Pagina 1 van 40 1234511 ... LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 989 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard De Grote Metal/Rock Thread

    Aangezien 3/4 van de dvd.nl members van rock en metal houdt, leek het me handig om er een thread voor te openen en hier te discussieren over de genoemde genre's.

    Dus bij deze :wink:

    In metal en rock zitten ook weer meerdere subgenres, denk aan: Nu-metal, Ice-metal, Death-metal, Hard-rock, 70-80-90-rock, Emo-rock progressieve rock/metal, Symphonische rock en metal en ga zo maar door...

    Denk daarbij aan bands als: Coldplay tot Mudvayne, Van Pink Floyd tot Linkin Park... om maar een "bekendere" bands te noemen. En om gelijk maar een paar onbekendere te noemen: Symphony X, Pain of Salvation, Opeth, Orgy, Dragonforce, Beyond Twilight...


    Discussier ze!

  2. #2

    Standaard

    Waar wil je de discussie over beginnen? Dat de jaren 80 weer terugkomen in vrijveel rockbands. Dat Indie-rock momenteel het hoofdgenre lijkt in de rock-wereld?

    Dat er de laatste tijd ook behoorlijk veel crap uitkomt?

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Paul_Hijmans
    Dat er de laatste tijd ook behoorlijk veel crap uitkomt?
    Like?

    (Je hebt wel gelijk hoor, maar ik ben benieuwd waar jij aan dacht :wink: )

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Paul_Hijmans
    Waar wil je de discussie over beginnen? Dat de jaren 80 weer terugkomen in vrijveel rockbands. Dat Indie-rock momenteel het hoofdgenre lijkt in de rock-wereld?

    Dat er de laatste tijd ook behoorlijk veel crap uitkomt?
    Yep :wink: , er komt de laatste tijd ook behoorlijk veel crap uit :P

    Kunnen we elkaar tenminste adviezeren wat we NIET moeten luisteren :wink:

  5. #5

    Standaard

    Ik hou zelf meer van het wat stevigere rock-gebeuren maar kan zelf zo af en toe ook wel genieten van de wat rustiger muziek. Alleen lijken de laatste tijd alle bandjes The voor de naam hebben en lijkt het allemaal een beetje op elkaar. En wat ik crap vind hoeft iemand anders niet te vinden natuurlijk. Dus heb niet echt de behoefte namen te noemen want dan zijn er toch mensen die je op de tenen trapt en weer moeten uitleggen waarom die band of gast toch geweldige muziek maakt.

    Over het algemeen is het gewoon de laatste tijd erg stil in rock/metal land.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Paul_Hijmans
    Waar wil je de discussie over beginnen? Dat de jaren 80 weer terugkomen in vrijveel rockbands. Dat Indie-rock momenteel het hoofdgenre lijkt in de rock-wereld?

    Dat er de laatste tijd ook behoorlijk veel crap uitkomt?
    Of dat elk willekeurig Engels semi-indie bandje onmiddelijk gruwelijk gehyped wordt - van Franz Ferdinand en Bloc Party tot Maximö Park en de Arctic Monkeys?

    Overigens nogal een vrij breed onderwerp, rock danwel metal (overigens nog steeds een subgenre van rock wat mij betreft, net als al die andere honderden genres die in de thread-titel konden ), dus waar te beginnen, inderdaad? :wink:

    En ach, waardeloze muziek is (helaas) van alle tijden. Voor elke Soundgarden die opdoekt staat er weer een Audioslave op. Lijkt geen einde aan te komen, jammer genoeg.

    Overigens wellicht een leuk discussie-onderwerp: de beste onbekende rock albums die het verdienen gehoord te worden. Twee suggesties van mijn kant:


    Neutral Milk Hotel - In The Aeroplane Over The Sea
    Heeft hier op het forum aardig wat navolgers, maar verdient het, desondanks, om nog véél meer fans te vergaren. De rest van het Neutral Milk Hotel is verre van slecht maar ook niet overdonderend - dit album daarentegen is echter een van de meesterwerken van de jaren '90.


    Galaxie 500 - Today
    Géén idee hoeveel mensen er hier bekend zijn met Galaxie 500, maar het valt me altijd weer op dat Galaxie 500 nooit de erkenning heeft gekregen die zij verdiende. In ieder geval verplichte kost voor degenen die bands als My Bloody Valentine, Cocteau Twins, Jesus & Mary Chain, Slowdive en Ride kunnen waarderen.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Paul_Hijmans
    Ik hou zelf meer van het wat stevigere rock-gebeuren maar kan zelf zo af en toe ook wel genieten van de wat rustiger muziek. Alleen lijken de laatste tijd alle bandjes The voor de naam hebben en lijkt het allemaal een beetje op elkaar.
    Ja, met vooral het eerste ben ik het mee-eens.

    Ik vindt het heerlijk om een 20 minuten lang nummer aan te horen met veel variatie in dat nummer, denk daarbij aan:

    Dream Theater - Octavarium (eerste 10 minuten en de laatste 15 min...)
    Symphony X - The Odyssey(Prachtig 24 minuten epic, met veel filmische stukken erin verwerkt. Die eerste 4 minuten alleen al. G-E-W-E-L-D-I-G!

  8. #8

    Standaard

    Eerste naam(Neutral Milk Hotel) zegt mijn wel wat sxesven, er zijn ook zoveel bands. Zal er eens wat van downloaden. De andere band zegt me helemaal niks, ben benieuwd.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door sxesven
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Paul_Hijmans
    Waar wil je de discussie over beginnen? Dat de jaren 80 weer terugkomen in vrijveel rockbands. Dat Indie-rock momenteel het hoofdgenre lijkt in de rock-wereld?

    Dat er de laatste tijd ook behoorlijk veel crap uitkomt?
    Of dat elk willekeurig Engels semi-indie bandje onmiddelijk gruwelijk gehyped wordt - van Franz Ferdinand en Bloc Party tot Maximö Park en de Arctic Monkeys?

    Overigens nogal een vrij breed onderwerp, rock danwel metal (overigens nog steeds een subgenre van rock wat mij betreft, net als al die andere honderden genres die in de thread-titel konden ), dus waar te beginnen, inderdaad? :wink:

    En ach, waardeloze muziek is (helaas) van alle tijden. Voor elke Soundgarden die opdoekt staat er weer een Audioslave op. Lijkt geen einde aan te komen, jammer genoeg.

    Overigens wellicht een leuk discussie-onderwerp: de beste onbekende rock albums die het verdienen gehoord te worden. Twee suggesties van mijn kant:


    Neutral Milk Hotel - In The Aeroplane Over The Sea
    Heeft hier op het forum aardig wat navolgers, maar verdient het, desondanks, om nog véél meer fans te vergaren. De rest van het Neutral Milk Hotel is verre van slecht maar ook niet overdonderend - dit album daarentegen is echter een van de meesterwerken van de jaren '90.


    Galaxie 500 - Today
    Géén idee hoeveel mensen er hier bekend zijn met Galaxie 500, maar het valt me altijd weer op dat Galaxie 500 nooit de erkenning heeft gekregen die zij verdiende. In ieder geval verplichte kost voor degenen die bands als My Bloody Valentine, Cocteau Twins, Jesus & Mary Chain, Slowdive en Ride kunnen waarderen.
    Dan zou R&B ook weer afgeleid zijn van pop. En als je dan helemaal door zou gaan...

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Paul_Hijmans
    Over het algemeen is het gewoon de laatste tijd erg stil in rock/metal land.
    Stil in rock/metal land? Van metal zou ik het niet weten, maar de (indie) rock scene bloeit wat mij betreft als nooit tevoren. Vorig jaar nog massa's geweldige debuutalbums van even zo geweldige bands; ik noem Clap Your Hands Say Yeah, Love Is All (ok, da's 2006), Akron/Family, Wolf Parade en, why not, Bloc Party; en dan nog massa's briljante albums van reeds gevestigde artiesten als The Decemberists, Lightning Bolt, Deerhoof, etc. Het ligt er natuurlijk ook maar net aan waar precies je interesses liggen, maar in de wat avontuurlijke rock kringen is genoeg te beleven.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Symphony X
    Dan zou R&B ook weer afgeleid zijn van pop. En als je dan helemaal door zou gaan...
    Van metal mag denk ik toch wel degelijk gezegd worden dat de roots overduidelijk terug te voeren zijn op wat vroeger nog 'gewoon' rock werd genoemd. :wink:

    Pop vind ik overigens altijd een vrij vage aanduiding - het kent flink wat definities en duidt ook niet echt genre beperkingen aan. Zat rockbands maken muziek die in weinig tot niets verschilt van pop, en omgekeerd.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Paul_Hijmans
    Eerste naam(Neutral Milk Hotel) zegt mijn wel wat sxesven, er zijn ook zoveel bands. Zal er eens wat van downloaden. De andere band zegt me helemaal niks, ben benieuwd.
    Als je van stevigere rock houdt, vind je het misschien helemaal niks. :wink: Dat je het vast weet. :wink:

  12. #12

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door sxesven
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Paul_Hijmans
    Over het algemeen is het gewoon de laatste tijd erg stil in rock/metal land.
    Stil in rock/metal land? Van metal zou ik het niet weten, maar de (indie) rock scene bloeit wat mij betreft als nooit tevoren. Vorig jaar nog massa's geweldige debuutalbums van even zo geweldige bands; ik noem Clap Your Hands Say Yeah, Love Is All (ok, da's 2006), Akron/Family, Wolf Parade en, why not, Bloc Party; en dan nog massa's briljante albums van reeds gevestigde artiesten als The Decemberists, Lightning Bolt, Deerhoof, etc. Het ligt er natuurlijk ook maar net aan waar precies je interesses liggen, maar in de wat avontuurlijke rock kringen is genoeg te beleven.
    Misschien ben ik inderdaad wat te negatief... :wink: Of luister ik teveel oudere topplaten waardoor ik erg kritisch ben? Bloc Party & Maximo Park vind ik de toppers van vorig jaar en in Maart ga ik naar een optreden van Kaiser Chiefs dus weet wel wat er ongeveer de laatste tijd uitkomt.

    Vond The Decemberists erg tegenvallen had goede recensies gelezen maar vond het een tegenvaller.

  14. #14

    Standaard

    Metallica blijft de coolste metal band ooit, qua albums en qua live optredens. Verder zijn bands als:
    Iced Earth
    Blind Guardian
    AC/DC
    Guns N' Roses
    Dream Theater
    Iron Maiden
    Lynyrd Skynyrd

    ook érg goed.

    Alhoewel ik de laatste tijd niet zoveel metal meer luister. Wat meer rustige muziek nu.
    Mijn DVD collectie!
    Heb je iets van Ghibli's te koop, PM me dan! Ik heb wellicht interesse!

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Cyrus the Virus
    Metallica blijft de coolste metal band ooit, qua albums en qua live optredens. Verder zijn bands als:
    Iced Earth
    Blind Guardian
    AC/DC
    Guns N' Roses
    Dream Theater
    Iron Maiden
    Lynyrd Skynyrd

    ook érg goed.

    Alhoewel ik de laatste tijd niet zoveel metal meer luister. Wat meer rustige muziek nu.
    En wat is bij jou meer "rustige muziek" ?

    sxesven: Neutral Milk Hotel klinkt "wel aardig"

    Heb me conclusie gemaakt uit de volgende geluisterde nummers:

    Two headed Boy
    Ghost
    Candy Coated Dream

  16. #16

    Standaard

    Mijn band is in ieder geval Metallica, 8 juni maar weer eens kijken wat de heren nu weer bedacht hebben.

    Verder ben ik liefhebber van bands als Suffocation, Accept, Saxon, Iron maiden, oude Sepultura, Gorefest, Obituary en Motörhead. Vrij breed geöriënteerd dus, maar houd van bijna alle soorten muziek, als het maar met passie wordt gemaakt en het mij lekker klinkt.

  17. #17

    Standaard

    sxesven ken je "Mr Bungle" of "Me First And The Gimme Gimmies"?

    Zoniet:

    Mr Bungle is een soort mix van Jazz, Filmische muziek, Metal, Rock, Blues...

    En MFATGG: Maakt aardig leuke punkcovers...

    Zoja, wat vindt je daarvan?

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Wilbert Rietman
    Mijn band is in ieder geval Metallica, 8 juni maar weer eens kijken wat de heren nu weer bedacht hebben.

    Verder ben ik liefhebber van bands als Suffocation, Accept, Saxon, Iron maiden, oude Sepultura, Gorefest, Obituary en Motörhead. Vrij breed geöriënteerd dus, maar houd van bijna alle soorten muziek, als het maar met passie wordt gemaakt en het mij lekker klinkt.
    Metallica is niet echt mijn band, zitten aantal aardig nummers tussen...

    Vond de St Anger CD wel aardig. Nothing Else Matters klonk ook aardig goed in het gehoor...tot ik die cover van dat meisje(naam is me ontgaan) hoorde :P ...

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Symphony X
    En wat is bij jou meer "rustige muziek" ?
    Veel verschillende liedjes van verschillende artiesten. Beetje Jack Johnson nu, The Eagles en Edwin McCain, The Nadas.

    Metallica is trouwens echt de moeite waard hoor, liedjes als Master of Puppets en One zijn écht briljant. St Anger is juist de slechte CD vind ik. Ook liedjes als Seek & Destroy en The Four Horsemen zijn erg cool, die speel ik nog regelmatig mee op gitaar. :wink:

    Die Nothing Else Matters van die vrouw, Lucie Silvas ofzo is idd niet goed, muziek is wel ok, maar de zang is echt niet cool. Het origineel is zó veel beter.

    En ik luister ook nog veel naar Apocalyptica, briljante band.
    Mijn DVD collectie!
    Heb je iets van Ghibli's te koop, PM me dan! Ik heb wellicht interesse!

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Symphony X
    sxesven ken je "Mr Bungle" of "Me First And The Gimme Gimmies"?

    Zoniet:

    Mr Bungle is een soort mix van Jazz, Filmische muziek, Metal, Rock, Blues...

    En MFATGG: Maakt aardig leuke punkcovers...

    Zoja, wat vindt je daarvan?
    Ken ze beide (MFATGG nog uit m'n good old punktijd, haha); Mr. Bungle vind ik best aardig maar te inconsistent - bovendien ben ik een beetje allergisch voor Mike Patton, na zeer matige samenwerkingen met imo briljante artiesten als Merzbow als The Dillinger Escape Plan. MFATGG ligt me helemaal niet (meer?); ben ooit erg into punk geweest, maar was vooral een liefhebber van hardcorebands als Madball, Run Devil Run, Deviate, en wat old-school dingen als Better Than A Thousand, Battery en Youth of Today.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Symphony X
    Heb me conclusie gemaakt uit de volgende geluisterde nummers:

    Two headed Boy
    Ghost
    Candy Coated Dream
    Als je wat ruiger NMH-werk wil horen kun je nog 'Holland, 1945' en 'King Of Carrot Flowers, Pt.2' nog proberen. Overigens kun je In The Aeroplane Over The Sea het beste consumeren als album in plaats van indivduele songs, dan valt alles écht op z'n plaats.

    M.b.t. metal, ikzelf kan er echt niet meer naar luisteren, maar Meshuggah vond ik altijd een erg sterke band en kan ik nog steeds wel waarderen; en dan voornamelijk hun oudere werk (Chaosphere, etc.). Nog fans van die band hier, toevallig? Dan zou ik toch nog een raakvlak met de liefhebbers van zware metalen hier hebben.

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door sxesven
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Symphony X
    sxesven ken je "Mr Bungle" of "Me First And The Gimme Gimmies"?

    Zoniet:

    Mr Bungle is een soort mix van Jazz, Filmische muziek, Metal, Rock, Blues...

    En MFATGG: Maakt aardig leuke punkcovers...

    Zoja, wat vindt je daarvan?
    Ken ze beide (MFATGG uit m'n good old punktijd, haha); Mr. Bungle vind ik best aardig maar te inconsistent - bovendien ben ik een beetje allergisch voor Mike Patton, na zeer matige samenwerkingen met imo briljante artiesten als Merzbow als The Dillinger Escape Plan. MFATGG ligt me helemaal niet (meer?); ben ooit erg into punk geweest, maar was vooral een liefhebber van hardcorebands als Madball, Run Devil Run, Deviate, en wat old-school dingen als Better Than A Thousand, Battery en Youth of Today.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Symphony X
    Heb me conclusie gemaakt uit de volgende geluisterde nummers:

    Two headed Boy
    Ghost
    Candy Coated Dream
    Als je wat ruiger NMH-werk wil horen kun je nog 'Holland, 1945' en 'King Of Carrot Flowers, Pt.2' nog proberen.
    Vond de samenwerking met Dillinger... anders erg leuk.

    Madball was voor mij een 1-dagsvlieger...

    Vond Agnostic Front zelf wel een leuk bandje...

  22. #22

    Standaard

    Als je wat ruiger NMH-werk wil horen kun je nog 'Holland, 1945' en 'King Of Carrot Flowers, Pt.2' nog proberen. Overigens kun je In The Aeroplane Over The Sea het beste consumeren als album in plaats van indivduele songs, dan valt alles écht op z'n plaats.

    M.b.t. metal, ikzelf kan er echt niet meer naar luisteren, maar Meshuggah vond ik altijd een erg sterke band en kan ik nog steeds wel waarderen; en dan voornamelijk hun oudere werk (Chaosphere, etc.). Nog fans van die band hier, toevallig? Dan zou ik toch nog een raakvlak met de liefhebbers van zware metalen hier hebben.
    Gedeelte wat je zei over NMH zal ik morgen even proberen...moet nu gaan...

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Symphony X
    Vond de samenwerking met Dillinger... anders erg leuk.

    Madball was voor mij een 1-dagsvlieger...

    Vond Agnostic Front zelf wel een leuk bandje...
    Oei, Madball een ééndagsvlieg? Asboluut niet met je eens, maar dat moet kunnen. :wink: Ik vind persoonlijk dat ze enkele van de sterkste albums in het NYHC genre hebben uitgebracht. Agnostic Front heb ik altijd wel aardig gevonden, en dan met name het wat compromislozere werk als Dead Yuppies. Ze hebben echter ook wat érg slechte platen gemaakt (met als dieptepunt Riot, Riot, Upstart) en ook hun oudere werk wordt vaak nogal overschat - hoewel Agnostic Front zeker invloedrijk was, was het ook zeker niet één van de betere bands in het genre.

    En m.b.t. de DEP/Patton split; ik was destijds behoorlijk fan van DEP en draaide Calculating Infinity en Under The Running Board helemaal grijs. Met IIADS werd DEP naar mijn mening bijna een karikatuur van zichzelf en leek de muziek opeens niet eens hardcore meer. Ben dus afgehaakt toen, helaas.

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Cyrus the Virus
    St Anger is juist de slechte CD vind ik.

    Die Nothing Else Matters van die vrouw, Lucie Silvas ofzo is idd niet goed, muziek is wel ok, maar de zang is echt niet cool. Het origineel is zó veel beter.

    En ik luister ook nog veel naar Apocalyptica, briljante band.
    St.Anger is inderdaad het slechtste album van hun om over het geluid nog maar te zwijgen.

    Dat nummer is gewoon verkracht door Lucie Silva vind ik.Dat zou het zelfde zijn als je Mariah Carrey vraagt om mamma said te zingen.

    Apocalyptica is inderdaad ook sterke band.
    ‎Broodje Frikandel Speciaal

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dennis Kuijper
    Die Nothing Else Matters van die vrouw, Lucie Silvas ofzo is idd niet goed, muziek is wel ok, maar de zang is echt niet cool. Het origineel is zó veel beter.
    Dat heb ik nu ook met "Whiskey in the Jar" (ik beschouw the Dubliners als "het origineel").

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Symphony X
    Dan zou R&B ook weer afgeleid zijn van pop. En als je dan helemaal door zou gaan...
    R&B is zeker niet afgeleid van pop muziek. Alhoewel "pop" (populaire) muziek alle stijlen van muziek bevat (behalve klassiek), is R&B ook pop muziek. En om die lijn dan verder door te trekken, ook rock muziek is pop muziek. :wink:
    De rock (& roll) muziek is in de jaren '50 voortgekomen uit een mix van zwarte roots (rhythm & blues, gospel) naast een blank basis (country, western swing, rockabilly). Dus in feite is de hedendaagse rock muziek afgeleid van R&B en country! Stof tot nadenken?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Paul_Hijmans
    Over het algemeen is het gewoon de laatste tijd erg stil in rock/metal land.
    Net als Sven heb ik geen idee wat er allemaal gebeurd op het gebied van de metal, maar om te zeggen dat het stil is in rock land is zeker niet waar. Ok, in Nederland de rock scene in Nederland ligt al een aantal jaren op z'n gat (Kane, Di-rect ), maar in Engeland en Amerika is de rock muziek weer "hot". En dan niet bands als U2, Coldplay of Linkin Park, maar bands als Death Cab for Cutie, Belle and Sebastian, Matt Pond PA, Sleater-Kinney of Bettie Serveert.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Paul_Hijmans
    Vond The Decemberists erg tegenvallen had goede recensies gelezen maar vond het een tegenvaller.
    Echt waar? Hun laatste album was één van mijn favoriete albums van 2005. Maar goed ik ben dan ook wel een fan van die indie zeevaarders plaatjes zoals The Legend of Jeb Minor van The Original Brothers and Sisters of Love.

    Hoe zit het eigenlijk met jullie intresse voor celtic rock/punk? Bands zoals Dropkick Murphys, Flogging Molly, Blood or Whiskey, the Mahones en natuurlijk the Pogues. Ik denk dat dit soort muziek zo'n beetje hetzelfde effect heeft voor mij als metal voor jullie. 8)

    Verder heb ik weinig met metal. Metal lijkt me, correct me if I'm wrong, alleen maar te gaan om wie het hardst in de microfoon kan brullen of wie de langste gitaarsolo kan geven.

Pagina 1 van 40 1234511 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •