De resultaten 1 tot 15 van 15 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Hoe zit dat met dolbydigital true geluid?

    Hallo iedereen,als het goed is komt er,samen met de blue-ray en hddvd,een nieuw soort geluid.
    Ik had ergens gelezen dat het om dolby digital true sound(ofzoiets)moet gaan.
    Moet je hiervoor nou ook weer een ander set hebben die dit kan ontvangen?en de boxen?
    Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn nieuwsgierig vraagje.

  2. #2

    Standaard

    Nee is niet nodig. De BD speler zal het dan downmixen naar DD(EX) 5.1 met een bitrate van max. 640kbps. Hetzelfde dus als een gewone DVD speler.

    Edit:
    Dolby True HD duidt er op dat MLP is toegepast. Basis is Dolby Digital Plus (24bit/192Khz/7.1).
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Ik bedoel natuurlijk als je wel van die nieuwe geluidsnorm wilt genieten.
    Moet je dan wel wat vervangen en zo ja wat?
    Alleen de receiver of ook de boxen?
    Alvast bedankt.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door remco28
    Ik bedoel natuurlijk als je wel van die nieuwe geluidsnorm wilt genieten.
    Moet je dan wel wat vervangen en zo ja wat?
    Alleen de receiver of ook de boxen?
    Alvast bedankt.
    Ik weet niet waar de decoders voor Dolby Digital Plus, DTS-HD e.d. bij ingebouwd zullen worden. Ik denk zelf dat de luidsprekers in staat moeten zijn om ook supersonische frekwenties weer te geven zoals bij SACD en DVD-Audio.

    Als je dus optimaal wilt genieten, dan denk ik dat je dan de hele installatie zou moeten vervangen. Maar het is niet nodig om geluid uit de luidsprekers te krijgen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door remco28
    Ik bedoel natuurlijk als je wel van die nieuwe geluidsnorm wilt genieten.
    Moet je dan wel wat vervangen en zo ja wat?
    Alleen de receiver of ook de boxen?
    Alvast bedankt.
    Naar ik aanneem heeft jou receiver geen ondersteuning voor Dolby Digital True HD, hoe triviaal het ook moge zijn, je receiver zul je dus moeten vervangen.
    Afhankelijk van de speakers die je nu hebt, meer het aantal en niet het type, zul je ook hier een aanpassing aan moeten doen. Zover ik het begrepen heb is het nieuwe type 7.1. Je zult als je dus vollop wil genieten moeten uitbreiden naar 7.1 als je dit nog niet hebt. (Even daargelaten het frequentie bereik etc).

    Het lijkt triviaal en dat is het ook.

    Overigens heeft DTS ook een dergelijk nieuw type, DTS-HD.

    Voor DTS-HD, en naar ik verwacht ook voor DD-True HD zul je de Blu-ray dan wel HD-DVD speler via een HDMI kabel moeten verbinden met je receiver, anders werkt het niet. Daarnaast moet dit ook nog eens van het type 1.3 zijn. Nu zal het denk ik wel zo zijn dat de spelers die deze geluids soorten aankunnen over een 1.3 HDMI aansluiting zullen beschikken en de receivers idem. Anders zouden ze niet instant zijn die geluidstypes aan te kunnen.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mr_Parker
    Daarnaast moet dit ook nog eens van het type 1.3 zijn. Nu zal het denk ik wel zo zijn dat de spelers die deze geluids soorten aankunnen over een 1.3 HDMI aansluiting zullen beschikken en de receivers idem. Anders zouden ze niet instant zijn die geluidstypes aan te kunnen.
    Leuk, maar dan heb ik nog wel een paar vragen:
    Nu kan er voor HDTV gebruik worden gemaakt (als ik mij niet vergis,) van versie 1.1. Bestaat er ook een versie 1.2 en waarvoor kan die dan voor gebruikt worden? HD(TV) 1080p?

    Is dit type (1.3) een compleet ander soort aansluiting of wordt/is dan de software hiervoor geupgrade zoals bij de denon-link?
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    De verschillen tussen 1.1 en 1.2 weet ik zo snel niet, niet naar gezocht.

    1.3 heeft in iedergeval meer band breedte wat noodzakelijk is voor de nieuwe audio stromen die tot (DTS-HD Master audio) 25.6 Mbps kunnen oplopen.

    Daarnaast zal het niet mogelijk zijn om via een software update van 1.1 of 1.2 naar 1.3 te gaan. Omdat er dus fysiek echt meer bandbreedte nodig is. De aansluiting blijft wel gelijk.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door remco28
    Ik bedoel natuurlijk als je wel van die nieuwe geluidsnorm wilt genieten.
    Moet je dan wel wat vervangen en zo ja wat?
    Alleen de receiver of ook de boxen?
    Alvast bedankt.
    Een nieuwe versterker/receiver die deze nieuwe audionorm kan decoderen heb je zeker nodig om van deze norm te kunnen "genieten"

    Je kunt je huidige speakers blijven gebruiken, en als je een 5.1 systeem hebt staan, dan kun je daar nog een uitbreiding op doen van 2 speakers.

    Persoonlijk zit ik niet te wachten op die nieuwe norm, ze gebruiken nu vaak niet eens de potentie van de huidige systemen. En als ze het wel gebruiken, dan ben ik reeds dik tevreden. De meesten onder ons zullen vaak al een een beter geluid krijgen als zij wat geld gaan uitgeven aan een paar goede speakers. Die nieuwe norm alleen zal in 90% van de huishoudens niet veel uitmaken op het gebied van geluidskwaliteit. Persoonlijk denk ik ook dat bijna niemand zit te wachten op nog weer 2 extra speakers.

    Die nieuwe normen, net als HD TV, houdt de producenten aan het werk :wink:
    Have fun and enjoy your collection

  9. #9

    Standaard

    Ik vind het persoonlijk gewoon vreemd dat ze het geluid niet ongecomprimeerd erop zetten. De beschikbare ruimte is toch groot genoeg. Een stereotrack (16 bits, 48khz) van twee uur is maximaal zo'n 1,5 GB. Vermenigvuldig dit met 4 en je hebt hebt 8 geluidssporen. Dus zo'n 6Gb. Blijft nog altijd 18-19 Gb over voor het beeld en extra's.
    Geen compressie meer en dus ook geen dure decoders meer nodig evenals meerdere geluidsformaten. En het volstaan daardoor om een aantal geluidskabels (cinch) uit de DVD-speler op de versterker in te pluggen. 2x de beste kwaliteit dus.
    Rotel RSX-1056, Rotel RDV-1050, B&W CDM-1NT, B&W SCC6 S1, REL Quake 200, Qed Original Bi-wire MKII, Qed Qunex SR-CV, Philips 32PF3321 LCD

  10. #10

    Standaard

    Ach, het zal wel net zo aflopen als met super audio cd en dvd audio.

  11. #11

    Standaard

    De meeste van jullie vinden 5.1 toch het beste i.pv. 7.1 ofzo?

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Remo van Vuuren
    Ik vind het persoonlijk gewoon vreemd dat ze het geluid niet ongecomprimeerd erop zetten. De beschikbare ruimte is toch groot genoeg. Een stereotrack (16 bits, 48khz) van twee uur is maximaal zo'n 1,5 GB. Vermenigvuldig dit met 4 en je hebt hebt 8 geluidssporen. Dus zo'n 6Gb. Blijft nog altijd 18-19 Gb over voor het beeld en extra's.
    Geen compressie meer en dus ook geen dure decoders meer nodig evenals meerdere geluidsformaten. En het volstaan daardoor om een aantal geluidskabels (cinch) uit de DVD-speler op de versterker in te pluggen. 2x de beste kwaliteit dus.
    is vrij lochies te verklaren hoor
    dan hebben dolby en dts geen werk meer namelijk
    dus dat zullen ze nooit doen
    DVD speler: Pioneer DV-490V I Tv: Sony KV-28FX68 I Receiver: Sony STR-DE595 I Front speakers: Mission m32i I Center speaker: Mission m3c2i I Rear speakers: Mission m30i I Afstandsbediening: Logitech Harmony 785 I Kabels voor: QED Classic I Kabels Rear: QED Micro I Scart dvd: QED Silver Reference AV21 I Scart UPC digitale TV: QED Performace SQart P41 I DVD -> Receiver: QED nog iets...

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ener
    Ach, het zal wel net zo aflopen als met super audio cd en dvd audio.
    De strijd tussen deze 2 is nog steeds niet beslist. Als er ook een dergelijke strijd komt tussen Blu-Disc en HD-DVD, denk ik dat het feest snel voorbij zal zijn, De meeste mensen zitten daar niet op te wachten en zullen de spelers en recorders voor Blu-Disc en/of HD-DVD daarom links laten liggen en bij DVD-video blijven.

    Er valt dus nog een berg werk te verzetten voor de fabrikanten en de distributie-maatschappijen. :wink:

    Citaat Oorspronkelijk gepost door remco28
    De meeste van jullie vinden 5.1 toch het beste i.pv. 7.1 ofzo?
    De meeste huiskamers zijn te klein voor een volwaardige 6.1 of 7.1 opstelling. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de 2 toegevoegde luidsprekers dan ergens boven die van de hoofd-kanalen geplaatst moeten worden. Ze zouden dan kunnen zorgen voor een betere weergave van de hoog-geplaatste geluiden. Sommige receivers van Yamaha beschikken bv. over de mogelijkheid om "Front Effect" luidsprekers aan te sluiten voor een nog breder en dieper geluidsbeeld.

    Het is maar een idee. :wink:
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Remo van Vuuren
    ...Een stereotrack (16 bits, 48khz) ..
    Bij de HD streams spreaken we over 24 bits, 96kHz per kanaal in een 7.1 setup.
    Bij eventuele stereo tracks kan dit zelfs 24 bts, 192kHz zijn.

    Daarnaast kan Dolby True HD overigens meer dan 8 kanalen aan, maar voorlopig is afgesproken dat HD-DVD en Blu-ray niet boven de 8 kanalen zullen gaan. (Van DTS is mij niet bekend of ook zij meer dan 8 kanalen aankunnen).

    Denk ik verder op basis van jou berekening dan moet ik die 6 Gb nog maals met 2 vermenigvuldigen om op 8 kanalen van 16 bit, 48kHz te komen. Dat is dan dus 12 Gb. Dan wordt het video deel dus al bijna onder eschoven tov geluid. (Althans bij de huidige beperkte HD-DVD capaciteit dat gebruikt wordt.) Wil ik het nu ook nog eens opkrikken naar 24 bits en 96 kHz zal je met me eens zijn dat het toch wat krapjes wordt voor het beeld.

    Dan zijn er ook no deze ideetjes van DTS over plaatsing van 7.1 speakers.

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mr_Parker
    Dan zijn er ook no deze ideetjes van DTS over plaatsing van 7.1 speakers.
    Dit biedt dus ook mogelijkheden voor ruimtes waar geen volwaardige 6.1 of 7.1 opstelling mogelijk is en is daarom in meer gevallen makkelijker toepasbaar. In mijn geval zou dan kiezen voor deze opstelling: Front High

    Ik ben zelf nl. een groot liefhebber van DTS omdat de weergave hierbij aangepast is/kan worden aan de ruimte. Het kilinkt/zal daarom veel realistischer (kilnken) dan eh.......Dolby Digital (Plus en True HD). :wink:
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •