Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 34 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Digitaal of Analoog!?

    Zoals meerdere mensen denk ik doen, gebruik ik mijn DvD-Speler ook als Cd-Speler.

    Wat is nou de beste manier om je DvD-Speler aan te sluiten op je versterker als je gaat kijken naar het Cd gedeelte!!!???

    Analoog of Digitaal

    ben er achter gekomen dat digitaal wel in 1 keer een stuk harder klinkt, maar hoe krijg je nou het beste geluid???
    Heroes are just ordinary men, who do extraordinary things in extraordinary times..... (U-571)

  2. #2

    Standaard

    Het lijkt mij gewoon digitaal, weeeet het vrijwel zeker, expert op dat gebied ben ik niet, dus andere moge de technische details en hoe en waaroms vertellen....
    Peter

  3. #3

    Standaard

    De kwaliteit van het geluid hangt voor een groot deel af van de kwalitiet van de DAC (Digitaal Analoog Convertor)

    Deze DAC's verzorgen de omzetting van het digitale signaal naar een analoog signaal.

    Zowel in je DVD-Speler als in je Dolby Digital versterker zitten deze DAC's

    Als je je DVD-Speler digitaal aansluit verzorgen de DAC's in je versterker de omzetting van digitaal naar analoog.

    Als je je DVD-Speler analoog aansluit verzorgen de DAC's in je DVD-Speler de omzetting van digitaal naar analoog.

    Ik weet niet welke versterker en Dvd-speler je hebt, maar als ze ongeveer in dezelfde prijsklasse (kwaliteitsklasse) zitten is het denk ik een kwestie van beide mogelijkheden beluisteren en kijken wat je zelf het beste bevalt.

    De "makkelijkste" oplossing is denk ik om de Dvd-Speler digitaal aansluiten.

  4. #4

    Standaard

    Bij mij klinkt het redelijk als ik van de DVD speler de analoge aansluiting neem (niet een hele goede kabel), heel goed als ik de digitale aansluiting neem (de receiver decodeert dan) en super als ik de CD-Speler op de analoge aansluiting aansluit met goede kabels.
    Mijn CD speler heeft een hele goede DA converter.
    Regards,
    Arjan.

  5. #5

    Standaard

    Ik heb dit ook een keer getest en ik vind dat je bij een analoge aansluiting wat dynamischer geluid hebt, bij een digitale aansluiting vind ik het een stuk helderder, ik heb dan wel high end apparatuur misschien scheelt dat

  6. #6

    Standaard

    Dynamisch of hard of helder ... allemaal leuke kreten maar deze kunnen niets met analoog of digitaal te maken hebben.
    Het digitale signaal moet toch om worden gezet in analoog.
    Het gaat er om welke D/A converter je gebruikt en wat de kwaliteit daarvan is.
    Bovendien moet je ook nog de juiste kabels uitzoeken.
    Regards,
    Arjan.

  7. #7

    Standaard

    Die van mijn versterker is 24 bit/ 192 Khz van mijn dvd speler 24 bit/ 96 Khz, maar omdat je bij een digitale aansluiting je in principe je signaal nog een keer extra moet omzetten (dig.-an-dig.-an) kan het zachter klinken. tenminste zo ervaar ik het

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pieter
    maar omdat je bij een digitale aansluiting je in principe je signaal nog een keer extra moet omzetten (dig.-an-dig.-an) kan het zachter klinken. tenminste zo ervaar ik het
    Pardon ?
    Hoezo moet bij digi het signaal steeds omgezet worden ?
    Verklaar je nader.
    Regards,
    Arjan.

  9. #9

    Standaard

    Vanuit je dvd speler;
    het digitale signaal van je cd wordt omgezet in een analoog signaal voor naar je versterker als je je dvd speler digitaal hebt aangesloten ga je van analoog nog een keer naar digitaal en dan weer naar analoog naar de luidsprekers

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pieter
    Vanuit je dvd speler;
    het digitale signaal van je cd wordt omgezet in een analoog signaal voor naar je versterker als je je dvd speler digitaal hebt aangesloten ga je van analoog nog een keer naar digitaal en dan weer naar analoog naar de luidsprekers
    Ga je schoolgeld terugvragen.
    Als je de digitale aansluiting gebruikt, blijft het signaal digitaal vanaf de CD/DVD tot in je versterker, je versterker converteert dat naar analoog en versterkt het naar je speakers toe.
    Regards,
    Arjan.

  11. #11

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pieter
    Vanuit je dvd speler;
    het digitale signaal van je cd wordt omgezet in een analoog signaal voor naar je versterker als je je dvd speler digitaal hebt aangesloten ga je van analoog nog een keer naar digitaal en dan weer naar analoog naar de luidsprekers
    Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha
    Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha
    Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha
    Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha
    Hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi
    Hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi
    Hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi
    Hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi
    Hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi
    Hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi
    Hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi
    Hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi
    Hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi
    Hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi
    Hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi
    Wat ben jij een grapjas zeg

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door ass-ware
    Als je de digitale aansluiting gebruikt, blijft het signaal digitaal vanaf de CD/DVD tot in je versterker, je versterker converteert dat naar analoog en versterkt het naar je speakers toe.
    Dat zou ik ook zeggen. Alleen als je een optisch kabeltje gebruikt moet er eea worden omgezet, maar het signaal blijft volgens mij digitaal. Ik ben dus benieuwd welke wetenschappelijke onderbouwing Pieter heeft voor deze bewering...
    Zijn er trouwens ook digitale luidsprekers (met digitale aansluiting dus) ? Dan ben je helemaal digitaal, van voor tot achter
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pieter
    hoe kom je daarbij?
    Denk es na.
    De aansluiting is een digitale.
    Denk jij dat de DVD speler het digitale signaal van het schijfje eerst omzet naar analoog om het vervolgens weer digitaal te gaan versturen ?
    Wat heeft dat nou voor nut ?

    Nogmaals : Ga je schoolgeld terughalen.
    Regards,
    Arjan.

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens

    Zijn er trouwens ook digitale luidsprekers (met digitale aansluiting dus) ? Dan ben je helemaal digitaal, van voor tot achter
    Ja, die zijn er, al zijn ze onbetaalbaar.
    Er zit echter wel een nadeeltje aan wat de kwaliteit kan veranderen.
    Het digitale signaal wordt omgebouwd tot een signaal wat ook een volume heeft, het signaal wordt dus wel bewerkt, zij het digitaal bewerkt.
    Regards,
    Arjan.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door ass-ware
    Ja, die zijn er, al zijn ze onbetaalbaar.
    Er zit echter wel een nadeeltje aan wat de kwaliteit kan veranderen.
    Het digitale signaal wordt omgebouwd tot een signaal wat ook een volume heeft, het signaal wordt dus wel bewerkt, zij het digitaal bewerkt.
    en jij weet dit zeker??!!? een digitaal signaal bestaat uit 1 en 0, dat is geen geluid maar een codering.. Dus moet er altijd een D/A converter tussen bron en speaker zitten...

    Dus als je met het ombouwen doelt op een D/A converter heb ik niets gezegd... anders is het gewoon een ***koekje...

    Groet Bjorn

  17. #17

    Standaard

    1. De D/A converter zit in mijn verhaal in de (onbetaalbare) speakers, ze hebben ook een eigen voeding.

    2. Een digitaal signaal is bij DVD niet alleen een 1 en een 0 wat aangeeft wel of geen signaal.
    Het is een reeks van bitjes wat in glasvezel een lichtintensiteit is gecombineerd met kleuren en op coax een spanning van 0, 1, 2, 3, 4, 5 etc volt.
    Het zijn niet slechts 1-en en 0-en.
    Anders zou coax en glasvezel hetzelfde resultaat geven, want het omzetten van electra naar licht vindt plaats middels een simpel ledje.
    Regards,
    Arjan.

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door ass-ware
    Bij mij klinkt het redelijk als ik van de DVD speler de analoge aansluiting neem (niet een hele goede kabel), heel goed als ik de digitale aansluiting neem (de receiver decodeert dan) en super als ik de CD-Speler op de analoge aansluiting aansluit met goede kabels.
    Mijn CD speler heeft een hele goede DA converter.
    Hier klinkt de DVD-speler (Pioneer DV-545) via de digitale verbinding veel helderder en mooier dan via de analoge verbinding bij muziek CD's. Het is echt een hemelsbreed verschil.
    Mijn AV-versterker is een Yamaha DSP-A5.

    Is dat de schuld van mijn DVD speler of versterker?

  19. #19

    Standaard

    Als je het echt wilt weten dan moet je de specs van je D/A converters bekijken.
    En goede kabels natuurlijk.
    Regards,
    Arjan.

  20. #20

    Standaard

    Ik heb zelf ook een tijdje gedubt tussen wat nou technisch gezien de beste aansluiting geeft.
    Ik heb mijn dvd-speler ( pioneer 343) met een Oehlbach F1 analoge kabel en een profigold digitale kabel aangesloten op mn versterker ( pioneer 510).
    Beiden apparaten zijn geen hele dure superieure componenten, maar ik hoorde duidelijk dat de digitale aansluiting een veel beter geluid gaf, dus dat de DAC van mn versterker veel beter is.

    Ik was echter nog steeds niet helemaal tevreden met het geluid, en dus heb ik onlangs de speakerkabels vervangen.
    Ik had eerst 4mm dikke kabels en nu 8 mm dikke kabels ( geen idee wel merk want een kennis kwam er een tijd geleden mee aanzetten toen die ergens een theater had verbouwd ).

    Dit heeft werkelijk de grootste kwaliteit verbetering opgeleverd, ik had het niet verwacht maar de ruimtelijkheid en plaatsing van het geluid zijn echt stukken beter, de bas is strakker, het hoog is subtieler.
    Ik moet nu echt mn hele cd collectie weer opnieuw beluisteren.
    "I think it's trying to communicate" - Cpt. J.L. Picard - USS Enterprise

    Click here to visit the Blackthorn Homepage

  21. #21

    Standaard

    Een cd speler zet dit signaal toch ook om in een analoog signaal, hetzelfde principe als een dvd speler, of je nu een digitaal of analoog verbind met een versterker dat maakt niks uit want hij decodeert het eerst analoog. of kan iemand het tegendeel bewijzen?

  22. #22

    Standaard

    De CD speler zet het geluid om naar analoog voor de analoge uitgang en laat het digitaal voor de digitale uitgang.
    Dat hoeft niemand te bewijzen, dat mag je van ons aannemen.
    Regards,
    Arjan.

  23. #23

    Standaard

    OK niks gezegd, ik heb het vandaag uitgezocht en het is waar. Ik had het eigenlijk wel kunnen weten, maar het is me ooit gezegd door de technische dienst waar ik werk, dat als je een digitale uitgang gebruikt het signaal nog een keer gecodeerd wordt. Maar als je logisch nadenkt kan het niet (dts wordt ook niet eerst in een analoog signaal omgezet, dus een PCM signaal ook niet)
    Sorry, niks gezegd!

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pieter
    Een cd speler zet dit signaal toch ook om in een analoog signaal, hetzelfde principe als een dvd speler, of je nu een digitaal of analoog verbind met een versterker dat maakt niks uit want hij decodeert het eerst analoog. of kan iemand het tegendeel bewijzen?
    Om deze laatste vraag te beantwoorden : JA !!!
    Ik geloof dat je dat zojuist zelf hebt gedaan.
    Regards,
    Arjan.

  25. #25

    Standaard

    nou ff een update, (werd ook eens tijd )

    maar ik heb nou dus een kabel gekocht die 4 sterren kreeg van what hifi, de profigold PGA4201 en ik moet zeggen dat die die sterren wel waard is, dit is een analoge kabel, en het detail is toch wel erg goed te noemen, en ten opzichte van de digitale verbinding veel gecontroleerder en warmer. dus niet zo schel.

    maar ja ben eens benieuwd hoe het klinkt als ik me wisselaartje heb!! want die zit er nou toch aan te komen dus dan verandert het zaakje weer !!

    nou ja bedankt i.i.G

    grtjs Michiel
    Heroes are just ordinary men, who do extraordinary things in extraordinary times..... (U-571)

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •