De resultaten 1 tot 9 van 9 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard LCD tv als computerscherm gebruiken

    Ik heb op dit moment mijn LCD tv (32") als computermonitor aangesloten staan via VGA. Ik ondervind alleen twee problemen: de tv rekt automatisch de 1280 pixels van windows in de breedte op naar 1366, ik kan hem niet instellen dat hij slechts 1280 pixels van het scherm gebruikt en 2 kleine zwarte balken geeft. Het probleem met dat uitrekken is immers dat sommige pixels vervormd raken wat erg lelijk is. De hoogte is geen probleem, namelijk 768. Verder heb ik een soort 'schaduw' aan de rechterkant van contrastrijke stukken, zoals bijv. zwarte letters op een wit scherm. Herkent iemand deze problemen? Is er bijvoorbeeld een mogelijkheid om mn videokaart of Windows zo in te stellen dat ik 1366 kan gebruiken? Zoals het nu is, is het echt klote! Bedankt alvast voor de reacties.

  2. #2

    Standaard

    De eerste methode die je aageeft, balken aan de zijkant, is helaas een optie die nagenoeg geen enkele fabrikant meer wenst toe te passen (waarom mag Joost weten), oprekken van het beeld vinden ze leuker zullen we maa zeggen.

    Een goede optie is waarschijnlijk de laatste driver versie van je vga kaart downloaden bij de fabrikant an de hoofdchip van je kaart (bijvoorbeeld ATi of NVidia) er bestaat dan waarschijnlijk wel een kans dat je kaart dan wel 1366 x 768 ondersteund. Evt. is het daar bij nog noodzakelijk om te zoeken naar een driver van je tv, of een algemene 32" breedbeeld monitor driver (soms zijn de breedbeeld resoluties namelijk gewoon weg geblokkeerd omdat de kaart niet weet dat er een breedbeeld monitor is.

    Succes

    PS momenteel zit ik achter een pc met een eenvoudige FX5200 vga kaart, en die heeft mbv de standaard nvidia driver, al de mogelijkheid om 1360 x 768 als resolutie te nemen. In jou situatie zou het mijn inziens dus ook wel mogelijk moeten zijn.

    Welke kaart heb je overigens?

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mr_Parker

    Welke kaart heb je overigens?

    Bedankt voor de reply. Ik heb even gekeken in het configuratiescherm, en het gaat (volgens mij) om een 'NVIDIA RIVA TNT2 Model 64/Model 64 Pro' met 32 mb geheugen. Komt dit bekend voor? Ik heb deze pc (met P4 processor, toen nog heel modern) een jaar of 4-5 geleden gekocht, best een tijdje terug dus alweer. Ik zal eens kijken of ik op internet een driver kan vinden.

    Zou dit ook het probleem met de 'schaduwen' oplossen denkt u? Dit is namelijk minstens zo irritant als het oprekken van de pixels...

  4. #4

    Standaard

    Gelijk nog even een vraagje erachteraan; kan ik in het configuratiescherm beter 60 hz of 75 hz opgeven voor mijn tv? Beide doen ze het (85hz is teveel, werkt niet meer), ik zie overigens geen verschil in flikkeringen zoals bij mijn oude crt monitor...

  5. #5

    Standaard

    http://www.nividia.com Voor de algemene driver van Nvidia, werkt normaal met alle kaarten die gebruik maken vann een chip van hun, of het nu om een kaart van het merk Asus, Gigabyte, XFX etc gaat.
    De Riva / TNT 2 is een relatief oude serie, ook voor een kaart van 4 - 5 jaar terug misschien dat deze die resolutie gewoon weg nog niet ondersteund, maar dat is zo uitgeprobeerd met de driver van NVidia.

    Voor een deel kan het schadow effect hiermee ook gaan verdwijnen, maar doet hoeft niet helemaal het geval te zijn, kan ook voor een deel aan je tv zelf liggen, op dit moment is het nog altijd zo dat compter beelden zwaarder voor een tv zijn dan tv beelden (met HDTV 720p en 1080i komt daar een kleine verschuiving in). Het kan dus goed zijn dat je het bij tv nog nietgezien hebt maar wel bij de computer beelden.

    Ik bedacht me vanmorgen opeens dat je evt. 1024 x 768 toch kunt gebruiken met balken, mits je tv een 4:3 stand kent bij gebruik van de computer aansluiting, maar dit is optie die je tv zou moeten ondersteunen, heeft niks met je vga kaart te maken.

    Opzich zou ik kiezen voor 75 Hz.
    De refresh rate waar die 60 / 75 / 85 Hz op doelt is normaal bepalend voor de snelheid waarmee de elektronenstraal bij een crt scherm over de fosfor laag heen vliegt. Bij een crt wordt niet aleen kleur en de lichtsterkte etc bepaald door deze straal maar op het moment dat de straal het fosfor niet meer raakt dooft deze ook weer.
    Bij een lcd wordt alleen een pixel al dan niet geactiveerd waardoor het een transparant kleur blokje wordt (tot dat hij opdracht krijgt om weer om te schakelen. Het oplichten gebeurt juist door het constant branden van de backlight.
    Flikkeringen zijn hierdoor nagenoeg niet te merken. Ik zeg nagenoeg omdat dit voor een belangrijk deel aan de achtergrond verlichting licht. slechte lampen of trafo's van die lampen kunnen toch voor flikkeringen etc zorgen.

  6. #6

    Standaard

    Gebruik 'Powerstrip' http://www.entechtaiwan.com/util/ps.shtm
    Zet hem in 1360 * 768 (en niet 1366)

    Welk LCD scherm heb je?

  7. #7

    Standaard

    Oke, ik zal als ik vanavond thuisben meteen die drivers proberen te installeren. Ben benieuwd.

    En dat powerstrip, moet ik dat gebruiken indien mn kaart de 1360x768 niet ondersteunt? Of is het sowieso 'beter' om het zo te doen? Ik ben niet bekend met dat programma. Gebruik je het zelf ook, Philflow?


    Wat is eigenlijk de logica erachter om 1360 ipv 1366 te gebruiken?? Ik snap het niet. Het is toch juist ideaal om precies van elke pixel gebruik te maken zodat je geen overlapping krijgt?

    Mijn scherm is een V7 (VideoSeven) 32" met alle aansluitingen behalve hdmi. Goedkoop scherm maar doet bij films en tv niet onder voor de low-end schermen van de betere merken die 200 euro duurder zijn. Misschien voor de computer dus wel...

  8. #8

    Standaard

    Ja powerstrip is om 1360*768 mogelijk te maken. Als je drivers dat al ondersteunen zie ik niet direct een reden het progje te gebruiken.

    Probeer maar eens 1366 door 8 te delen :wink:
    Vandaar 1360. Dit is een bekend trucje wat bij vele schermen werkt.

    PS. ik gebruik het zelf nu niet, heb geen bijzondere resoluties nodig.

    succes!

  9. #9

    Standaard

    Ik krijg het op beide manieren niet voor elkaar.... denk dat mn card echt te oud is. Kan zelfs op nvidia geen geschikte driver vinden, hij geeft een foutmelding als ik hem probeer te installeren. Dan maar op zoek naar een nieuwe kaart denk ik!

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •