Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 63 worden weergegeven.

Discussie: Audrey Hepburn

  1. #1

    Standaard Audrey Hepburn



    Ik ben maar van weinig mensen echt fan, maar Audrey Hepburn is een actrice die me grenzeloos fascineert. Niet alleen was ze een enorm getalenteerd in haar vak, maar daarbij had ze een uitstraling die haar ver boven elke andere actrice deed uitstijgen. Audrey Hepburn was niet alleen een legendarisch actrice, maar ook een stijlicoon en een bevlogen ambassadeur voor UNICEF. Een maand geleden was het precies 15 jaar geleden dat ze overleed, maar voor mij persoonlijk leeft ze nog steeds voort middels haar films.

    Een korte biografie, afkomstig van Wikipedia:

    Audrey Hepburn werd te Brussel geboren als Edda Kathleen Hepburn-Ruston. Ze was een dochter van de Britse bankier Joseph Anthony Hepburn-Ruston en de Nederlandse aristocrate Ella barones van Heemstra. Ze groeide op in de Keyenveldstraat te Elsene. Hepburn had twee halfbroers uit het eerste huwelijk van haar moeder met een Nederlandse aristocraat, Alexander en Ian Quarles van Ufford. Ze ging naar kostscholen in Nederland en Engeland. Na de scheiding van haar ouders in 1935 woonde ze samen met haar moeder in Arnhem tijdens het begin van de Tweede Wereldoorlog en de Duitse invasie van 1940.

    Na de Geallieerde invasie in Normandië (D-Day) ging het in Nederland slechter. Tijdens de Hongerwinter van 1944-'45 had Hepburn veel te lijden van honger en andere ontberingen en haar gezondheid ging daardoor sterk achteruit. Deze belevenissen hebben haar voor het leven getekend en richting gegeven aan een groot deel van de rest van haar leven.

    Na de oorlog speelde ze op achttienjarige leeftijd een rolletje als KLM-stewardess in Nederlands in zeven lessen. De regisseur van deze Nederlandse film uit 1948, Charles Huguenot van der Linden, zou later claimen dat hij de ontdekker was van Hepburn. Later verhuisde ze met haar moeder naar Londen waar ze balletles nam, als model werkte, en in 1951 begon met acteren in films. Tijdens een opname in Zuid Frankrijk werd ze gespot door de schrijfster Colette, die haar wilde als hoofdrol in het door haar geschreven stuk "Gigi". Na een succesvolle reeks op Broadway, deed Hepburn auditie voor de film "Roman Holiday". Eerst was de rol van prinses toebedeeld aan Elizabeth Taylor, maar door contractuele problemen moest zij de film laten schieten. De tegenspeler van Hepburn, Gregory Peck, had tijdens de opnames door dat hij tegenover een natuurtalent stond, en eiste dat de naam van Hepburn even groot op de aankondigingen kwam als de zijne. Hij kreeg gelijk, want Hepburn ontving voor deze eerste Hollywoodrol meteen een Oscar voor Beste Actrice. Voor die prijs zou ze gedurende haar carrière nog viermaal genomineerd worden. Hepburns moeder speelde een figurantenrol in de film Funny Face, als klant van een cafeetje.

    Als een van Hollywoods populairste puliekstrekkers schitterde Hepburn op het witte doek naast onder anderen Fred Astaire, Humphrey Bogart, Gary Cooper, Cary Grant, Rex Harrison, Peter O'Toole, Gregory Peck, George Peppard, en Sean Connery.

    Vanaf 1967, na vijftien zeer succesvolle jaren als actrice, nam Hepburn gas terug als actrice en verscheen ze nog maar af en toe in een film. Haar laatste film werd in 1988 opgenomen, net voordat ze benoemd werd tot speciaal ambassadrice voor het United Nations Children's Fund. Uit dankbaarheid voor haar eigen belevenissen na de Tweede Wereldoorlog en mede door haar ontberingen onder de Nazi's, zette zij zich gedurende de rest van haar leven in voor kinderen in de armste gebieden ter wereld.

    In 1992 kreeg Hepburn van de Amerikaanse president George H.W. Bush de "Presidential Medal of Freedom" als erkenning van haar werk voor Unicef. De Academy of Motion Picture Arts and Sciences kende haar postuum de Jean Hersholt Humanitarian Award toe voor haar werk op humanitair gebied.

    Hepburn is tweemaal getrouwd, met acteur Mel Ferrer en met de Italiaanse dokter Andrea Dotti, en had twee zoons. Ten tijde van haar overlijden was ze de levenspartner van de Nederlandse acteur Robert Wolders, de weduwnaar van filmster Merle Oberon.

    Ze stierf op 20 januari 1993 te Tolchenaz in het Zwitserse kanton Vaud aan darmkanker, en is daar ook begraven.
    Haar films, met jaartal en de rol die ze speelde:

    1948 Nederlands in zeven lessen (stewardess)
    1951 Monte Carlo Baby (Linda Farrel)
    1951 One Wild Oat (hotel receptioniste)
    1951 Laughter in Paradise (cigarette girl)
    1951 The Lavender Hill Mob (Chiquita)
    1951 Young Wives' Tale (Eve Lester)
    1952 Nous irons à Monte Carlo (Melissa Walter)
    1952 The Secret People (Nora Brentano)
    1953 Roman Holiday (Princess Ann)
    1954 Sabrina (Sabrina Fairchild)
    1956 War and Peace (Natasha Rostov)
    1957 Funny Face (Jo Stockton)
    1957 Love in the Afternoon (Ariane Chavasse / thin girl)
    1959 Green Mansions (Rima)
    1959 The Nun's Story (sister Luke)
    1960 The Unforgiven (Rachel Zachary)
    1961 Breakfast at Tiffany's (Holly Golightly)
    1961 The Children's Hour (Karen Wright)
    1963 Charade (Regina 'Reggie' Lampert)
    1964 Paris - When It Sizzles (Gabrielle Simpson / Gaby)
    1964 My Fair Lady (Eliza Doolittle)
    1966 How to Steal a Million (Nicole Bonnet)
    1967 Two for the Road (Joanna Wallace)
    1967 Wait Until Dark (Susy Hendrix)
    1976 Robin and Marian (Lady Marian)
    1979 Bloodline (Elizabeth Roffe)
    1981 They All Laughed (Angela Niotes)
    1987 Love Among Thieves (baroness Caroline DuLac)
    1989 Always (Hap)
    De originele beginpost van deze thread:
    Een andere keer maak ik nog wel eens een wat mooiere openingspost voor deze thread, maar ik wil geïnteresseerden er even aan herinneren dat het vanavond op de themazender Cultura de hele avond Audrey Hepburn thema-avond is. Er wordt een documentaire uitgezonden, de film Charade en 'Nederlands in zeven lessen ', de allereerste korte film waarin Audrey te zien was.

    De beschrijving van Cultura:
    Op 20 januari 2008 is het precies vijftien jaar geleden dat Audrey Hepburn overleed. Cultura besteedt aandacht aan deze bijzondere actrice met de film 'Charade' en een portret van Audrey Hepburn. Tevens is de film 'Nederlands in zeven lessen', de eerste film waarin Audrey een rol speelde, on line te bekijken.

    Audrey Hepburn bij Cultura:

    20.30 uur Cultura Film
    21.10 uur Charade
    23.05 uur Hollywood Collection: Audrey Hepburn
    23.55 uur Nederlands in zeven lessen
    Het begint.... NU! Dus schiet snel op.
    Laatst aangepast door Richard B. : 18-03-2010 om 16:21

  2. #2

    Standaard

    Bij ons geboren, bij jullie opgegroeid België en Nederland delen de erfenis van een formidabele actrice
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  3. #3

    Standaard

    Deze dame was in vele opzichten een bijzonder mens.

    Mijn favoriete films van haar zijn : Wait Until Dark, Charade, Roman Holiday en the Nun's Story.

  4. #4

    Standaard

    Ik heb de beginpost even aangepast.

    Wat zijn jullie favoriete films van Audrey? Mijn favoriet is denk ik toch wel Roman Holiday, alhoewel ik Breakfast at Tiffany's ook erg goed vindt (daarvan hangt een levensgrote foto in m'n huiskamer). Roman Holiday is als film een bijna perfecte romantische komedie en Audrey zette zich in deze film (haar Hollywood-debuut) al meteen neer zoals iedereen haar tegenwoordig nog kent. Roman Holiday is een van de weinige films die me nooit verveeld en me altijd opbeurt. Dat komt trouwens niet alleen door de geweldige rol van Hepburn maar ook door haar tegenspeler Gregory Peck en de geraffineerde regie van William Wyler. Eigenlijk klopt alles aan deze film.

  5. #5

    Standaard

    Ik vond haar rol in ''The Lavender Hill Mob'' indrukwekkend...

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Verhoeven Bekijk bericht
    Ik vond haar rol in ''The Lavender Hill Mob'' indrukwekkend...
    Dan ben je snel onder de indruk, want in die film is ze misschien maar 30 seconden te zien.

  7. #7
    Super Member
    Registratie datum
    Mar 2007
    Woonplaats
    What business is it of yours where I'm from, friendo?

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard B. Bekijk bericht
    Dan ben je snel onder de indruk, want in die film is ze misschien maar 30 seconden te zien.
    haha...
    Gekeken Films Dit Jaar

    Brian: Excuse me. Are you the Judean People's Front?
    Reg: Fuck off! We're the People's Front of Judea

  8. #8

    Standaard

    Duidelijk mijn humor is jullie compleet ontgaan...

  9. #9

    Standaard

    wie weet waar de film van haar te koop is?

    how to steal a million. met nl sub.

    kijk overal, maar vind hem nergens.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door sem09 Bekijk bericht
    wie weet waar de film van haar te koop is?

    how to steal a million. met nl sub.

    kijk overal, maar vind hem nergens.
    volgens VSN is deze nog niet uitgebracht hier...

    Ps. mijn favoriete Audrey's

    My Fair Lady / Sabrina / Breakfast At Tiffany's / Charade
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


  11. #11

    Standaard

    Vannavond voor het eerst gezien: Wait Until Dark. Een erg sterke thriller met Audrey, Alan Arkin en Richard Crenna in de hoofdrollen. Op sommige punten is ie misschien een tikkeltje gedateerd, maar hij is toch erg de moeite waard. Ik vermoed dat deze film enigzins als inspiratie heeft gediend voor films als Silence of the Lambs (vooral de climax dan) en Panic Room.

    Ik vind wel dat Audrey misschien ietsje miscast is voor deze film. In sommige scenes had een wat meer "Hitchcock-achtige" actrice misschien wat soberder geacteerd, wat misschien beter had gewerkt. Het stoort verder niet maar het was wel iets wat in me opkwam.

  12. #12

    Standaard

    Een actrice die als mens met kop en schouders boven andere toenmalige en hedendaagse actrices uitsteekt.

  13. #13

    Standaard

    Gisteren gezien: Two for the road. Het is stylistisch een beetje een gedateerde film, maar tegelijkertijd is het er toch ook een met duidelijke kwaliteiten. Het verhaal vond ik bijv. erg boeiend en het acteerwerk van Audrey en Albert Finney is ook erg goed. En de manier waarop verschillende tijdslijnen door elkaar lopen vond ik zelfs erg innovatief: dat had Stanley Donnen zelfs eerder door dan Quentin Tarrentino.

    Nog wel de opmerking dat de UK-uitgave van de DVD vrij matig is. Het beeld is niet-anamorfisch en onscherp, en er zijn geen extra's.

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard B. Bekijk bericht
    Gisteren gezien: Two for the road. Het is stylistisch een beetje een gedateerde film, maar tegelijkertijd is het er toch ook een met duidelijke kwaliteiten. Het verhaal vond ik bijv. erg boeiend en het acteerwerk van Audrey en Albert Finney is ook erg goed. En de manier waarop verschillende tijdslijnen door elkaar lopen vond ik zelfs erg innovatief: dat had Stanley Donnen zelfs eerder door dan Quentin Tarrentino.

    Nog wel de opmerking dat de UK-uitgave van de DVD vrij matig is. Het beeld is niet-anamorfisch en onscherp, en er zijn geen extra's.
    Die is inderdaad erg leuk... ook ik wacht op 'n heruitgave van deze film.
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


  15. #15

    Standaard

    Twee foto-gallery´s met erg mooie en bijzondere foto's die ik tegenkwam op de website van Life magazine:

    Audrey Hepburn: Life and Career
    Audrey Hepburn at Her Most Stunning

  16. #16

    Standaard

    Voor de echte fans: sinds april is Green Mansions uit in de UK. Zie http://hmv.com/hmvweb/displayProduct...;-1&sku=947275 In tegenstelling tot wat er bij de specs staat zou ie trouwens gewoon netjes anamorf moeten zijn.



    Ik zeg trouwens "voor de echte fans" omdat het (en ik heb hem zelf nog niet gezien) een echte draak van een film schijnt te zijn. Op criterionforum.org noemde iemand hem zelfs slechter dan Bloodline, en dat is ECHT slecht.

    Uiteraard ga ik hem binnenkort wel eens bestellen.

  17. #17

    Standaard

    Ik ben ook niet iemand die snel fan is van een acteur of actrice. Soms zitten ze in goede films en soms niet. Maar ik ben al wel een paar jaar groot fan van Audrey Hepburn, precies om de dingen die ook al in de startpost werden genoemd. Ik heb een dvd box uit Azië met 20 van haar films. Geen Nederlandse ondertiteling, maar dat maakt niet uit. Het is wel een fantastische collectie, want iedere film met Audrey vind ik een genot om naar te kijken. Haar charme spat van het scherm.

    Ook mijn favoriete film is Roman Holiday, die kan je altijd kijken. De chemie tussen haar en Gregory Peck is voortreffelijk. Bij die film hebben ze ook de basis gelegd van een vriendschap die heel hun leven heeft stand gehouden. Andere films die ik met grote regelmaat kijk zijn Breakfast at Tiffany's, Two for the Road, Paris When It Sizzles, Charade en Sabrina. Je leest wel veel slechte berichten over Green Mansions, zelfs Audrey Hepburn zelf was er niet kapot van, maar ik moet zeggen dat ik die film ook erg leuk vind. Ze is daarin zo sober gekleed, helemaal niet wat je van Audrey gewend bent. Audrey was gewoon een veelzijdig talent. Ze speelde in veel romantische komedies, wat mijn favoriete genre is. Maar ze heeft ook laten zien dat ze fantastisch kan acteren in bijvoorbeeld The Childrens Hour, The Nun's Story en Wait Until Dark. Voor Wait Until Dark werd ze voor de laatste keer voor een oscar genomineerd, maar helaas ging de prijs naar Katherine Hepburn. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat ze alleen een oscar heeft gewonnen voor Roman Holiday, want ik denk wel dat ze er meer verdiend heeft.

    Maar goed, zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben juist een fan van haar vanwege haar persoonlijkheid. Iedereen kan een voorbeeld aan haar nemen. Altijd aardig en altijd zeer bescheiden gebleven. Ze voelde zich nooit meer dan een ander, ze cijferde zich juist weg voor anderen. Talloze voorbeelden kan je in 1 van haar vele biografies lezen. Dan zie je dat het echt een fantastisch mens was. En ik ben blij dat we haar films hebben, zodat ik daar de rest van mijn leven van kan genieten.
    Laatst aangepast door MarkW : 10-10-2009 om 22:39

  18. #18

    Standaard

    Er leuk om het stuk van Audrey Hepurn te lezen. Ik ben zelf namelijk vernoemd naar haar. Mijn naam is dus Audrey Colette. Audrey van Audrey Hepburn en Colette ( mijn roep naam ) , ja ja ja, de Franse schrijfster Colette.
    Er leuk om te lezen, ik wist dus niet Dat Colette en Audrey elkaar dus kende.

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Promise Bekijk bericht
    Er leuk om het stuk van Audrey Hepurn te lezen. Ik ben zelf namelijk vernoemd naar haar. Mijn naam is dus Audrey Colette. Audrey van Audrey Hepburn en Colette ( mijn roep naam ) , ja ja ja, de Franse schrijfster Colette.
    Er leuk om te lezen, ik wist dus niet Dat Colette en Audrey elkaar dus kende.
    Erg interessant dat verhaal over je naam. Via Google kwam ik op de site van New York Times nog een foto tegen van je twee naamgevers:



    Het is jammer dat er van Audrey's vertolking van Gigi niks bewaard is gebleven. Ik ben wel benieuwd hoe dat eruit zag.

  20. #20

    Standaard

    Er leuk om die foto te zien! Kijk waar zo'n forum niet allemaal goed voor is, krijg zo nog wat te weten over de afkomst van mijn namen!
    Ik heb wel nog een boek liggen van Colette, deze natuurlijk van mijn vader gekregen, maar ja, kan geen frans!

  21. #21

    Standaard

    Gezien: Green mansions. Het was helemaal niet zo'n slechte film. Integendeel zelfs: het is een hele aardige avonturenfilm. En de rol van Audrey is ook behoorlijk goed.

  22. #22

    Standaard

    De nieuwste aanwinst in m'n subcollectie van DVD's met Audrey Hepburn is een wat aparte titel, namelijk de DVD van de documentaire-serie Gardens of the world die gepresteerd werd door haar. Het was het allerlaatste wat ze maakte: op de dag voordat deze serie in de VS voor het eerst op tv verscheen (20 januari 1993) overleed ze aan kanker.

    Deze documentaireseries zijn eigenlijk niet echt mijn ding, maar ik moet zeggen dat het een erg fijne en interessante serie is. En de presentatie van Audrey is voor een fan als ik helemaal genieten geblazen natuurlijk. Zelfs op het eind was ze nog een heel charismatische schoonheid.

    De DVD is trouwens al een paar jaar geleden in Nederland uitgebracht, en hij is momenteel in Van Leest's "3 voor 25" actie te krijgen.

  23. #23

    Standaard

    Moet tot mijn grote schaamte bekennen dat ik eigenlijk nog nauwelijks iets van deze dame gezien heb...wist ook niet dat ze half Nederlands was. Roman Holiday staat inmiddels in bestelling.

  24. #24

    Standaard

    Misschien nog een leuke tip: bij V&D kun je momenteel in het prijzencircus de Paramount-box met 7 van haar films (incl. Roman Holiday, Marcel) krijgen voor slechts 23 euro. Dat is echt een heel leuk koopje.

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel v/d H. Bekijk bericht
    Moet tot mijn grote schaamte bekennen dat ik eigenlijk nog nauwelijks iets van deze dame gezien heb...wist ook niet dat ze half Nederlands was. Roman Holiday staat inmiddels in bestelling.
    Idem hier. Ik heb laatst voor school the Children's Hour bekeken en daar spatte ze echt van het scherm af, dus inderdaad wel een actrice die meer aandacht verdient in mijn collectie.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •