De resultaten 1 tot 5 van 5 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Vreemd bijgeluid van LCD tv

    Hallo allemaal, ik heb een 32" LCD tv (1366x786) van het merk V7. Het scherm is nogal helder en als ik de 'backlight' daarom terugstel van hoog naar medium of laag, hoor ik een zachte brom vanuit de achterkant van de tv komen. Ik heb een tijdje doorgebracht met lezen van reviews op kieskeurig.nl en ben erachter gekomen dat dit vaker voorkomt met LCD tvs, ook bij andere merken. Weet een van jullie misschien hoe dit komt, en of het misschien verholpen kan worden? Bij de 'hoge' stand hoor ik echt helemaal niks, alleen bij de standen 'midden' en 'laag'. Toch wel vreemd. Het is niet echt een hard geluid en met tv-geluid aan hoor je het eigenlijk niet, maar je weet hoe zoiets gaat: als je het eenmaal hoort ga je er steeds op letten en wordt het vanzelf hinderlijk. Suggesties/tips zijn zeer welkom.

  2. #2

    Standaard

    Ik kan me indenken dat het met het volgende te maken heeft:

    Een lcd bestaat uit een aantal lagen waar doorheen het constante licht van de achtergrond verlichting valt. Dit licht moet zo verstroeid mogelijk zijn om zo een zo egaal mogelijk licht vlak te krijgen. Hierom worden er dan ook TL balken in kleine / dunne uitvoering voor gebruikt (CCTL / Cold Cathode Tubelair Lights of zo iets dacht ik). Als er echter iets is wat een dergelijk soort licht liever niet doet is het wel dimmen Dit zorgt voor 2 mogelijke problemen. 1 de lamp zelf kan het niet goed risico op knipperen van de balk en het veroorzaken brommen ten gevolge van et niet lekker verlopen van het gehele proces van de lamp. 2. de trafo kan niet goed overweg met het dimmen (bijvoorbeeld ten gevolge van een slecht gewikkelde spoel in de trafo van de lamp). Het is niet om lullige / gemeen of wat dan ook te zijn maar deze problemen zullen eerder bij voordelige lcd schermen voorkomen dan bij de duurdere, simpel weg omdat die duurdere onderdelen gebruiken die beter voor dit soort dingen geschikt zijn. Een nette ringspoel wikkelen kost meer tijd dan bot weg een draadje meerdere malen om een blokje draaien bijvoorbeeld.
    Ik verwacht zelf overigens dat het vooral hierin gezocht moet worden.
    Dit probleem kun je trouwens ook vaak "nabootsen" met een stande halogeen lamp die haast iedereen in huis heeft, anders de buren wel. Veel goedkopere modellen, zoals die van Massive, hebben vaak een zelfde brom op het moment dat de dimmer niet volledig open staat.

    Een optie is natuurlijk altijd om te kijken of de tv omgeruild kan worden in de hoop dat de ander het niet doet..
    Een andere optie zou evt. zijn om de trafo's van de backlight te vervangen, maar of dat nu zo'n slimme zet is...

  3. #3

    Standaard

    Oke, heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik heb de tv al een keer moeten omruilen (vorige had een dode sub-pixel) en volgens mij had die eerste tv het ook. Ik zal het idee van de trafo vervangen in mn achterhoofd houden... misschien kom ik ooit wel iemand tegen die erg handig is met tv's. Ik verwacht in elk geval niet dat de fabrikant mijn tv gratis voor mij gaat 'upgraden' en bovendien heb ik geen zin om mn tv 4-5 weken kwijt te zijn. Ik heb op kieskeurig.nl al genoeg voorbij zien komen dat mensen met problemen naar de fabrikant gingen (ook topmerken als JVC bijv) en dan te horen krijgen dat het gewoon bij het model 'hoort' en er niks aan te doen is.

  4. #4

    Standaard

    Dit probleem heb ik ook met mijn Philips 26PF5321/12. Bij mij is tijdens een reparatie het probleem niet geconstateerd maar is wel preventief de beeldbuis vervangen. Raar. Het antwoord van MrParker verklaart volgens mij wel veel.

    Joey-t je slaat de spijker op z'n kop: als je het eenmaal hoort erger je je eraan.....

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door JAMGEVERS
    Dit probleem heb ik ook met mijn Philips 26PF5321/12. Bij mij is .. is wel preventief de beeldbuis vervangen...
    Het genoemde type is een lcd scherm, daar spreekt men eigenlijk niet van beeldbuis, dat is echt de typische benamig voor bij CRT schermen.
    Maakt voor het verhaal verder niks uit, maar helaas komt het wel vaker voor dat dergelijke schermen piepen / brommen.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •