De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Meer duidelijkheid over HDTV in Nederland?

    Meer duidelijkheid over HDTV in Nederland?



    Lees dit artikel

  2. #2

    Standaard

    Het zal eens tijd worden dat ze HDTV een flinke schop in de goede richting geven. Begin dit jaar al zappend op m'n hotelkamer in New York verbaasde me ik weer eens over het feit wat een ontwikkelingsland we nog zijn op dit gebied. Om te janken. Maakt me niet uit wat de redenen allemaal zijn dat het maar niet van de grond komt, ik verwijs ze allemaal naar de prullebak. Niet mauwen, maar gaan met die banaan!
    Vous au moins, vous ne risquez pas d'être un légume, puisque même un artichaut a du cœur... [Amélie Poulain]

  3. #3

    Standaard

    Mag inderdaad nu wel eens een beetje duidelijheid over komen.

  4. #4

    Standaard

    Het aanbod aan HD zenders en vooral de content is nu ook bijna om van de huilen. Ik heb onlangs een Loewe TV aangeschaft met geïntegreerde DVB-C HDTV tuner en kon de eerste twee weken gratis de HD kanalen ontvangen. Het zag er allemaal natuurlijk wat mooier uit maar de content is er nog lang niet. Waar "National Geographic Channel HD" en "Discovery HD" wel enkele interessante programma's hebben worden deze zo vaak herhaald dat je na 1 week door heen bent. HD1 NL is eigelijk een show kanaal zonder echte content. BravaHDTV is sinds kort een paar maanden gratis te ontvangen maar als je niet enkele uren naar een opera/theater voorstelling wilt kijken is deze zender ook niet echt interessant. Daarnaast staat de compressie zo hoog dat Nederland 1 met zijn 8Mbit een bijna gelijke kwaliteit bied. Nu is dat natuurlijk allemaal leuk en aardig als het als test zou worden gezien maar nu wil Multikabel ook nog eens 4 euro in de maand zien voor deze zenders. Onlangs is ook "The History Channel HD" aan dit pakket toegevoegd, maar 4 euro is gewoon belachelijk voor een stel test zenders nog vreemder is dat ze niet in het totaal pakket van 10 euro per maand zitten.

    Wat ik me altijd afvraag als de implementatie van HDTV hier (Nederland/Europa) vergelijk met Amerika is dat ze in Amerika toen ze begonnen met HDTV veel simulcasten. Dus een kopie kanaal er naast die indien beschikbaar de zelfde content in HD uitzend. Terwijl we hier liever een nieuwe "echte" HD zender beginnen. Mij lijkt hier de Amerikaanse aanpak voor een keer de beste. Ik denk namelijk dat mensen niet zo snel naar een totaal nieuwe zender zullen kijken maar wel naar de zelfde zender in beter kwaliteit. Zo kan de overgang ook veel geleidelijker verlopen. Mensen die nog geen nieuwe TV hebben blijven de zelfde content in SD zien en mensen die in de komende jaren hun TV vervangen zullen geleidelijk overstappen naar de zelfde zenders waar ze al naar keken maar dan in HD. Daarom hoop ik ook dan de NPO voldoende geld krijgt voor drie zenders zodat "de drie" zendes non-stop gesimulcast kunnen worden in plaats van 1 HD NPO kanaal die de content van de drie zendes bij elkaar schraapt.

    Bij de commerciëlen lijk mijn NET 5 lijkt mij toch de ideale kandidaat om te simulcasten in HD, met al haar Amerikaanse series en weinig eigen producties. Al heb ik heb geen idee welke kosten daaraan zijn verboden, uitzendstraat vernieuwen of iets dergelijks? Maar ze hoeven geen nieuwe camera's en monteer faciliteiten aan te schaffen omdat ze het gros van hun content kant en klaar in HD kunnen inkopen. Door te simulcasten hoeft ook niet alle content in HD wat ze wat meer tijd gunt.

    Content is voor mij veel belangrijker dan de iets de beter beeldkwaliteit die HD via de kabel bied. Want laten we eerlijk zijn, een kabel HD uitzending komt door zijn hoge compressie niet in de buurt van die van een Blu-ray Disc. Terwijl de Nederlandse SD kanalen die sinds kort allemaal in 8Mbit worden doorgegeven een prima beeldkwaliteit bieden die vele malen beter is dan die van een Amerikaans SD kanaal. In Amerika was er misschien iets meer haast met de overstap. Daarnaast heeft Amerika misschien wel veel HD zenders maar als dat bijvoorbeeld alleen home shopping channels zijn is dat allemaal wel leuk maar ik ga er niet naar kijken. Zo kom ik toch weer terug op de content en ik moet zeggen dat de keren dat ik in Amerika was de kwaliteit van de programma's mij altijd bijzonder tegen viel. Ik heb het hier niet over de series maar over "echte" TV programma's. De series staan er voor mij een beetje los van, die worden geproduceerd door de grote film studio's en hebben over het algemeen een zeer goede kwaliteit. Maar ik vind de TV zenders en programma's (series uitgezonderd) daar in het algemeen van zeer slechte van kwaliteit, rommelig en slecht afgewerkt als ik ze vergelijk met de Nederlandse TV. Volgens mij hoorde ik Peter R. de Vries in DWDD ook zo iets zeggen over zijn ervaring in Amerika. Dat ze daar nogal achter liepen, iets wat hij niet had verwacht. Je programma's in HD uitzenden is de kust niet dat is puur techniek maar goede programma's maken wel en dat doen we hier in Nederland toch echt een stuk beter.
    Laatst aangepast door Cyzor : 05-03-2008 om 15:26

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Cyzor Bekijk bericht
    Daarnaast heeft Amerika misschien wel veel HD zenders maar als dat bijvoorbeeld alleen home shopping channels zijn is dat allemaal wel leuk maar ik ga er niet naar kijken. Zo kom ik toch weer terug op de content en ik moet zeggen dat de keren dat ik in Amerika was de kwaliteit van de programma's mij altijd bijzonder tegen viel.
    Een greep uit het aanbod van bv Comcast:

    Sci-Fi HD
    Animal Planet HD
    Discovery HD
    The Learning Channel HD
    NHL Network HD
    USA Network HD
    The History Channel HD
    CNN HD
    TBS HD
    NFL Network HD
    Food Network HD
    HGTV HD
    National Geographic HD
    A&E HD
    Local Sports Net(s)
    ESPN HD
    ESPN2 HD
    TNT HD
    HD Theater
    MOJO
    VSGLF Golf Channel HD / Versus HD
    Universal HD
    MHD
    HBO HD ()
    Cinemax HD
    Showtime HD
    Starz HD
    ABC HD
    NBC HD
    CBS HD
    FOX HD
    My Network TV HD
    The CW HD
    PBS Digital
    AMC HD

    Verder is het helemaal waar dat de kwaliteit daaro qua content vaak om te huilen is, je zapt je een ongeluk. Ik vraag me af waarom ze hier niet, als het dan toch allemaal zo moeilijk moet, voorlopig niet eerst eens wat mooie series/docu's etc aanbieden in HD via On Demand. Daar zou ik best een paar euro's voor over hebben ter overbrugging. Maar dan wel met de garantie dat we ook echt HD krijgen. Film1/Sport1 bv laat/liet nog wel eens te wensen over. Je suggestie van bv NET 5 zie ik ook wel brood in, het zou me niet zou verbazen als SBS een voortrekkersrol zou gaan spelen.
    Laatst aangepast door Martin van Tuijl : 05-03-2008 om 13:25
    Vous au moins, vous ne risquez pas d'être un légume, puisque même un artichaut a du cœur... [Amélie Poulain]

  6. #6

    Standaard

    Je vergeet in je lijstje nog "de grote vier" (NBC, ABC, ezn.) die zenden ook in HD uit. Maar met die hou je als je de documentaire- sport- en de herhaal zenders er uithaalt maar een 10-tal "goede" HD zenders over. HBO is natuurlijk een heel goed voorbeeld maar die (net als hun grote concurrent Showtime) leveren echte kwaliteitsprogramma's die hier veelal door de NPO worden uitgezonden. Al hebben die veel series en daarin zijn de andere (grotere) netwerken ook wel goed, series zijn het probleem niet zo.

    Jammer genoeg is Nederland denk ik te klein voor een zender als HBO. Ze krijgen hier nooit genoeg abonnees om de productiekosten van een totale serie er uit te halen. HBO zelf kan natuurlijk wel een Europese variant maken (of was die er niet al?) die de kabelaars dan kunnen inkoopen. Er zijn in Nederland wel enkele goede niche zenders (of hoe zenders voor een klein publiek ook heten) als Sci-Fi en 13th Street beschikbaar. Jammer is wel dat ze nu alleen door UPC worden doorgegeven en kan ik ze niet ontvangen. Voor dat soort zenders (content dus) wil ik wel extra betalen en dat misschien zelfs enkele euro's meer voor een HD variant. Wanneer die gierige kabelaars eens doorkrijgen dat ik graag meer betaal voor enkele goede zenders in goede kwaliteit dan zo'n 500 zenders die voor hun toevallig goedkoop zijn om in te kopen. Die dan ook nog eens met z'n allen gezellig op de kabel worden gepropt zodat ik alleen maar naar de mpeg artefacts mag kijken.

    Maar ik ben het wel met je eens dat Nederland qua de uitrol van HD als je het vergelijkt met Amerika wat achterloopt. Maar in vergelijking met de andere Europese landen? Engeland heeft wat HD zenders, BBC, Sky en Five volgens mij, zullen er nu wel meer zijn. Maar daar lijkt het niet echt een groot succes, alleen de wat meer tech savvy mensen lijken er erg in geïnteresseerd. Ook is de content daar ook niet helemaal je van het, als je naar de BBC HD programmering kijkt zijn het veel concerten het Planet Earth herhalingen, hoe mooi Planet Earth ook is het gaat eens vervelen. Veel mensen kijken daar volgens mijn ook via Freeview (DVB-T) en daarover kan je nauwelijks in HD uitzenden.

    Er moeten volgens mij ook geen pure HD kanalen komen maar kopieën van de bestaande zodat mensen langzaam overkunnen als ze eens aan een nieuwe TV toezijn en zo gewoon de kanaalen kunnen blijven bekijken waar ze altijd naar keken met de zelfde programma's en gebruik kunnen maken van de zefde programma bladen alleen zien ze nu wat meer detail. Het zo toch zo mooi zijn als je over een paar jaar i.p.v. het breedbeeld symbooltje in bijvoorbeeld de VPRO gids een HD logotje zou zien staan bij sommige programma's die dan gelijktijdig in HD worden doorgegeven.
    Laatst aangepast door Cyzor : 05-03-2008 om 17:25

  7. #7
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Gisteren was er een mooi vergelijk bij de wedstrijd, madrid- roma
    Hij werd op sport1 en sport 1HD uitgezonden.
    Ondanks dat de kwaliteit vaak niet goed is op sport1HD, was dat gisteren uitstekend.

    Het verschil was echt enorm, vooral ook door de goede bitstream.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •