De resultaten 1 tot 21 van 21 worden weergegeven.

Discussie: Bert Haanstra box.

  1. #1

    Standaard Bert Haanstra box.

    Ik ontving van Just Entertainment de volgende nieuwsbrief:

    Just Entertainment brengt dvd-box Bert Haanstra Compleet uit.


    Dinsdag 1 mei heeft Just Entertainment een contract getekend met de familie Haanstra en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid voor de release van een dvd-box met het werk van Bert Haanstra. Half september brengt Just Entertainment een negen dvd's tellende box uit onder de noemer Bert Haanstra Compleet. Bij de box hoort een exclusief boek over Haanstra en zijn werk dat werd geschreven door Haanstra-kenner Klaas Vos.
    Er is nog altijd veel belangstelling voor werk van Haanstra. Het gaat om uniek materiaal. Haanstra toont in zijn films een beeld van Nederland dat niet meer bestaat. Voor jongeren is het interessant om vroeger tijden te beleven en voor ouderen is het een stuk nostalgie. Het werk van Haanstra is kwalitatief zo sterk is dat het een lust is om naar te kijken.
    In dit herdenkingsjaar (tien jaar na Haanstra’s overlijden) gaat er naast de release van de dvd-box veel meer rondom de wereldberoemde filmer gebeuren. Tijdens het Nederlands Filmfestival in Utrecht is er veel aandacht voor hem. Ook Beeld en Geluid brengt een retrospectief. Daarnaast komt er een toer met zijn werk langs verschillende theaters. In Overijssel, waar Haanstra werd geboren, wordt zelfs een speciaal festival georganiseerd.
    Bert Haanstra (1916-1997) was een vooraanstaand Nederlands maker van documentaires en speelfilms. In 1959 kreeg hij een Oscar voor zijn korte film Glas, 1958. Zijn speelfilm Fanfare, 1958 en lange documentaire Alleman, 1963 waren zulke bioscoopsuccessen dat ze nog steeds in de top 10 van bestbezochte Nederlandse films aller tijden staan. Fanfare trok bijvoorbeeld 2,5 miljoen mensen naar de bioscoop. De oeuvreprijs van het Nederlandse Fonds voor de Film is naar hem vernoemd. Haanstra hoort volgens Just Entertainment, met Joris Ivens en Paul Verhoeven, tot ‘de wereldberoemden' van de Nederlandse film.
    In de box Haanstra Compleet worden onder meer de volgende titels uitgebracht:

    1. Fanfare (speelfilm)
    Glas (korte film)
    Spiegel Van Holland (korte film)
    Panta Rhei (korte film)

    2. De Zaak M.P. (speelfilm)
    Rembrandt, Schilder Van De Mens (documentaire)
    Nederlandse Beeldhouwkunst In De Late Middeleeuwen (documentaire)
    De Muiderkring Herleeft (Haanstra's eerste film)
    God Shiva (documentaire)

    3. Alleman (lange documentaire)
    Zoo (korte film)
    Nederland (documentaire)

    4. De Stem Van Het Water (lange documentaire)
    En De Zee Was Niet Meer (documentaire)
    Delta Phase 1 (documentaire)

    5. Bij De Beesten Af (lange documentaire)
    Strijd Zonder Einde (documentaire)

    6. Dokter Pulder Zaait Papavers (speelfilm)
    Retour Madrid (documentaire)

    7. Een Pak Slaag (speelfilm)
    Vroeger Kon Je Lachen (speelfilm)

    8. Chimps Onder Elkaar (documentaire)
    Monument Voor Een Gorilla (documentaire)
    Nationale Parken: Noodzaak (documentaire)
    Kinderen van Ghana (Haanstra's laatste film)

    9. Dijkbouw (documentaire)
    Olie Productie - Ontstaan En Vergaan (documentaire)
    Olie Productie - De Opsporing Van Aardolie (documentaire)
    Olie Productie - De Verkenningsboring (documentaire)
    Olie Productie - Het Olieveld (documentaire)
    Over Glas Gesproken (documentaire)

    Daarnaast worden per dvd de nodige extra's opgenomen.
    Laatst aangepast door RobertS : 07-05-2007 om 17:41

  2. #2

    Standaard

    Werd ook eens tijd. Hulde voor Beeld&Geluid, dat sinds de grootscheepse verbouwing en re-organisatie van vorig jaar zich steeds vaker inzet voor het culturele erfgoed.
    "Het is allemaal anders gelopen. Alles loopt voortdurend anders"

    NeerlandsFilmdoek.nl - dé website over Nederlandse film en tv-series

  3. #3

    Standaard

    Zag het nieuws laatst op tv. Ik kan me herrinneren dat we al eens eerder op het forum zaten te speculeren wanneer deze films nou eens op dvd zouden uitkomen.
    Mooi dat het er nu van komt. Kan niet wachten om Alleman opnieuw te zien.

  4. #4

    Standaard

    Ik zit nu op de helft van deze box (de eerste 5 schijven heb ik bekeken), en ik wil de liefhebbers van Nederlandse cinema en documentaires er even aan herinneren dat dit een absolute must-have is. Zelden heb ik zo genoten van een box als van deze. De speelfilms zijn leuk maar de documentaires zijn echt geweldig.

    De kwaliteit van deze set is over het algemeen trouwens goed, alhoewel De stem van het Water jammer genoeg niet-anamorf widescreen was. Ik hoop dat dat een uitzondering was.

  5. #5

    Standaard

    Inderdaad een geweldige box, laten we hopen dat toekomstige releases van Nederlandse producties hier een voorbeeld aan nemen!
    "Het is allemaal anders gelopen. Alles loopt voortdurend anders"

    NeerlandsFilmdoek.nl - dé website over Nederlandse film en tv-series

  6. #6

    Standaard

    Ik heb vandeweek ook deze box gekocht. Gisteravond Fanfare gekeken, en daar heb ik erg van genoten. Dat begin van Fanfare is echt mooi, met dat shot zo over het water. Wat is het toch gaaf om eens een kijkje te nemen in het leven van de 'gewone mens' van mijn eigen land, zo een jaar of vijftig geleden. Denk daarom ook dat ik nog meer van de docus ga houden. Heb dan ook erg veel zin om de rest van de box te gaan kijken.
    Laatst aangepast door DanielC. : 26-11-2007 om 22:11
    Misschien ben ik wel een gokjunkie en een leugenaar, maar ik heb hulp nodig. Kan ik misschien wat geld van je lenen?
    Scorsese te ruil

  7. #7

    Standaard

    Het mooie aan de documentaires (maar ook de speelfilms) is dat ze zo nostalgisch stemmen. Ik ben zelf geboren in 1972, maar veel van de dingen uit de jaren 60 en 70 die in de films te zien zijn (en dan vooral in "Alleman"), zijn heel herkenbaar. Ook door de muziek die er onder gezet is, word ik er heel weemoedig van. Het Nederland dat in Haansta's films te zien is lijkt wel helemaal verdwenen te zijn, en alleen daarom al zijn deze films zo boeiend.

  8. #8

    Standaard

    Ik heb hem inmiddels uit. De stem van het Water bleek uiteindelijk de enige widescreen film te zijn die niet-anamorf was. Beetje vreemd dat ze enkel die niet de beste transfer gegeven hebben.

  9. #9

    Standaard

    Er is inmiddels een goedkopere versie uit van deze box, zag ik deze week.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard B. Bekijk bericht
    Er is inmiddels een goedkopere versie uit van deze box, zag ik deze week.
    Dat is niet de complete box, maar bevat alleen de films
    1 Fanfare
    2 De zaak M.P.
    3 Alleman
    4 De stem van het water
    5 Bij de beesten af
    6 Vroeger kon je lachen
    7 Dokter Pulder zaait papavers
    8 Een pak slaag

    Ook niet verkeerd trouwens, maar zeker niet alles! Dus geen Glas, Spiegel van Holland, Delta Phase 1 of Zoo, om maar wat te noemen.

    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  11. #11

    Standaard

    Hebben ze in die box dan de extra's van de originele uitgaven afgehaald? Want op de dvd van Fanfare staat oorspronkelijk bijv. Glas en Over glas gesproken (zie hier). En op die van De Stem van het Water Spiegel van Holland en Delta Phase I (zie hier).
    "Het is allemaal anders gelopen. Alles loopt voortdurend anders"

    NeerlandsFilmdoek.nl - dé website over Nederlandse film en tv-series

  12. #12

    Standaard

    Ik neem aan van wel, want het betreft slechts een 4 DVD box. Dus op elk schijfje staan al twee films. Dan zal er weinig plek over zijn voor de extra's.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  13. #13

    Standaard

    Hmm, zonde. Al blijft er dan ook nog genoeg moois over om van te genieten
    "Het is allemaal anders gelopen. Alles loopt voortdurend anders"

    NeerlandsFilmdoek.nl - dé website over Nederlandse film en tv-series

  14. #14

    Standaard

    Jammer. Maar dan is mijn huidige (uitgebreide) box toch nog steeds het summum op Haanstra-gebied, dus persoonlijk vind ik het ook niet erg.

  15. #15

    Standaard

    Tip: de Haanstra-box is tijdens het deze week beginnende prijzencircus van V&D te koop voor € 35,-. En zo te zien is het de grote en niet de kleine box:


  16. #16

    Standaard

    Zit dus dat boek bij ?
    Geen geld !

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door HUYG Bekijk bericht
    Zit dus dat boek bij ?
    Geen geld !
    Bij de Haanstra-box zit geen boek. De tekst onder het plaatje heeft gedeeltelijk betrekking op de Ko van Dijk-box.

  18. #18

    Standaard

    Ik had die box van de Volkskrant maar daar zat exclusief een boek bij, vandaar dat ik bij de 'grote' box aan die uitvoering zat te denken. Maar los daarvan is het een mooie prijs.

  19. #19

    Standaard

    Dit is een essentiële aanschaf voor de serieuze filmverzamelaar. 35 euri is zeker geen geld voor deze nationale schatkist.
    "I grew up in the cinema, almost. Both my parents worked there. My life, my reading, everything about me revolves around the cinema. So for me, cinema is life, and vice versa."
    - Sergio Leone

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Cinemaniac Bekijk bericht
    Dit is een essentiële aanschaf voor de serieuze filmverzamelaar. 35 euri is zeker geen geld voor deze nationale schatkist.
    Helemaal mee eens. Het bekijken van deze box was echt genieten geblazen. En 35 euro is een koopje.

  21. #21

    Standaard

    Vandaag gekocht bij V&D.
    Een paar korte documentaires bekeken Glas, Zoo en Nederland.
    Echt van genoten, ik ben zeer benieuwd naar het overige materiaal.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •