseur wordt niet genoemd op de aftiteling.
    Verder zweer ik als regisseur af te zien van persoonlijke smaak! Ik ben niet langer een kunstenaar. Ik zweer af te zien van het creëren van een 'werk', omdat ik het moment belangrijker vind dan het geheel. Mijn uiteindelijke doel is om de waarheid uit mijn karakters en omstandigheden te verdrijven. Ik zweer dat te doen met behulp van alle beschikbare middelen en ten koste van elke vorm van goede smaak en elke esthetische overweging.

    Zo zweer ik mijn EED VAN ZUIVERHEID.

    Kopenhagen, maandag 13 maart 1995.


    Namens DOGMA 95
    Lars von Trier, Thomas Vinterberg

    Websites:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Dogma_95
    http://www.dogme95.dk


    Nu heb ik eergisteren mijn eerste Dogma film gekeken, dit was zoals hierboven gelezen ook de meest bekende, namelijk Festen. Ik was echt onder de indruk van het verhaal en ook het acteerwerk. Om een of andere reden vond ik het Dogma gedeelte wat bij de film hoorde wel een toegevoegde waarde, het leek of ik wel meer betrokken werd bij de film.

    Als voorbeeld noem ik dan het feest waar het in de film om draait, het speelt zich af op een feest. Het is druk, het is rumoerig, en ik denk dat het schuddende camerawerk daar in bijdraagt. Het gebrek aan licht kon ik af en toe minder waarderen, af en toe kwam het namelijk qua beeld niet duidelijk over.

    Door het geweldig opbouwende verhaal en het toch wel goede acteerwerk vond ik het een mooie film om te kijken. Ik was ook wel van mening dat Dogma aan de ene kant een toegevoegde waarde had (meeleven in het verhaal, zie hierboven) maar aan de andere kant kon het ook voor teveel beperkingen zorgen.

    Overigens wil ik iedereen aanraden om deze film een keer te kijken, het zette mij in ieder geval aan tot nadenken.

    Daarom wil ik nu terugkomen op Dogma, is het wel slim om zulke regels op te leggen voor het maken van een film? Waarom kan degene die een film wil maken niet zelf beslissen welke van deze regels hij/zij wil gebruiken, waarom al die regels. Wat vinden jullie van deze regels? Misschien dat er nog andere films zijn binnen deze filmstijl die jullie aan willen raden?


    PS. Het viel mij op dat er op het forum al een discussie binnen een ander topic was ontstaan, daarom wilde ik toch maar even een apart topic aanmaken.
    Panasonic TX-P42S20E -- Panasonic DMP-BD65EG-K -- Pioneer DV490V-S -- QED SQART P2110
    Ripley: Micro changes in air density, my ass.
    IcheckMovies -- WhatIWatch

  2. #2

    Standaard

    Lees ik daar aanraders?!

    Lars von TriersIdioterne natuurlijk maar dan wel met het hele gezin kijken.

  3. #3

    Standaard

    The Idiots is echt geweldig, Mifune,s last song is ook een aanrader.
    ‎Broodje Frikandel Speciaal

  4. #4

    Standaard

    Ooit vond ik het een interessant concept, maar tegenwoordig ben ik niet meer zo enthousiast. Als je films maakt moet je ook gebruik kunnen maken van alles wat deze kunstvorm te bieden heeft vind ik. De ondertekenaars noemen zich geen "kunstenaars", maar het feit dat men een werk creëerd maakt hen bij voorbaat wel kunstenaars. Wat dat betreft is hun filosofie ook wat gammel.

    Eigenlijk is Dogma 95 gewoon een soort spelletje "wie kan het meest 'basic' en realistisch een film maken" en niet veel meer. Da's mijn mening dan.

  5. #5

    Standaard

    Heb de afgelopen dagen zowel "festen" als "the idiots" gezien.

    festen: vond ik eerlijk gezegd niks aan...

    the idiots daarentegen: af en toe eens hartelijk kunnen lachen, fantastische acteerprestaties...kortom, een film die zelfs vandaag de dag nog aanspreekt.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •