Pagina 3 van 8 EersteEerste 1234567 ... LaatsteLaatste
De resultaten 51 tot 75 van 193 worden weergegeven.
  1. #51

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Erik Hagen
    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    O jawel hoor!
    -je bent gebonden aan tijden
    -je moet weer naar de bios toe
    -krakende zakjes
    -bellende bezoekers
    -etc etc.....
    de normale irritaties zeg maar
    Wat betreft je eerste twee punten kan ik me niet helemaal in je mening vinden. Naar de bios toegaan is toch een leuk uitje? Zoiets als gezellig de kroeg induiken, maar dan anders. En dat gebonden zijn aan tijden; ach, kan je niet dan ga je niet. En kan je wel, wat maakt het dan uit?
    In die laatste twee punten kan ik me weer wel goed vinden. Wat is dat irritant zeg. Da's dan ook een van de redenen dat je mij veel vaker in een Filmhuis ziet dan in een 'gewone' bioscoop. Daarnaast zijn filmhuisfilms natuurlijk tig keer beter dan de 'troep' die er zo nu en dan in de bioscopen gedraaid wordt.
    Festivals zijn daarom ook top; het irritante publiek komt daar gewoon niet!!!!

  2. #52

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door wiljan
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder
    Tegenwoordig kun je met beter beeld en geluid de film thuis bekijken. Waarom dan nog naar een drukke zaal gaan met irritant publiek tegen een hoge betaling? Ik denk dat deze groep alleen maar groter wordt door verbeterende technieken zoals ook blu-ray / hddvd, plasma's, projectoren en dalende prijzen hiervan. Bioscopen krijgen het nog veel moeilijker ben ik bang.....
    Bioscopen kunnen toch ook overstappen op digitale projectie? Of is de kwaliteit daarbij niet beter?
    Overstappen naar digitaal vergt een forse investering.. De kosten zijn voor de bioscoopexpoiltant en de voordelen (logistiek) voor de distributeur.

  3. #53

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    Citaat Oorspronkelijk gepost door wiljan
    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    Om heel eerlijk te zijn is er geen enkele oude film waarvoor ik naar de bios zou gaan
    (jaja, u leest het goed: dus ook niet voor StarWars!)

    Reden: de enige 2 voordelen van de bios (groter scherm/beter geluid) wegen niet op tegen alle nadelen.....
    Zolang de film goed bewaard is gebleven zijn er toch geen nadelen?
    O jawel hoor!
    -je bent gebonden aan tijden
    -je moet weer naar de bios toe
    -krakende zakjes
    -bellende bezoekers
    -etc etc.....
    de normale irritaties zeg maar
    Ik denk niet dat je veel bellende bezoekers en krakende zakjes vind bij oude films, simpelweg omdat die toch in filmhuizen draaien niet in je plaatselijke Pathé

  4. #54

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door wiljan
    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    Citaat Oorspronkelijk gepost door wiljan
    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    Om heel eerlijk te zijn is er geen enkele oude film waarvoor ik naar de bios zou gaan
    (jaja, u leest het goed: dus ook niet voor StarWars!)

    Reden: de enige 2 voordelen van de bios (groter scherm/beter geluid) wegen niet op tegen alle nadelen.....
    Zolang de film goed bewaard is gebleven zijn er toch geen nadelen?
    O jawel hoor!
    -je bent gebonden aan tijden
    -je moet weer naar de bios toe
    -krakende zakjes
    -bellende bezoekers
    -etc etc.....
    de normale irritaties zeg maar
    Ik denk niet dat je veel bellende bezoekers en krakende zakjes vind bij oude films, simpelweg omdat die toch in filmhuizen draaien niet in je plaatselijke Pathé
    Zou je denken?
    Pathé heeft hier jarenlang tig oude klassiekers gedraaid op maandagavond.....

  5. #55

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    Citaat Oorspronkelijk gepost door wiljan
    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    Citaat Oorspronkelijk gepost door wiljan
    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    Om heel eerlijk te zijn is er geen enkele oude film waarvoor ik naar de bios zou gaan
    (jaja, u leest het goed: dus ook niet voor StarWars!)

    Reden: de enige 2 voordelen van de bios (groter scherm/beter geluid) wegen niet op tegen alle nadelen.....
    Zolang de film goed bewaard is gebleven zijn er toch geen nadelen?
    O jawel hoor!
    -je bent gebonden aan tijden
    -je moet weer naar de bios toe
    -krakende zakjes
    -bellende bezoekers
    -etc etc.....
    de normale irritaties zeg maar
    Ik denk niet dat je veel bellende bezoekers en krakende zakjes vind bij oude films, simpelweg omdat die toch in filmhuizen draaien niet in je plaatselijke Pathé
    Zou je denken?
    Pathé heeft hier jarenlang tig oude klassiekers gedraaid op maandagavond.....
    Oh.. hier niet :P Maar komen daar veel van die irritante pubertjes dan? Zou je in ieder geval niet verwachten.. Hier zie je dat soort films in ieder geval alleen in filmhuizen.

  6. #56

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door wiljan
    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    Citaat Oorspronkelijk gepost door wiljan
    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    Citaat Oorspronkelijk gepost door wiljan
    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    Om heel eerlijk te zijn is er geen enkele oude film waarvoor ik naar de bios zou gaan
    (jaja, u leest het goed: dus ook niet voor StarWars!)

    Reden: de enige 2 voordelen van de bios (groter scherm/beter geluid) wegen niet op tegen alle nadelen.....
    Zolang de film goed bewaard is gebleven zijn er toch geen nadelen?
    O jawel hoor!
    -je bent gebonden aan tijden
    -je moet weer naar de bios toe
    -krakende zakjes
    -bellende bezoekers
    -etc etc.....
    de normale irritaties zeg maar
    Ik denk niet dat je veel bellende bezoekers en krakende zakjes vind bij oude films, simpelweg omdat die toch in filmhuizen draaien niet in je plaatselijke Pathé
    Zou je denken?
    Pathé heeft hier jarenlang tig oude klassiekers gedraaid op maandagavond.....
    Oh.. hier niet :P Maar komen daar veel van die irritante pubertjes dan? Zou je in ieder geval niet verwachten.. Hier zie je dat soort films in ieder geval alleen in filmhuizen.
    Heb je wel gelijk in: bij oude classics wil het meevallen met gepiep en gekraak.

  7. #57

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    Festivals zijn daarom ook top; het irritante publiek komt daar gewoon niet!!!!
    Of een goede bios (met een goed publiek) kiezen. Tuschinski heeft over het algemeen een fijn publiek... loop je 50 meter verder Pathe de Munt binnen, dan merk je gewoon een enorm verschil.
    Bekijk de trailer van de eerste Nederlandse superhelden-film: http://www.herocomplex.nl

  8. #58

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door netfox
    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    Festivals zijn daarom ook top; het irritante publiek komt daar gewoon niet!!!!
    Of een goede bios (met een goed publiek) kiezen. Tuschinski heeft over het algemeen een fijn publiek... loop je 50 meter verder Pathe de Munt binnen, dan merk je gewoon een enorm verschil.
    Ik kom regelmatig in het amsterdamse, maar niet wekelijks :wink:

    Mn 'huiskamer' op biosgebied is dan toch zaal 1 van de EuroCinema te Eindhoven 8)
    Maar goed; daar draait niet alles.....

  9. #59

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Aerodynamisch
    Ik werk zelf bij de Pathe maar ik denk dat ik weer wat het is.

    Door het downloaden zijn minder mensen naar de bios gegaan. Door tegenvallende omzet zijn de prijzen omhoog gegaan.

    Nu gaan er nog minder mensen omdat de prijzen te duur zijn. De bioscopen kunnen het amper goedkoper maken omdat ze anders heel snel eraf gaan.

    Dat houdt dus in dat de bioscopen in een eindeloze loop zitten.

    Enige wapenfeit is de Pathe Unlimited Pas. Hier maken ze winst op en ze hopen dat mensen door de lage kaartprijs eerder eten en drinken kopen bij het buffet.

    De prijzen zijn echt outrageous bij het buffet. Mensen willen met 3 of 4 man een leuke middag of avond en zijn incl kaartjes rond de 50 60 euro kwijt.

    Dat vind ik niet normaal. Koop dan de DVD, haal drie zakken chips, twee flessen cola en kijk het op de TV met DVD speler die veel mensen tog al hebben. Ben je voor 25 30 euro helemaal klaar.
    Heeft dus niks met downloaden te maken.
    Als ze geen fatsoenlijke argumenten hebben komen ze daarmee, dat is namelijk moeilijk controleerbaar.
    Ik download niks en ga heel af en toe naar de Bios. Hapje en drankje laat ik achterwege. 6,50 (of meer) voor een cola met een zakje popcorn is in mijn ogen belachelijk. Mochten de prijzen weer fatsoenlijk worden, en dan bedoel ik de normale horecaprijzen, zie je mij vaker in de Bios terug.
    Dat download argument komt van platenbazen en film maatschappijen. Ik geloof daar niet zo in.

    HC

  10. #60

    Standaard

    Ik vind het ook geen probleem om 6 à 7 euro neer te leggen voor een kaartje, maar eten en drinken sneak ik zelf wel mee naar binnen. In diverse filmhuizen vallen de prijzen nog mee, maar als je in een bioscoop als Pathé de Munt in Amsterdam (of elke willekeurige Pathé) of Rembrandt in Utrecht komt, betaal je je blauw voor een klein beetje drinken en wat popcorn. Zo stoot je mensen alleen maar af.
    Vae, puto deus fio...
    Mijn Collectie | Films 2011

  11. #61

    Standaard

    stond op filmfan.be

    In de eerste dertien weken van 2006 is het cinemabezoek in België met tien procent gestegen. Dat zegt Jack Verbeke van de Interprofessionele Controledienst voor Ontvangsten, een vereniging van filmdistributeurs. De stijging is niet alleen opmerkelijk omdat 2005 een bijzonder moeilijk jaar was, maar ook omdat in andere Europese landen de trend omgekeerd is. In Nederland bijvoorbeeld daalde het bioscoopbezoek in diezelfde periode met 12 procent. Een verklaring voor het succes van de bioscoop in België is de heropleving van lokale producties…

  12. #62

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Paul_Hijmans
    stond op filmfan.be

    In de eerste dertien weken van 2006 is het cinemabezoek in België met tien procent gestegen. Dat zegt Jack Verbeke van de Interprofessionele Controledienst voor Ontvangsten, een vereniging van filmdistributeurs. De stijging is niet alleen opmerkelijk omdat 2005 een bijzonder moeilijk jaar was, maar ook omdat in andere Europese landen de trend omgekeerd is. In Nederland bijvoorbeeld daalde het bioscoopbezoek in diezelfde periode met 12 procent. Een verklaring voor het succes van de bioscoop in België is de heropleving van lokale producties…
    Zo, en nu mag dus iemand gaan bewijzen dat Belgen heel braaf zijn en dat ze dus nooit downloaden
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  13. #63

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Trilogy
    Wist niet dat film kijken in nederland zo duur was.

    In belgie is het geloof ik €6.

    Is idd wel waar dat thuisbios beter en goedkoper wordt, daarbij ook nog is dat de meeste via R1 de films al thuis hebben voor die zelfs hier in de bios komt.

    Downloaden zal er wel iets mee te maken hebben, maar zal toch maar een kleine factor zijn.
    ik zou niet weten wat het nu precies kost, maar de laatste keer dat ik naar de cinema ging (dan spreek ik over 2 jaar geleden ofzo) betaalde ik toch ook al meer dan €6 voor een ticket, dus zoveel goedkoper zal het bij ons echt niet zijn.

    ik kan het goed begrijpen dat er minder mensen naar de cinema gaan, ik ga zelf niet meer omdat ik vind dat ik gewoon niet genoeg waar voor mijn geld krijg. niet dat de films niet goed meer zijn, maar geen enkele film is het me waard om bijna €20 kwijt te zijn aan een ticket, wat drank en wat snoep. zelfs aan de WC ben je soms een halve euro kwijt, geldklopperij tot en met.

    als ik dan ook nog begin te denken aan die typische nadelen van een cinema, zoals 200 mensen met een krakende zak chips rond je, dat je niet zelf kan kiezen wanneer je een pauze inlast (of dat er gewoon geen pauze is) en dat je zeker voor een nieuwe film maar beter goed op tijd komt om een goede plaats te hebben, dan begin ik me al af te vragen waarom ik vroeger wel naar de cinema ging antwoord is natuurlijk simpel, toen had ik hier geen kast met een paar 100 DVD's staan. maarja, laten we het maar weer op het downloaden steken hé.
    voor mij is een cinema een verouderd en veel te duur instituut waar sinds de DVD een zeer aanlokkelijk alternatief voor bestaat. het concept en de prijs van een bioscoopbezoek zullen toch sterk moeten veranderen om mij terug naar een bioscoop te doen gaan.

  14. #64

    Standaard

    Ik ga niet zo vaak naar de bios. Keer of 6 per jaar hooguit. Ik kies dan meestal films waarbij een groot beeld echt een toegevoegde waarde heeft. Kosten vind ik niet te hoog. Met een Pathe voordeelpas is het 6,50 per keer. Downloaden doe ik niet aan. Films die indruk op me gemaakt hebben koop ik op dvd, en ik huur ook wel eens wat om dat dan op de beamer te vertonen.

    Ook ik erger me aan veel publiek in de bios. Bellen, krakende snoeppapiertjes, erdoorheen ouwehoeren etc. Daar moeten exploitanten echt wat meer aan gaan doen, want dat bedreigt echt de bezoekersaantallen nu steeds meer mensen een home cinema kunnen aanschaffen. Het is trouwens idioot dat de bioscoop zelf allerlei snoep verkoopt dat vervolgens voor anderen de lol in de film vergalt.

    Van de kosten vraag ik me af wat een kostendekkende prijs van een kaartje zou zijn. Ik ben speciaal naar Utopolis Almere geweest voor de digitale voorstelling van Episode III. Schitterend beeld en geluid! Dat zou ik graag in meer zalen zien, ook de wat kleinere. Maar die apparatuur is niet gratis, dat zal ook terugverdiend moeten worden. De prijzen van drank en snoep zijn idioot, maar daaarbij het je zelf de keuze om het wel of niet te kopen.

  15. #65

    Standaard

    Ik ga zelf de laatste tijd vrij vaak naar de bioscoop. De prijzen van de bioscoop hier in de buurt bedragen 5.5 euro op een gewone dag(Als student betaal je 5 euro) en 4 euro op dinsdag filmdag.

    Ook de prijzen voor drank en snoep vind ik best meevallen zo betaal je bv 2 euro voor een halve liter drank. Dat zijn toch nog redelijk prijzen vind ik

  16. #66

    Standaard

    In dit kader stond er een interessant artikeltje in de NRC:

    Kwaliteitsfilms van Warner Bros. voor het eerst alleen op dvd
    Los Angeles, 10 april.

    Filmstudio Warner Bros. brengt voor het eerst kwaliteitsfilms uit die de bioscoop nooit zullen halen. Omdat de bezoekersaantallen teruglopen en de uitgaven aan dvd’s oplopen, besloot Warner Bros., onderdeel van mediaconglomeraat Time Warner, drie films van bekende regisseurs alleen op dvd uit te brengen.

    Consumenten ruilen op grote schaal bioscoopbezoeken in voor het kijken van een dvd thuis. Vorig jaar gaven Amerikaanse consumenten samen 9 miljard dollar (7,4 miljard euro) uit aan bioscoopbezoek. Ook kochten en huurden ze voor 22 miljard dollar dvd’s, 8 procent meer dan in 2004.

    Enkele andere studio’s schakelden al eerder over naar dvd. Dat Warner Bros. hier nu in volgt, is bijzonder. De studio heeft met 6.600 titels de grootste bibliotheek van eerder verschenen films. Om de waarde daarvan niet te laten afnemen concentreerde de studio zich op bioscoopfilms.

    Filmonderzoeksbureau OTX zegt dat mannen onder 25 jaar, toonaangevende consumenten in de mediasector, afgelopen zomer een kwart minder naar de film gingen dan twee jaar eerder. Het bezoeken van een bioscoop is allang niet meer het favoriete tijdverdrijf van deze groep. De jonge mannen gaan liever uit eten, spelen spelletjes op de computer of gebruiken internet. Naar de film gaan staat op plaats zeven.

    Bijzonder aan de drie films die Warner Bros. nu op dvd uitbrengt, is dat de acteurs en makers een goede naam hebben. De meeste films die de bioscoop overslaan, staan slecht bekend. De drie horrorfilms – Rest stop, Sublime en Cult – worden geregisseerd door de makers van de film The Blair Witch Project en de televisieseries 24 en The X-Files.

    Branchevereniging National Association of Theatre Owners maakt zich geen zorgen over de groei van het aantal kwaliteitsfilms dat de bioscoop niet haalt. „We maken ons meer zorgen”, zegt bestuurder John Fithian, „over films die tegelijkertijd in de bioscoop en op dvd uitgebracht worden.”

    Bron: nrc.nl, 10 april 2006
    Bioscoopeigenaars zijn zich dus inderdaad aan het blindstaren op het illegaal dowloaden als de grote boosdoener voor teruglopend bezoek. Filmstudio's weten blijkbaar inmiddels beter

  17. #67

    Standaard

    Het argument van downloaden vind ik een absoluut non-argument. De kwaliteit, of moet ik zeggen het gebrek daaraan, van films daarentegen snijdt wel hout. Met als beste voorbeeld de zomer van 2004. Twisted, The Day After Tommorow, Mindhunters; wat was dat tenenkrommend slecht!

    Ik ben zelf overigens een fervent bioscoopbezoeker en al zal ik thuis nog zo'n fantastische opstelling hebben staan, ik blijf de bioscoop bezoeken. De reden hiervan? Sfeer en beleving. Ik vind het iets magisch hebben. Zelf vind ik het vergelijk met voetbal heel mooi. Waarom zou je elke week in het stadion zitten om je favoriete club te zien ballen, terwijl je ook een abonnement op Tele2 kan nemen? Waarbij je ten eerste minder geld kwijt bent in de 2de plaats precies hetzelfde product, namelijk voetbal, te zien krijgt en als laatste het ook nog eens beter kan volgen. Maar waarom naar het stadion? Sfeer en beleving! De prijs van een bioscoopkaartje, mits het niet te duur gaat worden natuurlijk, doet daar niets aan af. Jongeren blijven ook gewoon roken, bier drinken en merkkleding kopen ondanks de stijgende prijzen. Buiten het bioscoopkaartje kan ik het ook net zo duur maken als ik zelf wil.

    Van telefonerende en luidsprekende mensen heb ik trouwens nooit last. Oja, toch een keer wat me vers in het geheugen ligt. Bij Munich, en dat waren notabene 2 mannen van 40+ jaar.

  18. #68

    Standaard

    Als ik het zo lees is de kwaliteit van de cinemas in Nederland, qua beeld en geluid écht behoorlijk slecht, op enkele grotere steden na dan.
    In België kunnen we daar minder over klagen denk ik, Kinepolis heeft wel zeer oké installaties, maar ik vind de prijzen voor de cinema toch nog altijd veel te duur.

    Mocht het 5 euro zijn voor een film, zou je mij véél meer in de cinema zien.

  19. #69

    Standaard

    De prijs doet ons niet veel. Of het nu 5 of 10 EUR is, een film die je wil zien, die zie je gewoon.

    Wat dan wel ... wel het doet me niks meer. Die domme gsm's en rotkinderen die zich interessant maken, hebben me doen beslissen om nog maar een paar keer te gaan per jaar.

    Wij hebben ook 2 kleine kindjes en dus is het praktisch ook niet meer zo haalbaar.

    En de DVD. 3 tot 6 maandjes wachten en ... je kan in alle rust kijken
    Totaal aantal film : teveel !
    Totaal aantal nog te bekijken film ... zucht :)

  20. #70

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mich
    En de DVD. 3 tot 6 maandjes wachten en ... je kan in alle rust kijken
    Helemaal gelijk heb je
    Mijn Collectie VHS: (100) /DVD: (800+) / HD DVD: (43) /Blu-Ray: (0)

  21. #71

    Standaard

    Zijn er hier mensen die een verschil zien tussen een film geprojecteerd als film (dus op celluloid) en een film geprojecteerd als DVD? Met andere woorden, zijn er mensen die zich druk maken om het feit dat er steeds vaker DVD's gebruikt worden om film te kijken waarbij het oorspronkelijke celluloid verdwijnt? Er zijn namelijk verschillen tussen film en DVD, simpelweg omdat DVD digitaal is. De kleuren zijn anders, evenals de gehele 'look' van het geheel. De grap is dat veel mensen dit verschil niet eens in de gaten hebben, omdat ze nooit een vergelijking gezien hebben.

    Je zou dit probleem ook breder kunnen trekken, namelijk dat er steeds minder mensen naar de bioscoop gaan en alle films op DVD bekijken, daarbij het verschil tussen film en DVD vergetend. Hierboven had ik het nog tussen het subtiele verschil tussen projectie in een bioscoop van film of van DVD, maar je zou ook het verschil home cinema vs. bioscoop ervaring centraal kunnen stellen.

    Ik besef heel goed dat er bij mainstream films veel minder verschil zit tussen een film en een DVD, iets wat bij heel veel avant-garde films bijvoorbeeld geheel anders is. Een film van Stan Brakhage bijvoorbeeld op de Criterion DVD is een *totaal* ander iets dan een Brakhage film op film zien in de bioscoop. Het verschil tussen beiden kun je alleen zien als je beide ervaringen doorgemaakt hebt.

    Ik breng dit op naar aanleiding van een artikel dat onlangs gepubliceerd is, waarin de status van avant-garde film op DVD besproken werd:

    http://chronicle.com/temp/email2.php...p84z2zXqWcrfZh

    Ik ben het grotendeels eens met de schrijver dezes, omdat het beschikbaar maken van avant-garde films op DVD de bekendheid en beschikbaarheid van dit soort films alleen maar groter kan maken. Zeer veel tegenstanders echter beginnen dan het verschil tussen film en video te benadrukken, iets waar ze ook gelijk in hebben. Zelf ben ik namelijk zeer bewust van het verschil tussen film en video en als ik de mogelijkheid heb om bepaalde werken als film in een bioscoop te zien, laat ik die mogelijkheid niet onbenut, omdat de verschillen in ervaring levensgroot zijn. Het verschil tussen beiden wordt wel eens vergeleken met het kijken naar een reproductie van een schilderij in een catalogus en het kijken naar het daadwerkelijke schilderij in een museum. Eenzelfde distinctie zou dus gemaakt kunnen worden bij mainstream films, omdat ik van mening ben dat zelfs mainstream films altijd beter zijn in de bioscoop, een ervaring die nooit overtroffen kan worden, zelfs niet met de allerbeste homecinema set beschikbaar.

    En over de immer terugkerende klachten over overlast door mobiele telefoons, krakende chipszakken etc.: wat een onzin. Bij de serieuze film komt doorgaans een stil en netjes publiek dus dan heb je er geen last van; bij de Hollywood blockbusters maakt een beetje lawaai volgens mij bijzonder weinig uit. Een Bergman kijken met achtergrondlawaai kan de hele ervaring verneuken, maar een Michael Bay film kijken met een paar krakende chipszakken of schreeuwende tieners... maakt dat nu zoveel uit?
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  22. #72

    Standaard

    Of de mensen het verschil zien tussen een film geprojecteerd door middel van echte pellicule, of als hij geprojecteerd is op dvd?

    Normale mensen niet, maar natuurlijk kan je in een gewone cinema geen dvd projecteren (je kan wel, maar je resolutie schiet nogal te kort).
    Maar de doorsnee bioscoopganger (nee, dit zijn niet wij op dvd.nl of andere filmliefhebbers) willen gewoon es leuke film zien...

    Ikzelf zou het wel oké vinden dat er meer en meer projectors in cinemas digitaal worden, niet zozeer om kwaliteit, maar omdat je dan als lowbudget filmmaker niet persé een kopie in 35mm moet maken van je film die je waarschijnlijk op digitale video hebt gemaakt (HD, HDV of SD), zodat dat ook een grote kost is die je niet meer hoeft te hebben.
    Gelukkig hebben veel filmfestivals dit al.

    en zoals George Lucas zei: als de filmstudio's nu al het geld die ze besparen mochten ze geen 35mm kopies meer hoeven te maken (een van de grootste kosten bij een film!), dat geld geven aan de bioscoopeigenaars om digitale projectors mee te kopen, iedereen tevreden.

    Ik snap wel dat dit een beetje off topic is van je dvd-vraag, maar het had wel enige relevantie tot je minder mainstream films.
    Ikzelf hou nog altijd van de cinema, en ik hoop dat het nooit verdwijnt, maar dan vind ik wel dat hun prijzen terug goedkoper moeten worden, zoals vroeger. Daarom ga ik soms wel nog naar de kleinere arthouse cinemas, omdat zij wel nog goedkopere prijzen hebben.

  23. #73

    Standaard

    Ik vind het gewoon zo merkwaardig dat er zo weinig mensen naar de bioscoop gaan en dat ook zo volstrekt normaal vinden. Een echte filmliefhebber die niet of nauwelijks naar de bioscoop gaat is praktisch een contradictio in terminis. De ENIGE wijze waarop je ECHT een film kunt zien is in de bioscoop, daar kan geen home cinema set tegenop en alle mogelijke problemen (hoge prijzen, krijsende kinderen etc.) moet je daarbij maar voor lief nemen denk ik dan. Ik ga vrijwel altijd 's middags naar de bioscoop en ik heb dus maar weinig last van overlast en met mijn Pathe Unlimited pas heb ik ook geen last van de dure kaartjes (daarbij heb ik 's middags doorgaans helemaal geen trek in een halve liter cola en heb ik dus water bij me). Nu snap ik dat het voor veel mensen moeilijk is om 's middags naar de bioscoop te gaan ivm werk of school, maar het is er dan wel altijd lekker rustig.

    Maar ik bedoel, mensen gaan toch ook niet beweren dat een liveconcert hetzelfde is als een CD thuis opzetten? Ja, er zijn verschillen tussen bioscoopbezoek en concert omdat je bij een concert mensen op het podium ziet musiceren, maar het is beiden de ultieme ervaring. Ik heb nu Terrence Malick's 'The New World' (een film die ik zie als een van de beste van de afgelopen jaren en sowieso een van de beste films ooit gemaakt) twee keer in de bioscoop gezien en deze week ga ik hem als het goed is voor de derde keer in de bioscoop zien. Mijn tweede kijkbeurt was gewoon een louterende ervaring, een ervaring die ik nimmer zal vergeten. Ik zou er niet aan moeten denken om deze film op DVD te zien, alleen al omdat het ritme van deze film zo belangrijk is dat iedere vorm van pauze bijvoorbeeld funest zou zijn (nu kun je thuis natuurlijk ook ervoor kiezen om geen pauze te doen maar in de praktijk komt dit bij mij gewoon niet voor). Ik weet nog niet eens of ik de film op DVD ga aanschaffen (vermoedelijk wel uiteindelijk), want na de ervaringen in de bioscoop kan dat enkel tegenvallen. Hetzelfde geldt voor tal van andere films: ik heb Moulin Rouge drie keer in de bios gezien en een keer op 5 op video/DVD en de ervaring is niet te vergelijken. En dan heb ik het nog niet gehad over de experimentele film, want die verschillen zijn helemaal dag en nacht. Toen ik enkele films van Peter Tscherkassky op groot scherm geprojecteerd zag, was het alsof ik de films voor het eerst zag, terwijl ik ze toch al meermalen op DVD gezien had. Toen ik dit na afloop tegen Peter zei, was ie in de zevende hemel omdat hij steevast zelf hamert op het verschil. Nu besef ik dat dit het terrein van purisme gaat betreden wat de meeste mensen gestolen kan worden (die willen immers 'gewoon' een film zien), maar toch.

    Er zijn zoveel films die ik in de bios gezien heb en daarom nog best te pruimen vond, films die ik op DVD volledig oninteressant gevonden zou hebben. Maar het gaat om de hele ervaring: de irritante reclames, de trailers (ik vind het iedere keer weer indrukwekkend hoe je zelfs de grootste rommel er nog indrukwekkend kunt laten uitzien in een trailer), de film zelf, het nagenieten. Even twee uur lang alles vergeten in de donkerte, iets wat je thuis nimmer kunt benaderen omdat je daar altijd afleiding hebt. En ik vind het gewoon zeer spijtig om te zien dat zo weinig mensen deze mening nog delen. Zeer spijtig.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  24. #74

    Standaard

    Ik ga akkoord dat de de bioscoop nog altijd de échte plaats is om een film te zien en dat het als filmmaker ook de plaats is waar je kan genieten om je eigen film op het scherm te zien, want alles wat je in je frame wou staat er heel duidelijk en goed op, en het magische van met mensen in het donker te zitten en samen naar een film te kijken op een groot scherm is inderdaad prachtig, maar voor veel mensen is het gewoon niet meer betaalbaar om naar vaak naar de cinema te gaan.
    Ik ben een grote filmliefhebber en ik hou enorm van films op het grote scherm, maar het wordt me wat te duur om nog zo vaak te gaan als vroeger. Als ze goedkoper worden, zal ik wel teruggaan.
    Wat met de schreeuwende mensen en zo in de zaal heb ik nog nooit zo veel problemen gehad, op een paar keer na, dat leek me in de cinemas die ik bezocht geen groot probleem.

    Trouwens, als filmliefhebber heb ik graag een grote collectie films waar ik vaak naar opnieuw kijk, en de prijzen van dvd's blijven naar onder gaan. Ik blijf erbij: als de cinema's hun prijzen zouden halveren, zouden ze terug ENORM veel mensen naar hun zalen lokken en terug veel meer geld verdienen.

    En off-topic: naast het filmplateau in Gent, België - en van Nederland kan ik niet spreken - vind ik het spijtig dat er niet meer zalen zijn in de Benelux waar ze oudere klassiekers spelen op groot scherm... Ik zou echt graag es Jaws en Indiana Jones en andere klassiekers op groot scherm zien.

  25. #75

    Standaard

    Ik vind een DVD kijken veel gaver dan naar de bioscoop gaan.

    Voordelen :

    - je kunt lekker eten wat je wilt (supermarkt prijzen, geen bioscoop prijzen)
    - pauzeren waneer je dat wilt
    - je hoeft niet naar de bioscoop te rijden
    - geen lawaai aan je kop (bioscoop is dat wel anders)
    - DVD heeft meestal ook nog betere versies van de film (extended, director's
    cut)
    - je kunt een film huren

    Ik heb te vaak gehad dat een film in de bioscoop tegenviel (Matrix Reloaded, dances with wolves, austin powers 2 en nog veel meer).
    Nee, voor mij geen bioscoop meer.

Pagina 3 van 8 EersteEerste 1234567 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •