Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
De resultaten 26 tot 49 van 49 worden weergegeven.

Discussie: DVD-Artefacts

  1. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michelle
    Oh en nog een vraagje: Waar staat de S in S-video voor?
    Da's vrij eenvoudig: Super-Video

    http://www.webopedia.com/TERM/S/S_Video.html

  2. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michelle
    Ik heb wel een hypothetische vraag:
    Een dvdspeler heeft wel een S-video uitgang, maar de tv heeft er geen ingang voor. Wel is er beschikking over zo'n multifunctioneel scartdoosje, waar je dus audio en composiet-video of S-video (zit toch ook audio signaal bij?) op aan kan sluiten. Als dat scartdoosje nou in de tv gestoken wordt en er een S-video kabel van het doosje naar de dvdspeler loopt, zou men dan minder last hebben van dingen als dot crawl en cross-coloration dan wanneer het geheel verbonden is dmv een composiet aansluiting?
    Ik denk dat in jouw geval SCART de beste oplossing is (mits daar een RGB signaal doorheen gestuurd wordt). Ook omdat je aangeeft dat je speler alleen een SCART aansluiting heeft.

    Maar in het geval van jouw hypothetische vraag: S-Video geeft een beter signaal (Y/C) dan een composietverbinding, aangezien kleur en helderheid gescheiden worden doorgezonden. Bij RGB worden daarnaast ook de drie additieve mengkleuren Rood, Groen en Blauw apart verzonden.
    In het geval van zo´n S-Video --> SCART adapter is het natuurlijk altijd de vraag of die adapter het Y/C signaal behoudt, of dat hij er ergens onderweg een composiet signaal van bakt. Het hangt dus, zoals zo vaak, gewoon weer van de kwaliteit van de bekabeling af. En de zwakste schakel bepaalt zoals altijd de beeldkwaliteit.

  3. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Olaf van der Kroon
    Ik lees dat ghosting een onnodig resultaat is door toedoen van de makers van de betreffende dvd's.
    Ik heb in het verleden gemaild over de voltallige reeks van star trek tng. en de ghosting die tijdens alle afleveringen op alle dvd's en alle seisoenen voorkomt. Toen vertelde diegene dat dit kwam doordat dit een oude tv serie betreft en niet dat het een slecht geproduceerde dvd reeks is. wat is het nou?
    Ik heb de artefacts van de Star Trek tng. serie nooit gezien, dus ik zou het niet weten.

    Wel is de ghosting die hier besproken wordt een digitaal artefact, wat niet expres door de makers wordt toegevoegd (mag ik hopen tenminste), maar gewoon een bijproduct is van een slordige compressie. Heeft dus niks met de leeftijd van het bronmateriaal te maken.

  4. #29

    Standaard

    Alex en Nathan bedankt!
    Death to Oatmeal!
    Mijn Collectie (needs updating)| Nieuwste titel(s): Over There

  5. #30
    MSD
    Guest

    Standaard

    DOT CRAWL
    --------------

    Dot Crawl komt alleen niet voor bij RGB of component. Bij s-video is dot cral ook zichtbaar. Het enige verschil tussen s-video en CVBS is dat bij s-video de lumminancie en chrominancie niet over een draadje lopen (dus niet gemoduleert zijn). Er zit bij s-video en CVBS undersampling in de chrominancie. Dit wil zeggen dat er zo'n 4 keer minder kleur informatie wordt overgezonden dan in het orginele signaal. In commbimatie met interlace krijg je het Dot Crawl effect.

  6. #31

    Standaard

    Mooi artikel

    Ben weer heel wat wijzer geworden en zal nu niet meer zo vlug de schuld geven aan mijn dvd speler :wink:
    Women are meant to be loved, not to be understood.

  7. #32

    Standaard

    Leuk artikel, echter wel een opmerking:

    Bij wat jullie noemen DLT-drop-outs is er heel wat anders aan de hand:

    Dit zijn Digital Betacam drop-outs. Is ook een Digitale tape, maar dan anders:
    DLT-tapes worden gebruikt om het eindproduct (de DVD krijgt per Layer een eigen tape) naar de fabriek te sturen. Op een Digi-Beta staat het video-bron-materiaal. Bij dit voorbeeld is dus slecht (niet) opgelet bij het encoderen.

    Verder: leuk artikel...
    (Wel blij dat er niet één van "mijn" producties tussenstaan...)

  8. #33

  9. #34

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door de Maker
    Leuk artikel, echter wel een opmerking:

    Bij wat jullie noemen DLT-drop-outs is er heel wat anders aan de hand:

    Dit zijn Digital Betacam drop-outs. Is ook een Digitale tape, maar dan anders
    Een misverstand wellicht... Er staat boven als kopje "DIGITALE TAPE DROPOUTS". Daar scharen we dus alle digitale tape fouten onder. Dat het voorbeeld geen DLT, maar een DigiBeta dropout is heeft meer te maken met het feit dat dit toevallig het enige beschikbare voorbeeld was.

    De uitleg bij het artefact is in dat opzicht wellicht enigszins verwarrend omdat wél DLT, maar DigiBeta fouten niet wordt genoemd, ik zal even overleggen wat we daaraan kunnen doen.

  10. #35

    Standaard

    Goed artikel. Ik vind echter niets terug over een verschijnsel waar ik wel 'ns vaker last van heb. Of misschien wel, en lees ik iets anders dan wat je schrijft - wat dat ook moge betekenen. Voorbeeld : eentje waar ik zo meteen opkom is de RCV uitgave van Angel Heart. Opvallenst is 't bij half-belichte close-ups. Wanneer het hoofd beweegt lijkt 't alsof één helft zomaar wat achteraan zwalpt, alsof er een vertraging in de beweging zit. Leg ik dit goed uit ? Is dit misschien waar je 't over hebt bij "ghosting" ? Lijkt me niet. Lijkt me wat anders te zijn. Edoch ! Wat ? Dan wel ?

  11. #36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door tolpol
    Wanneer het hoofd beweegt lijkt 't alsof één helft zomaar wat achteraan zwalpt, alsof er een vertraging in de beweging zit. Leg ik dit goed uit ? Is dit misschien waar je 't over hebt bij "ghosting" ? Lijkt me niet. Lijkt me wat anders te zijn. Edoch ! Wat ? Dan wel ?
    Op het eerste gezicht moest ik ook aan ghosting denken.

    Maar het kan ook een ander artefact zijn dat hier een beetje op lijkt en wat onder andere op de oude Gaumont uitgave van The Fifth Element te vinden was, ook zag ik dit artefact op Nothing to Lose. Je ziet door de slechte encoding dan een zichtbare vermindering in kwaliteit tot er weer een I-frame voorbij komt. Hierdoor lijken sommige fijne details een beetje te gaan "zweven" soms. Dit artefact is heel erg moeilijk uit te leggen als je het niet in beweging ziet, maar komt dit een beetje bekend voor?

  12. #37

    Standaard

    Kan het wel zijn. Ik heb geen van jouw twee voorbeelden dus kan niet echt checken. Zal de volgende dagen hard op zoek gaan naar een DVD waarin ik 't terugvind en die ik ook in je profiler aantref. Maar ja, 't heeft iets van "zweven". Alsof je in Photoshop een sjabloontje zou maken van een stukje van een foto en dat stukje een fraktie verschuift. Of zo.

  13. #38

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door tolpol
    Alsof je in Photoshop een sjabloontje zou maken van een stukje van een foto en dat stukje een fraktie verschuift. Of zo.
    Dat klinkt aardig als dat probleem met die I-frames ja.
    Jammer is dat een voorbeeld hiervan laten zien extreem moeilijk is, zelfs in een Flash filmpje van een paar honderd pixels breed lukt het nog niet, aangezien het een vrij subtiel artefact is.

    Mocht je trouwens een voorbeeld aantreffen dat niet in mijn profiler zit, schroom niet om het hier toch te melden, ik kan altijd één van mijn collega-crewleden vragen of ze de bewuste DVD hebben.

  14. #39

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Mocht je trouwens een voorbeeld aantreffen dat niet in mijn profiler zit, schroom niet om het hier toch te melden, ik kan altijd één van mijn collega-crewleden vragen of ze de bewuste DVD hebben.
    Beter laat dan nooit : gisteravond Fight Club nog 'ns bekeken. Zo rond 40:41 in Chapter 15 zie je de details in 't gezicht van die bebakkebaarde grijsaard plots helemaal "wegzwemmen". Ik denk wel dat 't enkel zichtbaar is in een verduisterde kamer. Zojuist bekeek ik 't fragment nog 'ns - met zonnelicht reflekterend in m'n televisiescherm - en was 't niet meer zo duidelijk te zien.

    Trouwens ! Zo rond 10:50 gebeurt er ook wat met het hoofd van Edward Norton. Is dit wat je als ghosting bestempeld ?

    Als je 'm ergens te zien kan krijgen - de R2 uitgave van Angel Heart heeft er héél veel last van. Verknoeit de film haast.

  15. #40

    Standaard

    Dit is wat DVD-times over Angel Heart te zeggen heeft. "shimmering" - eh ?

    "Grain is also minimal, however, there is an encoding problem that causes some scenes to exhibit a shimmering effect, creating colour shifting and jittering within the frame. This is particularly evident in the opening credits and near the end of the film."

  16. #41

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door tolpol
    Dit is wat DVD-times over Angel Heart te zeggen heeft. "shimmering" - eh ?
    Waarschijnlijk wordt hier een vorm van "aliasing" bedoeld.

  17. #42

    Standaard

    wow dit is echt een Eye Opener thnx Nathan

    ow, ehm, even iets anders, heb t al op een forum gevraagt, maar hoe meten jullie die bitrate van die geluidstracks? en beeldverhouding? speciale software voor de PC? of zitten jullie met een noteblok achter de TV en dan via je dvdspeler die info opvragen (wat bij me Harman\Kardon wel kan)

    Greetz Chrizz

  18. #43

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ill Niño
    ow, ehm, even iets anders, heb t al op een forum gevraagt, maar hoe meten jullie die bitrate van die geluidstracks? en beeldverhouding?
    Het hoort eigenlijk niet in dit topic thuis, maar vooruit. De bitrate van de geluidstracks kunnen we aflezen in de PC-software PowerDVD, waarmee we ook screenshots maken en de beeldkwaliteit beoordelen.

    De beeldverhouding zien we op het oog en bij twijfelgevalletjes meten we het screenshot op in Photoshop.

    En bedankt voor het compliment. Als iemand trouwens nog vreemde artefacts ziet die hier niet besproken worden, mail me. Ik verzamel beeldfoutjes.

  19. #44

    Standaard

    Thnx again Nathan

  20. #45

    Standaard

    Hey Nathan,
    Lachen man, wat een goed artikel. Heel verhelderen!! Had dit nog niet gezien op dvd.nl en heb het nu - vele jaren nadat je het hebt geschreven - ontdekt en gelezen
    "Volg de spinnen...? Waarom is het niet gewoon: 'volg de vlindertjes'...."

  21. #46

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door John Tak Bekijk bericht
    Hey Nathan,
    Lachen man, wat een goed artikel. Heel verhelderen!! Had dit nog niet gezien op dvd.nl en heb het nu - vele jaren nadat je het hebt geschreven - ontdekt en gelezen
    Helemaal mee eens en door mij nog laterderder ontdekt.
    Artikel mag wel een meer prominent plekje krijgen op DVD.nl.

    Surya suggereerde dat Das Boot een nog duidelijker voorbeeld van posterisatie zou kunnen geven. Jammer dat fragment er als nog niet bij staat. Die heb ik op DVD en zou dus kunnen zien of ik dit ok zo ervaar.
    Praat niet over wat je weet, maar weet waarover je praat.

  22. #47

    Standaard

    De NL uitgaveResident Evil 2 Blu-ray heeft ook DIGITALE TAPE DROPOUTS
    (andere benamingen: DLT Dropouts)


    http://img641.imageshack.us/img641/7...5201201241.jpg

    Dus toch komt het nog voor, zelfs op blu-ray.

  23. #48

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door De_Hollander Bekijk bericht
    De NL uitgaveResident Evil 2 Blu-ray heeft ook DIGITALE TAPE DROPOUTS
    (andere benamingen: DLT Dropouts)


    http://img641.imageshack.us/img641/7...5201201241.jpg

    Dus toch komt het nog voor, zelfs op blu-ray.
    zo dat ziet er lekker uit lijkt wel een satteliet zender die niet goed doorkomt

  24. #49

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogierreggy Bekijk bericht
    zo dat ziet er lekker uit lijkt wel een satteliet zender die niet goed doorkomt
    Ja misschien hebben ze het wel opgenomen, en een blu-ray van gemaakt.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •