De resultaten 1 tot 15 van 15 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Canon Nederlandse film

    Op het Nederlands film festival zijn 16 films gekozen als canon van de Nederlandse film
    opvallende afwezigen: Soldaat van Oranje, Karakter, de Aanslag en Antonia.
    Welke film missen jullie het meest in deze lijst?

    De mésaventure van een Fransch heertje zonder pantalon aan het strand te Zandvoort, Willy & Albert Mullens, 1905
    Een Carmen van het noorden, Maurits Binger & Hans Nesna, 1919
    Regen, Joris Ivens & Mannus Franken, 1929
    De Jantjes, Jaap Speyer, 1934
    Houen zo!, Herman van der Horst, 1952
    Fanfare, Bert Haanstra, 1958
    Als twee druppels water, Fons Rademakers, 1963
    Blind kind, Johan van der Keuken,1964
    Ik kom wat later naar Madra, Adriaan Ditvoorst, 1965
    Living, Frans Zwartjes, 1971
    Turks Fruit, Paul Verhoeven, 1973
    Flodder, Dick Maas, 1986
    Het Zakmes, Ben Sombogaart, 1992
    De Noorderlingen, Alex van Warmerdam, 1992
    Het is een schone dag geweest, Jos de Putter, 1993
    Father & Daughter, Michael Dudok de Wit, 2000
    http://www.filmfestival.nl/index.php?id=908&tx_ttnews[tt_news]=224&tx_ttnews[backPid]=700&cHash=e21ce853be

  2. #2

    Standaard

    Soldaat van Oranje toch wel.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  3. #3

    Standaard

    Realiseer je wel dat het dus niet gaat om de beste NL films, maar om films die een indruk (moeten) geven van de NL filmgeschiedenis. In het bijbehorende boekje wordt duidelijk vermeld dat er bepaalde 'grote' namen missen, omdat men keuzes diende te maken.
    "Het is allemaal anders gelopen. Alles loopt voortdurend anders"

    NeerlandsFilmdoek.nl - dé website over Nederlandse film en tv-series

  4. #4

    Standaard

    Je moet dan wel keuzes maken, maar toch zijn er een aantal films die er in staan waarvoor ik persoonlijk andere had gekozen. Zo zit er bijvoorbeeld geen enkele oorlogsfilm bij. En die maken toch een flink deel uit van de NL filmgeschiedenis. Nu hoeft dat niet persé Soldaat van Oranje of De Aanslag te zijn, maar één titel had er toch zeker in gemogen.
    En van Van Warmerdam had ik toch ook eerder Abel gekozen dan De Noorderlingen.
    Maar goed, er is een Canon en iedereen zal er zijn eigen mening over hebben (ik ook) en dat mag.

  5. #5

  6. #6

    Standaard

    Ik had graag een van Gogh erin gehad ws Submission maarja die ligt helaas zeer gevoelig. En een Jos Stelling film maarja je kan niet alles hebben.
    Verder ben ik zeer content met de keuze van deze Canon.
    Gelukkig een Ditvoorst erin dat is altijd oke.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Je moet dan wel keuzes maken, maar toch zijn er een aantal films die er in staan waarvoor ik persoonlijk andere had gekozen. Zo zit er bijvoorbeeld geen enkele oorlogsfilm bij.
    Als twee druppels water is een oorlogsfilm
    "Het is allemaal anders gelopen. Alles loopt voortdurend anders"

    NeerlandsFilmdoek.nl - dé website over Nederlandse film en tv-series

  8. #8

    Standaard

    Soldaat van Oranje natuurlijk, jeetjemikkie en dan wel Flodder

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Quido Bekijk bericht
    Realiseer je wel dat het dus niet gaat om de beste NL films, maar om films die een indruk (moeten) geven van de NL filmgeschiedenis. In het bijbehorende boekje wordt duidelijk vermeld dat er bepaalde 'grote' namen missen, omdat men keuzes diende te maken.
    Ja dat was me wel duidelijk, de link stond er niet voor niets bij.
    Dan nog ben ik van mening dat er nog wel andere titels in hadden kunnen staan. Soldaat van Oranje is bijvoorbeeld op vele vlakken (muziek, produktie, verzet in de 2e wereld oorlog) een film die een belangrijke plaats in een canon van de Nederlandse film verdient. Ik kan me trouwens verder goed vinden in veel van de gekozen titels/regisseurs. Persoonlijk zou ik bijvoorbeeld eerder Alleman van Haanstra hebben gekozen en niet Fanfare.

  10. #10

    Standaard

    Was ook geen persoonlijke reactie, meer in zijn algemeenheid In 'De Wereld Draait Door' wekte Matthijs van Nieuwkerk ook al de indruk dat het om een soort van 'best of' ging, terwijl dat helemaal niet het doel is van een/deze canon. Had persoonlijk ook eerder gekozen voor Blue Movie ipv Turks Fruit (heb je ook meteen Pim&Wim te pakken, erg belangrijk duo in de Nederlandse filmgeschiedenis), en dan Soldaat van Oranje ipv Als twee druppels water (Verhoeven hoort er vanzelfsprekend in). Maar dan mis je weer een film van Rademakers (hoewel een typisch Nederlandse film als Dorp aan de Rivier of Makkers staakt uw wild geraas er dan in had gekund), die onmiskenbaar een grote invloed heeft gehad op onze filmhistorie. Maar ook dan moet er nog een ander uit. Kortom: het blijft lastig en toont tevens aan dat onze filmgeschiedenis ook daadwerkelijk heel divers, veelzijdig en creatief is, en niet te vangen is in een bepaald aantal titels (voor wie daar aan twijfelde).
    "Het is allemaal anders gelopen. Alles loopt voortdurend anders"

    NeerlandsFilmdoek.nl - dé website over Nederlandse film en tv-series

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Quido Bekijk bericht
    Realiseer je wel dat het dus niet gaat om de beste NL films, maar om films die een indruk (moeten) geven van de NL filmgeschiedenis.
    Besef ik wel, maar in mijn mening hoort SvO óók om die reden in dit rijtje.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen Bekijk bericht
    Besef ik wel, maar in mijn mening hoort SvO óók om die reden in dit rijtje.
    Tuurlijk, is ook een springplank naar meer geweest voor veel mensen uit die film.

  13. #13

    Standaard

    Mwa ik vind niet dat Soldaat van Oranje erin zou moeten. Ik heb wel op 2 films na niets gezien van deze canon, maar ik ben erg nieuwsgierig naar de oudere werken die me onbekend zijn. Worden ze ook gedraaid op het NFF, of vraag ik nu naar iets wat al gegeven wordt in het begin van de post?

    [telaat]
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  14. #14

    Exclamation

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 1101 Bekijk bericht
    Mwa ik vind niet dat Soldaat van Oranje erin zou moeten. Ik heb wel op 2 films na niets gezien van deze canon, maar ik ben erg nieuwsgierig naar de oudere werken die me onbekend zijn. Worden ze ook gedraaid op het NFF, of vraag ik nu naar iets wat al gegeven wordt in het begin van de post?

    [telaat]

    De films van de Canon van de Nederlandse Film worden tijdens het festival allemaal vertoond. In een discussie, georganiseerd in samenwerking met het Nederlands Instituut voor Filmeducatie, worden de mogelijkheden van de Canon van de Nederlandse Film voor filmeducatie besproken. Het filmfestival werkt samen met het Filmmuseum en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid voor de ontwikkeling van een DVD-box met alle titels uit de Canon. Na het festival gaan de films in roulatie in theaters door heel Nederland.

    Ik heb zeer veel interesse in zo'n DVD box!
    Hier trouwens een boekje(PDF) over de films.

  15. #15

    Standaard

    Ik had liever Abel ipv Noorderlingen in de lijst gezien!
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •