Pagina 8 van 16 EersteEerste ... 456789101112 ... LaatsteLaatste
De resultaten 176 tot 200 van 380 worden weergegeven.
  1. #176

    Standaard

    Heel leuk topic, ben ook een betje een whiskey liefhebber aan het worden en drink nu Jack Daniels wat ik wel lekker vind maar toch een beetje te bitter, dus ik zie hier alweer wat leuke tips..

  2. #177

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Wim S.
    Heel leuk topic, ben ook een betje een whiskey liefhebber aan het worden en drink nu Jack Daniels wat ik wel lekker vind maar toch een beetje te bitter, dus ik zie hier alweer wat leuke tips..
    Leuk nog een whisky liefhebber erbij in dit topic! Laat het hier even weten als je weer een nieuwe whisky hebt geproefd of gekocht en wat je ervan vond...
    Four-Star Trader (236)

  3. #178
    Glorious Member Avatar van Jaded
    Registratie datum
    Jan 2002
    Woonplaats
    Belgica, olé olé.

    Standaard

    Ik heb mijn bestelling binnen ... verschoot wel even van de prijs, had ik niet zien aankomen. Dit flesje nog en dan die nog en voor je het weet zit je aan € 256.

    Zijn onderstaande prijzen normaal of eerder iets te hoog?

    Balvenie 12y double wood
    € 38,08

    Oban 14y
    € 46,39

    Ardbeg 10y 1lt
    € 45,62

    Bruichladdich 12y 46%
    € 42,23

    Cragganmore 1989 SU tin
    € 38,72

    Talisker 10y
    € 39,39

  4. #179

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jaded
    Ik heb mijn bestelling binnen ... verschoot wel even van de prijs, had ik niet zien aankomen. Dit flesje nog en dan die nog en voor je het weet zit je aan € 256.

    Zijn onderstaande prijzen normaal of eerder iets te hoog?

    Balvenie 12y double wood
    € 38,08

    Oban 14y
    € 46,39

    Ardbeg 10y 1lt
    € 45,62

    Bruichladdich 12y 46%
    € 42,23

    Cragganmore 1989 SU tin
    € 38,72

    Talisker 10y
    € 39,39
    Lijkt me aan de hoge kant, al weet ik het alleen van de Talisker zeker.

  5. #180

    Standaard

    Nog net op tijd bij de G&G kunnen binnenstormen;
    Auchentoshen (De uitzondering op de regel) van 33,99 voor 27,19
    Jameson 12 yr van 29,39 voor 23,51
    Benriach 12 yr van 37,99 voor 30,39 en de
    Talisker 10 yr van 35,69 voor 28,55
    Helaas al op;
    Bunnahabhain 12 yr
    Bowmore 12 yr
    en niet leverbaar (weet iemand waar wel) Glenmorangie port wood.

  6. #181

    Standaard

    Scott! Heb een Schotse single malt gekocht! Een Glen Moray (of zoiets) 12j. Even overlegt met de eigenaar van de Slijterij... Vanavond eens proeven. Rook goed in ieder geval!!!!

  7. #182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jaded
    Ik heb mijn bestelling binnen ... verschoot wel even van de prijs, had ik niet zien aankomen. Dit flesje nog en dan die nog en voor je het weet zit je aan € 256.

    Zijn onderstaande prijzen normaal of eerder iets te hoog?

    Balvenie 12y double wood
    € 38,08 € 32,75 is wel 0,7L?

    Oban 14y
    € 46,39 € 41,65

    Ardbeg 10y 1lt
    € 45,62 € 40,00

    Bruichladdich 12y 46%
    € 42,23 € 38,00

    Cragganmore 1989 SU tin
    € 38,72 € 36,25

    Talisker 10y
    € 39,39 € 34,00
    Dat is een aardig bedrag Jaded! Maarja dan heb je ook wat... :wink: Heb trouwens even de prijzen voor je gechecked bij een slijter uit Den Bosch: http://www.whiskykoning.nl Dus waar jij ze hebt gekocht zijn ze toch wat duur blijkbaar...
    Four-Star Trader (236)

  8. #183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Weekstrom
    Helaas al op;
    Bunnahabhain 12 yr
    Bowmore 12 yr
    en niet leverbaar (weet iemand waar wel) Glenmorangie port wood.
    Gisteren ook even nog snel langs de Gall & Gall gegaan om mn voordeel te kunnen doen. Het is de Lagavulin 16y geworden. Alleen was deze helaas ook al op maar de slijter was zo aardig om hem voor mij te bestellen en krijg hem wel met de 20% korting. Nu voor € 35,- 8)


    Lagavulin 16y

    En ook nog een blended schotse whisky gekocht. Werd aangeraden op levenswater.nl en schijnt en hele goede blend te zijn. Zeker voor het geld: € 15,99 Kan ik mn doordeweekse dagen mee doorkomen hehe...


    Adelpi Private Stock
    Four-Star Trader (236)

  9. #184

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rkrijger
    Scott! Heb een Schotse single malt gekocht! Een Glen Moray (of zoiets) 12j. Even overlegt met de eigenaar van de Slijterij... Vanavond eens proeven. Rook goed in ieder geval!!!!
    De Glen Moray lijkt me wel een goede keus Robin. Wat heb je er nu voor moeten betalen? Laat hier even weten wat je ervan vond!
    Four-Star Trader (236)

  10. #185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Scott Donkers
    Citaat Oorspronkelijk gepost door rkrijger
    Scott! Heb een Schotse single malt gekocht! Een Glen Moray (of zoiets) 12j. Even overlegt met de eigenaar van de Slijterij... Vanavond eens proeven. Rook goed in ieder geval!!!!
    De Glen Moray lijkt me wel een goede keus Robin. Wat heb je er nu voor moeten betalen? Laat hier even weten wat je ervan vond!
    Hij kostte negentien-nog-wat als ik me niet vergis. Zat nog in de 20% gratis aanbieding, dus met die prijs zit het wel goed. Natuurlijk ook al 1tje gedronken in (ongeveer) het glas dat hier wordt aangeraden. De smaak was goed. Met (blij verrast) een zweem van vanille...

  11. #186
    Glorious Member Avatar van Jaded
    Registratie datum
    Jan 2002
    Woonplaats
    Belgica, olé olé.

    Standaard

    Dankzij de Ardbeg, Oban, Cragganmore en Bruichladdich kan ik de Talisker en Balvenie beter plaatsen.

    De laatste twee staan zonder twijfel bovenaan.
    Vooral de Cragganmore is een raar beestje vind ik.
    Ze zijn alle vier nog maar net 'aangebroken' dus later meer en misschien iets zinnigers.

  12. #187
    Glorious Member Avatar van Jaded
    Registratie datum
    Jan 2002
    Woonplaats
    Belgica, olé olé.

    Standaard

    De Bruichladdich 12y kan ik eigenlijk afschrijven, deze bevalt me niet zo goed. Morgen (of later) als ik nuchter(der) ben zal ik de reden proberen uit te leggen.

  13. #188

    Standaard

    Sommige whiskies moet je idd wat vaker proeven om er een goed oordeel over te kunnen vellen. Wat vind je raar aan de Cragganmore? Ik heb hem zelf niet staan hier maar ik heb hem toevallig vorige week nog gehad en toen smaakte ie me goed

    Ik was mijn kast aan het opruimen omdat alles er slecht in pastte en toen stonden o.a. alle flessen op tafel dus toen heb ik ze even leuk bij elkaar gezet voor deze foto:

    --Check out the big brain on Brett!--
    ---------------Jules----------------

    [•]Three Star Trader[••]SafeTrader[•]

  14. #189
    Glorious Member Avatar van Jaded
    Registratie datum
    Jan 2002
    Woonplaats
    Belgica, olé olé.

    Standaard

    Het 'rare' aan die Cragganmore vind ik dat hij zo soepel naar binnen vloeit, hij smaakt niet zoals de rest. Maar dat is niet slecht hoor.
    Het was de eerste die ik proefde na de Talisker en Balvenie, dus dat kan er wel wat mee te maken hebben.

    Om een ander aspect aan te snijden...
    Als ik whiskey drink, dan luister ik meestal naar bepaalde soorten muziek.
    Niet altijd, maar wel als ik wat teveel op heb.
    En dat zijn o.a. de volgende:


    Amethystium


    Echoes of nature - verschillende albums


    Erotic lounge

    Buiten dat nog Irfan, Frost, Pendulum, Unwind, Ticon, Epica, ...

    En wat jullie?

  15. #190

    Standaard

    Leuk, discussie topic Scott! Ik ben de laatste tijd ook wat meer gaan proberen op whisky-terrein. Afgelopen zaterdag heb ik de Glenmorangie - 10 years gekocht. Ik heb 'm nog niet geproefd maar zal zeker mijn reactie hier plaatsen zodra ik deze whisky geprobeerd heb. Kent iemand deze whisky en zo ja, wat vinden jullie van deze whisky?
    Remember the posters that said "Today is the first day of the rest of your life"? Well, that's true of every day but one - the day you die.
    (American beauty)

    Mijn Collectie

  16. #191

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door raymond koene
    Leuk, discussie topic Scott! Ik ben de laatste tijd ook wat meer gaan proberen op whisky-terrein. Afgelopen zaterdag heb ik de Glenmorangie - 10 years gekocht. Ik heb 'm nog niet geproefd maar zal zeker mijn reactie hier plaatsen zodra ik deze whisky geprobeerd heb. Kent iemand deze whisky en zo ja, wat vinden jullie van deze whisky?
    Lees ff de thread door makker, het gaat bijna alleen maar over de "Glenmorangie"

  17. #192

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jaded
    Het 'rare' aan die Cragganmore vind ik dat hij zo soepel naar binnen vloeit, hij smaakt niet zoals de rest. Maar dat is niet slecht hoor.
    Het was de eerste die ik proefde na de Talisker en Balvenie, dus dat kan er wel wat mee te maken hebben.

    Om een ander aspect aan te snijden...
    Als ik whiskey drink, dan luister ik meestal naar bepaalde soorten muziek.
    Niet altijd, maar wel als ik wat teveel op heb.
    En dat zijn o.a. de volgende:

    ...
    Amethystium

    ...
    Echoes of nature - verschillende albums

    ...
    Erotic lounge

    Buiten dat nog Irfan, Frost, Pendulum, Unwind, Ticon, Epica, ...

    En wat jullie?
    Ik heb dan, als het geen film / tv is vaak wat rustige muziek op, soms een beetje Jazz achtig.

    Voorbeeldje van een mooie cd is,

    Kerry Norton: young Heart

    Ironisch genoeg bekend van de Grolsch reclame, maar bij bier vind ik de cd niet echt passen, de cd versie is rustiger dan de reclame versie.

    Maar ook,
    Suzanne Vega: Retrospective

    Deze cd is iets "vrolijker en vlotter" dan eerste maar toch lekker om te draaien tijdens het genieten van bijvoorbeeld een lekker glaasje Laproigh.

  18. #193

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door raymond koene
    Leuk, discussie topic Scott! Ik ben de laatste tijd ook wat meer gaan proberen op whisky-terrein. Afgelopen zaterdag heb ik de Glenmorangie - 10 years gekocht. Ik heb 'm nog niet geproefd maar zal zeker mijn reactie hier plaatsen zodra ik deze whisky geprobeerd heb. Kent iemand deze whisky en zo ja, wat vinden jullie van deze whisky?
    Thanks! Leuk om weer een nieuwe whisky-liefhebber erbij te hebben in deze thread! We hebben het inderdaad al een aantal malen gehad over de Glenmorangie. Zo was de Glenmorangie mijn eerste Single Malt whisky die ik kocht. Een prima whisky als je het mij vraagt!

    Voor meer tips en info lees deze thread eens helemaal door dan ben je weer up to date... :wink:
    Four-Star Trader (236)

  19. #194

    Standaard

    Euh, waar wordt whisky eigenlijk van gemaakt?!?

  20. #195

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jaded
    De Bruichladdich 12y kan ik eigenlijk afschrijven, deze bevalt me niet zo goed. Morgen (of later) als ik nuchter(der) ben zal ik de reden proberen uit te leggen.
    Wat ging je ook alweer doen met degene die je de tips had gegeven?

    Ik ga zelf komend weekend de Bruichladdich 12y proeven. Mn schoonouders waren zo aardig om voor mij ook een whisky in huis te halen. Heb ik mooi iets om naar uit te kijken hehe... :wink: Ik had ze een lijstje gegeven met een aantal whiskies en ze hebben zelf dus voor de Bruichladdich gekozen. Ben echt super benieuwd! Zeker na de reactie van Jaded. Hopelijk ben je vandaag wat nuchterder en kan je uitleggen waarom je deze whisky niks vindt?
    Four-Star Trader (236)

  21. #196

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pavko
    Ik was mijn kast aan het opruimen omdat alles er slecht in pastte en toen stonden o.a. alle flessen op tafel dus toen heb ik ze even leuk bij elkaar gezet voor deze foto:

    Damn! Erg mooie collectie zo al bijelkaar! Ziet er goed uit! Hopelijk heb ik over een jaartje ook al zn collectie opgebouwd hehe... :wink:
    Four-Star Trader (236)

  22. #197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rkrijger
    Euh, waar wordt whisky eigenlijk van gemaakt?!?
    Whisky (of whiskey) is een sterke drank die gemaakt wordt van gemoute gerst. De naam komt van het Iers-Gaelische Uisge Beatha en het Schots-Gaelische Usquebaugh, wat "levenswater" betekent.

    Van de gemoute gerst wordt een beslag gemaakt, dat vervolgens gaat gisten en dat met een alcoholpercentage van ongeveer 7,5% wordt gedistilleerd. Het distilleren wordt afhankelijk van het gebied 2 of 3 maal gedaan. Dit product bevat nu zo een 70% alcohol en wordt teruggebracht naar 65% om daarna gelagerd te worden in bourbon of sherry vaten. Na minimaal 3 jaar mag het whisky genoemd worden en wordt het gebotteld. Anders dan met wijn stopt het smaakveranderingproces nu en is de drank lang houdbaar zonder smaakverlies.

    Nog wat extra info speciaal voor Robin :wink: :

    De productie van whisky:
    Het productieproces van whisky kent verschillende stappen. Het proces begint met het bevochtigen van gerst waardoor de gerst zal ontkiemen tot mout. Dit heet mouten of malting. Daarna worden de moutkorrels boven een open turfvuur gedroogd, het eesten of kilning. Dit deel van het proces heeft grote invloed op de uiteindelijke smaak van een whisky aangezien de rookgeur diep doordringt in de moutkorrels. Daarna, tijdens het mashen worden de gedroogde korrels fijngemalen en wordt er vervolgens water aan toegevoegd. In het ontstane graanbeslag zal het zetmeel na verloop van tijd omgezet worden in suikers. De volgende belangrijke stap in het proces is het gisten (fermentation) van de suikers. Hierdoor ontstaat de alcohol in het graanbeslag. De drank die ontstaat wordt 'wash' genoemd. Het alcoholpercentage is dan echter nog niet veel hoger dan in bier en bedraagt ongeveer 7 tot 8 volumeprocent. De laatste stap in het productieproces van whisky is het distilleren (distillation). Hierbij wordt de wash in een koperen distilleerketel verhit tot boven het kookpunt. Er ontstaat door de verdamping van vocht een meer geconcentreerde vloeistof met een hoger alcoholpercentage. Dit distilleren wordt herhaald waarna de dan ontstane whisky in eikenhouten vaten wordt opgeslagen om te rijpen. Naast het eesten zijn ook de ketels en vaten van grote invloed op de smaak en het karakter van de whisky. Een minimale rijpingstijd voor een whisky is 3 jaar en 1 dag (volgens de Engelse wet, daarvoor heet het nog new made spirit), maar vele whiskysoorten worden veel langer opgeslagen in de houten vaten. Een goede whisky kan wel 30 jaar opgeslagen worden voordat deze uiteindelijk gebotteld wordt en in de winkel komt te staan.

    Schrijfwijze:
    De schrijfwijze (whisky of whiskey) is afhankelijk van de herkomst van de drank; uit Ierland en de Verenigde Staten afkomstig is het whiskey, uit Canada en Schotland is het whisky.

    Scotch whisky:
    Scotch whisky is de officiële benaming voor whisky afkomstig uit Schotland zoals dat is vast gelegd in de Europese wetgeving.

    Blended whisky:
    Wanneer er gesproken wordt over een blended whisky houdt dit in dat er malt whisky wordt gemengd met grain whisky. Op deze manier wordt er een drank gemaakt die vaak minder uitgesproken van smaak is dan de single malt whisky en meestal makkelijker drinkbaar. De drinkbaarheid is een reden om te blenden. Een andere belangrijke reden is dat het goedkoper en eenvoudiger is om grain whisky te maken dan malt whisky. Op deze manier is makkelijker aan de grote vraag naar whisky te voldoen. De blended whisky's beslaan zo'n 95% van de whiskymarkt.

    Er bestaat in heel Schotland maar een distilleerderij die een single blended whisky maakt, dit is Loch Lomond waar zowel malt als grain whisky wordt gemaakt.

    Naast de blended whisky bestaat er ook vatted of pure whisky. Deze bevat malt whisky van verschillende distilleerderijen.

    The Scotch Whisky Association heeft in februari 2005 nieuwe richtlijnen aan haar leden uitgegeven. Daarin staat dat vatted en pure malts in het vervolg allemaal blended malts moeten worden genoemd. Het zal alleen nog wel een tijd duren voor deze term onder consumenten de algemene aanduiding wordt.

    Single malt whisky:
    Tegenover de blended whisky's staan de single malt whisky's, die samengesteld zijn uit whisky's afkomstig van één distilleerderij. Deze whisky's zijn vaak wat 'ruiger' van smaak; bijvoorbeeld de whisky's uit het westen van Schotland kenmerken zich door een zilte, jodium-achtige smaak. Single malts worden bereid in distilleerketels. Tijdens het bereiden past men de techniek eesten toe, waarbij de gerst wordt verhit boven een vuur van turf.

    Er zijn vier whiskygroepen die worden ingedeeld naar de geografische ligging van de distilleerderij:

    Highland malt; van de hooglanden boven de lijn Dundee-Greenock
    Lowland malt; uit het gebied ten zuiden van deze lijn
    Islay malt; van het eiland van die naam
    Campbeltown malt; van stokerijen op de Mull of Kintyre, een schiereiland
    De Highland regio is erg groot en wordt vaak verder onderverdeeld in:

    Northern Highlands
    Western Highlands
    Eastern Highlands
    Speyside, in deze regio ligt de hoogste concentratie distilleerderijen.
    Islands (Arran, Mull, Jura, Skye, Orkney)
    Het maken van single malt whisky is niet enkel voorbehouden aan Schotland. Ook in andere landen wordt single malt whisky gemaakt, bijvoorbeeld in Japan en Frankrijk. In Wales wordt sinds kort weer single malt whisky gemaakt, nadat de whisky-industrie daar 100 jaar had stilgelegen. De naam van deze whisky is Penderyn.

    Ierse whiskey:
    Een belangrijk verschil met Schotse whisky is, dat Ierse whiskey geen rooksmaak heeft, omdat het niet boven turf wordt geëest, en dat de whiskey 3 keer wordt gedistilleerd. Als grondstoffen worden tarwe, haver en rogge gebruikt. Het distilleren geschiedt in zowel de ketel als in de distilleerkolom.

    Een uitzondering op de gebruikelijke Ierse whiskey vormt Connemara Single Malt Irish Whiskey. Deze whiskey wordt gemaakt van gerst, slechts 2 maal gedistilleerd en men gebruikt wel turf bij het eesten. Hierdoor krijgt deze whiskey een zeer Schots karakter.

    Bekende Ierse blended whiskies zijn:

    Crested Ten
    Inishowen
    Jameson
    Midleton Very Rare
    Paddy
    Tullamore Dew
    Power's

    Bekende Single Malts zijn:

    Bushmills (maakt ook blended whiskey's)
    Connemara
    Locke's 8 Year Old
    Tyrconnell
    Red Breast

    Bourbon whiskey:
    Bourbon, whiskey afkomstig uit de VS, kenmerkt zich door de twee soorten. Straight bourbon wordt gemaakt van minimaal 51% maïs, Straight rye van minimaal 51% rogge. Bourbon wordt slechts één keer gedistilleerd.

    Canadese whisky:
    Canada had ooit een bloeiende whisky-industrie met veel kleine distilleerderijen. Toen de Canadese overheid in de tweede helft van de 19e eeuw hoge belastingen ging heffen, konden alleen de grote distilleerderijen overleven. Ook werd het whiskymaken erg streng gereguleerd. De meeste Canadese whisky's die nu nog op de markt zijn, zijn blends, gebaseerd op whisky gemaakt uit maïs. Het wordt toegestaan om tot 9,09% andere dranken toe te voegen om de gewenste smaak te verkrijgen. Dit kan van alles zijn, van rum tot cognac.

    Likeuren op basis van whisky:
    Tevens bestaan er verschillende likeuren die aan de hand van whisky gemaakt worden, zoals: Drambuie.


    bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Whisky
    Four-Star Trader (236)

  23. #198

  24. #199

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Scott Donkers
    Citaat Oorspronkelijk gepost door raymond koene
    Leuk, discussie topic Scott! Ik ben de laatste tijd ook wat meer gaan proberen op whisky-terrein. Afgelopen zaterdag heb ik de Glenmorangie - 10 years gekocht. Ik heb 'm nog niet geproefd maar zal zeker mijn reactie hier plaatsen zodra ik deze whisky geprobeerd heb. Kent iemand deze whisky en zo ja, wat vinden jullie van deze whisky?
    Thanks! Leuk om weer een nieuwe whisky-liefhebber erbij te hebben in deze thread! We hebben het inderdaad al een aantal malen gehad over de Glenmorangie. Zo was de Glenmorangie mijn eerste Single Malt whisky die ik kocht. Een prima whisky als je het mij vraagt!

    Voor meer tips en info lees deze thread eens helemaal door dan ben je weer up to date... :wink:
    ik zie het nu inderdaad....ik zal zeker de thread gaan doorlezen, zodat ik weet wat mijn volgende aankoop zal zijn :wink:
    Remember the posters that said "Today is the first day of the rest of your life"? Well, that's true of every day but one - the day you die.
    (American beauty)

    Mijn Collectie

  25. #200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door raymond koene
    ik zie het nu inderdaad....ik zal zeker de thread gaan doorlezen, zodat ik weet wat mijn volgende aankoop zal zijn :wink:
    Laat even weten welke het gaat worden. :wink: En heb je de Glenmorangie ondertussen al geproefd en wat vond je ervan?
    Four-Star Trader (236)

Pagina 8 van 16 EersteEerste ... 456789101112 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •