De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.

Discussie: Dia's op dvd

  1. #1

    Standaard Dia's op dvd

    Hallo,

    Ik ben nu al enkele maanden bezig met het digitaliseren van oude videobanden en ook dia's. Ik doe dit voor een basischool, die van plan is om gewoon in elk lokaal een TV+DVD speler neer te zetten en dan vanuit een archief met dvd's gewoon het lesmateriaal beschikbaar te hebben.

    Nu ik de dia's eindelijk ook allemaal heb gehad, vroeg ik me af of ik deze ook op dvd speler kan laten zien. Ik heb wel geprobeerd om de dvd met dia's in te lezen met de dvd speler, maar deze geeft aan dat hij de dvd niet kan lezen. Er staan dan ook gewoon mappen vol met jpeg's op de dvd die ik gewoon in windows heb gesorteerd en gebrand op dvd.

    Ik vroeg me dus af hoe het mogelijk is om jpeg's te laten zien op een dvd speler, en of ik misschien dan een dvd moet branden op een speciale manier. Misschien met een programmaatje ofzo?
    (Ik kan verder weinig kwijt of het type dvd speler dat ik gebruik, vooral omdat de dvd spelers die in de toekomst gebruikt zullen worden nog niet zijn gekocht. )

    Ik leg daarom de vraag gewoon bij jullie neer. Hopelijk hebben jullie een idee, ik zie namelijk altijd wel mogelijkheden bij dvd spelers dat ze o.a jpegs afkunnen beelden.

    Ik check wel op reply's!

    - Skoolpeon

  2. #2

    Standaard

    Mijn Yamaha S550 kan in ieder geval jpeg's afspelen, zonder een speciaal programma ofzo gebruikt te hebben, copy and paste dus. Toen ik dezelfde DVD bij mn vader wilde afspelen lukte dat niet, dus ws verschilt het per speler.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  3. #3

    Standaard

    De meeste DVDspelers kunnen tegenwoordig jpg weergeven. Uit je verhaal maak ik op dat dit hier niet het geval is. Voor de zekerheid zou je dit nog even kunnen checken in de handleiding. Ik neem aan dat alle spelers hetzelfde zijn?

    In het geval dat de spelers geen JPEG weergeven, zijn er talloze programma's. Ik heb zelf vaak het programma van Ulead gebruikt om vakantiefoto's op DVD te zetten. Erg gebruiksvriendelijk en je kunt er eventueel ook nog geluid onder zetten of effecten toevoegen.

    Je kunt het programma hier gratis uitproberen:
    http://www.ulead.com/dps/runme.htm

    Als je het wilt kopen kost het $ 30, zo'n € 20.

    De technische kant van het verhaal is volgensmij dat het programma van de foto een (S)VCD maakt, en deze zijn ongeveer door alle spelers af te spelen.

    Eén belangrijke kanttekening: Ik weet niet of je het zo in kunt stellen dat je handmatig naar de volgende afbeelding gaat, meestal krijg je om de 5 seconden een nieuwe. Je zou dan dus in de praktijk de hele tijd op play en pauze moeten drukken. Ik heb programma nu niet op mijn harde schijf staan, dus dit zou je zelf even moeten bekijken.

    Zijn de DVD-spelers trouwens al aangeschaft? Zo niet, laat ze dan even zoeken naar een model dat JPEG kan afspelen, dat scheelt een hoop gedoe en bijna alle nieuwe spelers kunnen dit, ook de goedkopere. Als de spelers deze optie hebben, kun je inderdaad gewoon via verkenner de bestanden op de DVD branden. Ook hier moet je de speler zo instellen dat je niet automatisch elke 5 seconde neen nieuwe afbeelding krijgt, aangezien ik aanneem dat men dit zelf wil bedienen tijden het lesgeven.
    Laatst aangepast door Patrick van den Hul : 08-01-2008 om 11:18
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  4. #4

    Standaard

    Bedankt voor de snelle en vooral ook nuttige reacties!

    Toch mooi om te horen dat er dus wel modellen zijn die meteen aan de slag kunnen met die pics, en dat er anders wel programma's voor te krijgen zijn. Ik zal dat programma zo even proberen, es kijken of dat dan wat is voor de al wat oudere dvd speler die de school al heeft.
    Maar ik begrijp dus dat ik via de verkenner gewoon kan branden, maar ook als ik verschillende directories heb, pakt een dvd speler dat dan ook meteen goed?

    [Wijziging]

    Ik heb jullie info even doorgespeelt, en ik heb inmiddels begrepen dat de dvd spelers alleen zullen worden gebruikt voor bewegend videomateriaal. De dia's zullen per digitale schoolborden worden afgebeeld, vanaf een pc. Dus eerlijk gezegd hoef ik me hier verder niet druk om te maken, aangezien dia's dus niet per dvdtje in de dvd speler gaan.

    Nogmaals heel erg bedankt voor de reacties!
    Laatst aangepast door Skoolpeon : 08-01-2008 om 13:11 Reden: Toevoeging

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Skoolpeon Bekijk bericht
    Maar ik begrijp dus dat ik via de verkenner gewoon kan branden, maar ook als ik verschillende directories heb, pakt een dvd speler dat dan ook meteen goed?
    Ja, ALLEEN als de speler JPEG-compatible is, dit vind je in de handleiding of door gewoon uit te proberen.
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  6. #6

    Standaard

    In mijn geval krijg ik idd een navigatiemenu van mn speler, waar ik gewoon tussen de verschillende directories kan kiezen.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •