De resultaten 1 tot 14 van 14 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Oude videotapes Hi8 Camcorder (Sony) overzetten naar DVD

    Hallo,

    Ik heb een Sony video Hi8 Handycam, een oude. Het is dus geen DV.

    Ik heb ook nog een flink stel 8mm videocassettes die ik op DVD wil overzetten. Ik heb ook een videorecorder en een hdd/dvd recorder.

    Nou blijkt dat de camcorder kapot is, hij wil niet meer afspelen.

    Nu heb ik gehoord dat er een soort van rekjes zijn waarmee je de kleine 8mm video cassettes kan afspelen op een videorecorder.

    Nu ben ik daar erg benieuwd naar en een google zoektocht leverde niks op dus een juiste benaming kan ook van pas komen

    Dus als iemand mij hier meer over kan vertellen. Alle info is welkom

    Met vriendelijke groet,

    Alex

  2. #2

    Standaard Re: Oude videotapes Hi8 Camcorder (Sony) overzetten naar DVD

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mortier
    Hallo,

    Ik heb een Sony video Hi8 Handycam, een oude. Het is dus geen DV.

    Ik heb ook nog een flink stel 8mm videocassettes die ik op DVD wil overzetten. Ik heb ook een videorecorder en een hdd/dvd recorder.

    Nou blijkt dat de camcorder kapot is, hij wil niet meer afspelen.

    Nu heb ik gehoord dat er een soort van rekjes zijn waarmee je de kleine 8mm video cassettes kan afspelen op een videorecorder.

    Nu ben ik daar erg benieuwd naar en een google zoektocht leverde niks op dus een juiste benaming kan ook van pas komen

    Dus als iemand mij hier meer over kan vertellen. Alle info is welkom

    Met vriendelijke groet,

    Alex
    Dat zal geen simpel "rekje" zijn. De breedte van de band bij 8mm (naam zegt het al ) is smaller dan die van een normale VHS (weet hier de maat niet van overigens).
    Ik weet wel dat er dergelijke dingen waren voor C-VHS (compact VHS). Je stopt dan zo'n C-VHS tape in de adapter, waarmee je er eigenlijk een normale VHS-band van maakt. Maar de bandbreedte van C-VHS is identiek aan VHS, hetgeen zoiets ook makkelijker maakt.

    Ik kan je niet veel verder helpen, maar misschien als je in google zoekt naar "adapter 8mm VHS" dat je verder komt.
    "Kinda wobbly" (Bambi, 1942)
    Mijn thuispagina met DVD-collectie | Mijn interview

  3. #3

  4. #4

    Standaard

    Oke ga ik proberen.

    Alex,

    Je kunt je vraag hier beter kwijt:

    http://www.dvd.nl/forum/forumdisplay.php?f=15
    Oke, maar dat is wel het PC forum.

  5. #5

    Standaard

    Er zijn voor hi8 zeker ook wel adapters voor VHS verkrijgbaar of in ieder geval geweest. Informeer ernaar bij de betere audio/video zaken...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  6. #6

    Standaard

    "Don't shoot me if i'm wrong" maar volgens mij bestaat dat niet hoor.
    Heb jarenlang in een audio/video winkel gestaan maar ben dat nooit tegengekomen.
    Is inderdaad een veel smallere band en helemaal niet compatibel met VHS volgens mij.
    Hi8 heeft trouwens een hogere resolutie dan VHS.

    Jaak

  7. #7

    Standaard

    Adapters om een Video8 tape op een VHS apparaat af te spelen zijn er niet en nooit geweest, en zullen er nooit zijn. Het systeem is compleet verschillend. De breedte van de tape, modulatiefrequenties, wrap, niks is hetzelfde, het is compleet onmogelijk. Bij sommige Hi8-camera's werd het geluid zelfs digitaal opgenomen, kom daar maar es mee op je VHS-recorder :wink:

    Wat je het beste kunt doen om je Video8/Hi8 tapes over te zetten naar DVD is een Digital8 camcorder ritselen. Ze zijn nog nieuw te koop (voor het geval je toch nog een nieuwe camcorder zocht) maar lenen, huren of tweedehands van Marktplaats halen werkt natuurlijk ook.

    Een Digital8 camcorder werkt met Hi8-tapes, er passen dus ook gewone 8mm tapes in. Deze kunnen normaal worden afgespeeld. Analoog opnemen op Video8/Hi8 gaat meestal niet, maar dat wilde de topicstarter ook niet.

    Nou is de truuk van Digital8 dat het precies volgens het DV-systeem werkt. D8-camera's hebben dan ook een FireWire/iLink uitgang waarmee je de bandjes digitaal op je pc kunt overzetten. Dit werkt ook bij het afspelen van analoge Video8/Hi8 opnamen. De kwaliteit van deze manier is veel hoger dan wanneer je met een capture-kaart gaat knoeien. Je kunt het materiaal vervolgens verder bewerken zoals normaal met DV.

    Deze methode is natuurlijk niet geschikt als je maar 1 bandje wilt overzetten (dat moet je gewoon laten doen, kost ongeveer 30 euro) maar als je een schoenendoos vol hebt wordt dat wat duur. Het gaat je wel veel tijd kosten, vooral als je de opnamen wilt rubriceren en hoofdstukken gaat aanmaken, maar dat heb je met normaal DV ook al.

  8. #8

    Standaard

    Oke, dan ga ik daar maar eens overnadenken

    Ik heb circa 10 Hi8 bandjes.

    Ik heb wel een DV kabel die ik op m'n DVD recorder kan aansluiten, dus dat kan wel goed komen.

    Bedankt voor de uitgebreide informatie!

  9. #9

    Standaard vhs 8 video tapes

    heb hetzelfde probleem
    heb bandjes van een overleden persoon die ik op dvd wil zetten
    kan via video recorder banden op dvd zetten
    heb een video 8 vhs adapter gekocht maar het probleem is dat er geen sony v8 casetttes in passen die zijn te groot dus kunnne ze ook niet in de video recorder
    het schijnt dat andere merken er wel in passen maar geen vhs sony v8
    als je een ander merk cassettes hebt is de mogelijkheid er wel
    heb voor de adapter €31.94 betaald incl verzenkosten maar dat was het mij waard als hij het gedaan had

    groetjes
    jamelc

  10. #10

    Standaard

    wij hebben thuis ook dat probleem, camera kapot maar wel een aantal tapes die we willen overzetten, met zon vhs adapter kan het inderdaad niet, het enige wat ik kan bedenken is het om de tapes naar een bedrijf te brengen, alleen is omzetten daar al snel erg prijzig.

  11. #11

    Standaard

    ik heb 8mm video bandje op genomen van een dierbare overleden persoon 4 jaar geleden .
    in een camera die kapot is gegaan .
    ik heb toen een nieuwe camera maar het probleem is dat de bandjes van de oude camera waar het bandje is op genomen niet in de nieuwe afspeelt . .
    wat kan ik heir aan doen om toch het bandje met de dierbare overleden persoon op een dvd schijfje tekrijgen .
    groestje heuvelbuik

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door heuvelbuik Bekijk bericht
    ik heb 8mm video bandje op genomen van een dierbare overleden persoon 4 jaar geleden .
    in een camera die kapot is gegaan .
    ik heb toen een nieuwe camera maar het probleem is dat de bandjes van de oude camera waar het bandje is op genomen niet in de nieuwe afspeelt . .
    wat kan ik heir aan doen om toch het bandje met de dierbare overleden persoon op een dvd schijfje tekrijgen .
    groestje heuvelbuik
    Wat voor systeem is het precies? Hi8? Informeer eens bij een fotozaak. Die hebben soms de mogelijkheid een dvd te maken van een dergelijk bandje...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  13. #13

    Standaard video hi8 tapes

    Ik heb nog een Canon 8mm video camcorder in perfecte staat en wil graag nog hi8-tapes kopen.. Zijn de tapes nog 'betrouwbaar' die nu nog te koop zijn? Ik weet dat ze na jaren hun kwaliteit verliezen: hoe weet ik of ik nog bruikbare koop, staat er ergens een soort van code op de verpakking die het fabricagejaar aangeeft?

  14. #14

    Standaard hi8 en/of VHS-c op DVD zetten

    Inderdaad, die cassettes zijn er alleen om compact-VHS in een gewone videorecorder af te kunnen spelen. Hi8 gaat niet, is een heel ander systeem, zoals hiervoor ook al werd aangegeven.
    De kosten voor het professioneel over te laten zetten hoeven niet extreem te zijn: bij Adaption (www.adaption.nl) betaal je 15 euro per tape tot 2 uur.
    En bij grotere aantallen en korte speelduur valt daar altijd over de prijs te praten!

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •