Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
De resultaten 51 tot 75 van 80 worden weergegeven.
  1. #51

    Standaard

    Denk dat film in Nederland nog erg dicht bij theater staat. De kunst van het filmmaken zoals die door Amerikaanse studios wordt beoefend staat daar ver vanaf en elke Nederlandse poging tot het construeren van iets dergelijks verzuipt in zijn eigen pretenties, explosies en zogenaamde snelle actie. De taal en structuur van de moderne actiefilm, bijvoorbeeld de Jason Bourne trilogie, worden door Nederlandse makers nog niet zo goed begrepen. En nogmaals: het geld is er niet voor. Ook daarom is Nederlandse film eigenlijk veredeld theater. Maar de bijbehorende acteurs verstaan hun vak wel, en beter dan menig blockbusterster. Pierre Bokma inderdaad, maar nog veel meer mensen die hun roots in theater hebben en zo nu en dan op het witte doek verschijnen.
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  2. #52

    Standaard

    Maar moet een film dan persé actie, explosies e.d. bevatten om goed te zijn? (het is natuurlijk wel wat de hedendaagse bioscoopkijker het liefst ziet.) Er zijn hier zat goede 'kleine' films, zoals dat dan mooi heet.
    "Het is allemaal anders gelopen. Alles loopt voortdurend anders"

    NeerlandsFilmdoek.nl - dé website over Nederlandse film en tv-series

  3. #53

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Quido Bekijk bericht
    Maar moet een film dan persé actie, explosies e.d. bevatten om goed te zijn? (het is natuurlijk wel wat de hedendaagse bioscoopkijker het liefst ziet.) Er zijn hier zat goede 'kleine' films, zoals dat dan mooi heet.
    Nee hoor ik neem al genoegen met een degelijk en goed uitgewerkt verhaal, een cast van niveau die echt kunnen acteren en goede dialogen.

    Explosies hoeven van mij niet.

  4. #54

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sjeisbroochem Bekijk bericht
    Nee hoor ik neem al genoegen met een degelijk en goed uitgewerkt verhaal, een cast van niveau die echt kunnen acteren en goede dialogen.

    Explosies hoeven van mij niet.
    Dan zou je om te beginnen toch eens een paar recente NL films moeten gaan zien.
    Simon bijvoorbeeld, of Nachtrit of toch ook maar Zwartboek.

  5. #55

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Dan zou je om te beginnen toch eens een paar recente NL films moeten gaan zien. Simon bijvoorbeeld, of Nachtrit of toch ook maar Zwartboek.
    Of bijv. Cloaca, Familie, Hotel Bellevue, Leef!, Ik omhels je met 1000 armen, Blind, Olivier etc., Met Grote Blijdschap, Knetter, Ober, Iedereen Beroemd!, Off Screen, Van God Los, De Tweeling, Suzy Q, AmnesiA, BlueBird, Diep, Langer Licht, Het Paard van Sinterklaas, Polleke, De Uitverkorene, Wilde Mossels, Het Zuiden, ... schieten me zo even te binnen aan 'recente' films (afgelopen jaren).
    Laatst aangepast door Quido : 24-07-2007 om 00:25
    "Het is allemaal anders gelopen. Alles loopt voortdurend anders"

    NeerlandsFilmdoek.nl - dé website over Nederlandse film en tv-series

  6. #56

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dennis Kuijper Bekijk bericht
    Jij noemt precies de drie die internationaal doorgebroken zijn maar dat wil voor mij niet zeggen dat er verder geen goede Nederlandse acteurs/actrices zijn in Nederland. Om er maar een paar te noemen:

    Frank Lammers
    Fedja van Huet
    Marcel van Warmerdam
    Pierre Bokma
    Monique v/d Ven
    Ik ben het hiermee eens, maar zou graag nog toevoegen:

    Tygo Gernandt (die werkelijk alles kan!)
    Jacob Derwig
    Monic Hendrickx

    Daarnaast hebben acteurs als Jack Wouterse, Thijs Romer en Tara Elders zich ook erg goed ontwikkeld onder het toeziende oog van Van Gogh!

  7. #57

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Dan zou je om te beginnen toch eens een paar recente NL films moeten gaan zien.
    Simon bijvoorbeeld, of Nachtrit of toch ook maar Zwartboek.
    Zwartboek vond ik in principe een goede film idd alleen vond ik de typische ordinaire bloot scenes weer heel irritant en niets toevoegend. Heb ik al eerder aangegeven. Het verschil in acteerniveau tussen bijv. Johnny de Mol en Carice van Houten is ook flagrant en haalt de film naar mijn mening omlaag.

    Van God los vond ik een voor Nederlandse begrippen goede film. Met name Tygo Gernandt is idd een uitstekende acteur die kan nog wel aan mijn lijstje goede acteurs worden toegevoegd.

    Nachtrit zal ik binnenkort eens gaan kijken. Ik ben benieuwd.

  8. #58

    Standaard

    Ik vind wel dat er veel reakties komen die niet over het onderwerp gaan, ik weet zelf ook wel dat er veel goede produkties zijn, ik ben zelf een groot filmliefhebber van de Nederlandse film.
    Het ging erover wat vind je de slechtse Nederlandse film aller tijden.

  9. #59

    Standaard

    Okay, dan weer even on-topic. Ik ben overigens ook een liefhebber van Nederlandse en Vlaamse films - laat daar geen misverstand over bestaan. Maar een echte slechte film was de film die Antonie Kamerling die hij na de briljante Kleine Blonde Dood heeft gemaakt, volgens mij is ie Brits, met de naam Suite 16 (zie http://www.kolonisten.nl/Hoezo/dutch...ite16-1994.php). Vreselijk.

    Niet Nederlands dus, maar een echte ramp.

    Een goede film die nog niet genoemd is, is overigens 'My blue heaven' over de terugkeer van Nederlandse Indonesiers. Jammer dat die nog niet op DVD te krijgen is.
    -> 3 sterren, safetrader | Bezoek ook www.joostvanhoek.nl

  10. #60
    witte
    Guest

    Standaard

    Wat goed en slecht is is maar zo relatief, ik kan me er echt niet zo over opwinden. Het gaat meestal toch niet over het meetbare deel, camerawerk; regie; acteren enz. Op het moment dat een film uitkomt is er tenminste één iemand die hem goed vind toch? Als we als consument de film beoordelen gaat het in de basis toch over het gevoel dat de film oproept. als dat goed is vergeven/vergeten we zo veel dat net niet klopt. dus een recentie geef ik niet maar één van de films die mij heel erg aanspreekt is al weer wat ouder, het is "De smaak van water" een prachtige dillema film.

  11. #61

    Standaard

    Andy, Bloed en blond haar was ook niet al te best. Alleen als tijdsbeeld erg interessant.
    "Het is allemaal anders gelopen. Alles loopt voortdurend anders"

    NeerlandsFilmdoek.nl - dé website over Nederlandse film en tv-series

  12. #62

    Standaard

    Een goede film die nog niet genoemd is, is overigens 'My blue heaven' over de terugkeer van Nederlandse Indonesiers. Jammer dat die nog niet op DVD te krijgen is.[/quote]

    En die zal wel voorlopig ook niet verschijnen. Producent was Laurens Geels en die is failliet verklaard. De Flodders die zullen wel verschijnen etc..maar deze film vrees het.

  13. #63

    Standaard

    Verbaasd me dat de Dominee geen een keer is genoemd. Dat vind ik een van de grootse missers had zeer veel in gezeten als ze zijn verhaal veel meer hadden gevolgd.
    In mijn beleving had je dus best een soort Godfather film over klaas kunnen maken.

  14. #64

    Standaard

    Inderdaad. De film zei mij ook min of meer "ik wil je wel meer vertellen, maar ik doe het lekker niet". Het sprong allemaal teveel van de hak op de tak zonder een verdere verklaring ofzo. Het waren fragementen uit zijn leven die verder, voor mijn gevoel, nergens echt naartoe werkte. Nuja, naar het einde dan, maar dat doet een film altijd.
    Pluspunt is wel dat de acteurs erg goed waren.

  15. #65

    Standaard

    Oke kijk ik hou van films in alle maten en soorten, maar Nederlandse films vermijd ik als de pest. De enige twee waarvan ik echt heb kunnen genieten zijn Van God Los en Zwartboek, en die zijn beiden van de afgelopen paar jaar. Voor de rest kan ik gewoon niet in de meeste Nederlandse films komen. De meest storende factor is bij mij altijd het acteerwerk wat in 9 van de 10 gevallen echt tergend slecht is. Nu snap ik dat mensen me zullen tegenspreken en zullen aankomen met elitaire shit als Simon en Cloaca, maar geef toe, Nederlandse acteurs kunnen nog wel een masterclassje acteren of twee gebruiken. Ben blij dat er wel weer eens iemand als Carice Van Houten is opgedoken die dan weer laat zien hoe het wel moet. Ook is de groep acteurs in Nederland veel en veel te beperkt, ik bedoel hoe vaak duikt Johnny De Mol wel niet op om een film te verpesten (uiteraard grootste minpunt in Zwartboek), die zich het recht heeft verworven om 'acteur' genoemd te worden via zijn stinkend rijke pappie. De ideeen zijn er, regisseurs met een goed oog hebben we ook genoeg, nu nog goede scenaristen en acteurs en misschien kunnen we dan eens internationaal gaan meespelen.
    Laatst aangepast door Z-Man : 24-07-2007 om 20:49
    .....The Only Verdict Is Vengeance, A Vendetta.....

    V (Hugo Weaving)- V For Vendetta

  16. #66

    Standaard

    Johnny de Mol speelt niet eens in zoveel speelfilms.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Z-Man Bekijk bericht
    en misschien kunnen we dan eens internationaal gaan meespelen.
    Wat is internationaal meespelen? NL producties, acteurs of actrices worden toch best vaak bekroond in het buitenland.
    Laatst aangepast door Quido : 24-07-2007 om 22:34
    "Het is allemaal anders gelopen. Alles loopt voortdurend anders"

    NeerlandsFilmdoek.nl - dé website over Nederlandse film en tv-series

  17. #67

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Joost van Hoek Bekijk bericht
    Maar een echte slechte film was de film die Antonie Kamerling die hij na de briljante Kleine Blonde Dood heeft gemaakt, volgens mij is ie Brits, met de naam Suite 16 (zie http://www.kolonisten.nl/Hoezo/dutch...ite16-1994.php). Vreselijk.

    Niet Nederlands dus, maar een echte ramp.
    Suite 16 is een Belgische film van Dominique Deruddere. Ik heb deze film nooit gezien van hem, maar zijn Crazy Love is echt heel erg goed.

  18. #68

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Quido Bekijk bericht
    Wat is internationaal meespelen? NL producties, acteurs of actrices worden toch best vaak bekroond in het buitenland.
    Ik heb het idee dat Nederlandse films in het buitenland meer gewaardeerd worden dan in Nederland. Wie in Nederland kent Thekla Reuten? Een hele goede actrice, die reeds in Londen op het toneel heeft gestaan en in enkele buitenlandse filmprodukties zit.

  19. #69

    Standaard

    Nog even kort over Johnny de Mol, zeker in Zwartboek.

    Ik wil absoluut niet zeggen dat Johnny de Mol een gewldig acteur is. Toch vind ik hem in films als 06/05 en Cool! niet slecht. Maar ook in Zwartboek vind ik niet dat hij de film omlaag haalt. Zijn rol wel, ik denk dat het irritante christelijk (niks tegen het geloof hoor) ventje gewoon op je zenuewen werkt. (Het ligt dus, denk ik, meer aan zijn rol als Johnny de Mol zelf)

  20. #70

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Ik heb het idee dat Nederlandse films in het buitenland meer gewaardeerd worden dan in Nederland. Wie in Nederland kent Thekla Reuten? Een hele goede actrice, die reeds in Londen op het toneel heeft gestaan en in enkele buitenlandse filmprodukties zit.
    Thekla Reuten is idd erg sterk, en weinigen kennen haar idd maar. Maar 'De tweeling' doet ze geweldig, en ook in Ober is haar kleine rol absoluut geweldig!

  21. #71

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Fontane Bekijk bericht
    Nog even kort over Johnny de Mol, zeker in Zwartboek.
    Die rol was inderdaad ook niet al te best geschreven (veel te weinig achtergrond), maar velen krijgen ook meteen wanneer ze De Mol zien opduiken een deja-vu gevoel en beginnen dan bij voorbaat al te lachen of zich te ergeren, hoe klein zijn rol ook is. Want nogmaals: in het overgrote deel van de NL films die hier uitkomen zit hij helemaal niet. En hoofdrollen zijn sowieso al schaars. Er wordt m.a.w. van een mug vaak een olifant gemaakt. (Niet dat ik hem graag zie opduiken, maar dat terzijde)
    "Het is allemaal anders gelopen. Alles loopt voortdurend anders"

    NeerlandsFilmdoek.nl - dé website over Nederlandse film en tv-series

  22. #72

    Standaard

    Ik vind zowat alle NLse films slecht. Ook zowat alle acteurs en actrice's. Ook acteurs als Tygo enz vind ik nog steeds een drama... Misschien voor NLse begrippen redelijk maar internationaal zouden ze bijna allemaal falen... Nee van mij mogen ze stoppen met die NLse films...De beste NLse films zijn op 1 hand te tellen en hooguit 2.
    Laatst aangepast door Rotterdam5314 : 25-07-2007 om 13:52
    I always tell the truth. Even when I lie.

  23. #73

    Standaard

    Weer zo'n genuanceerde reactie ...
    "Het is allemaal anders gelopen. Alles loopt voortdurend anders"

    NeerlandsFilmdoek.nl - dé website over Nederlandse film en tv-series

  24. #74

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rotterdam5314 Bekijk bericht
    Ik vind zowat alle NLse films slecht. Ook zowat alle acteurs en actrice's. Ook acteurs als Tygo enz vind ik nog steeds een drama... Misschien voor NLse begrippen redelijk maar internationaal zouden ze bijna allemaal falen... Nee van mij mogen ze stoppen met die NLse films...De beste NLse films zijn op 1 hand te tellen en hooguit 2.
    Als jij ze allemaal op 1 a 2 handen kan tellen... dan heb je een boel Nederlandse films niet gezien. Gelukkig heeft Quido in deze thread aardig wat titels opgenoemd. Ga die eens kijken, dan stel je je mening vast bij.

    En probeer de film Offers eens te zien te krijgen! In die speelt Tygo werkelijk heel goed!

  25. #75

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Fontane Bekijk bericht
    Als jij ze allemaal op 1 a 2 handen kan tellen... dan heb je een boel Nederlandse films niet gezien. Gelukkig heeft Quido in deze thread aardig wat titels opgenoemd. Ga die eens kijken, dan stel je je mening vast bij.

    En probeer de film Offers eens te zien te krijgen! In die speelt Tygo werkelijk heel goed!
    Ik heb er genoeg gezien en helaas kunnen ze me zowat allemaal niet tevreden stellen.
    en ik zei de beste NLse films kan ik op 1 of 2 handen tellen :wink: (voor mij persoonlijk heb ik maar 1 hand nodig)
    I always tell the truth. Even when I lie.

Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •