Bekijk uitslag poll: Welke versie vindt jij beter?

Stemmers
100. Je mag niet stemmen in deze poll
  • Willy Wonka and the Chocolate Factory (1971)

    39 39,00%
  • Charlie and the Chocolate Factory (2005)

    61 61,00%
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 39 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Willy Wonka (1971) vs Charlie (2005)

    Gisteren dan eindelijk toch de Tim Burton film gezien en het is een zeer mooie versie. Vooral Johnny Depp speelt formidabel.

    Echter moet ik toch zeggen dat ik Willy Wonka uit 1971 toch een betere film vond. Vooral de personages hadden daar meer diepgang. Bij de nieuwe film gaan ze ook wel erg snel al de fabriek in wat bij de versie uit '71 toch wat langer duurde.

    Ben daarom erg benieuwd welke versie jullie beter vinden en waarom

  2. #2
    Glorious Member Avatar van Jaded
    Registratie datum
    Jan 2002
    Woonplaats
    Belgica, olé olé.

    Standaard

    Dit is een bericht van mij uit een andere thread:

    Ik heb hem net gezien op dvd, blinde aankoop.
    Burton, Elfman, Depp, Dahl boek ... wat kan er misgaan!

    Toch een heel deel vind ik.
    Ik vergelijk hem teveel met de eerste verfilming, welke ik fantastisch vond.
    Gene Wilder vond ik ongelofelijk als Willie Wonka, heel geloofwaardig. Wat ik van Depp niet kan zeggen. Die staat daar wat weird te doen, maar nooit geloof ik dat alles uit zijn brein komt. Ook is de eerste verfilming als geheel veel vloeiender en logischer. Hier wordt er wel wat van de hak op de tak gesprongen. De nieuwe Charlie doet me ook niet zoveel meeleven als Ostrum. Ik voel me eigenlijk nooit 'verbonden' met de film. De enigste scene die het origineel een beetje doet verbleken is in de tv-kamer. En de verwijzingen naar andere films en scene's is wel leuk gevonden en soms heel grappig (op een Burton manier). Maar meer dan dat is het niet. Ik krijg weinig echte emotie van het Depp personage. Het enige dat de film voor mij nog overeind houdt is het andere einde. Maar dat is nu ook niet van een denderende kwaliteit.
    Naar het schijnt zijn er niet zo heel veel mensen fan van de eerste film, maar ik dus wel. En daar zal het 'probleem' wel liggen zeker, de lat zal bij mij te hoog liggen. En zeker omdat het een Burton-Depp vehikel is.
    Maar de algemene geloofwaardigheid is er dus niet. De vele kleuren en filmische spelingen verbleken bij de fletsheid van het geheel.
    Ik klink misschien wat harder dan ik in werkelijkheid wil zijn, maar ik kan er dan ook niet zo heel euforisch over doen.
    Het is veel te lang geleden dat ik het boek heb gelezen en kan dus niet zeggen of er veel uit is weggelaten in deze film. Maar tegenover de eerste film wel in ieder geval, daar zitten zoveel meer mooie, leuke en geschifte scene's in. En toch geloof je elk moment, dankzij Gene Wilder.
    Sorry geen pluimen voor dit nieuw probeersel, maar des te meer voor het 'origineel'.

  3. #3
    Glorious Member Avatar van Jaded
    Registratie datum
    Jan 2002
    Woonplaats
    Belgica, olé olé.

    Standaard

    En een tweede bericht, als antwoord op een vraag:

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BrownB
    Het moge duidelijk zijn dat de Burton versie het meest trouw is aan het boek.
    Het is echt te lang geleden dat ik het boek heb gelezen, misschien wel 15 jaar.
    Maar in mijn gedachten is het boek altijd als iets moois blijven bestaan, in ieder geval mooier dan de nieuwe film. Maar dat is dus eerder een gevoelskwestie dan iets anders.
    Het vervolgboek (Sjakie en de grote glazen lift als ik me niet vergis?) vond ik te bizar om echt goed te zijn. Ik kan me herinneren dat ik verschillende keren het boek heb neergelegd omdat het me niet boeide. En in die tijd las ik die boeken meestal in 1 ruk uit.

    Het grootste struikelblok voor mij blijft dat ik niet kan meeleven met de personage's. Zowel Sjakie als Wonka hebben iets oppervlakkigs. En dat komt in mijn geval denk ik omdat ik niet Wonka zie, maar een opgemaakte Depp. Het grijpt je niet echt vast.
    De wereld die ze scheppen is mooi, kleurrijk, fantastisch. Maar het komt over alsof je naar een glasraam kijkt. Het licht schijnt er even over en alles licht op. Maar als het licht weg is, dan blijf je met een plat stuk glas zitten. En dat terwijl vooral Wilder iets tastbaars, een stuk werkelijkheid, gaf aan Willie Wonka.
    Op verschillende momenten werd een aanzet gegeven tot een mooie scene, maar het werd in mijn oordeel nooit echt afgemaakt. Ik bleef altijd op mijn honger zitten.

  4. #4

    Standaard

    Waar is de geen mening keuze???
    Turn around and feel the vibe.....

  5. #5

  6. #6
    Glorious Member Avatar van Jaded
    Registratie datum
    Jan 2002
    Woonplaats
    Belgica, olé olé.

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door El-Jorge
    Waar is de geen mening keuze???
    Lijkt me logisch dat als je er geen mening over hebt je ook niet deelneemt aan de poll. Toch?
    Een optie als 'Beide hetzelfde' kan misschien dan weer wel?

    Buiten dat mag ik toch wel hopen dat iedereen die stemt ook effectief beide films heeft gezien...

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jaded
    Citaat Oorspronkelijk gepost door El-Jorge
    Waar is de geen mening keuze???
    Lijkt me logisch dat als je er geen mening over hebt je ook niet deelneemt aan de poll. Toch?
    Een optie als 'Beide hetzelfde' kan misschien dan weer wel?

    Buiten dat mag ik toch wel hopen dat iedereen die stemt ook effectief beide films heeft gezien...
    Kan de poll helaas niet veranderen

  8. #8

    Standaard

    En toch vind ik het appels met peren vergelijken. Het is hetzelfde boek, datwel, maar verder twee verschillende films. De oude versie is een van mijn jeugdfavorieten en de nieuwe met Johnny Depp heb ik ook gezien en vind ik zeer vermakelijk. Je gaat onbewust wel tussen de twee vergelijken, maar verder zie ik het als twee aparte films.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  9. #9

    Standaard

    Ik vind het ook appels met peren vergelijken. Beide films zijn goed op hun eigen manier.

  10. #10
    Glorious Member Avatar van Jaded
    Registratie datum
    Jan 2002
    Woonplaats
    Belgica, olé olé.

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roboter
    En toch vind ik het appels met peren vergelijken. Het is hetzelfde boek, datwel, maar verder twee verschillende films. De oude versie is een van mijn jeugdfavorieten en de nieuwe met Johnny Depp heb ik ook gezien en vind ik zeer vermakelijk. Je gaat onbewust wel tussen de twee vergelijken, maar verder zie ik het als twee aparte films.
    Persoonlijk kan ik twee films die, buiten veel verschillen, ook veel gelijkenissen vertonen niet als écht onafhankelijken bekijken.
    Ze hebben een link die je niet kan ontkennen (en dan heb ik het niet noodzakelijk over het boek).

    Buiten dat heb ik ook de twee films afzonderlijk een plaats gegeven en daarbij bevalt de ene versie me nu eenmaal beter dan de andere.
    Vooral kwa continuïteit is de nieuwe film niet zo goed, in mijn ogen. En dat heeft niets met enige vergelijkenissen met de andere te maken.

  11. #11

    Standaard

    Ik heb voor Charlie gekozen. De Wilder film heeft mij nog nooit echt veel gedaan, en van jeugdsentiment kan ik wat dat betreft niet spreken. De Burton versie heb ik lang naar uit gekeken, en hij is gewoon leuk. Niet meer niet minder. Leuk.

  12. #12

  13. #13

    Standaard

    Ik ga ook voor Charlie And The Chocolate Factory. Vond ik een geweldige film! Willy Wonka And The Chocalate Factory heeft me nooit veel gedaan...

  14. #14

    Standaard

    Ik heb de oude film al heel lang niet meer gezien, maar ik weet nog dat ik Charlie in de bioscoop als een feest van herkenning ervoer. Alle leuke details uit het boek zijn zeer getrouw verfilmd, en daarbij zet Johnny Depp weer een erg leuke weirdo neer. Maar het klopt dat je nooit echt een emotionele binding krijgt met de personages, al is dat niet zo vreemd, want het zijn allemaal karikaturen. Als kleurrijke fantasyfilm is-ie echter prima.
    Mom? If you were in a German Scheiße movie, you'd... you'd tell me, right? - Eric Cartman
    You are entering a world of pain, my friend - Walter Sobchak

  15. #15

    Standaard

    Depp is steengoed in Charlie and the chocolate factory

  16. #16

    Standaard

    ik kan eigenlijk niet kiezen:

    aan de ene kant Charlie:
    [spoiler:17fccb0749]De goude ticket is deze keer veel mooier.
    Het stukje met 2001: A Space Odyssey (op de tv de apen,Chocoladereep als Monolith en het muziekje
    De andere karakters die erin voor kwamen (Violet enz enz), daar ergde ik me kapot aan (positief bedoelt).
    de sfeer is leuk gemaakt.

    Minpunt: Het werd wat kortaf gedaan leek het wel (de rondleiding, het einde in de sneeuw, in het huisje)[/spoiler:17fccb0749]

    Aan de anderse kant Willy:
    [spoiler:17fccb0749]Deze kan ik wat meerde malen kijken zonder dat ie saai wordt.
    en wat leukere onderdelen in de fabriek: de likmuur en de kamer waar alles in de helft is.
    en omdat Willy in deze versie wat geheimzinniger was (als ie de poorten open komt maken met het hinkende been Enz)

    en de Oompa Loompa's zien er in deze film kickser uit! [/spoiler:17fccb0749]

  17. #17

    Standaard

    Die nieuwe met Depp
    Ik zoek alles van Stanley Kubrick..!! Misschien iemand wat te ruil of te koop?
    PM is welkom

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door xbarryx
    Die nieuwe met Depp
    Idd, Depp is geknipt voor zulk soort rollen, zolang ie maar geschift kan doen is ie op zijn best.

  19. #19
    Glorious Member Avatar van Jaded
    Registratie datum
    Jan 2002
    Woonplaats
    Belgica, olé olé.

    Standaard

    Jullie vinden het goed dat Depp zo'n geschifte rollen op/tot zich neemt.
    Ik ook wel in zekere zin.
    Maar geloven jullie hem ook in deze rol?
    Kunnen jullie geloven dat dit personage tot zulke hersenspinsels in staat is?
    Ik heb het er moeilijk mee.

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jaded
    Jullie vinden het goed dat Depp zo'n geschifte rollen op/tot zich neemt.
    Ik ook wel in zekere zin.
    Maar geloven jullie hem ook in deze rol?
    Kunnen jullie geloven dat dit personage tot zulke hersenspinsels in staat is?
    Ik heb het er moeilijk mee.
    idd, maar het is dan ook meer een fantasy dan een realistische film! Maar ik vond ook dat er veel momenten in zaten dat de film over-the-top is. Het draait dan meer om Depp, dan om de film!
    Turn around and feel the vibe.....

  21. #21

    Standaard

    Ik ga toch voor de jaren '70 versie, voornamelijk omdat het verleden van Wonka in de nieuwste uit de doeken wordt gedaan, iets dat me totaal niet interesseerde tbh -_- zuigt al het mysterie rond het personage totaal weg, en het was al zo weinig aanwezig. Sorry jongens, maar blijkbaar is Burton + Depp niet altijd een goddelijke combinatie -_-

    (maar in Corpse Bride weer wel )
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  22. #22
    Glorious Member Avatar van Jaded
    Registratie datum
    Jan 2002
    Woonplaats
    Belgica, olé olé.

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door El-Jorge
    idd, maar het is dan ook meer een fantasy dan een realistische film! Maar ik vond ook dat er veel momenten in zaten dat de film over-the-top is. Het draait dan meer om Depp, dan om de film!
    Ook een fantasy/science fiction/... film moet realistisch overkomen om je de ervaring te doen geloven. En zeker in een fantasy film, want elk ding dat je uit die fantasie haalt (en terug de realiteit in) brengt de film naar beneden.

    Ik blijf er bij dat ze met deze film niet de juiste toon/flow hebben te pakken. De tv-kamer scene is volgens mijn gevoel het enige moment waar alles zo'n beetje samenvalt en de film schittert.

    Depp's Willie is volgens mij meer gebruikt zoals de overtollige bloederige scene in een B-horrorfilm, enkel om te 'shockeren'.

  23. #23

    Standaard

    Ik vind de 1971 versie beter en leuker,jeugdsentiment!!!
    Hoop dat er van deze nog eens een Special Edition komt met geremastered beeld en geluid!

  24. #24

    Standaard

    Ik haat de nieuwe oompa loompa's! De oude waren beter en hadden tenminste een leuk liedje.
    Dus ik kies de versie uit 1971 (ook nog eens jeugdsentiment)
    Dead suckers coming back for dinner.
    drukken!

  25. #25

    Standaard

    Ik vond Gene Wilder een betere Willy Wonka dan Johnny Depp. Als kind het boek vaak gelezen en de Wilder Wonka sluit veel beter aan op de Wonka die ik me tijdens het lezen altijd voorstelde. Dat is voor mij de belangrijkste reden om op de oude film te stemmen.
    Voor de rest heeft imo beide films elk zijn charme.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •