Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 30 worden weergegeven.

Discussie: Blu-Ray in de PC

  1. #1

    Standaard Blu-Ray in de PC

    Ik weet niet of er al zo'n topic was, ik kom hem namelijk niet vinden. If so, mijn excuses.

    Anyway, ik wil een PC aanschaffen binnenkort en ik zag op bv. Dell dat het mogelijk was om een Blu-Ray schrijver/lezer erin te laten zetten.
    Ik vraag mij af of dat handig is, aangezien een Blu-ray waarschijnlijk meer werkgeheugen opeist.
    Kun je een Blu-Ray in je PC nemen of moet je dan extra veel werkgeheugen en grafische kaarten erbij kopen?
    -Aiya Eärendil Elenion Ancalima!-

  2. #2
    Super Member
    Registratie datum
    Jul 2005
    Woonplaats
    Destelbergen, België

    Standaard

    Het is vooral je processor die een hoge kloksnelheid moet hebben om alle data snel te kunnen verwerken. En ook je videokaart moet ten eerste HDCP ondersteunen en moet natuurlijk overweg kunnen met de verschillende HD-codecs. Een voldoende groot geheugen is natuurlijk ook belangrijk. Het voordeel van een Blu-ray drive in je PC is wel dat je de regio's gemakkelijk kan wijzigen zodat je import blu-rays kan afspelen. Je moet er wel op letten dat je PC niet te ver van het scherm staat waarop je je Blu-rays wil afspelen, want in mijn geval staat mijn PC zo'n 7 meter van mijn LCD TV dus voor mij is een PC drive niet zo interessant.
    Laatst aangepast door Master S : 17-04-2008 om 22:21

  3. #3

    Standaard

    Wat heeft de afstand ermee te maken dan? Ik heb niet zo heel veel verstand van PC's en TV's. Bedankt voor je reactie

    En wat voor specificaties zullen minimaal nodig zijn voor zo'n PC?
    -Aiya Eärendil Elenion Ancalima!-

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Earendil Bekijk bericht
    Ik weet niet of er al zo'n topic was, ik kom hem namelijk niet vinden. If so, mijn excuses.

    Anyway, ik wil een PC aanschaffen binnenkort en ik zag op bv. Dell dat het mogelijk was om een Blu-Ray schrijver/lezer erin te laten zetten.
    Ik vraag mij af of dat handig is, aangezien een Blu-ray waarschijnlijk meer werkgeheugen opeist.
    Kun je een Blu-Ray in je PC nemen of moet je dan extra veel werkgeheugen en grafische kaarten erbij kopen?
    Het gaat om de datastroom. Deze zal voor Blu-ray hoger zijn dan bij dvd. Een krachtige processor, graka en voldoende geheugen moeten voldoende zijn om HD content weer te kunnen geven. Er zijn al meldingen dat ook met een gemiddelde pc prima HD content af te spelen is.

    Daar het geheugen tegenwoordig erg goedkoop is, zou ik er maar meteen 4 gig in laten zetten. let er ook op dat er videokaarten zijn die zelf HD content kunnen vernsellen, zowel kaarten van nvidea alsook van ati kunnen dit. In juni komen de nieuwe kaarten weer uit en zijn meestal 2 keer zo krachtig als de voorgangers en zullen ook HD features bevatten. Als je ook vanaf harde schijf wilt streamen of afspelen, kun je beter snelle schijven gebruiken, bijv. de western digital raptor schijven, of een raid systeem.

    Er zijn al enkele merken met een interne of externe blu-ray speller voor de pc, dell is dus niet de enige. Je kunt zelf ook een blu-ray speler kopen en die in je pc zetten.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Earendil Bekijk bericht
    Wat heeft de afstand ermee te maken dan? Ik heb niet zo heel veel verstand van PC's en TV's. Bedankt voor je reactie

    En wat voor specificaties zullen minimaal nodig zijn voor zo'n PC?
    Afstand, kwaliteit kabel. Goedkope kabels krijgen blokjes in het beeld, waarde wat duurdere zelf over de 10 meter(hdmi 1.3 spec. max.) nog gewoon strak beeld leveren. Dus afstand is wel van belang maar normaal gesproken zou een goede gespecificeerde hdmi 1.3 kabel tot en met 10 meter stark beeld moeten kunnen leveren. Alleen als je net 12 meter of 15 meter nodig hebt is het verstandig om een betere kabel te nemen dan de no-name kabels.

  6. #6

    Standaard

    ik denk dat een nvidia quadro videokaart geen overbodige luxe kan zijn omdat die inspeelt op de performance

  7. #7

    Standaard

    Ik zou er niet aan beginnen omdat je nu nog weinig aan een brander hebt, ik bedoel: een BD branden duurt echt uren en een leeg schijfje is nog flink aan de prijs. Je kunt beter een zo goedkoop mogelijke Dell kopen en de rest investeren in een losse BD speler / PS3. Als je die laatste hebt heb je voor games geen PC meer nodig en dat scheelt je al gouw €1000 op je PC. Voor internet en office heb je namelijk helemaal geen dik ding nodig.
    Never argue with a fool. People might not be able to tell the difference.
    If you absolutely must, keep as serene as is possible. Do not let them provoke you. Ever. Being really, really, really sarcastic in a calm tone of voice is a good way. See The Matrix. Remember when Neo fights the agent with one hand? Look like that. Let them get worked up. Have fun.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door deTuinman Bekijk bericht
    ik denk dat een nvidia quadro videokaart geen overbodige luxe kan zijn omdat die inspeelt op de performance
    De quadro kaarten zijn voor prof. gebruik en zijn speciaal voor polygonen vertoning gebouwd(spelletjes ontwikkelaars dus!). Een gewone nvidea doet het beter voor video en een x2 zou beter zijn. Zowel nvidea alsook ati brengen op dit moment x2 kaarten uit met 2 gpu's op 1 kaart! Het is eigenlijk sli op 1 kaart. Vordeel is dat je slechts 1 pci-express poort kwijt bent voor deze kaarten. Let wel op dat deze x2 kaarten alleen werken met windows vista! Alleen onder vista werkt direct x10 en sli!!! De ati 3870x2 is een erg mooie, snelle kaart! Maaarrrr, in juni komen de nieuwe chips alweer uit die nog sneller zullen zijn. De x2 kaart van nvidea valt tegen en is zeker 150 euro duurder dan de ati.

    Grafici gebruiken vaak matrox of ati kaarten vanwege de erg goede kleurweergave (apple bijv.).

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jeroen van K. Bekijk bericht
    Ik zou er niet aan beginnen omdat je nu nog weinig aan een brander hebt, ik bedoel: een BD branden duurt echt uren en een leeg schijfje is nog flink aan de prijs. Je kunt beter een zo goedkoop mogelijke Dell kopen en de rest investeren in een losse BD speler / PS3. Als je die laatste hebt heb je voor games geen PC meer nodig en dat scheelt je al gouw €1000 op je PC. Voor internet en office heb je namelijk helemaal geen dik ding nodig.
    Een interne brander zit rond de 250 euro voor een normaal merk, sony en plextor zitten daar ver boven.

    Jeroen van K heeft wel een beetje gelijk dat het nog geen mainstream is en nog erg duur. De losse schijfjes zijn zo'n 20 euro per stuk! en een film rippen is erg lastig. Dus voor die 25-30 euro kun je beter een schijfje kopen!

    Deze zomer/herfst moeten de goedkopere blu-ray 2.0 spelers op de markt komen die zo rond de 250 euro moeten komen te liggen. Voor dat geld koop ik ook liever een stand alone...

    Voor 1000 euro heb je een pracht pc met brander en een goede x2 kaart erin. het scheelt je dus niet 1000 euro, wat een beetje overdreven is maar ik persoonlijk zou ook kiezen voor een stand alone. Als het mainstream wordt en goedkoper, kun je alsnog kijken naar een interne pc oplossing. tegen die tijd zijn we echter wel alweer een paar jaar verder!

  10. #10

    Standaard

    Jeroen van K heeft wel een beetje gelijk dat het nog geen mainstream is en nog erg duur. De losse schijfjes zijn zo'n 20 euro per stuk! en een film rippen is erg lastig. Dus voor die 25-30 euro kun je beter een schijfje kopen!
    Ja man, zeker als je voor de helft van die €30 de nieuwste films uit de VS haalt. Je komt ook nergens blu-ray ISOs tegen, het zijn allemaal rips en die missen toch wat vind ik.

    Deze zomer/herfst moeten de goedkopere blu-ray 2.0 spelers op de markt komen die zo rond de 250 euro moeten komen te liggen. Voor dat geld koop ik ook liever een stand alone...
    Laten we het hopen. Analisten denken dat niet dit jaar zal gebeuren. Aan de andere kant is het vrij duidelijk dat de PS3 met de kerst onder de €300 zal zitten (overstap naar 45nm wafels), blijft nog steeds een solide keus.
    Never argue with a fool. People might not be able to tell the difference.
    If you absolutely must, keep as serene as is possible. Do not let them provoke you. Ever. Being really, really, really sarcastic in a calm tone of voice is a good way. See The Matrix. Remember when Neo fights the agent with one hand? Look like that. Let them get worked up. Have fun.

  11. #11
    Glorious Member
    Registratie datum
    Feb 2004
    Woonplaats
    Provincie Groningen

    Standaard

    @Hstadman, je praat nu wel over hele dikke kaarten, die je niet eens nodig hebt. Want de volle kracht, wordt pas benut in 3D, zoals games. Als je Blu-ray gaat kijken, werken de kaarten gewoon op 2D speed.

    Zowel Sli (nVidia) als Crossfire (ATi) werken, ook gewoon onder Windows XP hoor. Want Sli bestond al, toen Windows Vista nog niet uit was. Daarbij komt ook nog eens, dat Sli helemaal niet zo perfect is als de Crossfire variant.

    Directx 10, heb je sowieso niet nodig. Want dat voegt helemaal niets toe. Daar in tegen, is DX10.1 (nieuw in Service Pack 1) wel een hele verbetering, met betrekking tot games. ATi gebruikt als enige DX10.1, en zit geimplenteerd in de 38XX serie van ATi. nVidia ziet in DX10.1 geen meerwaarde. Maar de eerste echte DX10.1 game is al op de markt, en bewijst het tegendeel.

    Op het gebied van HD kijken, zit bij ATi goed.

    Dit is een prima en betaalbaar kaartje:

    http://www.hardware.info/nl-NL/artic...2400_XT_test/1
    Laatst aangepast door Pieter V : 17-04-2008 om 14:20

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jeroen van K. Bekijk bericht
    Ja man, zeker als je voor de helft van die €30 de nieuwste films uit de VS haalt. Je komt ook nergens blu-ray ISOs tegen, het zijn allemaal rips en die missen toch wat vind ik.


    Laten we het hopen. Analisten denken dat niet dit jaar zal gebeuren. Aan de andere kant is het vrij duidelijk dat de PS3 met de kerst onder de €300 zal zitten (overstap naar 45nm wafels), blijft nog steeds een solide keus.
    Panasonic en sony hebben al nieuwe aangekondigd hoor! komen binnenkort uit. Van panasonic weet ik zeker dat die de 2.0 specificatie hebben. Ook high end merken als marantz en denon e.d. komen met blu-ray spelers op de markt.

    Er komen nu ook al genoeg full HD tv's op de markt met hdmi 1.3 aansluitingen en deep color!. Dus, die blu-ray spelers komene r echt wel, zehebben namelijk de goedkopere spelers nodig om blu-ray te pushen/promoten!

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht
    De quadro kaarten zijn voor prof
    je noemt mij prof, vink lief

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht
    Panasonic en sony hebben al nieuwe aangekondigd hoor! komen binnenkort uit. Van panasonic weet ik zeker dat die de 2.0 specificatie hebben. Ook high end merken als marantz en denon e.d. komen met blu-ray spelers op de markt.

    Er komen nu ook al genoeg full HD tv's op de markt met hdmi 1.3 aansluitingen en deep color!. Dus, die blu-ray spelers komene r echt wel, zehebben namelijk de goedkopere spelers nodig om blu-ray te pushen/promoten
    Je rekent in dollars --> euro's maar zo werkt het vaak niet. Ik denk echt niet dat we dit jaar €250 2.0 spelers zullen zien. Maar ik hoop van wel natuurlijk.
    Never argue with a fool. People might not be able to tell the difference.
    If you absolutely must, keep as serene as is possible. Do not let them provoke you. Ever. Being really, really, really sarcastic in a calm tone of voice is a good way. See The Matrix. Remember when Neo fights the agent with one hand? Look like that. Let them get worked up. Have fun.

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pieter V Bekijk bericht
    @Hstadman, je praat nu wel over hele dikke kaarten, die je niet eens nodig hebt. Want de volle kracht, wordt pas benut in 3D, zoals games. Als je Blu-ray gaat kijken, werken de kaarten gewoon op 2D speed.

    Zowel Sli (nVidia) als Crossfire (ATi) werken, ook gewoon onder Windows XP hoor. Want Sli bestond al, toen Windows Vista nog niet uit was. Daarbij komt ook nog eens, dat Sli helemaal zo niet zo perfect is als de Crossfire variant.

    Directx 10, heb je sowieso niet nodig. Want dat voegt helemaal niets toe. Daar in tegen, is DX10.1 (nieuw in Service Pack 1) wel een hele verbetering, met betrekking tot games. ATi gebruikt als enige DX10.1, en zit geimplenteerd in de 38XX serie van ATi. nVidia ziet in DX10.1 geen meerwaarde. Maar de eerste echte DX10.1 game is al op de markt, en bewijst het tegendeel.

    Op het gebied van HD kijken, zit bij ATi goed.
    De dikke kaarten, lees de hd3870 of de hd3870x2 hebben voldoede HD versnelling aan boort voor HD content! Waarom denk je dat alle kaarten nu speciale HD versnellers erop hebben. ja en nee, 2d voor grafisch werk wordt anders versneld dan 2d weergave voor HD content, er is zelf een speciale versnellerchip op de kaart aangebracht. Dus, de standaard gpu wordt eigenlijk niet eens gebruikt voor HD versnelling...

    Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de x2 kaarten alleen goed werken onder windows vista! Dus, de kaarten met 2 gpu's op 1 kaart! Sli los zal zeker ook werken met xp, maar dan heb je het niet over 2 gpu's op 1 kaart, wat toch intern wat anders werkt dan sli of crossfire.

    Crossfire werkt beter, inderdaad dan sli. Ook zijn de kleuren bij ati kaarten mooier dan die van nvidea, al is het persoonlijke voorkeur natuurlijk. Alle kaarten zijn d10 varianten, dus wil je gebruik kunnen maken van dx 10 zul je vista en een direct 10 kaart moeten hebben. Dat direct x niets toevoegt aan video is ook niet helemaal waar daar direct x alles aanstuurt wat met multimedia te maken heeft, dus ook geluid video en spelletjes!!!
    Direct x 10 stuurt dus ook de versnelling van de kaarten!

    Type in windows maar eens "dxdiag" in en je zult zien wat direct x allemaal aanstuurt!
    Laatst aangepast door hstadman : 17-04-2008 om 14:39

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door deTuinman Bekijk bericht
    je noemt mij prof, vink lief
    De quadro kaarten met 4 gpu's zijn speciaal ontwikkeld voor spelontwikkelaars die veel met polygonen werken. Met spelletjes en met multimedia werken ze juist weer minder, vaak langzamer dan de game varianten van nvidea. Dus, als je 3d spelletjes ontwerpt of met 3d content bezig bent (3dmax bijv.) heb je er wat aan, anders is het zonde van je geld!
    Laatst aangepast door hstadman : 17-04-2008 om 14:34

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jeroen van K. Bekijk bericht
    Je rekent in dollars --> euro's maar zo werkt het vaak niet. Ik denk echt niet dat we dit jaar €250 2.0 spelers zullen zien. Maar ik hoop van wel natuurlijk.
    We zullen zien, ik denk zelf van wel, omdat samsung ook al nieuwe heeft aangekondigd die in euro's al rond de 250-300 euro zitten. Ook heeft sony nu een blu-ray laser die veel goedkoper kan worden geproduceerd!
    Laatst aangepast door hstadman : 17-04-2008 om 14:46

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht
    De quadro kaarten met 4 gpu's zijn speciaal ontwikkeld voor spelontwikkelaars die veel met polygonen werken. Met spelletjes en met multimedia werken ze juist weer minder, vaak langzamer dan de game varianten van nvidea. Dus, als je 3d spelletjes ontwerpt of met 3d content bezig bent (3dmax bijv.) heb je er wat aan, anders is het zonde van je geld!
    dat is ook het geval idd

  19. #19

    Standaard

    Niet te vergeten dat 'n PC drive minder hardware met zich mee hoeft te dragen, en daarvoor uitstekend geschikt is voor profiel-updates;... ik denk dus wel degelijk dat Blu-ray Drives voor 2009 onder 200 euro zitten.
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door deTuinman Bekijk bericht
    dat is ook het geval idd
    :wink:

  21. #21

    Standaard

    Ik betaal op Dell voor een Blu-Ray lezer zo'n 150 euro meer. Valt dus nog wel mee.
    Maar een werkgeheugen van 4 gb en een grafische kaart van Ati 256 mb moet dus werken?
    -Aiya Eärendil Elenion Ancalima!-

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Earendil Bekijk bericht
    Ik betaal op Dell voor een Blu-Ray lezer zo'n 150 euro meer. Valt dus nog wel mee.
    Maar een werkgeheugen van 4 gb en een grafische kaart van Ati 256 mb moet dus werken?
    De nieuwe kaarten van ati zeker, de 3870.:wink: Volgens mij zijn er ook kaarten met een hdmi uitgang...

    over de ati 3870:

    HD Video Beyond 1080p
    The latest Blu-ray and HD DVD movies play smoothly at full 1080p and your CPU is unbound for other tasks thanks to the Unified Video Decoder and ATI Avivo™ HD video and display technology. Enjoy quality to spare with resolutions upscaled beyond 1080p for the most processing-intensive content. And with a choice of digital outputs, you have more options when enjoying your digital entertainment.

    Heeft dus ook een hdmi output.

    En in tests is al duidelijk gebleken dat met name voor video de kaarten een beter beeld geven dan nvidea.

    Een enkele hd3870 zit op 150-180 euro en een x2 kaart (2 gpu's op 1 kaart) zit zo rond de 350-380 euro.

    Maar ik weet zeker dat een enkele 3870 makkelijk HD content kan afspelen. reken dus op zo'n 150 euro minimaal.

  23. #23

    Standaard

    Het is een 256 MB ATI® Radeon™ HD 2600 XT grafische kaart. Is die goed genoeg voor een Blu-Ray disc?
    -Aiya Eärendil Elenion Ancalima!-

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Earendil Bekijk bericht
    Het is een 256 MB ATI® Radeon™ HD 2600 XT grafische kaart. Is die goed genoeg voor een Blu-Ray disc?
    voor specificaties, zie hier;
    http://ati.amd.com/products/radeonhd2600/index.html

    Het zal zeker wel gaan maar de 3870 is direct x 10.1, wat beter zou zijn en op de toekomst gericht. De 3870 is zwaarder en zal langer meegaan dan de 2600 serie...wat een budget kaart is. Aan u de keus...

  25. #25
    Glorious Member
    Registratie datum
    Feb 2004
    Woonplaats
    Provincie Groningen

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Earendil Bekijk bericht
    Het is een 256 MB ATI® Radeon™ HD 2600 XT grafische kaart. Is die goed genoeg voor een Blu-Ray disc?
    Ja, die volstaan prima.

    @hstadman, jij hebt makkelijk praten, maar je kijkt niet verder. Jij kunt mensen wel dure High-end kaartjes opleggen. Maar dat is helemaal niet nodig. Met 100 euro, is hij al klaar. Daar hoef je niet nog eens 100 euro boven op te gooien. De 2600XT is perfect voor HD kijken, en zijn zeker geen budget kaartjes, zoals jij beweerd. Zijn prima mid-range kaartjes uit de 2XXX serie.

    Daarbij mocht Earendil, op jouw advies in gaan. Dan staat hem nog een verrassing te wachten. Wat dacht je van zijn voeding? Ik kan niet in zijn kast kijken. Wil je de 3870 aan de praat krijgen, heb je een degelijke voeding nodig, met twee PCI-e aansluitingen.

    Zo'n 2600XT, kun je zo in het PCI-e slot plaatsen. En krijgt voldoende voeding.

    Wil je hem onnodig op kosten jagen? En de 3870 kaart, zijn vrij lange kaarten. Gaat dat allemaal wel in zijn PC kast passen?

    Als het Earendil alleen maar om het HD kijken gaat. Hoef je echt niet een high-end kaart in huis te halen.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •