Pagina 12 van 16 EersteEerste ... 28910111213141516 LaatsteLaatste
De resultaten 276 tot 300 van 380 worden weergegeven.
  1. #276

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pavko
    Citaat Oorspronkelijk gepost door raymond koene
    Citaat Oorspronkelijk gepost door rkrijger
    Van nu.nl. Aldaar ook met URLletjes als verwijzingen...

    Whisky

    Een Schotse whiskystoker gaat proberen een whisky met 92 procent alcohol te distilleren en daarmee een recept uit de 17e eeuw te laten herleven. Liefhebbers kunnen het proces volgen via een webcam dat de stokerij Bruichladdich op het eiland Islay heeft laten installeren. De meeste whisky bevat tussen de 40 en 50 procent alcohol.
    Ik las vanochtend in de Metro dat we wel nog 12 jaar moeten wachten op deze whisky
    Waarmee het zeer waarschijnlijk wordt dat de uiteindelijke botteling zeker geen 92% alcohol zal gaan bevatten aangezien alcohol de onhebbelijke eigenschap heeft om te willen verdampen. De zg. "Angel's share" is jaarlijks zo'n 2% van de alcohol die vervliegt dwars door het eikenhouten vat heen. Dus kunnen ze het alleen in een RVS vat gaan proberen te bewaren OF ze moeten het tegen die tijd opnieuw gaan distilleren.

    Al met al is het gewoon weer eens een stuntje van Bruichladdich om in het nieuws te komen.
    Daarbij zal het zeker ook een collector's item worden en dus een hoog prijskaartje hebben. En ook nog een stukje wat ik op levenswater.nl las:

    Het komt er dus op neer dat we over 12 jaar een goedje krijgen dat alleen nog maar de aroma's van het vat/vaten heeft overgenomen, zowel de positieve als de negatieve.
    Aangezien er boven 94,8 % alcohol geen aroma's meer over kunnen blijven uit de grondstoffen (bron: Distilled Spirits), zal het hele kleine beetje aroma's (in 92%) wel geheel worden overwoekert door de aroma's uit het vat.
    Als we weten wat er oorspronkelijk in het vat heeft gezeten, kunnen we net zo goed dat product kopen
    Four-Star Trader (236)

  2. #277

    Standaard

    Vandaag geheel onverwacht een aantal whisky gerelateerde bestellingen binnen gekregen. Dacht dat ik ze pas volgende week binnen zou krijgen.


    Volume 1: "The Distilleries of Islay"


    Volume 2: "Islay Malt & Music Festival"


    Volume 3: "Distilleries of the Lowlands & Highlands"


    Volume 4: "Distilleries of Speyside"

    Echt super snel binnen vanuit Amerika! 8)


    En ook nog het boek Schotse Malt Whisky: De Gids gesigneerd op naam door Robin Brilleman, erg leuk ook! 8)




    En daarnaast nog de Mystery Sample van de Blindernet Tasting van levenswater.nl. Heb even mn neus boven het flesje gehouden en heb al een idee welke kant op ik het moet zoeken. Hopelijk sla ik geen flater met mijn bevindingen hehe...
    Four-Star Trader (236)

  3. #278

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Scott Donkers
    En daarnaast nog de Mystery Sample van de Blindernet Tasting van levenswater.nl. Heb even mn neus boven het flesje gehouden en heb al een idee welke kant op ik het moet zoeken. Hopelijk sla ik geen flater met mijn bevindingen hehe...
    Zou ik heel knap vinden. Als ik het een beetje goed gevolgd heb dan ken je nog niet zoveel verschillende whisk(e)ys. En dan al weten welke kant je opmoet? Ben benieuwd! Ik zou het in ieder geval niet kunnen verwacht ik.

  4. #279

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Weekstrom
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Scott Donkers
    En daarnaast nog de Mystery Sample van de Blindernet Tasting van levenswater.nl. Heb even mn neus boven het flesje gehouden en heb al een idee welke kant op ik het moet zoeken. Hopelijk sla ik geen flater met mijn bevindingen hehe...
    Zou ik heel knap vinden. Als ik het een beetje goed gevolgd heb dan ken je nog niet zoveel verschillende whisk(e)ys. En dan al weten welke kant je opmoet? Ben benieuwd! Ik zou het in ieder geval niet kunnen verwacht ik.
    Klopt, heb inderdaad nog niet echt veel whiskies geproefd. Maar ik dacht dat ik wat peat kon ruiken. Als dit inderdaad zo is vallen er natuurlijk al heel wat whiskies af. Maar ik schenk vanavond wel een dram voor mezelf in en hoop dan wat meer te ontdekken. Ga dan gelijk even de 1e dvd over Islay opzetten. 8)


    Heb zaterdag trouwens een whiskyproeverij bij Versailles in Nijmegen. Dan zal ik ook weer een hoop kunnen proeven. Ik weet al een paar whiskies die ik daar kan gaan proeven:

    Berry's Own Selection:
    - Rosebank 1990 15 years 46%
    - Bunnahabhain 1974 31 years 46%

    Harris Whisky:
    - MacDuff 1991 14 years 58,7%
    - No Ordinary Whisky, No Ordinary Distillery 16 years 53,1%

    Adelphi Distillery:
    - The Breath of Islay 1992 13 years 57,2%
    - The Macallan 1990 14 years 53,9% op echte sherry vaten gerijpt.

    James MacArthur's Old Master:
    - Isle of Jura 1991 55,1%
    - Longmorn 1990 58,8%

    Zijn allemaal independant bottelaars...
    Four-Star Trader (236)

  5. #280

    Standaard

    Heee scott.....het viel me net pas op (komt vast door de Uigeadail dat we op exact de zelfde dag geregistreerd hebben op dit forum....howaboutthat!

    Lid sinds: 13-2-2003
    Lid sinds: 13-2-2003
    --Check out the big brain on Brett!--
    ---------------Jules----------------

    [•]Three Star Trader[••]SafeTrader[•]

  6. #281

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pavko
    Heee scott.....het viel me net pas op (komt vast door de Uigeadail dat we op exact de zelfde dag geregistreerd hebben op dit forum....howaboutthat!

    Lid sinds: 13-2-2003
    Lid sinds: 13-2-2003
    Dan word het nu tijd om samen,persoonlijk of niet,dezelfde whiskey te nuttigen op hetzelfde moment :P
    ‎Broodje Frikandel Speciaal

  7. #282

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pavko
    Heee scott.....het viel me net pas op (komt vast door de Uigeadail dat we op exact de zelfde dag geregistreerd hebben op dit forum....howaboutthat!

    Lid sinds: 13-2-2003
    Lid sinds: 13-2-2003
    Hey pavv... now that's a coincidence! :wink:


    Zo nog 3 uurtjes en dan mijn eerste officiële whisky proeverij! Ik hoop veel moois te gaan proeven...
    Four-Star Trader (236)

  8. #283

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dennis Kuijper
    Dan word het nu tijd om samen,persoonlijk of niet,dezelfde whiskey te nuttigen op hetzelfde moment :P
    LOL!

    Klinkt als een goed idee! En gezien onze gezamelijke interesse in het Schotse levenswater vermoed ik dat ik Scott nog wel eens ergens op een proeverij tegen het lijf zal gaan lopen....
    --Check out the big brain on Brett!--
    ---------------Jules----------------

    [•]Three Star Trader[••]SafeTrader[•]

  9. #284

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pavko
    LOL!

    Klinkt als een goed idee! En gezien onze gezamelijke interesse in het Schotse levenswater vermoed ik dat ik Scott nog wel eens ergens op een proeverij tegen het lijf zal gaan lopen....
    Ik heb inderdaad ook zn vermoeden... :wink:
    Four-Star Trader (236)

  10. #285

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Scott Donkers
    Zo nog 3 uurtjes en dan mijn eerste officiële whisky proeverij! Ik hoop veel moois te gaan proeven...
    En het volgende heb ik allemaal geproefd afgelopen zaterdag:

    - Provenace Macallan 1988 43%
    - Provenace Clynelish 1990 43%
    - Provenace Glendullan 1985 43%
    - Berry Bros & Rudd Rosebank 1983 46%
    - Berry Bros & Rudd Bunnahabhain 1974 46%
    - Harris Macduff 1991 58,7%
    - Harris The Macallan 1990 53,9%
    - James MacArthur's Isle Of Jura 55,1%
    - James MacArthur's Longmorn 1990 58,8%
    - Tullibardine 1993 40%
    - Helen Arthur Mannochmore 46%
    - Helen Arthur Rosebank 46%
    - Helen Arthur Highland Park 46%
    - Helen Arthur Aberlour 46%

    De toppers vond ik: Berry Bros & Rudd Bunnahabhain 1974, Helen Arthur Highland Park, Provenace Clynelish 1990 en Provenace Glendullan 1985.
    Four-Star Trader (236)

  11. #286

    Standaard

    Ondertussen al een hele tijd geleden, maar ik vroeg om portwood finishes. Een aantal tips gehad. Ondertussen zelf al even een lijstje in mijn bezit. Nog niet eerder prioriteit aan gegeven om het even rustig voor jullie neer te 'pennen'. Bij deze dan toch. Onderstaande portwoods ben ik ondertussen in nl op het spoor. Ik zet er een proefnotitie bij zoals die bij whisky van zuylen staat. Zelf ken ik ze nog niet. (nou ja, eentje dan)

    Arran portwood limited edition 57,7% 0,7lt. € 47- 55.

    Kleur: rosé wijn. Neus: floraal, en zoet met tonen van kruiden en anijszaad met zomervruchten. Smaak: zuiver, het aroma van rode bessen en fruit vermengd zich met het plezierige smaak palet van noten met een zachte, moutige, licht kruidige afdronk.
    Rosé wijn kleurig voor een whisky. Op zijn minst apart!

    Auchroisk Chieftains - Port finish 43% 0,7lt. € 40 - 45.

    Kleur: amber. Neus: aardbeien, pruimen met aangename aroma's. Smaak: zacht, gekookte pruimen, wine gums, chocolade met in de afdronk een mooie combinatie van houttonen en zacht fruit.
    Balvenie - Port wood 40% 0,7lt. € 46 - 50

    Kleur: licht helder bruin. Neus: zacht met houttonen en een kruidig aroma. Smaak: levendig, gekruid, met volle aroma's van fruit (sinas en perzik). Afdronk: subtiel, rokerig met een licht bittertje.
    Bowmore Dawn 51,5% 0,7lt. € 50 - 60

    Kleur: amber. Neus: rood fruit (frambozen en aalbessen), gemout graan en kruiden. Smaak: bloemig (violen) en peper, dierlijk en mooi in harmonie met het mout. Afdronk is ziltig met fruit en tannines.
    Bushmills 3-wood 40%. 0,7lt. € 55 - 60

    Kleur: amber. Neus: honing, noten, vanille van het hout, port. Smaak: zeer complex, door de rijping op de drie vaten, honing, moutigheid van noten, beetje citrus, getoast hout en port, een mooie zoete afdronk van aroma's van wijn en rood fruit.
    Een van de weinigen waarbij ook port in de proefnotitie terugkomt. Staat dan ook hoog op mijn lijstje.

    Caol Ila - Port finish Signatory 46%. 0,7lt. € 45 - 50

    Kleur: koper. Neus: zoet, aromatisch, krechtig turf en ziltig. Smaak; port, bloemig, zeewier en turf met een zoetige afdronk.
    Ook port, maar minder hoog op mijn lijstje momenteel.

    Edradour - port finish 56,5%. 0,5lt. € 55 - 65
    Kleur: licht helder bruin. Neus: zacht met houttonen en een kruidig aroma. Smaak: levendig, gekruid, met volle aroma's van fruit (sinas en perzik). Afdronk: subtiel, rokerig, iets gebrand.
    Kwam ik al tegen voor ik er over gelezen had. Vond de prijs voor een ½ litertje wat te gortig op dat moment. Komt wellicht nog.

    Famous Grouse port wood 5 years 40%. 0,7lt. € 20 - 24

    Klassieke Speyside aroma's zijn verrijkt met de zoete tonen van het port hout.
    Zou wat kunnen zijn, maar de Famous Grouse staat mij niet bij als lekker. Dus maar laten staan.

    Glendronach - port finish - wilson & morgan 46%. 0,7lt. € 45 - 50

    Keur: donker goud. Geur: vol, en delikaat, aroma's van fruit en warme vla, noten en bittere chocolade. Smaak: rijk en licht kruidig met zoet fruit, grassig en moutig en in de mooie afdronk aroma's van wijn en chocolade en krachtige mout tonen.
    Glenlossie - portfinish 43%. 0,7lt. € 35 - 45

    Kleur: amber. Neus: zoet, fruit, kruiden, iets mout en honing. Smaak: zoet van port, licht rokerig en hout, intens en zoet met aroma's van honing, chocolade en iets vanille en volle, rijke afdronk met heerlijke zoete tonen.
    Glenmorangie port wood finish 43%. 1lt. € 43 - 50

    Kleur: antiek koper. Neus: fris, butterscotch en chocolade. Smaak: mondvullend zacht, soepel wat citus en specerijen in de afdronk met verrassende wijnaroma's.
    Hoog op mijn lijstje, ondanks het feit dat er in de notitie geen duidelijke hints richting port gegeven worden.

    Glenrothes Chieftains portwood 43%. 0,7lt. € 34 - 45

    Kleur: amber. Neus: aroma's van port, vanille en mout. Smaak: soepel, zoet, iets chocolade en mout met een smaakvolle aromatische lange afdronk.
    Is inderdaad een makkelijk drinkende whisky. Zoetig en een redelijk lange afdronk. Chocola heb ik nog niet ontdekt. Al met al niet echt een bijzondere. Koop hem niet nog een keer.

    Laphroaig port finish 60%. 0,5lt. € 70 - 80

    Kleur: amber. Neus: jeugdig met een aangename frisheid van muntolie, ziltig met zoete tonen en aroma' van veldbloemen. Smaak: vol, hout en turf, kruidigheid van komijn en kruidnagel en fruit met een stevige en rijke afdronk met port, tonen van orange, manderijn en jodium met zeewier.
    Ik vond hem voorlopig veel te duur, dus heb hem lekker laten staan.

    Mortlach port finish 43%. 0,7lt. € 35 - 40

    Kleur: donkergoud. Neus: mooi, rood fruit (aardbeien, frambozen) iets moutig, vanille, aroma's van kirsch en abrikoos. Smaak: vettig, gemout graan, bloemig en kruidig, iets peper en in de zeer mooie en complexe tamelijk lange, droge afdronk de invloed van de port met tonen van rijpe kersen, frambozen en amandel.
    Klinkt zeer goed en staat eveneens hoog op mijn lijstje.

    Port Ellen port wood I 24 yrs 58%. 0,7lt. ong. € 145

    Kleur: amber. Neus: mout, zee, zoetheid, caramel. Smaak: kruidig, ziltig, caramel met een mooie subtiele krachtige afdronk met het kenmerkende Islay karakter.
    Zeer bijzonder. Distilleerderij die in 1983 gesloten is en waar binnenkort niets meer van te krijgen zal zijn. W.s. niet mijn smaak en de gok is wat groot.

    Springbank port wood 14 yrs. 52,5%. 0,7lt. ong. € 80

    Kleur: donker amber. Neus: zoetheid van het Port hout, kruidig, sappig fruit en vanille met turf en zeewier. Smaak: zoet, chocolade, zeearoma's, kruidig en fruit met een finale waar ziltigheid afwisselt met turf en kruidigheid en een lange afdronk met zoetige aroma's van het hout.
    Nog keus genoeg dus. Wel is mijn eerste keus momenteel tot een klein aantal beperkt dus dan blijft het te overzien. Alleen kom je ze bijna nooit tegen. Wie weet toch maar een keer bestellen bij van Zuylen...

  12. #287

    Standaard

    Je hebt er aardig werk van gemaakt he!

    Ik ben niet zo'n port-fanaat maar er zitten er wel een paar tussen die mijn interesse hebben om eens te proeven.

    Je hebt nu A gezegd en het wordt dan ook tijd voor B
    --Check out the big brain on Brett!--
    ---------------Jules----------------

    [•]Three Star Trader[••]SafeTrader[•]

  13. #288

    Standaard

    Weer wat whiskies in bestelling gezet:


    Glenfarclas 43% 1990 vintage bottled 9-5-2005 bottle 1770/1800 first fill oloroso (voor de duitse markt)


    Bowmore 12 years ( 0,7 ltr, 40%)


    Highland Park - hele liter 12 years ( 1,0 ltr, 43%)


    Hopelijk weer 3 mooie aanvullingen voor mijn jonge whisky collectie!
    Four-Star Trader (236)

  14. #289

    Standaard

    Nog één keertje leven in deze thread blazen. Helaas zijn er op dit forum blijkbaar geen andere echte Malt Maniacs behalve pavko en ikzelf. Of heb ik het mis? :wink:

    Van het weekend van mn vriendin een mooie fles gekregen:


    Glen Elgin 12y

    Gisteren geproefd en deze beviel mij en mn vriendin erg goed! Lekkere Speysider!

    Ik heb nu inmiddels al een mooie collectie met 9 verschillende Schotse Malt Whiskies staan. Heb nog geen echte voorkeur voor een regio want geniet op dit moment zowel van de Islay, de Speysiders, Highlanders en andere Islanders. Sta nog duidelijk aan het begin van deze mooie ontdekkingsreis! 8)

    Vanavond gaat de Highland Park 12y open, ben erg benieuwd! Heb van Highland Park uit de Helen Arthur collectie al op en die vond ik al erg lekker!
    Four-Star Trader (236)

  15. #290
    Glorious Member Avatar van Jaded
    Registratie datum
    Jan 2002
    Woonplaats
    Belgica, olé olé.

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Scott Donkers
    Helaas zijn er op dit forum blijkbaar geen andere echte Malt Maniacs behalve pavko en ikzelf. Of heb ik het mis? :wink:
    Ik houd me stil ... voor ik weer beticht word van alcoholisme.

  16. #291

    Standaard

    Morgenavond treft mij weer het genoegen om een whisky-tasting bij te mogen wonen van de Ben Nevis Club....

    De vorige keer was het er erg gezellig en waren er een paar hele mooie Cask Strength whiskies te proeven.

    Geen idee wat voor verrassingen ons morgen weer te wachten staan maar ik weet wel dat er morgen een gastspreker is in de persoon van Hans Offringa. Hij is (mede-)auteur van een aantal boeken over whisky en heeft ook een aantal titels van Michael Jackson vertaald naar het Nederlands.

    Als er maar niet te veel geluld wordt vind ik het allemaal prima.
    --Check out the big brain on Brett!--
    ---------------Jules----------------

    [•]Three Star Trader[••]SafeTrader[•]

  17. #292

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Scott Donkers
    geen andere echte Malt Maniacs behalve pavko en ikzelf.
    Geen maniac nee. Gewoon af en toe een of twee. Meestal drink ik (speciaal) bier of port. En gezien het jaargetijde zal de whisk(e)y de komende tijd nog verder naar de achtergrond verschuiven en in de winter periode weer meer aandacht krijgen. Net als de port trouwens, al drink ik die ook in de zomer met enige regelmaat en verschuift die wel wat naar gekoelde witte ipv de diverse ongekoelde rode varianten.

  18. #293

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jaded
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Scott Donkers
    Helaas zijn er op dit forum blijkbaar geen andere echte Malt Maniacs behalve pavko en ikzelf. Of heb ik het mis? :wink:
    Ik houd me stil ... voor ik weer beticht word van alcoholisme.
    Jammer dat je niet meer je whisky ervaringen hier in deze thread post Ellen. Ben toch wel benieuwd wat je ervaringen zijn met de door jou bestelde whiskies! Dus please tell us!
    Four-Star Trader (236)

  19. #294

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pavko
    Morgenavond treft mij weer het genoegen om een whisky-tasting bij te mogen wonen van de Ben Nevis Club....
    Klinkt goed pavv! 8) Ik lees hier en op levenswater.nl wel wat voor moois je allemaal hebt mogen proeven. Heb Hans Offringa begin deze maand ontmoet, erg aardige man moet ik zeggen.

    Enjoy!
    Four-Star Trader (236)

  20. #295

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Scott Donkers
    Citaat Oorspronkelijk gepost door pavko
    Morgenavond treft mij weer het genoegen om een whisky-tasting bij te mogen wonen van de Ben Nevis Club....
    Klinkt goed pavv! 8) Ik lees hier en op levenswater.nl wel wat voor moois je allemaal hebt mogen proeven. Heb Hans Offringa begin deze maand ontmoet, erg aardige man moet ik zeggen.

    Enjoy!
    Scott wat vind jij van die single malt die ik nu heb? Ervaar jij ook een beetje dat "vanille" ?!?

  21. #296

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rkrijger
    Scott wat vind jij van die single malt die ik nu heb? Ervaar jij ook een beetje dat "vanille" ?!?
    Je had toch de Glen Moray gekocht? Ik heb geen idee Robin dan zou ik hem eens moeten proeven. Heb de Glen Moray nog niet geproefd namelijk. Maar volgens de boekjes die ik hier heb staan hoort er inderdaad een vanille smaak in te zitten.
    Four-Star Trader (236)

  22. #297

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Scott Donkers
    Citaat Oorspronkelijk gepost door rkrijger
    Scott wat vind jij van die single malt die ik nu heb? Ervaar jij ook een beetje dat "vanille" ?!?
    Je had toch de Glen Moray gekocht? Ik heb geen idee Robin dan zou ik hem eens moeten proeven. Heb de Glen Moray nog niet geproefd namelijk. Maar volgens de boekjes die ik hier heb staan hoort er inderdaad een vanille smaak in te zitten.
    Ja, dat was hem. Wel tof dat ik ervaar wat in jouw vakliteratuur staat. Dat heb ik met speciale bieren dan weer veel minder...

  23. #298
    Dane
    Guest

    Standaard

    Heb inmiddels naast een aantal miniatuurtjes 2 flessen Blended Jameson 12y, 2 flessen Glenmorangie 10y en Maccallan Sherry Wood 12y achter de kiezen. Heb vandaag een fles Glen Deveron gekocht, waar ik erg benieuwd naar ben. Isle of Jura en Glenlivet staan o.a. nog op mijn verlanglijst, van The Glenlivet zijn 12, 15 en 18y flessen te koop, iemand ervaring met de verschillende? Op een of andere manier, ondanks de hogere prijs, trekt de 18y me toch meer aan.

  24. #299

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dane
    ... The Glenlivet zijn 12, 15 en 18y flessen te koop, iemand ervaring met de verschillende? Op een of andere manier, ondanks de hogere prijs, trekt de 18y me toch meer aan.
    Ik heb hier een 18 staan en die is heel erg goed en in mijn optiek nog stukken beter dan de 12 (die wel erg gewoon zacht is). De 15 heb ik nog niet gehad dus kan ik daar geen oordeel over geven.
    --Check out the big brain on Brett!--
    ---------------Jules----------------

    [•]Three Star Trader[••]SafeTrader[•]

  25. #300

    Standaard

    En ik heb weer een nieuwe aanwinst binnen. Deze is wel voor mijn Reserve Stock en gaat dus pas open als ik weer een fles leeg heb. Maar om een goede Reserve Stock alvast op te bouwen kan natuurlijk nooit kwaad. :wink:


    Aberfeldy 12y
    Four-Star Trader (236)

Pagina 12 van 16 EersteEerste ... 28910111213141516 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •